تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دوست ندارم كه در كودكى از دنيا مى رفتم و وارد بهشت مى شدم و بزرگ نمى شدم تا پروردگارم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819687310




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سالي ۱۰پلنگ قرباني مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: سالي ۱۰پلنگ قرباني مي‌شود


اما تنها پلنگ‌ها قرباني حوادث جاده‌اي نمي‌شوند يوزپلنگ آسيايي هم كه با خوش‌بيني 50قلاده از آنها باقي مانده است از ديگر قربانيان تلفات جاده‌اي هستند.

آنطور كه احمدعلي كيخا به باشگاه خبرنگاران گفته است علاوه بر تلفات جاده‌اي مارگزيدگي، طعمه مسموم و هدف قرار گرفتن توسط شكارچيان مختلف از ديگر عواملي است كه زندگي پلنگ‌هاي ايراني را تهديد مي‌كند.

اجراي پروژه‌هاي عمراني بدون رعايت ملاحظات زيست‌محيطي از ديگر عوامل نابودي حيات وحش كشور است متأسفانه در بسياري از پروژه‌هايي كه اجرا مي‌شود ملاحظات زيست‌محيطي با دقت انجام نمي‌شود و از اين‌رو شاهد از بين رفتن زيستگاه‌ها، كوچك‌شدن و محدود شدن‌زيستگاه حيوانات شده‌ايم كه نتيجه آن نابودي حيات وحش كشور است.

اما محمد صادق فرهادي‌نيا، عضو هيأت مديره انجمن يوزپلنگ ايراني كه بخشي از پايان نامه دكتري وي به تلفات پلنگ در كشوراختصاص دارد، ميزان تلفات اين‌گونه ارزشمند را «سالانه 50قلاده عنوان مي‌كند». بر اين اساس به‌طور متوسط هر هفته يك قلاده پلنگ در ايران از پاي در مي‌آيد.

فرهادي‌نيا كه به‌خاطر فعاليت‌هاي خود در عرصه حفاظت از گربه‌سانان توانست جايزه معتبر بين‌المللي رابينو- كاپلان سال 2012را به‌خود اختصاص دهد در توجيه آمار تلفات پلنگ به مهر مي‌گويد:«اين آمار براساس اطلاعات موجود در سال‌هاي اخير و مدل‌هاي رياضي برآورد شده است.» اين پژوهشگر حيات وحش معتقد است:«در وهله اول بايد زيستگاه‌هاي اصلي اين جانور به خوبي حفاظت شود و خسارات جدي كه به واسطه حمله پلنگ به دام‌هاي جوامع محلي و روستاييان وارد مي‌شود پرداخت شود تا دامداران از حمله به اين‌گونه نادر حيات وحش خوداري كنند.»

معاون سازمان حفاظت محيط‌زيست هم از فرهنگ‌سازي و ارتقاي آگاهي جوامع بومي به‌ويژه حاشيه نشينان زيستگاه‌ها به‌عنوان راهكاري كارساز براي حفظ گونه‌هاي نادر حيات وحش ازجمله پلنگ و يوزپلنگ ياد مي‌كند و مي‌گويد:«علاوه بر فرهنگ‌سازي بايد نقاط حادثه‌خيز حيات وحش مشخص شود تا تلفات جاده‌اي به حداقل ممكن برسد.» اين نكته‌اي است كه سه‌شنبه گذشته مديركل دفتر حيات وحش و تنوع زيستي سازمان محيط‌زيست از آن خبر داد وگفت كه به دستور رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست اين موضوع در دستوركار قرار گرفته است.

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن