تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رسول اكرم صلى الله عليه و آله چيزى مثل شام و غير آن را بر نماز مقدم نمى داشتند و ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819992357




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بايدها و نبايدهاي رابطه با آمريكا


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: بايدها و نبايدهاي رابطه با آمريكا
جمهوري اسلامي ايران و ايالات متحده آمريكا در شرايطي سي و چند سال اختلاف و دوري را تجربه كرده‌اند كه رابطه آنها هم براي اين دو كشور مهم است و هم نظام بين الملل منتظر به پايان رسيدن اين اختلافات است تا بلكه از اين طريق بتواند ضررهاي ناشي از قطع رابطه فعلي را به حاشيه ببرد.

تغيير مشي ايران بعد از انتخابات 24 خرداد ، توافقات 1+5 با ايران در مذاكرات ژنو و حتي تغيير نگاه آمريكا به ايران، شرايطي را به وجود آورده است تا دنيا به اين نتيجه مشخص برسد كه «ايران و آمريكا» قرار را بر تغيير وضعيت گذاشته اند و دقيقا به همين دليل است كه مي توان حتي منتظر برقراري رابطه هم بود.اگرچه بايد گفت كه در رابطه با خوشبيني يا بدبيني بايد به اين نكته توجه داشت كه مناقشات بين ايران و آمريكا تبديل به يك پديده مزمني شده كه به اين راحتي قابل حل نيست. موضوع پيچيده‌تر از آن است كه برخي فكر مي‌كنند و بعضي‌ها خيلي خوشبينانه به اين قضيه نگاه مي‌كنند.

البته نبايد از كنار اين مسال به راحتي گذشت كه در هر دو كشور سليقه‌هاي متعدد و مختلفي در حال فعاليت جدي هستند كه در تصميم‌گيري‌ها نقش دارند و به همين دليل مشخص شاهد اين هستيم كه هم در آمريكا و هم در ايران اراده‌هايي هستند كه مخالفت سرسختي با هرگونه رابطه و حتي مذاكره دارند.

اما در پاسخ به اين سئوال مهم كه «تا چه اندازه سياست خارجي تنش‌زدايي دولت يازدهم مي‌تواند به رفع موانع تاثيرگذار باشد»، بايد گفت كه به هر حال استراتژي تهاجمي و تهديد زايي و نگاه به شرق در هشت سال گذشته نافرجامي‌هايي داشته است و شرايط ايجاب مي‌كرد كه اين سياست تغيير كند و استراتژي جديد كه به دنبال موازنه ميان شرق و غرب و تنش زدايي است، امور را به عهده بگيرد.

اظهارنظرهايي كه عموما در ايران راجع به رابطه با آمريكا انجام شد عموما غيركارشناسي بود. برخي از افراد سياسي به خاطر اينكه حرفي زده باشند مبادرت به اظهارنظر درمورد اين مساله مي‌كنند. كساني كه صلاحيت لازم را به لحاظ تخصصي در حوزه سياست خارجي و روابط پيچيده بين‌المللي ندارند، عموما اقدام به اظهارنظرهايي مي‌كنند كه درست نيست. براي مثال در اظهارنظر‌ها حاشيه‌ها و تاكتيك‌ها بر متن و استراتژي غلبه پيدا كرده بود. با اين وجود با توجه به شناختي كه از مردان ديپلماسي دولت فعلي وجود دارد، مي‌توان اطمينان خاطر نسبت به آينده داشت.چرا كه آنها مي‌دانند بايد محتاط‌ تر عمل كنند و مراقب باشند كه فرصت پيش آمده براي حل مسائل را به راحتي از دست ندهند. آنها مي‌دانند كه سياست خارجي ادامه سياست داخلي است و نه برعكس؛ لذا بايد با هدف حل مسائل كشور به جاي شروع از خارج، از داخل كشور براي حل موضوعات سياست خارجي و نهايتا مسائل كشور اقدام نمايند.

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن