تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 3 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):اين (امام جواد(علیه الاسلام))مولودى است كه پر بركت ‏تر از او براى شيعه ما به دنيا ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817929963




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

البرز رنگين كماني از آيين ها در طولاني ترين شب سال/ يلدا جامه سپيد بر دامنه هاي البرز مي گستراند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: البرز رنگين كماني از آيين ها در طولاني ترين شب سال/ يلدا جامه سپيد بر دامنه هاي البرز مي گستراند
كرج - خبرگزاري مهر: با رسيدن به آخرين روز فصل پاييز، بوي يلدا در شهر پيچيده است. امشب تمام مردم ايران به رسمي قديمي و خوشايند گرد هم مي آيند و در شب نشيني هايشان گل مي گويند و گل مي شنوند و البته استان زيباي البرز شاهد اجراي رسومي رنگارنگ از تمام قوميت هاي ايراني ساكن در اين سرزمين كهن است كه به انتظار شب "چله" نشسته اند.

به گزارش خبرنگار مهر ، يلدا شبي است در جستجوي رد پاي پاييز در مسير برف ها براي رسيدن از تاريكي ها به نوراني هاي خورشيد.... شبي سرد به قدمت هزار شب كه بهانه اي مي شود براي گرم شدن ارتباطات خانوادگي.

هر سال سي ام آذر ماه كه از راه مي رسد كتاب خاطرات مان را از گنجه قديمي و رنگ و رو رفته اي بيرون مي كشيم به ياد گذشته هايي كه در شب هاي يلدا داشتيم خاطره بازي مي كنيم...

همان شب هاي يلدا كه به خانه مادربزرگ مي رفتيم و بساط كرسي را بر زير سقف گنبدي آسمان پهن مي كرديم و از حفره كوچكي كه سوسوي سرما مي زد نظاره گر بارش برف به كاسه انار روي كرسي بوديم.همان شب هايي كه فارغ از هر دغدغه اي تا صبح شاهنامه خواني داشتيم و چندين و چند باره به حافظ تفأل مي زديم.

ثانيه هاي در گذرند و لحظه به لحظه به بلندترين شب سال نزديك مي شويم، البرز ايران كوچك هم هم صدا با ثانيه هاي به شماره آمده پاييز در انتظار طولاني ترين شب سال است. باغ داران انارهاي شب چله را از دل باغ ها دست چين كرده و روانه بازار ساخته اند.

شهر در همهمه و هياهوي خريد مردم براي شب يلدا است، خيابانها و مغازه ها اين شب ها چراغ شان پر نور تر است گويي، بازار خوراكي هاي شب يلدا هم داغ داغ است از هنداونه تا آجيل و... بوي ميوه هاي شب يلدا و شيريني هاي تازه مي آيد. هندوانه يكي از ميوه هاي ثابت شب چله به شمار مي رود، از قديم الايام معتقدند هر كه در شب چله هنداونه بخورد تا پايان زمستان دچار بيماري نمي شود و هر قوم و فرهنگي بنا به عقيده اي خاص سعي مي كنند ميوه هندوانه را شب يلدا داشته باشند.

البرز رنگين كمان آيين ها در طولاني ترين شب سال

استان البرز به جهت آنكه سرزمين اقوام ايراني به شمار مي رود در جاي جاي آن مي توان شاهد برپايي مراسم متفاوتي از آيين هاي شب يلدا بود، هر چند كه اين روزها آيين هاي شب يلدا متفاوت تر از قبل شده است اما ريشه هايي از آن را در مراودات شبانه مي توان ديد كه نخستين وجه تشابه آن در گرد هم آمدن و شب‌نشيني هاي اعضاي خانواده و اقوام در كنار يكديگر تجلي پيدا مي كند.

فال سوزن همداني ها در شب چله

همداني ها در اين شب فال سوزن مي گيرند به اين ترتيب كه همه دور تا دور اتاق مي نشينند و و پيرزني به طور پياپي شعر مي‌خواند، دختر بچه‌اي پس از اتمام هر شعر بر يك پارچه نبريده و آب نديده سوزن مي‌زند و مهمان‌ها بنا به ترتيبي كه نشسته‌اند شعرهاي پيرزن را فال خود مي‌دانند.

سفره رنگارنگ شيرازي ها

شيرازي ها در شب چله سفره اي به رنگارنگي رنگين كمان پهن مي كنند و انواع مركبات و هندوانه را براي سرد مزاج‌ها و خرما و رنگينك براي گرم مزاج‌ها فراهم مي آورند، حافظ خواني هم جزء جدايي ناپذير شب چله شيرازي ها است.

انتظار استقبال از قارون در لباس هيزم شكن در ميان اقوام كرماني

مردم كرمان تا سحر انتظار استقبال قارون افسانه‌اي را مي كشند، قارون در لباس هيزم‌شكن براي خانواده‌هاي فقير تكه‌هاي چوب مي آورد و آنها معتقدند اين چوب‌ها به طلا تبديل شده و براي آن خانواده، ثروت و بركت به همراه خواهد داشت.

تزئين ماهي شب چله در اقوام گيلان

در گيلان هندوانه را حتماً فراهم مي‌كنند و معتقدند كه هر كه در شب چله هندوانه بخورد در تابستان احساس تشنگي نمي‌كند و در زمستان سرما را حس نخواهد كرد. در شمال و آذربايجان رسم بر اين است كه در اين شب طبق هائي تزيين شده به خانهٔ تازه‌عروس يا نامزد خانواده مي فرستند، مردم آذربايجان در سيني خود هندوانه‌ها را تزئين كرده و شال‌هاي قرمزي را اطرافش مي‌گذارند، در حالي كه مردم شمال يك ماهي بزرگ را تزئين كرده و به خانهٔ عروس مي‌برند.

گيلاني ها «آوكونوس» ميوه اي است كه حتما در شب چله مصرف مي شود و روش تهيه آن هم به اين شرح است كه در فصل پاييز ازگيل خام (چند روز مانده به ريختن و رسيدن كامل) را در خمره مي ريزند، خمره را پر از آب مي كنند و كمي نمك هم به آن مي افزايند و در خم را مي بندند و در گوشه اي خارج از هواي گرم اطاق مي گذارند. ازگيل سفت و خام، پس از مدتي، پخته و آبدار و خوشمزه مي شود. آوكونوس ازگيل در اغلب خانه هاي گيلان تا بهار آينده پيدا مي شود و ازگيل تر و تازه و رسيده و خوشمزه را از خم بيرون مي آورند و آن را با گلپر و نمك در سينه كش آفتاب مي خورند.

شب موسيقي هاي مردمي براي تبريزي ها

تبريزي ها نيز در موسم يلدا «عاشيق ها» مي نوازند. عاشيق ها خنياگران محلي هستند كه اشعار و موسيقي آنها برگرفته از موسيقي مردمي است، آنها در حين اجراي برنامه، داستان مي خوانند، في البداهه شعر مي سرايند و ساز مي زنند. قصه هايي كه عاشيق ها در شب يلدا مي گويند ريشه در افسانه هاي كهن ايراني دارد. قصه هاي قهرماني مثل «كوراوغلو» و قصه هاي مهر و محبت شبيه «قرباني و پري» از قصه هاي مشهور عاشيق هاست.

تناول گندم شيره خاص لرستاني ها

اما لرستاني ها در شب چله «گندم شيره» مي خورند، گندم شيره، گندمي است كه در شيره مي خيسانند و زردچوبه و نمك را با آن مخلوط مي كنند سپس آن را روي ساج برشته مي كنند و همراه خلال بادام، گردو، كشمش، سياه دانه و كنجد مخلوط مي كنند و مي خورند. يكي ديگر از رسوم زيباي لرها به اين شكل بوده كه پسران كوچك و نوجوان، شب يلدا بر پشت بام خانه ها مي رفتند و كيسه اي را به همراه طنابي از سوراخ دودكش خانه ها به داخل خانه آويزان مي كرده اند و شعري محلي مي خواندند با اين مضمون كه صاحب خانه، انشاالله خير به خانه ات ببارد و كدخداي خانه ات نميرد چيزي بده اين پسر كوچك بياورد. صاحبخانه از تنقلاتي كه براي شب چله تدارك ديده بود، داخل كيسه مي گذاشت و گاهي پيش آمده كه صاحبخانه براي مزاح، دختر خردسال كوچكش را در كيسه گذاشته و آن پسر كيسه را كشيده بالا و اين آشنايي در خيلي از موارد باعث ازدواج در بزرگسالي مي شده است.

آيين بخت گشايي در تهراني هاي قديم با پنبه زني

تهراني هاي قديم اما به آيين «بخت گشايي» معقتد بوده اند. كه مي گويند كار و بار شغل «پنبه زني» و افراد پنبه زن در چند روز مانده به اين شب كاملا رونق پيدا مي كرده. حكايت جالبي كه در اين باره نقل شده اين است كه خانواده هاي داراي دختر دم بخت علاوه بر سپردن تشك و متكاهاي خود به پنبه زن هدف خاصي را دنبال مي كرده اند. آن هدف هم چيزي به جز اعتقاد به رسم بخت گشايي نبوده. نقل است كه والدين دختران دم بخت هنگامي كه پنبه زن به هر دليلي دست از كار مي كشيده و آنها كمان پنبه زني را تنها مي يافته اند فورا دختر موردنظر را از ميان كمان عبور مي داده اند و معتقد بوده اند كه بخت دختر همانند زه كمان به زودي گشوده خواهد شد. چون طبعا زه كمان به محض ورود دختر از آن پاره مي شده است. طبيعي است كه پاره شدن چله كمان آن هم در شبي چون شب «چله» كه كاروبار سكه است براي پنبه زن ها به عنوان يك مصيبت قلمداد مي شده و آنان معمولا سعي مي كرده اند كه چهارچشمي مواظب كمان خود در خانواده هاي داراي دختر دم بخت باشند يا پيشنهاد كار از سوي آنان را نپذيرند. يكي از سرگرمي هاي مردم تهران در دوران قديم حضور در قهوه خانه ها و گوش سپردن به اوراد نقالان و تماشاي تردستي وشعبده بازي بوده. كساني ديگر هم گاه به گاه به خانه همديگر مي رفته اند و تا پاسي از شب گل گفته و گل مي شنيده اند.استحمام دسته جمعي در هواي سرد با آب گرم گروهي از تهران نشينان را به ضيافت شب يلدا مي برده و كيسه كشي و مشت و مال انگار تمام خستگي يك سال كاري را از تن قشر زحمتكش بيرون مي كرده. ظاهرا در محيط حمام هم يك يا چند نفر به نوبت مسووليت سرگرم كردن ديگران را به عهده مي گرفته اند و با نقل لطيفه هاي گوناگون به سپري كردن اوقات خوش كمك مي كرده اند.

نقش آفريني روحانيون با فرا رسيدن طلوع خورشيد

روحانيان تهران قديم در شب يلدا مسئوليت سنگيني را بر عهده داشتند. آنان با فرارسيدن سپيده صبح و شنيدن صداي اذان به پشت بام ها مي رفتند و با دعوت مردم به تقوي تا طلوع آفتاب به خواندن اشعار مذهبي و ادعيه مي پرداختند و دعا مي كردند. در آن زمان روي بام اكثر خانه ها چارطاقي مخصوص شب خوان ها وجود داشته كه مخصوص مراسم هاي گوناگون بوده است.يكي ديگر از زيبايي هاي صبح شب يلدا آب و جاروي جلوي خانه ها توسط تهراني هاي قديم است. تهراني هاي قديم معتقد بوده اند كه هر كس چهل صبح بعد از شب يلدا جلوي خانه خود را آب و جارو كند سعادت رسيدن به خدمت حضرت خضر را خواهد يافت و هر حاجتي داشته باشد به آن خواهد رسيد.

صبحانه اي مفصل پس از انتظار در بلندترين شب سال

يكي ديگر از مراسم مخصوص شب يلدا همان گونه كه گفته شد بيدار ماندن تا صبح بوده و كساني كه موفق به اين كار مي شده اند صبح روز بعد با انرژي تمام صبحانه مفصلي نوش جان مي كرده اند. صبحانه اي كه در صبح روز بعد يلدا در خانه ها رواج پيدا مي كرده شامل چاي، چاي دارچين، شير چاي، كله پاچه، عدس پخته، حليم، آب لبو و لبو بوده كه اين نوع غذاها تا آخر زمستان در اكثر جاها ادامه پيدا مي كرده و هم اكنون نيز اكثر قهوه خانه ها و رستوران هاي امروزي از آن پيروي مي كنند.

استان البرز، سرزمين اقوام ايران زمين در آستانه شب يلدا در سراسر نقاط شاهد مراسم و آيين هاي مردماني از جاي جاي ايران زمين است، در اين شب به ياد سنت هاي ديرينه تا صبح در انتظار طلوع خورشيد و داشتن زمستاني مطبوع شب را تا صبح به انتظار مي نشينند.

................................................
گزارش: سپيده غفاري

كد خبر: 2199552

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۳۰ - ۰۹:۵۴

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن