تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):رمضان ماهى است كه ابتدايش رحمت است و ميانه‏اش مغفرت و پايانش آزادى از آتش جهنم. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803264046




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

/ياداشت/يلدا؛ شبي كه مهر و ماه به هم مي‌رسند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: /ياداشت/يلدا؛ شبي كه مهر و ماه به هم مي‌رسند
يلداي ايراني، شبي كه خورشيد از نوزاده مي‌شود و در افسانه‌ها و اسطوره‌هاي ايراني حديث ميلاد عشق است شبي كه مهر و ماه به هم گره مي‌‌رسند.


به گزارش خبرگزاري فارس از سنندج يلدا برگرفته از واژه‎اي سرياني است و مفهوم آن «ميلاد» است، زيرا برخي معتقدند كه مسيح در اين شب به دنيا آمد و ايرانيان باستان اين شب را شب تولد الهه مهر «ميترا» مي‎‎پنداشتند و به همين علت اين شب را جشن مي‎گرفتند و گرد آتش جمع مي‎شدند و شادمانه پايكوبي مي‌كردند.

شب يلدا يكي از جشن‌هاي دوران كهن كه شب مظهر تاريكي و تباهي و وحشت بوده واغلب سعي مي كردند كه شب هنگام با افروختن آتش و افزودن نور، خانه روشن باشد. تا پليدي و تباهي در آن راه نيابد شب يلدا يكي از طولاني ترين شب هاي سال است يعني تسلط تاريكي بر زمين از تسلط نور خورشيد و روشنايي مي كاهد. و چون فرداي اين شب روشنايي بر ظلمت غالب و روز طولاني مي شود، ايرانيان تولد دوباره خورشيد را كه مظهر روشنايي است جشن مي‌‌گيرند.

يلداي ايراني، شبي كه خورشيد از نو زاده مي‌شود. يلدا در افسانه‌ها و اسطوره‌هاي ايراني حديث ميلاد عشق است كه هر سال در «خرم روز» مكرر مي‌شود.

ماه دلداده مهر است و اين هر دو سر بر كار خود دارند كه زمان كار ماه شب است و مهر روزها بر مي‌آيد. ماه بر آن است كه سحرگاه، راه بر مهر ببندد و با او در آميزد، اما هميشه در خواب مي‌ماند و روز فرا مي‌رسد كه ماه را در آن راهي نيست.

سرانجام ماه تدبيري مي‌انديشد و ستاره‌اي را اجير مي‌كند، ستاره‌اي كه اگر به آسمان نگاه‌كني هميشه كنار ماه قرار دارد و عاقبت نيمه شبي ستاره، ماه را بيدار مي‌كند و خبر نزديك شدن خورشيد را به او مي‌دهد و ماه به استقبال مهر مي‌رود و راز دل مي‌گويد و دلبري مي‌كند و مهر را از رفتن باز مي‌دارد. در چنين زماني است كه خورشيد و ماه كار خود را فراموش مي‌كنند و عاشقي پيشه مي‌كنند و مهر دير بر مي‌آيد و اين شب، «يلدا» نام مي‌گيرد، حال از آن زمان هر سال مهر و ماه تنها يك شب به ديدار يكديگر مي‌رسند و هر سال را فقط يك شب بلند و سياه و طولاني است كه همانا شب يلداست.

جشن شب چله، همچون بسياري از آيين‌هاي ايراني، ريشه در رويدادي كيهاني دارد نور، روز و روشنايي خورشيد نشانه‌هايي از آفريدگار مي‌باشد در حالي كه شب تاريكي و سرما نشانه‌هايي از اهريمن و مشاهده تغييرات مداوم شب و روز مردم را به اين باور رسانده بود كه شب و روز يا روشنايي و تاريكي در يك جنگ هميشگي به سر مي‌برند.

روزهاي بلندتر روزهاي پيروزي روشنايي بود درحالي كه روزهاي كوتاه‌تر نشانه‌اي از غلبه تاريكي براي در امان بودن از خطر اهريمن در اين شب همه دور هم‌جمع مي‌شدند و با برافروختن آتش از خورشيد طلب بركت مي‌كردند.

جشن يلدا در ايران امروز نيز با گرد هم آمدن و شب‎نشيني اعضاي خانواده و اقوام در كنار يكديگر برگزار مي‎شود.

آيين شب يلدا يا شب چله، خوردن آجيل مخصوص، هندوانه، انار و شيريني و ميوه‌هاي گوناگون است كه همه جنبهٔ نمادي دارند و نشانهٔ بركت، تندرستي، فراواني و شادكامي ‌هستند و در اين شب هم مثل جشن تيرگان، فال گرفتن و حاضران با انتخاب و شكستن گردو از روي پوكي و يا پري آن، آينده‌گويي مي‌كنند.

يكي ديگر از رسم‌هاي بي‌نظير شب يلدا گرفتن فال حافظ است اگر رسم‌ها و آيين‌هاي ديگر يلدا را ميراثي از فرهنگ چند هزار ساله بدانيم، ولي فال حافظ گرفتن در شب يلدا در سده‌هاي اخير به رسم هاي شب يلدا افزوده شده است كه شاهنامه خواني و قصه گويي پدربزرگ و مادربزرگ دور كرسي براي كوچكترها نيز، از آيين هاي اين شب مي‌باشد كه خاطرات شيريني براي بزرگسالي آنها فراهم مي آورد

اميد است در بلند ترين شب سال، زيباترين خاطره‌ها را در كوله‌بار پاييزي خود ذخيره كنيد.

=============

ياداشت از الهام اماني

=============

انتهاي پيام/79016/س30

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن