تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):حد توکل چیست؟ حضرت فرمودند: اینکه با وجود خدا از هیچ کس نترسی
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819871855




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دانش‌افزايي از كاركردهاي هيات عزاداري است/ فقدان شور و شعور به انتقال پيام لطمه مي‌زند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: دانش‌افزايي از كاركردهاي هيات عزاداري است/ فقدان شور و شعور به انتقال پيام لطمه مي‌زند
مشهد - خبرگزاري مهر: يك كارشناس مذهبي و سخنور برجسته كشوري گفت: يكي از كاركردهاي مهم هيات‌هاي عزاداري، كاركرد آموزشي يا همان دانش‌افزايي و انتقال مفاهيم ديني به جوانان است.

حجت الاسلام مهدي واعظ موسوي در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار كرد: هيات هاي مذهبي با بكارگيري عنصر شعور و سخنراني چهره به چهره به انتقال معارف ديني و آموزشي احكام به مخاطبان مي پردازد.

وي ادامه داد: كاركرد آموزشي هيات به گونه اي است كه بسياري از مردم با توحيد، معاد و امامت و حتي انتظار و مهدويت در خلال مراسم عزاداري و جشن ها و شهادتها آشنا مي شوند و در قالب سخنراني و منبر به شبهاتشان پاسخ داده مي شود.

اين كارشناس مذهبي يادآور شد: نمونه هاي بسياري در كشور وجود دارد كه آموزش مهارتهاي زندگي، شناخت عرفان هاي نوظهور، شيطان رستي و حتي روخواني و روانخواني قرآن كريم در هيات مذهبي صورت پذيرفته است.

پرورش، تربيت و ارشاد جوانان يكي ديگر از كاركردهاي هيات عزاداري

وي كاركرد دوم هيات مذهبي را پرورش، تربيت و ارشاد جوانان دانست و افزود: هيات از چند منظر متفاوت داراي كاركرد عميق و اثرگذار پرورشي، تربيتي و ارشادي هستند به عنوان نمونه واگذاري امور به افراد و مسئوليت دادن به جوانان و نوجوانان در هيات نشانه اي از تاثيرگذاري پرورشي و تربيتي ويژه اي است كه در خلال آن نيروسازي و كادرسازي اتفاق مي افتد.

حجت الاسلام موسوي با اشاره به كاركرد انگيزشي و حماسي هيات مذهبي تصريح كرد: اگر روح حماسي و انگيزشي هيات را از آن بگيرند از هر گونه اثرگذاري عاشورايي و انقلابي عاري مي شود.

فقدان شور و شعور به انتقال پيام لطمه مي زند

وي با بيان اينكه در هيات هاي مذهبي همواره دو عنصر شور و شعور در كنار هم و به يك اندازه داراي نقش و اثر است، گفت: در اين ميان محرك و برانگيزاننده عنصر شور در مخاطبان هيات، مداح و ذاكر است و در مقابل انتقال دهنده عنصر شعور يا همان شناخت و معرفت اهل بيت (ع)، سخنران و فرد اهل فضل و دانشي است كه هدايت معنوي گروه را بر عهده دارد.

اين كارشناس مذهبي اظهار كرد: فقدان شور و شعور در مراسم و يا همان نبود مداح و سخنران در هيات هر دو به يك اندازه در انتقال پيام لطمه وارد مي كنند چرا كه فقدان شور و نبود مداح در هيات روح حماسي و كاركرد انگيزشي آن را زايل مي كند و نبود سخنران، روح حاكم بر تربيت و معنويت هيات را دستخوش تغيير كرده و كاركرد پرورشي و تربيتي هيات مذهبي را ضعيف مي كند. ‎

كد خبر: 2200305

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۱۰/۱ - ۰۹:۰۰

يکشنبه 1 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن