تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس بخواهد دعايش مستجاب شود، بايد كسب خود را حلال كند و حق مردم را بپردازد. دعاى ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820586171




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقش بازي در يادگيري كودك


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: نقش بازي در يادگيري كودك
بازي فعاليتي غيرجدي و تفريحي و فرار از تنهايي است كه كودك و يا حتي نوجوان از خود نشان مي دهد.


ابراهيمي مقدم روانشناس درباره نقش بازي در يادگيري و زندگي كودك در گفتگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران گفت: بازي مختص به يك دوره از ندگي نمي باشد، بلكه بازي در سنين مختلف ممكن است معني و مفهوم ارزش و اهميت خاص مهمي براي تفكر يك كودك داشته باشد.

طبيعت بازي شامل مكان، اشياء غير جاندار است كه كودكان خود را با آنها سرگرم مي كنند.

وي همچنين ادامه داد: كودك و نوجوان با رشد جسمي و فكري خود از اشياء بازي به طور نمادين و الگو استفاده مي كنند و سعي دارند مانند آنها عمل كنند، آنها را از تفكر و روياهاي خود آگاه سازند، از آموزه هاي خود به آنها نيز ياد بدهند، پيروي كردن از عروسك ها و روبات هايي كه مطابق انسان ها حرف مي زنند و حركت مي كنند. بازي به تفكر كودك كمك شاياني مي كند، چرا كه از اين ياد مي گيرد تا شخصيت و محوريت اصلي خود را پيدا كند و درك عميقي از جهان پيرامون خود داشته باشد، از نظر اجتماعي در كودكي بازي انفرادي در سه سالگي بازي به طور موازي يعني بچه ها در كنار هم به تقليد از يكديگر به بازي مي پردازد (مانند محيط مهدكودك)، سپس در چهار و پنج سالگي به بازي اجتماعي و گروهي مي انجامد.

وي درباره طبقه بندي بازي ها در يادگيري كودك اظهار داشت: يكي از راه هاي شناخت طبقه بندي بازي ها در كودك عبارت است از: كاركردي، تخيلي، پذيرا و سازنده است، بازي كاركردي يعني مهارتي كه تا حدي خام و ناپرورده است، مانند پاكوفتن، كف زدن و خنديدن، بازي تخيلي در دومين سال زندگي كودك آغاز مي شود و مستلزم خيال پردازي و رفتار خيالي است كه كودكان به خود يا اشيائي كه با آنها بازي مي كنند نقش ويژه اي بدهند، يعني كودك با عروسك به عنوان يك كودك واقعي رفتار مي كند، پس از آن بازي پذيرا كه در اين دوره به گوش كردن داستان ها و يا كارتون ها راغب هستنند.

در پايان سال دوم زندگي بازي سازنده آغاز مي شود كه كودك در اين دوره به چيدن مكعبات و خانه سازي مانند آنها مشغول است و يا به نقاشي و بازي با گل و آب و شن و ماسه و عوامل طبيعي ديگر كشش پيدا مي كند، به اين مقوله پنجمي را مي توان افزود كه به آن بازي همراه با مقررات است كه در محيط كودكستان بيشتر رخ مي دهد.

ابراهيمي مقدم درباره استفاده بهينه از بازي در برنامه درسي كودكان گفت: بازي در كودكستان نيز بخش عمده اي از برنامه درسي است اگرچه مربيان مهدها با جنبه هاي لذت بخش و شادي آور بازي كاملا آشنا هستند، اما هدف آنها از بازي فراهم ساختن نوع تجربه هايي براي كودكان است كه به شكل هاي مطلوب تر يادگيري نيز مي انجامد و از آنجا كه مربيان كودكان سنين بالاتر با مربيان مهدها چندان تفاوتي ندارند، مي توانيم بگوييم آنچه در كودكستان ها و آمادگي را از مدارس جدا مي كند شيوه هاي آموزشي است تا هدف هاي آموزشي وظيفه مربي در مهدها ارائه فعاليت هايي است كه جنبه بازي داشته باشند، وظيفه ديگر او اين است كه به كودك كمك كند تا خود را براي فعاليت هاي آموزشي آماده كند.

وي در ادامه اين موضوع تصريح كرد: بهترين و سالم ترين بازي براي تمامي سنين و براي رشد و سلامتي ورزش است، زيرا ورزش در رشد شخصيت نيز سودمند است، اين سودمندي دلايل محكمي براي گنجاندن برنامه آموزشي براي يادگيري كودك است، زيرا آموزش و پرورش علاوه بر تعليم و تربيت رشد شخصيت و اخلاق تاكيد مي كند، در نوجوانان بازي هاي مسابقه اي به عنوان بازي هايي هستند كه انسداد اجتماعي بهره مي جويند، بنابراين اين بازي ها مي تواند اوقات فراغت را به طور كامل پر كنند و هم رشد جسماني و تربيتي و آموزشي آنها را بالا ببرد تا بتوانند از فرصت ها و هدف ها استفاده و براي آينده اي روشن خود را آماده سازند.
انتهاي پيام/

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 133]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن