تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804751955




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گرايش شديد كارجويان به مشاغل لوكس/ واردات چوپان از افغانستان!


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گرايش شديد كارجويان به مشاغل لوكس/ واردات چوپان از افغانستان!
خبرگزاري مهر-گروه اقتصادي: يك زماني دانشگاه رفتن جوانان ارزش بالايي محسوب مي‌شد، اما امروز به دليل بالا رفتن تعداد بيكاران فارغ‌التحصيل دانشگاهي تا 1.2 ميليون نفر، قرار گرفتن مركز بيكاري در بين جمعيت مدرك به دستان دانشگاهي و تغيير شديد ذائقه آنها نسبت به كار باعث تمايل چشمگير به مشاغل لوكس و اداري شده و در نقطه مقابل به گفته وزير كار، كسي نيست 2.5 ميليون شغلي كه جامعه آنها را پايين مي‌داند را انجام دهد كه از جمله آن ناچار شدن براي واردات چوپان از افغانستان است!

به گزارش خبرنگار مهر، طبق اعلام مركز آمار ايران آخرين تعداد بيكاران كشور در پايان تابستان امسال 2 ميليون و 563 هزارنفر بوده است كه دستكم 1 ميليون و 200 هزارنفر از اين گروه، افراد تحصيل كرده و داراي مدارك دانشگاهي هستند.

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي نيز به تازگي تعداد بيكاران كشور را بيش از تعداد اعلام شده از سوي مركز آمار ايران دانسته و عنوان داشت: هرچند آمار رسمي بيكاران 3.5 ميليون نفر است اما كارشناسان بازار كار مي گويند اين تعداد به بيش از 5 مييون نفر بالغ شده است.

روايت‌هاي گوناگون از تعداد بيكاران

در عين حال، وزير امور اقتصادي و دارايي نيز با هشدار نسبت به قرار گرفتن بازار كار در شرايط بحران بيكاري جوانان گفت: هم اكنون 4.5 ميليون نفر دانشجو در حال تحصيل در دانشگاه هاي كشور هستند كه بزودي فارغ التحصيل و متقاضي شغل خواهند شد.

علي طيب نيا عنوان كرد: اگر نتوانيم درباره اشتغال اين گروه ها فكري بكنيم، بزودي با يك موج عظيمي از بيكاري در كشور كه حداقل 8 ميليون نفر خواهند بود مواجه مي شويم. البته در آمارهاي ديگري از مقامات دولتي، تعداد بيكاران در آينده نزديك تا 10 ميليون نفر نيز تخمين زده شده است.

با اين حال، اگر تعداد بيكاران كشور را همان آمار 2.5 ميليوني مركز آمار ايران بدانيم نيز به دليل بزرگ بودن نسبت فارغ التحصيلان بيكار كشور به كل بيكاران، مسئله بحران بيكاري در كشور به ويژه براي دانشگاهي ها كاملا جدي است.

به عبارتي هرچقدر دانشگاه ها مدرك جديد فارغ التحصيلي صادر مي كنند، از آنسو بر آمار بيكاران افزوده مي شود و بازار كار توان تعادل بخشي بين عرضه و تقاضاي نيروي كار را ندارد كه به خودي خود باعث انباشت تقاضاي كار در كشور شده است.

بازار كاري كه ديگر توان ندارد

كارشناسان معتقدند در عين حالي كه تحصيلات دانشگاهي توانسته است منافعي را با خود براي جامعه به ارمغان بياورد، از آفت هاي آن تغيير شديد ذائقه كارجويان است كه مي توان به قرار گرفتن صدها هزار تقاضاي كار در يك مسير مشخص و تكراري، تمايل روزافزون به مشاغل اداري، دولتي، پشت ميزنشيني و لوكس، بي ميلي شديد به انجام مشاغل فيزيكي حتي پُردرآمد، رواج اين تفكر كه انجام برخي مشاغل در شان افراد نيست و موضوعاتي از اين دست اشاره كرد.

تحصيلات دانشگاهي باعث شده تا تفكر كارجو نسبت به بازار كار تغيير كند و به گفته مقامات دولتي توقع فرد از اشتغال بالا برود و ديگر هر شغلي را نپسندد تا جايي كه افراد بسيار زيادي حاضرند همچنان بيكار بمانند، اما هرگز سراغ برخي مشاغل نروند.

از نكات با اهميت در بازار كاملا نامتعادل كار ايران، كاهش روزافزون متقاضيان انجام مشاغل ساده و كارگري و افزايش تصاعدي متقاضيان مشاغل مديريتي و لوكس است. مقامات دولتي معتقدند اين نوع نگرش كارجويان نسبت به شغل و همسو شدن بيشتر نگاه هاي جوانان به كار يكي از مهم ترين دلايل ادامه روند حضور اتباع بيگانه در كشور است و از اين طريق، حدود 2 ميليون نفر تبعه خارجي و بيشتر از افغانستان در بازار كار ايران حضوري چند دهه اي را تجربه مي كنند.

برخي ترجيح مي دهند همچنان بيكار بمانند

در واقع اگر كارجويان ايراني حاضر مي شدند انجام مشاغل گوناگون را بر عهده بگيرند شايد گرايش كارفرمايان به استفاده از نيروي كار ايراني در برخي مشاغلي كه امروز ايراني ها حاضر به انجام آن نيستند، بالا مي رفت و اين موضوع زمينه اشتغال درصد قابل توجهي از كارجويان ايراني را هم فراهم مي كرد.

مقامات دولت سابق عنوان مي كردند اگر بتوانيم 2 ميليون شغلي كه امروز در اختيار اتباع بيگانه است را ساماندهي و در اختيار كارجويان ايراني قرار دهيم، تقريبا مشكل بيكاري كشور حل مي شود.

اما كارشناسان مي گويند نكته اي كه دولت سابق آن را در مورد ساماندهي اشتغال خارجي هاي حاضر در ايران در نظر نمي گرفت اين بود كه آيا كارجويان ايراني حاضر به انجام آن 2 ميليون شغل و جايگزين شدن با اتباع بيگانه هستند و يا اينكه اصلا آن 2 ميليون فرصت را شغل نمي دانند؟

در اينباره علي ربيعي؛ وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در اظهاراتي جالب و در عين حال مهم عنوان كرد: امروز در كشور 2 ميليون و 500 هزار شغل داريم كه كسي حاضر نيست در آنها فعاليت كند و اين مسئله اتفاق خوبي در بازار كار كشور نيست.

واردات چوپان از افغانستان

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي اظهارداشت: برخي از مشاغل در كشور وجود دارد كه تمايل چنداني براي حضور در آنها از سوي جمعيت جوياي كار ديده نمي شود و اين اتفاق خوبي نيست كه به شغل هاي پايين توجه نمي شود، در حالي كه در دنيا همين مشاغل رواج دارند و متاسفانه مشاهده مي شود كه برخي افراد در خارج به شغل هاي مختلف مشغول مي شوند اما همان شغل را در ايران انجام نمي دهند.

ربيعي به اين موضوع نيز اشاره كرد كه گرايشات عجيب شغلي جوانان جوياي كار در ايران و بي توجهي كامل به برخي مشاغل باعث شده تا حدي كه ناچار باشيم براي چوپاني نيز از اتباع افغاني استفاده كنيم و كسي متقاضي انجام آن نباشد.

كد خبر: 2199376

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۳۰ - ۰۸:۵۷

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن