تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بر زبان مؤمن نورى (الهى) است و درخشان و برزبان منافق شيطانى است كه سخن مى گويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820054586




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

يلداي امسال با بوي اربعين عجين شده استگره گيسوان سياه يلدا بر روشنايي سحر


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: يلداي امسال با بوي اربعين عجين شده استگره گيسوان سياه يلدا بر روشنايي سحر
يلدا دختر اسطوره‌اي ايران زمين با چتر سپيد برف به قدمت ايراني بودنمان در راه است، يلداي جاودان به بلنداي زلف خوبرويان آمده تا پاياني بر شب‌هاي دوري و فراق باشد.


به گزارش خبرگزاري فارس از اصفهان، يلدا عروس برفي ايران زمين دوباره از صندوقچه خاطرات قديمي و كهنه بيرون آمده است تا خودي بنماياند، يلدا با لباس بارانيش با عطري از سرزندگي و بهار و با سبد ميوه‎هاي تابستاني دوباره ميهمان ايرانيان شده است.

يلدا دختر اسطوره‌اي ايران زمين، با چتر سپيد برف به قدمت ايراني بودنمان در راه است، يلداي جاودان به بلنداي زلف خوبرويان آمده تا پاياني بر شب‎هاي دوري و فراق باشد.

در معني اين شب طولاني و دراز سخن‌ها بسيار گفته‌اند و آن را با نام‎هايي چون يلدا و چله مي‎خوانند، يلدا و جشن‎هايي كه در اين شب برگزار مي‌شود سنتي باستاني است كه از پيشينيان به يادگار مانده است و در ريشه‌يابي آن حرف و سخن بسيار است، يلداي ايراني در نقاط مختلف ايران زمين به شيوه‎ها و سنت‎هاي مختلفي برگزار مي‎شود.

اصفهان نيز كه در قلب ايران قرار دارد، گنجينه‎اي از آداب و رسوم و فرهنگ‎هاي ايران زمين در شهر آب و آيينه به قوت خود باقي است.

يلدا شب اول زمستان و شب آخر پاييز است كه معمولا در اين شب به جشن و شادي پرداخته مي‎شود، شب زنده‌داري، يلدا به معني مقاومت در برابر تاريكي و جهل است كه گذشتگان با شب‌نشيني در برابر تاريكي و پيروزي بر آن شب را با قصه‎هاي دلنشين براي اعضاي خانواده سحر مي‌كردند.

خانواده‎ها گرد هم جمع مي‎شوند و در اين شب به قصه‎ها و اشعار بزرگان خانواده گوش مي‌سپارند تا با بهره از اين گفتار و پندآموزي از آن شب يلدا را به پايان برند.

در شب يلدا انواع ميوه‎ها بر سر سفره قرار مي‎گيرد، اما مردم ميوه‌هاي تر و خشكبار به‌خصوص ميوه‎هاي تازه از جمله هندوانه و انار را بر سر سفره‎ها مي‎آورند تا بدين ترتيب سمبل‎هاي يلدا را زنده نگه دارند.

به عنوان مثال هندوانه در شب يلدا به معني نجات يافتن از گرماي تابستان نيز هست و اگر كسي در اين شب از هندوانه استفاده كند، از آسيب گرماي سوزان تابستان در امان خواهد ماند.

ماندگاري شب يلدا و حفظ آن در فرهنگ كشورهاي حوزه آريايي، نقش سمبليك دارد و شب در اين فرهنگ به معناي خاموشي و تيرگي و فراموشي است كه براي رهايي از آن بايد شب يلدا را بيدار ماند و از خواب پرهيز كرد تا خويش را از غفلت‌زدگي نجات دهند.

شاهنامه خواني نيز در اين شب مرسوم است شب زنده داري، قصه گفتن و شعر خواندن در اين شب، تلاش و مقاومت در برابر سياهي، تاريكي، جهل و بي‎خردي است كه در زندگي امروزي بشريت نيز مي‌تواند نقش عمده و پيام اميدبخش داشته باشد.

يلدا دوباره از راه رسيد، اگر چه آداب و رسوم آن قدري با تجملات آميخته شده است، اما بسياري از سنت‎هاي ايراني آن كه ريشه در اسلام دارد، همچون صله ارحام به قوت خود باقي است.

البته يادمان هم باشد كه در اين شب يلدايمان بوي اربعين بدهد و به ياد دردانه‌هاي حسين مظلوم كمي تفكرمان كربلايي باشد.

انتهاي پيام/63019/ب۳۰

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن