تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 27 خرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا توكل كند، خداوند هزينه او را كفايت مى كند و از جايى كه گمان نمى برد ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801191568




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

يك روانشناس: رسومي همچون آئين شب يلدا باعث نشاط اجتماعي مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: يك روانشناس: رسومي همچون آئين شب يلدا باعث نشاط اجتماعي مي‌شود
يك روانشناس گفت: رسومي همچون آئين شب يلدا و يا چهارشنبه‌سوري باعث ايجاد نشاط در بين خانواده‌ها و به تبع آن نشاط اجتماعي مي‌شود.

"اعظم نوري" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)- منطقه زنجان، با بيان اين مطلب، اظهار كرد: شادماني و خوشحالي از عطاياي الهي است، به‌ طوري كه خدواند در قرآن‌كريم خطاب به بنده‌اش نه تنها شادي به واسطه‌ فضل و رحمتش را امر فرموده، بلكه به وي تأكيد كرده كه شاد باش.

وي تصريح‌ كرد: ايجاد شادي و با نشاط زيستن، سلامت روان خانواده‌ها و جامعه را در پي داشته و اين خود به‌ نوعي از بروز آسيب‌هاي بي‌شمار جلوگيري مي‌كند. در آئين ديني و ملي در ايران نيز فضاي خوبي براي با نشاط زيستن ايجاد شده و اين را مي‌توان در مراسمي همچون ولادت‌ها و مناسبت‌هاي ديني مشاهده كرد. رسومي همچون شب يلدا و آئ0ين‌هاي مرتبط با آن و يا چهارشنبه‌سوري و عيد نوروز نيز از اين دست هستند كه خود به‌ نوعي باعث ايجاد فرح در بين خانواده‌ها و سطح جامعه مي‌شوند.

وي ادامه داد: در شرايطي كه جامعه روان سالمي داشته باشد مي‌توان اين انتظار را داشت كه همه در آرامش رواني زندگي كرده و تنش‌ها تاثير چنداني در برخوردها نخواهد داشت.

نوري با تاكيد بر اينكه شادي مثبت و نشاط فردي و اجتماعي براي سلامت روان افراد ضرورت دارد، خاطرنشان‌ كرد: نكته اساسي تاثير متقابل اين دو بر يكديگر است، تاثير نشاط فردي بر نشاط اجتماعي و تاثير نشاط اجتماعي بر نشاط فردي و كاستي در هر دو منجر به نااميدي و اختلال در نشاط خواهد شد.

اين روانشناس با اشاره به اينكه به هر بهانه‌اي بايد شاد بود، ادامه داد: البته اين بدان معنا نيست كه افراد به دنبال شادي‌هاي كاذب و مخرب باشند. منظور اين است كه زمينه شادي در جامعه وجود دارد و ما بايد در اين شرايط ياد بگيريم چگونه فرصت‌ها را براي شاد زيستن مغتنم بشماريم.

وي تصريح‌ كرد: در گذشته مردم ايران در نواحي مختلف مراسم گوناگوني را براي شادماني داشتند كه اين موضوع بهداشت روان را ارتقا مي‌داد، اما با گذشت زمان و صنعتي شدن زندگي، شاهد اين موضوع هستيم كه جامعه اين رسوم كه بسيار جالب و متنوع است را به دست فراموشي سپرده و عنوان مي‌شود كه افراد افسرده هستند.

نوري با اشاره به اينكه افسردگي، كم‌تحركي، افزايش بزه و مشكلات اخلاقي پيامدهاي كمبود نشاط اجتماعي در جامعه است، افزود: وجود شادي و نشاط ضروري است و از هر فرصتي بايد استفاده كرد و اين را نيز به فرزندان آموخت كه شاد بودن هزينه چنداني ندارد و مراسمي همچون شب يلدا بهترين فرصت براي داشتن لحظاتي شاد و با نشاط است.

وي با بيان اينكه ما در چگونگي با نشاط و شاد بودن بايد به سيره پيامبر گرامي اسلام(ص)‌ كه الگوي نيكويي براي ما ا‌ست توجه كنيم، در روايات اهل‌بيت(ع) اين نكته را داريم كه در زمان مواجهه با افراد بايد چهره شادي داشته باشيم و حتي اگر غم و حرفي هم داريم، آن را در دل نگه داشته و در چهره نمايانش نكنيم.

نوري افزود: از ديرباز در فرهنگ ما ايراني‌ها ديد و بازديد به‌ عنوان يك رسم نهادينه شده در جامعه محسوب مي‌شود كه در روحيه افراد تأثير شگرفي دارد و امشب نيز مي‌توان از اين فرصت بهره برد.

انتهاي پيام

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن