محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829855352
چرا دولت باید در عرصهی فرهنگی حضور داشته باشد؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
چرا دولت باید در عرصهی فرهنگی حضور داشته باشد؟
حالا که وجه الزامی (بایدی) حضور قدرت سیاسی اسلامی در حوزهی فرهنگ روشن شد، لازم است بیاییم و چهار گلوگاه تعارض قدرت سیاسی با فرهنگ را که در بالا آمد و بر کیفیت حضور این قدرت سیاسی در آن عرصه موثر است را با تعریف جدید و اسلامی از قدرت سیاسی و سایر مفاهیم موجود در این منظومهی معرفی مورد بازبینی قرار دهیم.
به گزارش جام به نقل از بولتن، برای فعالیتهای فرهنگی، برنامهریزی ضروری است و نمیتوان انتظار داشت كه فرهنگ كشور اعم از فرهنگ عمومی، فرهنگ نخبگان و فرهنگ دانشگاهی، به خودی خود پیش برود ... دستگاههای مختلف در قبال جریان فرهنگ عمومی كشور مسئولند ... هدایت و نظارت در مسائل فرهنگی همچون مراقبت باغبان از گلهای زیباست و كندن علفهای هرز در یك بوستان به معنای رشد گلها و استفادهی طبیعی آنها از آب و نور و هواست ... همهی ما در قبال مسائل فرهنگی و فرهنگ عمومی كشور مسئولیت شرعی و قانونی داریم ... سپردن مسائل فرهنگی به مردم نافی وظیفهی نظارتی و هدایتی دولت نیست و حضور حكومت و دولت در عرصهی فرهنگ نیز به معنای سلب حضور مردم نمیباشد...» به گزارش بولتن نیوز، اگر بخواهیم موضوع بحث مطرح شده توسط رهبر انقلاب را "نسبتسنجی میان قدرت سیاسی و عرصهی فرهنگ" بدانیم باید بگوییم که این اولین باری نیست که چنین موضوعی مطرح میشود. به نظر میرسد از همان روزی که نهاد دولت بوجود آمده، در ذیل بررسی رابطهی "امینت و آزادی" نسبتسنجی فوق مطرح بوده و هست. در نسبتسنجی میان قدرت سیاسی و عرصهی فرهنگ، باید بگوییم که این دو مقوله در چهار نقطه محل تضاد دارند: 1. تفاوت در روش: در دنیای سیاست، روش مواجه با افراد و امور مختلف، "روش مبتنی بر اعمال" دستور و سلسله مراتب است. اما در حوزهی فرهنگ، روش برخورد با آدمها و موضوعات گوناگون "روش مبتنی بر اقناع" است. 2. تفاوت در نتیجهگیری: اصولاً در دنیای سیاست و در نزد اصحاب قدرت، حصول نتیجه امری حیاتیست. اما در حوزهی فرهنگ، گرچه حصول نتیجه امری مطلوب است اما الزامی که در دنیای سیاست برای آن قائل هستند را ندارد. 3. نقش عنصر قدرت: از آنجا که در حوزهی سیاست، اعمال قدرت اصلیترین مکانیزم موجود است، طبیعیترین نتیجهی اعمال قدرت، کنترل سایر فعالان حاضر در عرصهی سیاست و انحصارگراییست. حال اگر عنصری از حوزهی سیاست وارد حوزهی فرهنگ شود و مکانیزمهای خودش را هم به همراه بیاورد چه اتفاقی میافتد؟ بدیهیترین اتفاق ممکن، کنترل سایر فعالان فرهنگی است. 4. نقش عنصر پول دولتی: بودجههای از پیش تعریف شده یکی از سنتهای رایج در نظامات سیاسیست. در هر سازمان دولتی، برای کارمندان مستمری از پیش تعیین شدهای وجود دارد. اگر بشود این سنت را با تسامح در سازمانهای اداری پذیرفت، در عرصهی فرهنگ هیچ توجیهی ندارد. زیرا آنچنان محافظهکارانه، ضد خلاقیت و مانع کار مفید است که حتی در نهادهای سیاسی نیز کارایی خود را از دست داده و دارای مخالفانیست. البته به همهی این دلایل اضافه کنید این نکته را که از منظر نظریههای مدرن سیاسی، از آنجا که حکومتها وظایف و تکالیف حداقلی دارند، اصولا نباید کاری به نرمافزار زندگی مردم داشته باشند و تنها حوزهای که میتوانند در آن حضور پیدا کنند، حوزهی مربوط به مسائل امنیتیست و لاغیر. اما وقتی قضیه شکل دیگری مییابد که بدانیم قدرت سیاسی یک مفهموم گفتمانیست و این مفهوم در منظومهی اسلامی تعریف، ویژگیها و کارکردش مخصوص به خودش را دارد و کجا بهتر از نهجالبلاغهی مولا علی (ع) که از دل آن، تعریف قدرت سیاسی از منظر اسلام را دریابیم: «اين فرماني است از بندهی خدا، علی اميرالمؤمنين به مالك بن حارث اشتر نخعی در پيمانی كه با او مینهد، هنگامي كه او را فرمانروايی مصر داد تا خراج آنجا را گرد آورد و با دشمنانش پيكار كند و كار مردمش را به صلاح آورد و شهرهايش را آباد سازد.»( نهجالبلاغه / نامهی حضرت علی(ع) به مالک اشتر / نامهی 53) همین عبارت "صلاح مردم" کفایت میکند تا متوجه شویم که حکومت در اسلام برخلاف نظریات رایج در علوم انسانی و سیاسی که برآمده از مکاتب غربی بوده و در بلا توضیح دادیم، نه تنها یک حکومت حداقلی نیست بلکه یک حکومت حداکثری بوده و نسبت به سعادت اخروی مردم وظیفه دارد. حالا که وجه الزامی (بایدی) حضور قدرت سیاسی اسلامی در حوزهی فرهنگ روشن شد، لازم است بیاییم و چهار گلوگاه تعارض قدرت سیاسی با فرهنگ را که در بالا آمد و بر کیفیت حضور این قدرت سیاسی در آن عرصه موثر است را با تعریف جدید و اسلامی از قدرت سیاسی و سایر مفاهیم موجود در این منظومهی معرفی مورد بازبینی قرار دهیم. 1. با عنایت به فرازهای مختلف نهجالبلاغه، بخصوص نامهی 53 آن که ذکر آن در بالا آمد، به خوبی متوجه میشویم که حکومت اسلامی در هنگام روبهرویی و تعامل با مردم جامعهاش باید از زبان اعمال نظر و تحکم دوری جسته و تا حد امکان (مگر زمانهایی که بحث نظامی-امنیتی پیش بیاید) از باب اقناع با آنها گفتگو کند. در نتیجه، حکومت اسلامی نه تنها میتواند که باید به طور ذاتی در مواجه با جامعهاش از روش اقناعی بهره ببرد و این روش در کدام فضا بجز فضای فرهنگی رشد کرده و متبلور میشود؟ 2. «ما مامور به انجام وظیفه و تکلیفیم نه حصول نتیجه» همین جملهی تاریخی امام خمینی(ره) که برآمده از آیات مکرر قرآن کریم بوده، به تنهایی کافیست تا تمایز فاحش قدرت سیاسی اسلامی در نوع نگاه به فرجامشناسی عملکردهایش را با قدرت سیاسی گفتمان غربی نشان دهد. لازم است حکومت اسلامی برای ادای وظیفهی خود منباب تلاش برای به سعادت اخروی رساندن مردم جامعهاش در حوزهی فرهنگ ورود پیدا کند، اما قرار نیست در این میان، کسی را به زور وارد بهشت کرد. و همینکه قرار نیست کسی توسط حکومت اسلامی با زور وارد بهشت شود یعنی اینکه حکومت اسلامی پتانسیل حضور در عرصهی فرهنگ و برداشت منطقی و کیفی از این روش را دارد. 3. حکومت اسلامی حداقل در عرصهی فرهنگی، نه تنها به انحصارگرایی فکر نمیکند بلکه دنبال آن است که امور تولید فرهنگی را به دست مردم بسپارد. نکتهای که رهبر انقلاب در آخرین دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به آن اشاره کردند: «حضور مردم چه جورى است؟ اين، همان نكتهى اصلى است. اينجاست كه مسئولين بايد زمينهها را، مدلها را، فرمولهاى عملى و قابل فهم عموم را، فرمولهاى اعتمادبخش را براى مشاركت مردم فراهم كنند. در هر بخشى میشود اين كارها را كرد. هم قوهى مجريه، هم قوهى قضائيه، هم قوهى مقننه به شيوهى خاص خود میتوانند اين را تأمين كنند؛ از ابتكار مردم، از فكر مردم، از نيرو و انگيزهى مردم، از نشاط جوانىِ جوانان ما - كه قشر عظيم و وسيعى هستند – میتوانند استفاده كنند؛ اين جزو كارهائى است كه بايد انشاءاللَّه با سازوكار شفاف از سوى مسئولين انجام بگيرد.» (بخشی از بیانات رهبر انقلاب در اجتماع بزرگ مردم کرمانشاه – 20/07/1390) 4. و اما نکتهی آخر که میتواند به شدت بر مسئلهی کیفیت حضور قدرت سیاسی در عرصهی فرهنگی تأثیر بگذارد، بحث تأمین مالی هزینههای آن و تبدیل تدریجی این مقوله به ابزاری برای کسب درآمد کارگزاران حکومتیست. اما از نظر کیفیت قدرت سیاسی اسلامی در حوزهی فرهنگ و مشکل مرگ مخاطب به علت سفارشی بودن آثار، میتوان به حساسیتهای موجود در نظام سیاسی اسلام بر روی توزیع بیتالمال حساب ویژهای باز کرد و این گره روشی را نیز برطرف نمود. با شرحی که در بالا رفت متوجه میشویم که برخلاف برخی نگاههای رایج بر فضای روشنفکری و ژورنالیستی ما و برخلاف برخی اضهار نظرها که صدایش از وزارت ارشاد اسلامی بلند میشود، قدرت سیاسی اسلامی باید و میتواند در عرصهی فرهنگ حضور داشته باشد. اما این حضور دارای دو بُعد است: 1. بُعد سلبی: آنچه در اینجا مدنظر است، صیانت از ارزشهای دینی و ملی، و جلوگیری از نفوذ مخرب ناهنجاریهای فرهنگی سایر ملل به دورن فرهنگ خودیست. به عبارت دیگر، همانطور که طبق نامهی حضرت علی(ع) به مالک اشتر، حکومت اسلامی باید در برابر نفوذ و حملهی نظامی دشمنانش همیشه آماده و بیدار باشد، لازم است تا در حوزهی فرهنگ نیز امنیت فرهنگی جامعه را بوجود آورد و از ابزارهایی که انحصارا در اختیار دولت است، برای انجام هرچه بهتر این وظیفه بهره ببرد. در غیر این صورت، اساسیترین رسالت حکومت اسلامی که تلاش برای سعادت اخروی مردم جامعهاش است میتواند مرود هجمه و آسیب قرار بگیرد. 2. بُعد ایجابی: ما گفتیم که دولت اسلامی با وظایف و خصوصیاتی که دارد، باید و میتواند در عرصهی فرهنگ حضور پیدا کند. یعنی برای اینکه حاکمیت اسلامی بتواند شرایط را برای بهترین زیست معنوی جامعه مهیا کند، لازم است تا در کنار فعالیت فعالان فرهنگی دیگر، خود دولت هم دست به کار شده و تولید فرهنگی داشته باشد. اما تولیدی که مختصات کار باکیفیت فرهنگی را رعایت کند و در آن چهار گلوگاه قابل تعارض، دچار دستانداز نشود. شاید به مجموعهی گفتار بالا این انتقاد وارد شود که وقتی ما خواستیم اثبات کنیم قدرت سیاسی اسلام باید و میتواند در عرصهی فرهنگ حضور پیدا کند، یک ایدهآل تصور شده و شاید به خیال بعضیها دستنیافتنی را ترسیم کردهایم که در وادی عمل، مبتلا به همان بلاهایی شده و میشود که در چهار مورد ابتدایی تعارض حاکمیت و فرهنگ شرحش رفت. در جواب به این انتقاد باید گفت که ما هم مشکلات موجود در عرصهی مدیریت فرهنگی را قبول داریم اما همهی اینها دلیل نمیشود که ما اصول خود را کنار گذاشته و تسلیم واقعیتها شویم. بلکه راه حل بهتر آن است تا خود، کارگزاران، نهادها و مکانیزمهای فرهنگیمان را به ایدهآل ترسیم شده نزدیک کنیم. حسن ختام این سیاهه نیز پیامیست برای آنهایی که در فضای مدیرتی و رسانهای کشور بر طبل جدایی حاکمیت از فرهنگ میکوبند: در شرایطی که سایر نظامهای سیاسی نیز فهمیدهاند که در جهان کنونی باید بر قلبها و ذهنهای مردم تسلط داشت و اکثر آنها، با اینکه ذاتا الزام و تکلیفی برای حضور در این عرصه ندارند اما برای تأمین منافع خود، کیفیت حضور در حوزهی فرهنگ را پذیرفته و ماحصلش هالیوود پنتاگونی و بالییود بدلی و صدها شبکهی تلویزیونی دولتی میشود، صحبت از عدم حضور حاکمیت در فرهنگ، نشان دهندهی دستکم گرفتن قضیه و اینکاره نبودن دارد.
۱۳۹۲/۹/۳۰ - ۱۶:۰۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]
صفحات پیشنهادی
مديران فرهنگي بايد ديدي فرهنگي و نه سياسي داشته باشند/ نقش دولت در فرهنگ چگونه باشد
مديران فرهنگي بايد ديدي فرهنگي و نه سياسي داشته باشند نقش دولت در فرهنگ چگونه باشد يك پژوهشگر فلسفه و عرفان اسلامي با اشاره به اينكه مديران فرهنگي نبايد نگاه فقهي و كلامي به فرهنگ داشته باشند كه فرهنگ محل نزاع متكلمين و فقها بشود و همه عرفا و فلاسفه را بيرون بگذارند گفت مديران فاز نوروز تا يلدا، چرائي تنفر نژادي؟ضرورت مشاركت فرهنگي
از نوروز تا يلدا چرائي تنفر نژادي ضرورت مشاركت فرهنگي طي يكي دو روز گذشته حجم متنابهي پيامك به مناسبت فرارسيدن شب يلدا دريافت كردم اكثر پيام ها فرارسيدن اين شب فرهنگي - تاريخي را تبريك گفته بودند خب اين حد از توجه عمومي و عمدتا جوانان به سنت هاي ملي موجب خرسندي و شادماني ست ببرخی تشنگان قدرت با تغییر دولت از لانه بیرون آمدهاند/ دولت دقت بیشتری داشته باشد
برخی تشنگان قدرت با تغییر دولت از لانه بیرون آمدهاند دولت دقت بیشتری داشته باشد نماینده مردم اردبیل در مجلس گفت عدهای از تشنگان قدرت با تغییر دولت از لانههای خود خارج شده و اشغال مناصب مدیریتی را هدف قرار دادهاند که جا دارد دولت دقت بیشتری داشته باشد به گزارش نامه نیوز منچرا «دولت حقوقدان» ۳ اصل را زير پا گذاشت؟
چرا دولت حقوقدان ۳ اصل را زير پا گذاشت انبارلويي تاكيد كرد چرا دولتي كه راس آن يك حقوقدان است اصول 52 53 و 45 قانون اساسي را زير پا گذاشته است محمدكاظم انبارلويي امروز سه شنبه 26 09 92 طي يادداشتي در روزنامه رسالت نوشت قانون اساسي در اصل 52 وظيفه رسيدگي و تصويب بودجه كلنائب رئيس كميسيون امنيت ملي: دوستان نماينده بهتر است مخالفتي با حضور جك استروا نداشته باشند
نائب رئيس كميسيون امنيت ملي دوستان نماينده بهتر است مخالفتي با حضور جك استروا نداشته باشند من فكر ميكنم دولت اگر ميخواهد در كار خودش موفق باشد نسبت به نقدهايي كه شكل تخريبي دارد نبايد توجهي كند و نسبت به نقدهاي منصفانه با ديد بهرهبرداري مواجه بشود پنجشنبه 28 آذر 1392حضور قدرتمند سوسيالدموكراتها در دولت جديد مركل
حضور قدرتمند سوسيالدموكراتها در دولت جديد مركل حزب سوسيالدموكرات كه در دولت قبلي آلمان از احزاب مخالف بود در دولت جديد وزارتخانههاي كليدي را در اختيار خواهند داشت به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از شبكه خبري يورونيوز پس از ائتلاف بزرگ ميان دو حزب سوسيال دموكرات و دموكرات مبا حضور رئيس سازمان ميراث فرهنگينشست تخصصي باستانشناسي در بم برگزار ميشود
با حضور رئيس سازمان ميراث فرهنگينشست تخصصي باستانشناسي در بم برگزار ميشود فرماندار بم گفت با حضور رئيس سازمان ميراث فرهنگي نشست تخصصي باستانشناسي با حضور بيش از 100 نفر از اساتيد و متخصصان اين زمينه از سراسر كشور در بم برگزار ميشود حسين زينالصالحين امروز در گفتوگومدير موسسه مردم نهاد فرهنگي هنري نيما خبر دادحضور هنرمندان ملي در همايش شب نشان نيما در نوشهر
مدير موسسه مردم نهاد فرهنگي هنري نيما خبر دادحضور هنرمندان ملي در همايش شب نشان نيما در نوشهر مدير موسسه مردم نهاد فرهنگي هنري نيما از حضور هنرمندان ملي در همايش شب نشان نيما در نوشهر خبر داد به گزارش خبرگزاري فارس از نوشهر ميثم زندي بعدازظهر امروز در ديدار صميمي جمعي از مسئولانقوي حسيني مطرح كرد: نبايد به اندازه يك دولت 7 ساله از دولت يازدهم توقع داشته باشيم
نقوي حسيني مطرح كرد نبايد به اندازه يك دولت 7 ساله از دولت يازدهم توقع داشته باشيم رضا الياسي حدود 4 ماه از آغاز فعاليت دولت يازدهم مي گذرد و دولت تدبير و اميد از همان روزهاي نخست فعاليت خود با انتقادهايي درباره نحوه چيدمان كابينه عملكرد و سابقه وزرا رو به رو بود و امروز نيز انقدینگی تنها در دولت احمدی نژاد بالانرفته، در همه دولت ها وابستگی دولت به نفت را داشته ایم
نقدینگی تنها در دولت احمدی نژاد بالانرفته در همه دولت ها وابستگی دولت به نفت را داشته ایم تا زمانی که دولت بودجه جاری خود را به نفت وابسته بداند و تلاشی برای تامین آن از طریق مالیات ها نکند این مشکل همچنان ادامه خواهد داشت به گزارش جام به نقل از بولتن در مورد دلایل ایجنادران در گفتوگو با فارس:چرا حجاريان در دولت احمدينژاد اعتقاد به انحلال مجلس نداشت/ برخي اصلاحطلبان بدمستي
نادران در گفتوگو با فارس چرا حجاريان در دولت احمدينژاد اعتقاد به انحلال مجلس نداشت برخي اصلاحطلبان بدمستي ميكنند نماينده مردم تهران در واكنش به اظهارات اخير حجاريان گفت آيا آقاي حجاريان زماني هم كه آقاي احمدينژاد رئيسجمهور بود همين اعتقاد را داشت يا از امروز كه آقاي روحبا حضور فعالان عرصه كودك و نوجوانمحصولات فرهنگي و هنري كودك و نوجوان نقد و بررسي ميشود
با حضور فعالان عرصه كودك و نوجوانمحصولات فرهنگي و هنري كودك و نوجوان نقد و بررسي ميشود سلسله نشستهاي نقد و بررسي محصولات فرهنگي و هنري كودك ونوجوان به همت حوزه هنري كودك و نوجوان برگزار ميشود به گزارش خبرگزاري فارس با هدف آسيبشناسي توليدات فرهنگي هنري كودك ونوجوان نخستين نشدولت و مخالفان سوري عليه تروريستها تلاش واحدي داشته باشند
دولت و مخالفان سوري عليه تروريستها تلاش واحدي داشته باشند وزير خارجه روسيه بر اهميت وحدت تلاشهاي دولت و مخالفان سوري ضد تروريستها و گروههاي افراطي تاكيد كرد به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از شبكه روسيااليوم سرگئي لاوروف اعلام كرد دولت سوريه و گروههاي مخالف بايد در برابر افراطي ه-
گوناگون
پربازدیدترینها