محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830580176
مقدمه اي بر مباني شناخت جهاني شدن
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
مقدمه اي بر مباني شناخت جهاني شدن نويسنده: دکتر حسين سليمي ويليام شکسپير در پرده سوم نمايش ترويلوس و کرسيدا از زبان يکي از شخصيتهاي نمايش مي نويسد:شخص عجيبي به من نوشته است که انسان هر چه داراي نبوغ باشد و فضايل دروني داشته باشد، نمي تواند از داشتن آن به خود ببالد يا احساس کند که صاحب آن فضايل است، مگر اينکه آن را در ديگران ببيند، چون وقتي خصايل او بر ديگران پرتو افکند، در آنها حرارتي به وجود مي آورد که آنها هم به نوبت خود آن را در منبع اصلي باز مي تابند... چشم که پاک ترين روح احساس است نمي تواند خود را نظاره کند چون از جايگاه خود خارج نمي شود ولي دو چشمي که به چشم ديگر نظر افکند نمي تواند تصوير خويش را جز در آن چشم ديگري ببيند( شکسپير ، 1378، ص 1097).شايد اين بيان ژرف شکسپير بتواند نقطه آغاز مناسبي براي فهم مقوله « جهاني شدن »(1) باشد. زيرا پيدايش و سرآغاز درک آنچه با اين نام خوانده مي شود، خارج شدن از پوسته درون و نظرافکندن بر برون است. انسانها، جوامع و گروههاي اجتماعي در محيط کنوني حيات بشر در شرايطي زندگي مي کنند که حتي براي درک موقعيت و ويژگيهاي خود و شناخت خصايل خويش ناگزير از فهم جهان و محيطي هستند که به جريان زندگي آنان معنا مي بخشد. جهان ابتداي قرن بيست و يکم جهاني است که هيچ فرد يا جامعه اي نمي تواند، حصاري دور خود کشيده و از آن دوري گزيند و به عبارت ديگر خويشتن هر جامعه و هر گروه اجتماعي در ارتباط با کليتهاي فراگير در جهان معنا و مفهوم مي گيرد. هويتها، منافع، امنيت، فعاليتهاي اقتصادي، ايده ها، انديشه ها و هنرها همگي از دايره بسته مرزهاي جغرافيايي خارج شده و در گستره اي به وسعت جهان ظهور مي يابند. اگر بخواهيم از تعبير شکسپير استفاده کنيم، جهان به مانند آن دو چشم ديگر است که تنها تصوير خويش را در درون آن مي توان ديد.اين ضرورت و آگاهي نو که در نزد اهل انديشه پديد آمده، سبب شده است که در نوشته ها و ادبيات علوم انساني و اجتماعي و حتي در نزد بسياري از متخصصان علوم طبيعي، اصطلاح و مفهوم جهاني شدن به يکي از پر کارترين اصطلاحات بدل شود. به قول مالکوم واترز اگر در دهه 1980 «پست مدرنيسم» اصطلاح رايج علوم اجتماعي محسوب مي شد، در دهه 1990 جهاني شدن جانشين آن شد يا آن طور که استفن کرزنر- از منتقدان جهاني شدن- نقل مي کند: ميزان کاربرد کلمه جهاني شدن در متون علمي علوم اجتماعي از بيست بار در سال 1980 به بيش از هزار بار در سال 1998 رسيد(Krasner, 2001a, p.2).از اواخر قرن بيستم کمتر مقوله اي در حوزه ي علوم اجتماعي وجود داشته که به گونه اي با موضوع جهاني شدن مربوط نشده باشد. در حوزه اقتصاد و تجارت که همه مباحث به نوعي به فرايندهاي جهاني مربوط مي شود، در حوزه سياست که از رژيمهاي جهاني امنيتي و بسط جهاني حقوق بشر و دموکراسي يا چالشهاي جهاني مانند بنيادگرايي، تروريسم و محيط زيست صحبت مي شود و در حوزه فرهنگ که سخن از درهم آميختگي هويتهاي محلي و جهاني است و همچنين با گسترش روزافزون فناوري اطلاعات و ارتباطات و نيز بسط جهاني هنرها و الگوهاي فرهنگي خاص، درک و فهم پديده هاي فرهنگي پيوند عميقي با روند جهاني داشته است. از همين رو ديگر کمتر متفکر، انديشمند يا فعاليت علمي را مي توان يافت که به گونه اي سخن از جهاني شدن، حال به اثبات يا نفي، نياورده باشد. درآغاز قرن بيست و يکم مؤسسات، مراکز علمي، دانشگاهها و متفکران بي شماري دست اندرکار بررسي و شناخت ابعاد مختلف اين پديده هستند و در بيشتر دانشگاههاي معروف جهان واحدهاي آموزشي مشخصي با عنوان جهاني شدن در برنامه هاي درسي گنجانده شده است و اين امر نشان مي دهد که اين موضوع به امري بنيادين در عرصه دانش بشري تبديل مي شود.به طور کلي ريشه و مبناي کلمه جهاني شدن به جهان که ترجمه لغت globe است برمي گردد. بايد دقت کرد که جهان در عبارت جهاني شدن، ترجمهworld يا universeنيست، بلکه برگرفته از globe است. اين اصطلاح در اصل به معني «کره» يا سطح فراگير يک جسم کروي است. در اصطلاح رايج انگليسي و حتي پزشکي به «کره چشم»، globe of the eye گفته مي شود که منظور کل کره چشم يا سطح بيروني آن است (Webster,2004). همچنين به کره هاي کوچکي که ماکتي از کل کره زمين است نيز در زبان انگليسي globe گفته مي شود که با پيشوند the به معناي کل کره زمين مي شود. بر اين اساس معناي لغوي global نيز فراگرفتن يا تأثير گذاردن بر کل دنيا و سراسر جهان است(Oxford,1994).در يونان باستان globe را انديشمنداني به کار بردند که سرتاسر جهان را به هم پيوسته مي دانستند و برخي از يونانيان باستان آن را به معناي «سطح» کل جهان مي دانستند (Britannica, CD, 2000).اما آن چيزي که هم در معناي باستان و هم در ريشه لغوي globe مشترک است، اين است که اين اصطلاح براي کليت فراگيرو به هم پيوسته جهان بشري به کار مي رود؛ زماني که تمامي جهان به عنوان پديده يگانه اي شناخته مي شود و مي توان آن را به مثابه يک کل يا يک موجود به هم پيوسته ديد. به همين دليل نيز globalization به جهاني شدن ترجمه ميشود. آن گونه که مارتين آلبرو نيز توضيح مي دهد، پسوند ization زماني به کار مي رود که يک فرايند و دگرگوني اساسي در حال انجام است. مثلurbanization که به معناي فرايند شهري شدن است و به روندي اطلاق مي شود که طي آن جوامع روستايي به تدريج به جوامع شهري تبديل مي شوند يا عبارت modernization که به معناي مدرن شدن است، يعني فرايندي که در آن به تدريج جوامع سنتي از پوسته ي سنت خارج شده و مدرن مي شوند (Albrow, 1996,p.81). شايد به همين دليل ترجمه اين اصطلاح به «نوسازي» ايراد داشته باشد، زيرا پسوند ization لزوما مفهوم فاعليت بر اساس طرح و برنامه خاص را در خود ندارد. بر اين اساس بسياري از مترجمان تلفظ فرانسه- فارسي آن يعني مدرنيزاسيون را به کار مي برند.به هر حال ترجمه صحيح تر globalization همان جهاني شدن است. ترجمه اين اصطلاح به کلماتي مثل« جهاني سازي» کاملا خلط مبحث است. زيرا کساني که معتقدند شکل گيري امر جهاني توطئه قدرتهاي سرمايه داري و گروه سودجو و استثمارگراني است که سرنخ طرحها، برنامه ها و روندهاي جهاني را در اختيار دارند، ديگر يا نبايد از اصطلاح جهاني شدن استفاده کنند و يا بايد اصطلاحات و مفاهيم ديگري نظير جهان گرايي را براي بيان انديشه خود و نقد جهاني شدن به کار برند.(2)آنچه مسلم است ترجمه globalization به جهاني سازي خلط مبحث بوده و موجب مي شود که معني درست کلمه و ريشه ها و ابعاد آن در زبان فارسي به درستي شناخته نشود. فرايند جهاني شدن حتي اگر متضمن استثمار و سلطه باشد، فرايندي است که مي توان در آن ابعاد مختلف، مثل گرايش قدرتهاي جهاني به جهاني سازي پديده ها را نقد کرد، اما نبايد معادل فارسي نادرستي از آن ارائه شود.به طور کلي بايد پرسيد جهاني شدن چيست؟ آيا عينيت مشخص يا پديده چهارچوب بندي شده ي معيني در عالم انساني وجود دارد که نام آن جهاني شدن است و هر انديشمندي با مشاهده آن به وجودش پي مي برد؟ يا برداشت و ذهنيتي است که بر بعضي از واقعيتهاي جاري اطلاق مي شود؟ يا فرايندي واقعي و انکارناپذير است که ماهيت دنياي انساني را تغيير داده و برخي از انديشمندان با هشياري آن را شناخته و بعضي چشمان خود را بر آن بسته اند؟ و يا تلقي خاص گروهي از متفکران است که مي خواهند خواسته ها، ايده ها و گاهي آرزوهاي خود را در قالب واقعيت ببينند و گروهي نيز رندانه در پي مقابله برآمده و نيت آنان را آشمار مي سازند؟ اينها سؤالهاي کليدي است که در ادبيات حجيمي که امروزه درباره جهاني شدن وجود دارد به طور مشروح بدان پرداخته مي شود. حجم عظيم مفاهيم و استنتاجات ارائه شده در اين باره به گونه اي است که قضاوت قطعي درباره آنها را دشوار و پاسخ گويي قطعي به سؤالهاي مذکور را غير ممکن مي سازد.آنچه در سالهاي نخستين قرن بيست و يکم مي توان گفت اين است که تا اين زمان تحولاتي در عرصه هاي گوناگون اقتصادي، فرهنگي، فناوري و سياسي جهان روي داده که تا حدودي بي سابقه بوده است .اين تحولات به طور عمده به پيوستگي و ارتباطات بيشتر و تعامل روزافزون ميان گروههاي انساني در عرصه جهاني منجر شده است. حال اين تحولات را به گونه هاي مختلف انديشمندان و نظريه پردازان متفاوتي درک و صورت بندي کرده اند. بعضي آن را با عنوان آغاز عصري جديد بيان کرده و برخي ادامه همان روند طبيعي و شناخته شده زندگي اجتماعي انسان جديد دانسته اند. در اين مقدمه به طور گذرا و اجمالي به بعضي از اين تحولات مي پردازيم و سپس در فصول چهارگانه کتاب بعضي از تعابير و تفاسير مختلفي را که از آنها شده است بيان مي کنيم.پي نوشت : 1.globalization2. البته اين ملاحظه لغوي و واژگاني مانع از آن نيست که اصولا دو نوع نگاه و رهيافت متفاوت به اين پديده، به ويژه در کشورهاي جنوب، داشته باشيم: رهيافت جهاني شدن که فرايندي طبيعي است؛ رهيافت جهاني سازي که حاصل دستکاري و موج سواري کشورهاي شمال است. بنابراين همان سان که جهاني شدن يک رهيافت است؛ جهاني سازي نيز يک واقعيت مشهود است. کل مطالب کتاب در چنين قالبي بايد مورد داوري قرار گيرد . ( ناشر ) منبع: کتاب نظريه هاي گوناگون درباره ي جهاني شدنتصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 462]
صفحات پیشنهادی
مقدمه اي بر مباني شناخت جهاني شدن
مقدمه اي بر مباني شناخت جهاني شدن نويسنده: دکتر حسين سليمي ويليام شکسپير در پرده سوم نمايش ترويلوس و کرسيدا از زبان يکي از شخصيتهاي نمايش مي ...
مقدمه اي بر مباني شناخت جهاني شدن نويسنده: دکتر حسين سليمي ويليام شکسپير در پرده سوم نمايش ترويلوس و کرسيدا از زبان يکي از شخصيتهاي نمايش مي ...
سرمايه داري استثمارگر در لواي جهاني شدن (بررسي نظريات ...
سرمايه داري استثمارگر در لواي جهاني شدن (بررسي نظريات سميرامين)-سرمايه داري ... در لواي جهاني شدن (بررسي نظريات سميرامين) نويسنده: دکتر حسين سليمي مقدمه:گروهي ... او که گاهي نظريات خود را به گونه اي انقلابي و در نقد سياستهاي قدرتهاي بزرگ ... داده هاي برگرفته از واقعيات سياسي- اقتصادي، در شناخت ماهيت نظام جهاني بسيار مهم ...
سرمايه داري استثمارگر در لواي جهاني شدن (بررسي نظريات سميرامين)-سرمايه داري ... در لواي جهاني شدن (بررسي نظريات سميرامين) نويسنده: دکتر حسين سليمي مقدمه:گروهي ... او که گاهي نظريات خود را به گونه اي انقلابي و در نقد سياستهاي قدرتهاي بزرگ ... داده هاي برگرفته از واقعيات سياسي- اقتصادي، در شناخت ماهيت نظام جهاني بسيار مهم ...
نقد و بررسي ليبراليسم و مهدويت در خصوص جهاني شدن (قسمت اول)
1 سپتامبر 2008 – نقد و بررسي ليبراليسم و مهدويت در خصوص جهاني شدن (قسمت اول)-نقد و بررسي ... مقدمه: چالشي كه در باورهاي اعتقادي و فرهنگي انسان، خصوصاً نسل جوان و ... ممكن است علي رغـم شناخت علل پيچيـده و ريشـه دار اين معضل، به اين ... بـه گونـه اي كه هم مبـانـي پايدارديـن را بـاور كـرد و هم تحول وتغيير درسير جامعه را پذيرفت.
1 سپتامبر 2008 – نقد و بررسي ليبراليسم و مهدويت در خصوص جهاني شدن (قسمت اول)-نقد و بررسي ... مقدمه: چالشي كه در باورهاي اعتقادي و فرهنگي انسان، خصوصاً نسل جوان و ... ممكن است علي رغـم شناخت علل پيچيـده و ريشـه دار اين معضل، به اين ... بـه گونـه اي كه هم مبـانـي پايدارديـن را بـاور كـرد و هم تحول وتغيير درسير جامعه را پذيرفت.
مقدمه اي بر چابكي در سازمانها
مقدمه اي بر چابكي در سازمانها نويسنده:غلامرضا خوش سيما در عصر رقابت جهاني، اقتصاد .... آمادگي دائم براي روبه رو شدن با تغييرات بنيادي و سطحي است و كمپانيهاي چابك ... كه خارج از شناخت آنها از مسيري است كه در آن بازارها و نيازهاي مشتريان ظاهر مي شوند. ... جستجوي موفق در مباني رقابتي (سرعت، انعطاف پذيري، خلاقيت به صورت پيش از ...
مقدمه اي بر چابكي در سازمانها نويسنده:غلامرضا خوش سيما در عصر رقابت جهاني، اقتصاد .... آمادگي دائم براي روبه رو شدن با تغييرات بنيادي و سطحي است و كمپانيهاي چابك ... كه خارج از شناخت آنها از مسيري است كه در آن بازارها و نيازهاي مشتريان ظاهر مي شوند. ... جستجوي موفق در مباني رقابتي (سرعت، انعطاف پذيري، خلاقيت به صورت پيش از ...
مباني نظري شناخت فضاي شهري و مفاهيم مرتبط (1)
مقدمه از آن جا كه پيدايش شهرها و آغاز شهرسازي و شهرنشيني با نياز با جمع و در جمع بودن و ... ذهن انديشمندان و متفكران را در خاستگاههاي اصلي تمدن جهاني به خود معطوف داشته است. ... پس از ارسطو كه فضا را مجموعه اي از مكانها و زمينهاي پويا با اعراض كيفي متفاوت .... مثلاً جهت قبله براي مسلمين باعث حضور خطوط نامرئي در فضا و قطبي شدن فضا ...
مقدمه از آن جا كه پيدايش شهرها و آغاز شهرسازي و شهرنشيني با نياز با جمع و در جمع بودن و ... ذهن انديشمندان و متفكران را در خاستگاههاي اصلي تمدن جهاني به خود معطوف داشته است. ... پس از ارسطو كه فضا را مجموعه اي از مكانها و زمينهاي پويا با اعراض كيفي متفاوت .... مثلاً جهت قبله براي مسلمين باعث حضور خطوط نامرئي در فضا و قطبي شدن فضا ...
سکولاریسم؛ خاستگاه، مبانی و مؤلفهها
کتاب - کتاب «سکولاریسم؛ خاستگاه، مبانی و مؤلفهها» در آغاز به تولد و خاستگاه ... معادلهایی از قبیل این جهانی، لادینی، عرفی شدن، جدا شدن دین از دنیا، غیر دینی شدن، ... مؤلف کتاب «سکولاریسم؛ خاستگاه، مبانی و مؤلفهها» در مقدمه این کتاب این طور می ... اسطوره اي يك شناخت فردي است، اين در حالي است كه بر پايه مباني انسان شناختي .
کتاب - کتاب «سکولاریسم؛ خاستگاه، مبانی و مؤلفهها» در آغاز به تولد و خاستگاه ... معادلهایی از قبیل این جهانی، لادینی، عرفی شدن، جدا شدن دین از دنیا، غیر دینی شدن، ... مؤلف کتاب «سکولاریسم؛ خاستگاه، مبانی و مؤلفهها» در مقدمه این کتاب این طور می ... اسطوره اي يك شناخت فردي است، اين در حالي است كه بر پايه مباني انسان شناختي .
جهاني شدن در عصر اطلاعات
جهاني شدن در عصر اطلاعات مهدی صمدی موجودات تخيلی وارد کره زمين شده بودند و چند سالی بود ... روش جنگ در تضارب شبکه ای می تواند به صورت توليدی يا تحريری باشد. ... سايت¬هايي به مبانی فکری و نظری يک کشور يورش می¬برند و يک جنگ نرم¬افزاری ... اين مباحثآغاز موارد بسيار جالب توجهی است که شايد اين نوشته مقدمه آن تلقی شود.
جهاني شدن در عصر اطلاعات مهدی صمدی موجودات تخيلی وارد کره زمين شده بودند و چند سالی بود ... روش جنگ در تضارب شبکه ای می تواند به صورت توليدی يا تحريری باشد. ... سايت¬هايي به مبانی فکری و نظری يک کشور يورش می¬برند و يک جنگ نرم¬افزاری ... اين مباحثآغاز موارد بسيار جالب توجهی است که شايد اين نوشته مقدمه آن تلقی شود.
مباني،آثار و آسيب هاي فرهنگ جهاد و شهادت از ديدگاه امام
مباني،آثار و آسيب هاي فرهنگ جهاد و شهادت از ديدگاه امام چكيده پيش فرض مقاله پيشرو اين است ... 1- مقدمه فرهنگ 1 جهاد 2 ميراث مجاهداني است كه نه تنها از همه جلوه هاي فريبنده دنيا مي ... 4- فرهنگ مجموعه اي از معارف ،عقايد،ارزش ها،اخلاق،قوانين،آداب و سنن و. ..... 2-1-5 جهاني شدن،پنج بر داشت از جهاني شدن وجود دارد:يكم؛جهاني شدن به معني بين المللي ...
مباني،آثار و آسيب هاي فرهنگ جهاد و شهادت از ديدگاه امام چكيده پيش فرض مقاله پيشرو اين است ... 1- مقدمه فرهنگ 1 جهاد 2 ميراث مجاهداني است كه نه تنها از همه جلوه هاي فريبنده دنيا مي ... 4- فرهنگ مجموعه اي از معارف ،عقايد،ارزش ها،اخلاق،قوانين،آداب و سنن و. ..... 2-1-5 جهاني شدن،پنج بر داشت از جهاني شدن وجود دارد:يكم؛جهاني شدن به معني بين المللي ...
نگاهي انتقادي به مباني معرفت شناسي فمينيسم (1)
از اين رو، بررسي اين مباني کمک زيادي به روشن شدن معرفت شناسي فمينيسم مي کند. ... مقدمه رويکرد فمينيستي يا همان زنان گرايي در تفکر مغرب زمين، ابتدا از گرايشي ... (1) با تکيه ي معرفت شناسان فمينيست بر موقعيت سوژه و زمينه اي که وي درصدد کسب ... وي مي گويد: ارتباط ميان تمايز مرد و زن و شناخت عقل در فلسفه، از ويژگي هاي ...
از اين رو، بررسي اين مباني کمک زيادي به روشن شدن معرفت شناسي فمينيسم مي کند. ... مقدمه رويکرد فمينيستي يا همان زنان گرايي در تفکر مغرب زمين، ابتدا از گرايشي ... (1) با تکيه ي معرفت شناسان فمينيست بر موقعيت سوژه و زمينه اي که وي درصدد کسب ... وي مي گويد: ارتباط ميان تمايز مرد و زن و شناخت عقل در فلسفه، از ويژگي هاي ...
مباني معرفت شناسي صدرالمتألهين در مسائل ماوراي طبيعي(1)
صدرالمتألهين در مقدمة اسفار اين علوم را اينگونه معرفي مينمايد: و هي العلم بالله و ... و علم به نفس انساني و راه رسيدن او به جهاني ديگر و اتصال آن به ملا اعلي و رهايي آن از ... امكان شناخت مسائل ماوراي طبيعي يكي از مسائلي كه به قدمت تاريخ فلسفه قديم ... ([8]) و در عنوان اين بحث ميگويد: اَن حقائق الاشياء اي الامور الغير الممتنعة بالذات يمكن اَن ...
صدرالمتألهين در مقدمة اسفار اين علوم را اينگونه معرفي مينمايد: و هي العلم بالله و ... و علم به نفس انساني و راه رسيدن او به جهاني ديگر و اتصال آن به ملا اعلي و رهايي آن از ... امكان شناخت مسائل ماوراي طبيعي يكي از مسائلي كه به قدمت تاريخ فلسفه قديم ... ([8]) و در عنوان اين بحث ميگويد: اَن حقائق الاشياء اي الامور الغير الممتنعة بالذات يمكن اَن ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها