تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): نماز، از آيين هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. براى ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803009820




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رويوران: حضور يك ميليون و 200 هزار جنگ‌زده سوري در لبنان/ سيد افقهي: ژنو 2 نتيجه اثرگذار و علاج‌مندي نخواهد داشت + فيلم


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: رويوران: حضور يك ميليون و 200 هزار جنگ‌زده سوري در لبنان/ سيد افقهي: ژنو 2 نتيجه اثرگذار و علاج‌مندي نخواهد داشت + فيلم
ريشه تلاش جناح غربي- عربي براي بي‌ثباتي در لبنان شب گذشته در برنامه گفتگوي ويژه خبري با حضور حسين رويوران و سيد هادي سيدافقهي كارشناسان ارشد امور غرب آسيا مورد بررسي قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران، چرايي ريشه تلاش جناح غربي – عربي براي بي‌ثباتي در لبنان شب گذشته (30 آذر) در برنامه گفتگوي ويژه خبري با حضور حسين رويوران و سيد هادي سيد افقهي كارشناسان ارشد امور غرب آسيا مورد بررسي قرار گرفت.

رويوران در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجري برنامه مبني بر اينكه چرا زماني كه در لبنان ثبات حاكم مي‌شود اين مسئله به سرعت به ساير كشورهاي منطقه غرب آسيا تزريق مي‌شود گفت: لبنان حرارت سنج منطقه است به طوري كه اگر حرارت در لبنان بالا برود مي‌تواند خود را به خوبي نشان دهد و اگر حرارت پايين بيايد آشتي و توافقي در منطقه ايجاد خواهد شد.

وي با اشاره به اين كه لبنان كشوري كوچك است افزود: مساحت لبنان 10 هزار و 452 كيلومتر مربع است به گونه‌اي كه جمعيت آن نزديك به 17، 18 ميليون به حساب مي‌آيد.

كارشناس ارشد غرب آسيا با اشاره به اين كه 4 ميليون در داخل و حدود 14 ميليون ديگر در خارج به سرمي‌برند خاطر نشان ساخت: اين كشور به دليل حضور مهاجران در خارج و هم چنين به دليل اين كه اساسا از 18 اقليت تشكيل شده بزرگترين اقليت‌ها را شامل شيعه، سني و مسيحيان ماروني را در بر دارد.

رويوران با بيان اين كه در اين كشور 15 مذهب ديگر نيز كه شامل اسلام و مسيح نيز است حضور دارند اظهار داشت: لبنان كشوري است كه در آن اكثريت وجود ندارد.

وي با اشاره به اين كه بزرگترين اقليت لبنان شيعه است ادامه داد: شيعه 37 درصد از مجموع جمعيت اين كشور را تشكيل مي‌دهد بنابراين ناهمگوني ساختار اجتماعي، جمعيتي و مذهبي لبنان موجب شده تا هم پيمان‌هاي بخش‌هاي مختلف لبنان با كشورهاي مختلف پديد آيد.

كارشناس ارشد غرب آسيا با اشاره به اين كه حزب الله متحد ايران است گفت: مسيحيان متحد دولت استعمارگر قبلي لبنان يعني فرانسه هستند به طوري كه مسيحيان از فرانسه به عنوان مادر مهربان ياد مي‌كنند.

رويوران با اشاره به اين كه سني‌ها در اين كشور با عربستان هم پيمان شده‌اند خاطرنشان ساخت: اين ارتباطات سبب بروز تنش‌هاي منطقه‌اي در لبنان شده است به طوري كه اختلاف نظرهايي كه در حوزه سوريه وجود دارد متاسفانه كاملا در لبنان خود را نشان مي‌دهد.

وي با بيان اين كه ناامني‌هايي كه در لبنان به وجود آمده نتيجه طبيعي سرريز شدن بحران سوريه است افزود: در لبنان نزديك به 1 ميليون و 200 هزار نفر جنگ زده سوري وجود دارد به گونه‌اي كه از خاك لبنان مخالفان سوريه استفاده‌هاي لازم را مي‌برند.

كارشناس ارشد غرب آسيا با اشاره به اين كه ارتش لبنان ارتشي محدود است كه توان برقراري امنيت را در اين كشور بدون توافق سياسي گروه‌هاي اصلي را ندارد گفت: اگر گروه‌هاي اصلي يعني ائتلاف 8 مارس و 14 مارس با هم ائتلاف كنند ارتش توان برقراري امنيت را خواهد داشت زيرا مي‌تواند از يك پشتوانه سياسي خوبي برخوردار شود.

رو‌يوران خاطر نشان ساخت: زماني كه تقابل به هر دليلي در ارتباط با موضوع سوريه به وجود آيد ديگر ارتش توان تامين امنيت را در اين كشور نخواهد داشت.

وي با اشاره به اين كه دو منطقه موجود در طرابلس از ابتداي بحران سوريه تاكنون با يكديگر درگير هستند اظهار داشت: متاسفانه ارتش موفق به پايان دادن اين درگيري نشده است و هر از چندگاهي هر اتفاقي كه در سوريه مي‌افتد در شهر طرابلس انعكاس پيدا مي‌كند.

*شرايط سياسي و جغرافيايي سبب ناامني لبنان شده است

كارشناس ارشد غرب آسيا اضافه كرد: شرايط جغرافيايي، سياسي، تداخل جمعيتي متاسفانه لبنان را درگير ناامني و بحران تازه‌اي كرده است كه عمدتا از خارج از مرزها وارد اين كشور شده است.

*لبنان دچار شكاف‌هاي مذهبي شده است

رويوران در پاسخ به سوال ديگري مبني براينكه واژگان 14 مارس و 8 مارس در ادبيات لبنان چه تعريفي دارند افزود: لبنان دچار شكاف‌هاي مذهبي و قومي شده است به طوري كه جريان مقاومت از كليت لبنان دفاع مي‌كند بنابراين اين جريان به دنبال ايجاد فرآيند ملت سازي يعني وفاداري ملي به جاي وفاداري طايفه‌اي است.

*حزب الله به دنبال آزادسازي وفاداري‌هاي كلان است

وي با اشاره به اين كه حزب الله در حركت سياسي خود نه تنها زمين را آزاد مي‌كند بلكه به دنبال آزادسازي فكري جامعه از وفاداري‌هاي خرد به وفاداري‌هاي كلان است خاطر نشان ساخت: اسرائيل، حريري را ترور كرد و اين مسئله را به حزب الله و سوريه نسبت داد به طوري كه بعضي‌ها گارد طايفه‌اي گرفتند يعني در مقابل جريان ملي آن‌ها به سمت طايفه‌گري پيش رفتند و آن را براي حفظ وضع موجود مبنا قرار دادند.

كارشناس ارشد غرب آسيا با بيان اين كه حزب الله به دنبال تغيير وضع موجود است گفت: جنگ سال 2006 در زمان تقابل 8 مارس و 14 مارس رخ داد.

رويوران با بيان اين كه زماني كه دشمن به يك كشوري حمله مي‌كند مردم آن كشور از اقصي نقاط كشورهاي مختلف در جبهه نبرد حضور مي‌يابند ادامه داد: متاسفانه در لبنان حزب الله به تنهايي جنگيد و بقيه كاري نكردند.

*حزب الله جريان 8 مارس است

وي با اشاره به اين كه نخست وزير لبنان از جريان 14 مارس بود افزود: حزب الله متعلق به جريان 8 مارس است به گونه‌اي كه جريان 14 مارس حزب الله را مسئول جنگ مي‌داند.

كارشناس ارشد غرب آسيا با اشاره به اين كه در مقابل پيشرفت جنگ الكترونيك حزب الله ساده سازي را بهترين سلاح در مقابله با دشمن مي‌داند گفت: مقاومت تمام هسته‌هاي ارتباط را سيمي كرد يعني ديگر ارتباط به صورت بي‌سيمي برقرار نمي‌شد تا جنگ الكترونيك و جنگ پارازيت تاثيرداشته باشد بنابراين با اين موضوع تمام سلاح‌هايي كه در اختيار دشمن بود خنثي شد.

رويوران با اشاره به اين كه با حوادث سوريه دوگانگي‌هاي موجود در لبنان تشديد يافت خاطر نشان ساخت: حزب الله به سوريه اين گونه نگاه مي‌كند كه در اين كشور توطئه‌اي رخ داده است تا مقاومت از بين برود.

وي با تاكيد براينكه عمق استراتژيك مقاومت اسلامي سوريه است اظهار داشت: حزب الله نمي‌تواند بپذيرد كه خودش را به دشمن تحميل كند.

كارشناس ارشد غرب آسيا با اشاره به اين كه 14 مارس براي سرنگوني رژيم حاكم در سوريه نيرو اعزام مي‌كند گفت: در اين جا تقابل سياسي رخ داده است اما متاسفانه بعضي به دروغ آن را مذهبي قلمداد مي‌كنند.

رويوران در پاسخ به سوال ديگري مبني براينكه استقامت دولت سوريه چه تاثيري در آراي سياسي خاورميانه و غرب آسيا در آينده خواهد داشت گفت: در سوريه الگويي به اجرا گذاشته شده تا انقلاب با پول به وجود آيد اما بايد گفت كه انقلاب با پول رخ نمي‌دهد.

وي با اشاره به اين كه انقلاب با باورهاي اجتماعي و حركت جهادگونه اجتماعي به وجود مي‌آيد خاطر نشان ساخت: كشورهاي غربي و تروريست ميلياردها دلار را در سوريه هزينه كرده‌اند.

كارشناس ارشد غرب آسيا با اشاره به اين كه 80 هزار تروريست خارجي از 38 كشور مختلف دنيا در سوريه حضور دارند گفت: عربستان و قطر با هزينه‌هايي كه در اين كشور كرده‌اند به دنبال سرنگوني نظام سوريه بودند.

رويوران با بيان اين كه 1400 گروه در سوريه شكل گرفته است اظهار داشت: همه اين گروه‌ها به نوعي حقوق بگيران عربستان سعودي هستند چون قطر خود را از حوادث سوريه جدا كرده است.

وي با اشاره به اين كه ارتش سوريه همچنان در صحنه حضور دارد اظهار داشت: نهاد جديدي از طرف مردم تحت عنوان جيش الدفاع وطني شكل گرفته است.

كارشناس ارشد غرب آسيا با اشاره به اين كه ارتش دفاع ملي نيروهاي داوطلب را در برگرفته است گفت: اين نيروها در كنار ارتش مي‌جنگند به گونه‌اي كه شاهد پيروزي‌هاي پي‌ در پي در سوريه هستيم.

رويوران با اشاره به اين كه در يك طرف نيروها كاملا متمركز شده است و در طرف ديگر نيروهاي ديگر به صورت غيرمتمركز قرار گرفته‌اند گفت: اين عدم تمركز اين نيروها را در تقابل با يكديگر قرار داده است به طوري كه اكنون در منطقه هسكه كردها با داعش درگيرند و در منطقه‌اي ديگر عدله و حلب ارتش آزاد سوريه با جبهه النصره درگير شده است.

وي با اشاره به اين كه دولت سوريه به برتري نسبي دست پيدا كرده است تا بتواند تروريست‌ها را در جاهاي مختلفي پاكسازي و از بين ببرد اظهار داشت: اين پيروزي در داخل سوريه نقطه عطف است.

كارشناس ارشد غرب آسيا افزود: غرب به خوبي درك كرده است كه حضور نيروهاي القاعده نه تنها براي سوريه بلكه براي كل جهان خطر بزرگ محسوب مي‌شود.

رويوران با اشاره به اين كه غرب و تركيه خود را از حوادث سوريه عقب كشاندند افزود: عربستان به تنهايي از تروريست‌ها حمايت مي‌كند.

وي با اشاره به اين كه ژنو 2 قرار است با اجماع بين‌المللي 22 كشور تشكيل شود تا راه حل سياسي را در مقابل راه حل براندازي كه عربستان درصدد آن است قرار گيرد گفت: عربستان نمي‌تواند در برابر اراده جهان نيز قرار بگيرد.

سيدهادي سيدافقهي كار‌شناس ارشد امور غرب آسيا در ادامه در پاسخ به سوال اول مجري برنامه مبني بر اينكه چه اتفاقاتي سبب شد تا لبنان ۷۲ فرقه‌اي به يكباره در مقابل ارتش چهارم دنيا در ميان سال‌هاي ۱۹۸۲ تا سال ۲۰۰۰ ايستاد، گفت: يكي از عوامل اصلي شكل گيري مقاومت اسلامي لبنان بود.

اين كارشناس ارشد با اشاره به اينكه فلسطيني‌ها در سرزمين لبنان با رژيم صهيونيستي مبارزه مي‌كردند افزود: به بركت انقلاب اسلامي و شعار اول انقلاب اسلامي ايران، فلسطين در بعد سياست خارجي سرلوحه مسائل خارجي قرار گرفت، خاطرنشان ساخت: هم امام خميني (ره) و هم مقام معظم رهبري مسئله فلسطين را بزرگ‌ترين مشكل جهان اسلام عنوان مي‌كردند.

وي با اشاره به اينكه مسئله فلسطين و حمايت از مقاومت لبنان در مقابله با رژيم صهيونيستي شكل گرفت، اظهار داشت: هسته اوليه حزب‌الله مقاومت و عمل بود، سپس به مقاومت اسلامي عمل و در ‌‌نهايت بنا به شرايط و اقتضائات اين دو از يكديگر جدا شدند و حزب الله لبنان به مرور زمان شكل گرفت.

كار‌شناس ارشد امور غرب آسيا با اشاره به اينكه مقاومت اسلامي به مرور زمان رو به تكامل گرايش پيدا كرد، خاطرنشان ساخت: از سال ۱۹۸۲ كه اولين نيروهايي كه در مقابل با اشغالگري رژيم صهيونيستي ايستاده‌اند مقاومت لبنان بود.

سيدافقهي با اشاره به اينكه جمهوري اسلامي ايران حمايت جدي را از گروه‌هاي فلسطيني به عمل آوردند افزود: جريان مقاومت روز به روز از حمايت مردم برخوردار مي‌شود.

وي با بيان اينكه در طي اين مدت شاهد تخلفات عجيب و غريب در اوضاع داخلي لبنان بوديم ادامه داد: شاكله حكومت لبنان براساس طايفه‌گري شكل گرفته است، به طوري كه رئيس جمهور حتما بايد مسيحي ماروني باشد و نخست وزير از برادران اهل سنت و در ‌‌نهايت رئيس پارلمان از شيعيان بايد باشد.

كار‌شناس ارشد امور غرب آسيا با اشاره به اينكه اين موضوع سبب ايجاد حساسيت شده است خاطرنشان ساخت: هر طايفه و هر گروه مذهبي سعي مي‌كند تا حداكثر منافع را به سمت طايفه خود بكشاند، بنابراين موضوع سبب بروز نفاق برعليه انسجام و وحدت لبنان شده است.

سيدافقهي با اشاره به اينكه تا به امروز متاسفانه اين شكل طايفه‌اي علي رغم تمام تلاش‌هايي كه از طرف شيعيان مخلص و همچنين از طرف اهل تسنن و مسيحيان به عمل آمده است، اما چرا روش حكومتي عوض نشده است گفت: بايد در جهت رفع اين حساسيت‌ها گام‌هاي اساسي برداشته شود.

وي با اشاره به اينكه در چنين شرايطي جريان مقاومت به دور از هياهوهاي داخلي راه خود را به سمت رژيم صهيونيستي و به سمت لبنان باز كرده است گفت: مقاومت اسلامي در اوج پيروزي‌ها توانست براي اولين بار رژيم صهيونيستي را با شكست مواجه كند.

كار‌شناس ارشد امور غرب آسيا با بيان اينكه بزرگ‌ترين پيروزي در سال ۲۰۰۶ براي اولين بار رژيم صهيونيستي تقاضاي آتش بس كرد، خاطرنشان ساخت: در اين پيروزي جريان ۱۴ مارس و گروه‌هاي وابسته به عربستان، رژيم صهيونيستي و آمريكا جفاهاي زيادي را به مقاومت اسلامي كردند.

سيدافقهي با اشاره به اينكه اين پيروزي براي همه ملت لبنان است خاطرنشان ساخت: جريان مقاومت در عين حال كه مشغول نبرد با رژيم صهيونيستي بود خواهان تامين ارزش‌ها براي كل مردم لبنان است تا اجازه ندهد دشمن حزب الله و جريان مقاومت را از جامعه لبنان جدا كند.

*** جريان مقاومت روز به روز در حال قوي شدن است

وي با بيان اينكه جريان مقاومت از سه محور ارتش، حمايت مردم و جريان اصلي مقاومت تشكيل شده است، اظهار داشت: اين سه ضلع مقاومت مكمل يكديگر هستند، به طوري كه روز به روز جريان مقاومت را قوي‌تر مي‌كنند.

كار‌شناس ارشد امور غرب آسيا با بيان اينكه جريان ۱۴ مارس حزب الله را متهم كرده است كه شما به سوريه رفته‌ايد و سبب عدم تشكيل دولت شده‌ايد گفت: سيدحسن نصرالله به صراحت از ضرورت سرپا ماندن دولت سوريه سخن مي‌گويد.

سيدافقهي با اشاره به گفته‌هاي سيدحسن نصرالله مبني بر اينكه تمام موشك‌هايي كه به سمت رژيم صهيونيستي شليك شده است از انبارهاي سوريه به دستور بشار اسد صورت گرفته است، افزود: سوريه امروزه از سوي بيش از ۲۰۰ هزار آدم‌هاي متوحش كه نمي‌شود اسم آن‌ها را انسان گذاشت مورد هجوم قرار گرفته است.

وي با بيان اينكه همه آدمخوار‌ها مي‌گويند كه بعد از سوريه نوبت به حزب الله لبنان مي‌رسد افزود: جريان مقاومت به سلسله حلقه‌هايي متصل به هم كه شامل ايران، سوريه، حزب الله و سازمان‌هاي جهادي است، وابسته شده است.

كار‌شناس ارشد امور غرب آسيا با اشاره به اينكه نبايد اجازه دهيم كه رژيم صهيونيستي نفس تازه‌اي را بكشد گفت: جريان ۱۴ مارس جزب‌الله لبنان را به عنوان جريان تكفيري شيعي آدمكش معرفي مي‌كند، در حاليكه حزب الله با تكفيري‌هايي كه از كشورهاي ديگر آمده‌اند درگير است.

*** ژنو ۲ نتيجه اثرگذار علاجمندي نخواهد داشت

سيدافقهي در پاسخ به سوال ديگر مبني بر اينكه آيا احتمال شكل گيري ژنو ۲ در تاريخ تعيين شده وجود دارد، ادامه داد: احتمال برگزاري وجود دارد اما اينكه منتج به يك نتيجه اثرگذار و علاجمند شود مورد شك است.

وي با بيان اينكه برنامه مشخص، معين و دستورالعمل تعيين شده‌اي براي ژنو ۲ وجود ندارد، گفت: آمريكا، روس‌ها و ساير كشورهاي اروپايي در هراس هستند كه اگر مشكل سوريه از طريق راه حل سياسي حل شود، سرنوشت و كنترل تروريست‌ها به چه شكلي خواهد بود.

براي ديدن فيلم اينجا كليك كنيد.

انتهاي پيام/

يکشنبه 1 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن