تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه قلب از فکر (در گناهان)، برتر از روزه شکم از طعام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820489612




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

كسي به دنبال شهر گمشده «بگستانه» نيست؟!


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: كسي به دنبال شهر گمشده «بگستانه» نيست؟!
پس از آنكه سال‌ها باستان‌شناسان برجسته جهان به دنبال يافتن نشانه‌هايي از شهر تاريخي و اسرارآميز «بگستانه» بودند، ولي اثري از آثار اين شهر مدفون‌شده را نيافتند، حدود دو سال پيش يك باستان‌شناس ايراني نشانه‌هايي از اين شهر گمشده را در دامنه پارتي كوه‌بيستون در كرمانشاه كشف كرد، اما با گذشت دو سال از كشف آن علائم اوليه، گويا به دليل بي‌توجهي مسئولين و نداشتن اعتبار پژوهشي، ديگر كسي دنبال شهر گمشده «بگستانه» نيست؟!

به گزارش خبرنگار ‌خبرگزاري دانشجويان ايران‌(ايسنا)، منطقه كرمانشاه، «بگستانه» نام شهري تاريخي و اسرارآميز از دوره اشكانيان است كه سال‌هاي سال باستان شناسان بسياري در جستجوي آن بودند كه تنها دست‌نوشته تاريخي مربوط به اين موضوع، نوشته‌هايي از يك نويسنده يوناني به نام«ايزيدور خاراكسي» است كه در فاصله شهري به نام كمبادنه(كرمانشاه امروزي) و كنگوبار (كنگاور امروزي) به شهري به نام بگستانه اشاره شده است.

اين نويسنده در توصيف اين شهر تمام جزئيات را در نظر گرفته است. اين توصيف‌ها به قدري واضح و دقيق است كه باستان شناسان را همواره درصدد جستجوي آن قرار داده است.

مورخ در نوشته‌هاي خود اين شهر را در دامنه كوهي معرفي مي‌كند كه مجسمه‌هايي از سميراميس در پاي آن قرار دارد. اين درحالي است كه مورخان قرون 3 و يك قبل از ميلاد از نقش‌برجسته‌هاي داريوش هخامنشي به عنوان نقش سميراميس ياد مي‌كرده‌اند.

اما حدود دو سال پيش بود كه خبرهايي از يافتن نشانه‌هايي از شهر گمشده «بگستانه» در محافل باستان شناسي پيچيد و در آن زمان خبرنگار ايسنا به سراغ كاشف اين اسرار رفت و به تشريح زواياي آشكار و پنهان اين شهر اسرارآميز پرداخت.

‌«كاشف اين اسرار، يك باستان شناس جوان به نام دكتر سجاد علي بيگي بود كه در گفت و گويي با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران‌(ايسنا)، منطقه كرمانشاه، چنين عنوان كرد: تاكنون مطالعات بسياري در زمينه شهر گمشده «بگستانه» صورت گرفته، اما من دست به يك گمانه زني در دامنه كوه بيستون زدم كه با توجه به كشف بقايايي از استقرار دوره اشكاني در محوطه دامنه پارتي مجموعه جهاني بيستون، معتقدم‌ شهر تاريخي «بگستانه» در اين محوطه قرار دارد.

او چنين ادامه داد: با توجه به اينكه 79 محوطه از دوره اشكاني در دشت بيستون وجود دارد و با در نظر گرفتن مولفه‌هايي كه نويسنده يوناني از «بگستانه» ارائه كرده، بايد در حد فاصل كرمانشاه و كنگاور به دنبال اين شهر گشت.

علي بيگي مي گويد: مطالعات نشان مي دهد تنها محوطه باستاني كه مي تواند گزينه خوبي براي محل اين شهر باشد، محوطه دامنه پارتي است، چرا كه اين محوطه بالغ بر 45 تا 50 هكتار وسعت دارد و در دامنه كوه بيستون واقع شده است. همچنين محوطه پارتي بزرگ‌ترين استقرار دوره اشكاني است و تمام بقاياي كاوش در اين منطقه نيز به دوره اشكاني مربوط مي‌شود.»‌

اما در همان زمان (دو سال پيش) و در پي اين گمانه زني، خبرنگار ايسنا به سراغ يكي از برجسته‌ترين باستان‌شناسان ايران و سرپرست كاوش‌هاي بسيار در بيستون رفت تا از نظر وي در خصوص اين گمانه زني مطلع شود.

‌« دكتر مهدي رهبر، در اين خصوص، اظهاركرد: من گمانه زني دكتر علي بيگي در خصوص وجود شهر بگستانه در دامنه پارتي كوه بيستون را صددرصد تاييد مي‌كنم.

اين باستان شناس برجسته كشور اظهار كرد: واژه «بگستانه»، يك واژه يوناني است و به زبان فارسي همان بغستانه يعني جايگاه خدايان است. در متون تاريخي كهن آمده است كه شهري به اين نام و مربوط به دوران اشكانيان وجود دارد.

او، يادآور شد: دوران اشكانيان بيش از 500 سال در ايران حكومت كرده‌اند، اما بيش از چند اثر از اين دوران چيزي ديگري نه در ايران و نه در خارج از ايران به جاي نمانده، به گونه‌اي كه حتي فردوسي هم در خصوص سلسله اشكانيان مي‌گويد‌: «از اشكانيان جز نامي نشنيده‌ام».

رهبر، چنين ادامه مي‌دهد: سلسله اشكانيان حق بزرگي برگردن تاريخ ايران دارند، لذا وظيفه ما باستان شناسان و تاريخ‌دانان است كه با مطالعه و بررسي شواهد به رمز و رموز اين دوران تاريخي پي ببريم.

او تاكيد مي‌كند كه براي يافتن هرگونه نشانه‌اي از دوران اشكانيان، نبايد هيچ چيزي را سرسري بگيريم.

اين باستان شناس برجسته كشور معتقد است كه با توجه به وسعت منطقه بيستون و همچنين آثار دوره اشكانيان كه به دست آمده و همچنين گمانه زني كه دكتر علي بيگي انجام داده است، مي‌توان گفت كه شهر تاريخي «بگستانه» يا همان «بغستانه» در دامنه پارتي دشت بيستون واقع است.

رهبر مي‌گويد: در چنين شرايطي كه يك گمانه زني قوي وجود دارد، وظيفه داريم كه در وهله اول اقدام به حفاظت و نگهداري از محدوده مورد نظر كنيم و سپس در قالب يك برنامه ريزي دقيق شروع به كار كاوش باستان شناسي نماييم.»‌

كشف اسراري از شهر گمشده «بگستانه» در دنياي علم باستان شناسي آنقدر حائز اهميت بود در شماره 47 سال 2012 مجله IRANICA ANTIQUA مربوط به دانشگاه باستان شناسي گنت كشور بلژيك كه يكي از معتبرترين مجلات باستان شناسي جهان محسوب مي شود، در قالب يك مقاله ISI تحت عنوان «پيشنهادي براي تعيين محل شهر اشكاني بگستانه در بيستون كرمانشاه» به چاپ رسيد.

بيان اين مطالب در آن زمان‌(دوسال پيش) حاكي از يك رخداد عظيم در تاريخ باستان شناسي بود كه همت مسئولين سازمان ميراث فرهنگي كشور را مي‌طلبيد تا علاوه بر حفاظت و حراست از منطقه ياد شده، به برنامه ريزي منسجم جهت انجام يك دوره كامل كاوش باستان شناسي در اين منطقه بپردازند.

اما پس از گذشت دو سال از آن زمان، خبرنگار ايسناي كرمانشاه بار ديگر به سراغ دكتر سجاد علي‌بيگي رفت تا در خصوص آخرين وضعيت مطالعات شهر گمشده «بگستانه» به گفت‌وگو بپردازد كه او چنين گفت: بعد از انجام آن گمانه زني اوليه، بارها به سراغ مسئولين پايگاه جهاني ميراث فرهنگي بيستون رفتم كه هر بار با عدم استقبال مسئولين اين پايگاه براي ادامه مطالعات و كاوش‌ها مواجه شدم.

وي افزود: گويا يافتن شهر گمشده و اسرارآميز «بگستانه» در اولويت‌هاي پژوهشي پايگاه ميراث جهاني بيستون قرار ندارد.

اين باستان شناس، گفت: همان گمانه زني محدودي كه دو سال پيش در بيستون انجام داديم، اطلاعات درخور توجهي به ما داد كه نياز است در مطالعات بعدي و انجام فصول مختلف كاوش‌هاي باستان شناسي به زواياي پنهان آن پرداخت، اما گويا همتي در مسئولين براي انجام اين مهم وجود ندارد.

علي‌بيگي اظهاركرد: مسئولين پايگاه ميراث جهاني بيستون هنوز هم 50 درصد طلب من در قرارداد گمانه زني شهر گمشده «بگستانه» را پرداخت نكرده‌اند.

وي با اشاره به وضعيت نامطلوب پژوهش در عرصه باستان‌شناسي، گفت: در طول شايد يك دهه اخير، سازمان ميراث فرهنگي كشور چندان بهايي به امر پژوهش و كاوش‌هاي باستان شناسي نداده است، اما با روي كار آمدن مديريت جديد اميدواريم كه توجه آنها به بحث پژوهش معطوف‌تر از قبل شود.

‌ايران زمين كه گوشه‌اي از آن را سرزمين سنگ ‌و‌ آب تشكيل داده، سراسر مملو از رمز و رازهاي تاريخي و باستان‌شناختي است كه تنها نيازمند اندكي توجه براي يافتن ناشناخته‌هاست.

گزارش از: هادي نوروزي، خبرنگار ايسنا، منطقه كرمانشاه

انتهاي پيام

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن