تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804249291




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مشهدي ها تسبيح گويان يلداي سياهپوش را به صبح گره مي زنند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مشهدي ها تسبيح گويان يلداي سياهپوش را به صبح گره مي زنند
مشهد - خبرگزاري مهر: شب يلدا امسال نيز متقارن با ايام عزاداري و اربعين حسيني شده ،‌ بسياري از مشهدي ها به رسم ادب ميهمان ساحت مقدس رضوي مي شوند و تسبيح گويان طولاني ترين شب سال را در زير سايه خورشيد به صبح گره مي زنند.

به گزارش خبرنگار مهر، مشهديها مي خواهند چله نشين بارگاه منور رضوي شوند و دميدن خورشيد را در حريم رضوي با اشك گره مي زنند و با نيايش و نجواهايشان تندرستي و سلامتي را تا سال ديگر تضمين مي كنند.

طولاني ترين شب سال در راه است و مردم ديار پهناور خراسان در اين شب فرصت همنشيني با سنت هايي كه در گذر زمان كهنه نمي شود را از دست نمي دهند و همراه با آيين هاي كهن در اين شب ساعاتي را دور از هياهوي شهر با اقوام و فاميل مي گذرانند.

خورشيد در شب يلدا متولد مي شود در شب يلدا، جشن پاكي و بركت مردم ايران زمين را در كوچه پس كوچه هاي شهر مي توان ديد.

با دميدن خورشيد، در اول ديماه روزها بلندتر مي شود اين روز فرصتي است براي رقص زمين و شكرگذاري مردمان ما.

چله نشيني در كنار" بي بي كلو" و "بابا كلو" ها

حاتم ميري، يك پژوهشگر فرهنگ عامه خراسان رضوي در گفتگو با خبرنگار مهر مي گويد: در شهرستان سبزوار تمام اقوام در خانه بابا كلو(پدربزرگ) بي بي كلو (مادر بزرگ) جمع مي شوند.

پژوهشگر فرهنگ عامه خراسان رضوي مي افزايد: در اين شب با گفتن از گذشته هاي پدر بزرگ و مادر بزرگ و گوش دادن نوه ها به خاطرات آنان همه ساعاتي لذت بخش را پشت سر مي گذارند.

ميري اظهار مي كند: در آن شب دختران با همديگر، مردان با هم مجمع( سيني) بزرگي را تدارك مي بينند و سنگي براي شكستن فندق، پسته گردو و بادام هاي تف داده شده در داخل اين مجمع مي گذارند و هر كسي به شكستن هر كدام مي پردازد.

وي بيان مي كند: در ابتداي اين شب چاي از اصلي ترين نوشيدني ها محسوب مي شود و زنان فاميل با هم رقابت مي كنند و هر كسي چاي طعم داري همچون دارچين، زنجبيل و هل را آماده مي كنند.

پژوهشگر فرهنگ عامه خراسان رضوي تصريح مي كند: نوشيدن چاي با استكان و نعلبكي جزو رسومات لاينفك مردم شهرستان سبزوار است.

ميري مي افزايد: در سيني شب چله ميوه و تنقلاتي گنجانده مي شود كه بدن را از امراض دور مي كند، در اين شب خوردن هندوانه و تف دادن تخمه از رسومات ديگر اين شهرستان است.

وي مي گويد: در گوشه و كنار سبزوار زيباترين چهره مراسم شب چله بردن خنچه براي عروس است، كه در اين خنچه ميوه هاي كم ياب، تنقلات به همراه قواره چادري كه حجاب مردم اين سرزمين است و همچنين تكه اي بنا به وسع داماد طلا يا نقره گذاشته مي شود.

پژوهشگر فرهنگ عامه خراسان رضوي تصريح مي كند: حداقل هفت رنگ ميوه شامل انار، خرمالو، سيب، انگور، هندوانه، گلابي و خربزه در مجمع(سيني) شب چله اي عروس گذاشته مي شود.

ميري مي افزايد: در بزم شب چله خواندن دو بيتي، چهار بيتي همراه با دايره(دف) صورت مي گيرد و عده اي با رقص شادي را به مجلس مي آورند.

وي مي گويد: يكي ديگر از رسومات اين شب در شهرستان سبزوار انتخاب همسر است كه جوانان با دور هم جمع شدن فاميل از بين دختران فردي را انتخاب مي كنند.

پژوهشگر فرهنگ عامه خراسان رضوي ياد آور مي شود: تنقلاب محلي كه در شب چله استفاده مي شود مويز كوهي است كه از انگور لوكه كه در آفتاب خشك مي شود بدست مي آيد.

ميري اظهار مي كند: كشمش، عناب، جوز، بادام، تخمه هندوانه و استفاده از گلابي هاي آونگي، خربزه بله جويي، چغندر پخته، شلغم و انگورهايي كه در زير بوته نگهداري شده اند به محفل شب يلدا آورده مي شوند.

وي تصريح مي كند: استفاده از آتش نشان ميوه ها يعني هندوانه كه اصلي ترين ميوه شب چله است و براي رفع حرارت از كبد و صفرا است مورد استفاده قرار مي گيرد.

پژوهشگر فرهنگ عامه خراسان رضوي مي گويد: مردم سرزمين سربداران معتقند كه اگر هويج، گلابي، انار و زيتون سبز را در شب چله ميل كنند از نيش عقرب تا يك سال در امان مي مانند.

ميري مي افزايد: از غذاهاي اصلي اين شب مي توان به آبگوشت، كله پاچه، قرمه جوش، زرك جوش، كمه جوش، دانه جوش نام برد.

وي بيان مي كند: آش خوش تيلي آش رشته اي است كه با روغن زرد محلي تف داده مي شود و پلوي اصلي آن شب شيرين پلو است.

در ادامه پژوهشگر فرهنگ عامه خراسان رضوي مي افزايد: مردم ديار سربداران تا سپيده صبح در كنار كرسي و با ميهماني در خانه بابا كولو و بي بي كلو اين شب را به صبح مي رسانند.

ميري تاكيد مي كند: همه اهل خانه به همراه بزرگترها دعاي شكر را بجا آورده و توسط يكي از بزرگان نماز صبح اقامه مي شود تا بركت و روزي شامل حال همه خانواده شود.

شب يلدا در ميان مردم كاشمر

محسن پور اسماعيل، يك محقق و پژوهشگر آداب و رسوم در گفتگو با خبرنگار مهر در اين باره مي گويد: مردم شهرستان كاشمر معتقد هستند هر ميوه اي خواص مختص به خود را دارد و باعث مي شود آثار و فوايد هر ميوه با خوردن در شب چله تا سال ديگر در بدن باقي بماند.

محقق و پژوهشگر آداب و رسوم تصريح مي كند: آنها معتقد هستند كه خوردن بعضي از تنقلات و ميوه ها باعث مي شود كه در برابر حشرات و جانوران در امان بود و در مقابل بعضي از بيماريها مصون ماند.

پور اسماعيل تصريح مي كند: اصلي ترين ميوه اي كه در شب چله مورد استفاده قرار مي گيرد، هندوانه است.

وي بيان مي كند: كاشمريها هندوانه را از قبل انبار مي كنند، بعضي ها هندوانه را بالاي كاه مي گذارند و عده اي ديگر آن را داخل تور قرار مي دهند و از سقف زير زمين آويزان مي كنند.

محقق و پژوهشگر آداب و رسوم اظهار مي كند: در ديار ترشيز مردم بر اين اعتقادند كه خوردن هندوانه باعث دفع كرم روده مي شود و مهمترين تاثيري كه دارد باعث اين مي شود كه در تابستان فرد بر گرما غلبه كند و جگرش لك بر نمي دارد.

وي تاكيد مي كند: مهمترين مراسم در اين روز بردن شب چله اي براي عروس است كه خنچه هاي را در هفت سيني كه با هفت پارچه الوان تشكيل شده است مي گذارند كه در سيني ها سيب سرخ مشهدي، گلابي، انار، گوشت و برنج، لباس پيراهني و چادر و در آخرين سيني گردن بند يا انگشتر طلا مي گذارند، هفت نفر هر سينه اي را روي سر گذاشته و به خانه عروس مي برند، فردي خوش صدا جلوي منزل عروس كه اسپند به دست است مي خواند سبز است سپند، سبزه كار است سپند، سر رشته صد هزار كار است سپند و ... را مي خواند.

رسومات شب چله در شهرستان نيشابور

فاطمه بهرامي، كارشناس ارشد زبان و ادبيات فارسي به خبرنگار مهر مي گويد: در اين شهرستان افراد به خانه بزرگترها مي روند يا فردي در فاميل ميزبان شب يلدا مي شود.

كارشناس ارشد زبان و ادبيات فارسي اظهار مي كند: آن شخص ميزبان گوسفندي را ذبح مي كند و با آبگوشت پذيراي ميهمانان مي شود، افراد در اين شب با خوردن ميوه كه معتقد هستند عروس ميوه ها هندوانه است، خود را از تشنه بودن در تابستان در امان مي دارند.

آداب ترك هاي خراساني در شب يلدا

بهرامي مي افزايد: آداب و رسوم ترك هاي خراسان رضوي به گونه اي كه با روشن گذاشتن چراغ هاي خانه تا صبح، دور هم جمع شدن و گرماي كرسي، گفتن قصه، مثل ها و فكاهي، احترام به پدر بزرگ و مادر بزرگ ها مهمترين سنت شب چله براي اين قوم محسوب مي شود.

سرزمين خورشيد در شب يلدا

وي مي گويد: بردن هديه به خانه دختران كه تازه نامزد شدن، خوردن ميوه و تنقلاب، تهيه غذاهاي سنتي در بزرگترين شب سال ميهمان لحظه هاي اقوام و بزرگترها مي شوند.

كارشناس ارشد زبان و ادبيات فارسي تصريح مي كند: يكي از مهمترين مراسم كف زدن است كه ريشه گياه بيخ را در آب خيس كرده و بعد از جوشاندن در ظرف سفالي ريخته و مردان فاميل با چوب هاي نازك مايع را به هم مي زنند تا به صورت كف درآيد و بعد از آماده شدن شيره شكر را مخلوط كرده، مغز گردو و پسته را روي آن مي ريزند، عده اي از پسران با پرتاب كردن كف و ماليدن به سر و صورت شادي را در جمع بوجود مي آورند.

آنچه در اين شب بلند سال ارمغان لحظه هاي ايرانيان مي شود رسم بزرگ صله رحم است كه زنده نگهداري اين اصل در بين خانواده هاي ايراني سلامت روح و جسم را به همراه دارد.

شب يلدا، طولاني ترين شب مهرورزي و ارتباط با بستگان و فاميل است.

اهل هر روستا، شهرستان و استاني كه باشي در اين شب همنشين سنت هايي مي شوي كه خاطره زييايي براي نقل كردن به آيندگان است و هيچگاه آداب و رسوم روزهاي تقويم زير پاي زمان و دنياي ارتباطات مجازي له نمي شود.

...................................

فاطمه سعادتيان نيك

كد خبر: 2199606

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۳۰ - ۱۳:۳۷

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن