تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس رابطه اش را با خدا اصلاح كند، خداوند رابطه او را با مردم اصلاح خواهد نمود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805359213




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ناقوس فروپاشي آل‌سعود به صدا درآمده است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: ناقوس فروپاشي آل‌سعود به صدا درآمده است
رژيم حاكم بر عربستان از زمان به قدرت رسيدن تاكنون(هشت دهه) همواره ابتدايي‌ترين حقوق انسان‌ها را نقض كرده و ميان شهروندان خود بر اساس مذهب و منطقه تفاوت قائل شده است.
سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران گزارش مي‌دهد، "مصطفي قطبي" در تحليلي درباره اوضاع كلي عربستان در پايگاه اينترنتي دام پرس وابسته به دولت سوريه نوشت: تحولات جهان عربي به خصوص گسترش قيام هاي مردمي عليه رژيم‌هاي ديكتاتوري، ناقوس خطر را براي سران آل سعود در عربستان به صدا درآورده است. اين تحولات نشان مي‌دهد كه رژيم قبايلي فاسد حاكم نيز كه در شبه جزيره عربي قرار دارد از اين قاعده مستثني نيست. نشانه‌هايي از تغيير و تحول ريشه‌اي در سرتاسر عربستان ديده مي‌شود اين امر به رغم اقدام وحشيانه سران رژيم قبايلي، وراثتي و عقب افتاده عربستان است.

*** توسل به نقض حقوق بشر و فتواهاي ساختگي

رژيم حاكم بر عربستان از زمان به قدرت رسيدن تاكنون(هشت دهه) همواره ابتدايي‌ترين حقوق انسان‌ها را نقض كرده و ميان شهروندان خود بر اساس مذهب و منطقه تفاوت قائل شده است.

رژيم عربستان همواره براي فرار به جلو تلاش زيادي انجام داده است. آل سعود هر جايي كه با مشكل و بحران مواجه است دست به دامان مفتي‌هاي درباري مي‌شود تا با صدور فتواهاي ساختگي و مفت، از شاهزادگان تن‌پرور سعودي در مقابل بروز هرگونه تغيير و تحول در عربستان حمايت كند. مفتي هاي سعودي درباري كه دلارهاي نفتي آل سعود عقل و هوش آنان را برده است براي صدور فتواهايي كه برگزاري تظاهرات اعتراض‌آميز در عربستان را حرام مي داند، صف مي‌كشند تا يك بار درباره حرام بودن تظاهرات و بار ديگر درباره حرام بودن اعتراضات مسالمت آميز فتوا دهند. مفتي‌هاي دنيادوست مزدور آل سعود به اين ميزان هم اكتفا نكردند و كشتن معترضان در كف خيابان را مجاز شمردند.

*** خفه كردن صداي حقيقت‌جوي معترضان با گلوله

رژيم آل سعود همچنان به سركوب تظاهرات مسالمت آميز اصرار دارد. مگر معترضان عربستاني چه درخواستي دارند؟ مگر نه اين است كه خواستار برقراري عدالت اجتماعي هستند درخواستي كه نظاميان آل سعود پاسخ آن را با گلوله‌هاي رزمي و جنگي مي‌دهند. اقدامات وحشيانه سركوبگرانه و ظالمانه مقامات آل‌سعود و مزدوران داخلي آنان در حق مردم اين سرزمين به خصوص در منطقه الشرقيه به طور بي‌سابقه‌اي افزايش يافته است.

ساكنان منطقه الشرقيه اعتراض مي‌كنند تا بخش ناچيزي از حقوق غصب‌شده خود را بازستانند، حقوقي كه همه قوانين بين‌المللي و منشور سازمان ملل متحد بر آن تاكيد دارند. مقامات رژيم آل سعود به جاي اين كه در صدد پاسخگويي به درخواست مشروع و قانوني شهروندان خود درآيند، خشم و كينه خود از بابت مسايل مختلف را در حق آنان اعمال و به طور وحشيانه صداي حقيقت‌جوي معترضان را خفه مي‌كنند.

*** سازمان‌هاي حقوق بشري مهر سكوت را شكستند

اقدامات ظالمانه و وحشيانه آل سعود در حق شهروندان خود به حدي رسيد كه بسياري از سازمان‌هاي حقوق بشري كه تاكنون ساكت مانده بودند مهر سكوت را شكستند، جنايات آل سعود را محكوم كردند و توقف خشونت‌ها و محاكمه و مجازات عوامل آن را خواستار شدند. البته ناگفته نماند كه مقامات سعودي با سوءاستفاده از دلارهاي نفتي تقريبا در همه مراكز و نهادهاي بين المللي مدافع حقوق بشر نفوذ كرده‌اند و از آن‌ها در جهت تحقق اهداف شوم خود و به زيان شهروندان عربستاني استفاده مي‌كند. زيرا اگر قرار باشد سازمان‌هاي بين‌المللي و جهاني كشوري را عنوان ناقض حقوق بشر بازخواست كنند بدون ترديد عربستان در رتبه نخست قرار دارد زيرا مردم خود را از ابتدايي ترين حقوق سياسي، اجتماعي، اقتصادي و معنوي محروم كرده است.

همين چند وقت پيش بود كه نظاميان مزدور وابسته به آل سعود، احمد آل مصلاب جوان عربستاني ساكن منطقه العواميه را هدف تيراندازي مستقيم قرار دادند و شهيد كردند. اقدامات ظالمانه و جنايت آل سعود عليه ساكنان منطقه الشرقيه به خصوص در شهر العواميه به حدي است كه سازمان عربي مدافع حقوق انسان ديگر طاقت نياورد و در بيانيه اي اعلام كرد ادامه اقدام رژيم آل سعود در يورش به منطقه الشرقيه و مشخصا العواميه و تيراندازي مستقيم به سوي شهروندان غيرنظامي و ارعاب آنان اقدام مطرود و ناقض همه قوانين بين‌المللي درباره حقوق انسان است.

اين اقدام به فهرست جنايات رژيم حاكم بر عربستان عليه مردم خود اضافه مي‌شود.

نكته قابل تامل اين است كه چيزي به نام آزادي راي و بيان و انديشه در عربستان وجود ندارد. فعالان حقوق بشر در اين كشور هدف قرار مي گيرند و صاحبان راي و حاميان آزادي بيان بدون هيچ محاكمه‌اي و بدون اتهام مشخصي در زندان افكنده مي شوند. در نتيجه همين اقدامات غير قانوني آل سعود و ايجاد خفقان واقعي در كشور بود كه قيام مردمي در اين كشور به تدريج از حالت سري و زيرزميني خارج شد و شكلي علني و آشكار به خود گرفت.

حوادثي كه در منطقه القطيف رخ داد يك نمونه آشكار است. انتقاد از آل سعود شكلي علني يافت. به تدريج سازمان‌هاي بين‌المللي نيز از عملكرد سركوبگرايانه آل سعود عليه مردم خود انتقاد كردند. سازمان عفو بين المللي تعامل وحشيانه نظاميان عربستاني با تظاهركنندگان را به شدت محكوم كرد و آن را مربوط به دوران جاهليت توصيف كرد.

*** آل سعود چنگال‌هاي خود را براي ضربه زدن به مردم تيز كرد

افزايش جرم و جنايت آل‌سعود در حق مردم باعث شد كه شهروندان سعودي از خواب بيدار شوند و در صدد احقاق حقوق خود برآيند. به مرور فراخوان‌هايي براي برپايي تظاهرات مسالمت‌آميز برگزار شد و مردم تحصن‌هاي اعتراض‌آميزي را برگزار كردند. اين امر نگراني آل سعود و مزدوران داخلي آن را برانگيخت.

آل سعود چنگال‌هاي خود را براي ضربه زدن به مردم تيز كرد. هزاران انسان بي‌گناه را بازداشت و در سياه‌چالها رها كردند ولي اين اقدام مقامات عربستاني نتوانست از موج اعتراضات مردمي عليه خاندان آل سعود بكاهد بلكه عزم عموم براي احقاق حقوق خود جدي‌تر شد. حضور مردمي در تظاهرات اعتراض‌آميز عليه آل‌سعود حاكم بر عربستان افزايش يافت و سازمان‌هاي بين المللي نيز با تحت فشار قرار دادن نظام حاكم بر اين كشور آزادي بازداشتي‌هايي بدون محاكمه سياسي را خواستار شد. ذكر اين نكته ضروري است كه برخي از افرادي كه وارد بازداشتگاه‌ها و زندان‌هاي مخوف عربستان شدند، براي رهايي از از شدت شكنجه و عذاب عليه خود دست به خودكشي زدند.

كارشناسان بر اين باورند كه تحمل زنداني مانند گوآنتانامو و ابوغريب بسيار بسيار راحت‌تر از زندان‌هاي عربستان مانند زندان «وادي دواسر» در نزديكي رياض است.

يك كارشناس سعودي به تازگي اعلام كرده است كه مسئله بازداشتي‌هاي سياسي يكي از شاخص‌ترين و مهم‌ترين مسايل حقوق بشري نه تنها در داخل عربستان به خصوص در عرصه بين‌المللي است كه بايد مورد توجه ويژه قرار گيرد. همين بازداشت‌ها باعث ادامه و افزايش تحركات مردمي در داخل عربستان شده است.

تظاهركنندگان آزادي بازداشتي‌هاي سياسي را كه مدت طولاني است بدون هيچ اتهام و محاكمه‌اي در زندان‌هاي عربستان به سر مي‌برند، خواستارند.

معترضان همچنين رياض را به تلاش براي سرپوش گذاشتن بر نقص حقوق بشر در عربستان از طريق نفوذ مالي خود در نهادهاي بين المللي متهم مي‌كنند. در عربستان مردمي زندگي مي كنند كه هيچ اراده اي از خود ندارند. اصلا راي و نظر مردم نزد حاكمان عربستاني جايگاهي ندارد. بسياري از مردم عربستان خواستار آزادي در چارچوب مشخصي هستند ولي از ساده‎ترين شكل آزادي محرومند. كميته‎ها و هيئت‎هايي موسوم به امر به معروف و نهي از منكر، آزادي‎خواهان را تحت پيگرد قرار مي‎دهند. مبناي عقيدتي آنان خطاب به مردم اين است كه تو به آزادي چكار داري؟

در عربستان چيزي به نام حزب وجود ندارد. آزادي رسانه اصلا حاكم نيست و هيچ كسي حق ندارد از سياست هاي آل سعود در زمينه‎هاي مختلف انتقاد كند و به آن اعتراض كند. كرامت شهروند عربستاني سلب شده است. سمت‌ها و جايگاه‌هاي عالي در ساختار مدني و نظامي محصور به شاهزادگان سعودي است و ديگران صلاحيت و شايستگي داشتن مسئوليت را ندارند. انگار شهروند عربستان نيستند و نيروي خارجي محسوب مي‎شوند.

زماني كه مي‎بينيم كشوري مانند عربستان با ثروت‎هاي نفتي و مالي هنگفتي كه در اختيار دارد، از كاهش رشد جمعيت رنج مي‎برد، جاي شگفتي نيست. اين در حالي است كه عربستان پيشتر جزو چهار كشور نخست جهان از لحاظ رشد جمعيت بوده است. بدون ترديد يكي از دلايل اصلي كاهش نرخ رشد جمعيت در عربستان اين است كه مردم اين كشور با بحران وخيم مسكن و بيكاري دست و پنجه نرم مي‎كنند.

هيچ فرصت شغلي جديدي در اين كشور ايجاد نمي‎شود. هزينه‎هاي معيشت و زندگي براي شهروند عربستاني بسيار زياد و سرسام آور شده است. بدون ترديد اين عوامل با كاهش متغيرهاي توسعه در آن ارتباط تناتنگي دارد.

آل سعود در سايه طبع و سرشت حكومت بدوي و قبايلي كه مبتني بر محور غارت ديگران است و همچنين در سايه حرص و طمع جنون‎آميز خانواده حاكم بر عربستان، مساحات زيادي از سرزمين هاي بكر و ارزشي اين كشور در دست شاهزادگان و متوليان حكومت است. چپاول و غارت زمين‎هاي براي اهداف ساخت و ساز تقريبا امري اشكار شده است. خود شاهزادگان براي سيطره بر زمين هاي بيشتر با همديگر رقابت تنگاتنگي دارند كه بعضا به جدال ميان آنان كشيده مي‎شود. شاهزادگان سعودي اين زمين ها را رايگان تصرف مي‎كنند و سپس با مبالغ هنگفتي به مردم فقير مي‎فروشند.

*** فروپاشي «طبقه متوسط»

مردم عربستان به طور كلي و ساكنان منطقه الشرقيه به طور خصوص از مشكلات اجتماعي، بهداشتي، شغلي و حتي زيست محيطي رنج مي‌برند. اين نقش آشكار حقوق بشر و نقض اصول و ارزش‎هاي اسلامي است. همزمان با افزايش شمار بيكاران در عربستان و حتي خودكشي برخي از آنان، توهم غناي مالي و ثروت كلان فروپاشيده مي‎شود و هزينه‌هاي سنگين زندگي باعث از بين رفتن چيزي به نام «طبقه متوسط» مي شود.

فساد در عربستان بسيار گسترش يافته است. وخامت اوضاع امنيتي و بي‎ثباتي سياسي در عربستان و همچنين ناكامي سياست‎هاي اقتصادي باعث شده است بسياري شهروندان عربستاني به خارج از اين كشور مهاجرت كنند تا جايي كه سرمايه‎داران عربستاني سرمايه‎هاي خود را از كشورشان خارج و در مناطق ديگري از جمله دبي، بحرين، كويت و عمان سرمايه‎گذاري مي‎كنند. شكست سياست‎هاي اقتصادي و اجتماعي و امنيتي عربستان در داخل باعث شده است سرمايه‎هاي زيادي از اين كشور به خارج منتقل شود. شركت‎هاي سعودي به جاي سرمايه گذاري در داخل كشور در بخش هاي املاك و مستغلات امارات سرمايه‎گذاري مي كنند.

*** در عربستان چيزي به نام آزادي وجود ندارد

حال سوالي كه براي تك تك شهروندان عربستاني مطرح مي شود اين است كه: آيا رژيم آل سعود كه بيش از يك درصد از مجموع شهروندان خود را بازداشت كرده است. آنان را در زندان‎هاي راي و انديشه در پس نور خورشيد زنداني كرده، آزادي آنان را محاصره كرده و مي‌خواهد آنان را عبرتي براي عاشقان آزادي قرار دهد، مي‎تواند نعمت آزادي را كه خدا به بشر هديه داده است از آنان بگيرد؟ مردم را از اصولي ترين حقوقشان محروم كند؟ اصلا آيا چنين رژيمي مي‌تواند مردم خود را در مسير عدالت و دموكراسي قرار دهد.؟ هرگز.!!! در عربستان چيزي به نام آزادي از جمله آزادي اعتقادات ، اشخاص ، رسانه ، بيان و انديشه وجود ندارد. رژيم آل سعود اصلا چيزي به نام دموكراسي و دولت تكثر گرا و انتقال قدرت نمي‎شناسد.

سوال اين است: چند حزب سياسي در عربستان وجود دارد؟ آيا حزب سياسي مخالفي هست؟ چه كسي پادشاه اين كشور را انتخاب مي كند؟ مردم ؟ چه كسي اين ولايت را به پادشاه عربستان داده است؟ اين حق را از كجا گرفته است؟ اصلا در عربستان چيزي به نام استقلال وجود دارد؟ چند نمونه از دموكراسي در عربستان را نام ببريد؟ آيا حق تظاهرات براي مخالفان محفوظ است؟ حال از آزادي بيان و دموكراسي بگذريم?سوال ديگري را مطرح مي كنيم: آيا در عربستان ثروت به طور عادلانه توزيع شده است؟ درآمدهاي نفتي چگونه در اين كشور توزيع مي‎شود.؟ چه كسي ( بهتر است بگوييم كساني ) آن را غارت مي‎كنند.؟ چه كسي در حقوق مردم و ثروت ملي دخل و تصرف مي‎كند؟ بر چه اساسي؟ سهم مردم عربستان از ثروت ملي كه خود صاحبان واقعي آن هستند، چيست؟

بدون ترديد همه ما و شما از حقايق موجود در عربستان آگاهيم و مي‌دانيم كه ثروت در دست گروه خاصي از شاهزادگان و امراي آل سعود جمع شده است. مي‎دانيم كه مردم در عربستان از ابتدايي‎ترين حقوق خود محرومند و مي‎دانيم كه تنها چيزهايي كه در عربستان وجود ندارد، آزادي و دموكراسي است. و هزار تا مي‎دانيمِ ديگر.

اگر بخواهيم نگاهي گذرا بر فساد در دستگاه حاكم بر عربستان و محوريت قانون داشته باشيم همين بس كه آل سعود مبالغ هنگفتي را تاكنون به عنوان رشوه به سازمان‎هاي بين‎المللي يا كشورهاي قدرتمند داده است تا فقط در قبال جنايات و اقدامات ضدبشري آنان سكوت اختيار كنند. متاسفانه شاهزادگان و مقامات آل سعود در عربستان خود را فراتر از قانون مي‎دانند و هركاري كه دلشان مي‎خواهد انجام مي دهند. قانون فقط براي مردم قابل اجراست. قانون در عربستان نزد طايفه با طايفه ديگر و پيروان يك دين با دين ديگر فرق مي‎كند. بي‎قانوني و نقض قانون در عربستان غوغا مي‎كند. درباره عربستان و رژيم حاكم بر آن سوالات ديگري مطرح مي‎شود : اين كه سرنوشت مخالفان و منتقدان و صاحبان راي و انديشه در اين كشور چه مي‌شود؟ زندان‌هاي عربستان و بازداشتگاه‎هاي آنان و سياه چال‎هاي شكنجه عربستان چه وضعي دارد؟ آيا زن كه تقريبا نيمي از كل جمعيت را در اين كشور تشكيل مي‎دهد، مي‎تواند راي بدهد و حق نظردهي براي آن محفوظ است؟ بسياري از شاهزاده‏هاي عربستاني براي ادامه تحصيل به خارج رفته اند و در دانشگاه‎هاي مختلف و معروف خارج تحصيل كرده‎اند خب نتيجه آن چيست؟ صنايع سنگين عربستان چيست؟ آيا كشاورزي مدرنيزه دارند؟ چه منابع جايگزيني دارند و برنامه‎هاي آنان براي آينده اگر نفت تمام شود چيست؟ در زمينه هنر اين سوال مطرح است كه آيا بخش هنر و سينماي عربستان توانسته است تئاتر، نمايش، سريال و يا فيلم سينمايي توليد كند؟ آيا تاكنون يك اثر فكري،‌توسعه‌اي، اصلاحي، انتقادي يا رفاهي در اين كشور ارائه شده است؟ هرگز.

*** آل سعود يكي از ظالم‎ترين و بدترين رژيم‎هاي ديكتاتوري تاريخ بر روي زمين

سوال ديگري كه هر انسان آزاده و شريفي آن را مطرح مي‎كند اين است: آيا در قرن بيست و يكم هنوز رژيم ديكتاتوري كه تحت حمايت بزرگترين مدعي دموكراسي در جهان (اشاره به آمريكا) باشد وجود دارد؟ پاسخ آري و آن كشور عربستان سعودي است. اگر ما بگوييم كه آل سعود يكي از ظالم‎ترين و بدترين رژيم‎هاي ديكتاتوري تاريخ بر روي زمين است سخني گزافه نگفته‎ايم. هر چند كه سيلي از انتقادات و اتهامات عربي و غير عربي مزدود آل سعود عليه ما صورت مي گيرد.

اين كه عربستان به عنوان « ديكتاتور حمايت شده سعودي » توصيف مي‌شود، ابتكار هيچ طرف عربي ، ايراني و حتي ايدئولوژي شرقي نزديك به شوروي سابق و روسيه امروز نيست. بلكه عنوان كتابي است كه جان ميشال فولكيه نويسنده فرانسوي سال 1995 در پاريس منتشر كرد. اين كتاب خلاصه تجربه ها و مشاهدات چندين ساله نويسنده در سفر بين رياض و جده است. فوليكه به عنوان شاهد عيني در اين كتاب سخن مي‎گويد. اين كه چگونه حقوق بشر در عربستان نقض مي‎شود، چگونه زنان در اين كشور از حقوق خود با نام اسلام محروم مي‎شوند. نويسنده اين كتاب در جايي مي‌نويسد كه آل سعود براي ادامه قدرت در كتاب خداوند (قرآن) نيز دست مي‌برد و آن را تحريف مي‌كند. وي فاش مي‌كند كه اجتماع دموكراسي و حقوق بشر با نفت در يك كشور شرقي محال است و عربستان نمونه آشكار اين تناقض است. ولي يك خانواده در عربستان تحت حمايت آمريكا همه زمام امور را به دست گرفته است و نام خود را بر كشورش گذاشته است، با قدرت رژيم ديكتاتور خود را حفظ مي‌كند؛ رژيمي كه از بدترين و ننگين‎ترين نظام‎هاي ديكتاتوري در روي زمين به شمار مي‎رود.

نويسنده فرانسوي كتاب «ديكتاتور حمايت شده سعودي» معتقد است هركسي در عربستان زندگي مي‎كند بايد كر، كور و لال باشد. راستي چرا سفراي خارجي، نويسندگان، خبرنگاران، بازرگانان آمريكايي و اروپايي كه هر از چند گاهي به عربستان مي روند و براي مدت كوتاه يا طولاني در آن زندگي مي‌كنند، هيچ صحبتي درباره نبود آزادي، دموكراسي و حقوق بشر در اين كشور نمي‏كنند؟ فولكيه (نويسنده فرانسوي) پاسخ شفافي براي آن دارد و آن اين كه هر كسي به عربستان مي‌رود نبايد درباره چيزي به نام دموكراسي، ازادي و حقوق بشر حرف بزند و فقط بايد درباره ريال و دلار سخن بگويد. (اشاره به پرداخت رشوه‌هاي كلان ).

آمريكا از زمان تاسيس عربستان در سال 1932 به حمايت از اين كشور پرداخت. ولي بعد از جنگ خليج فارس و با موافقت ملك فهد به منطقه تحت حمايت آمريكا تبديل شد. برخي مي‎گويند رابطه بين دو كشور عربستان و آمريكا تا حد زيادي شبيه رابطه گروه‎هاي مافيا با مشتريان خود است كه بر اساس اصل «تو پول بده من حمايت مي‌كنم» استوار است. آري اين واقعيت بدترين رژيم ديكتاتوري در تاريخ بشر (عربستان) است كه امروز مي‌خواهد آزادي ، دموكراسي و حقوق بشر را از طريق تفكر وهابي تحت حمايت مال، سلاح و تروريست‌ها به شرق عربي صادر كند. اين در حالي است كه رژيم عربستان خود بدترين كشور در زمينه نقض حقوق بشر در جهان است. كشوري كه مطالبات مشروع و قانوني مردم خود را با ددمنشانه‎ترين برخورد و تعامل سركوب مي‎كند.

ولي وجدان درد اين جاست كه آمريكا و متحدان عربستان، سازمان ملل متحد و نهادهاي سياسي وابسته به آن هيچ اعتراضي به وضع موجود در عربستان ندارند تا زماني كه اين كشور اهداف و برنامه هاي توطئه‌آميز آن ها را در منطقه پياده مي‌كند و در فلك آن‌ها مي‎چرخد. اگر هم احيانا از سوي يك سازمان بين‌المللي يا كشوري به عربستان و وضع حقوق بشر در ان اعتراضي مي‌كند، مصرف داخلي براي حفظ آبروي ظاهر است.

*** قوانين قبايلي و افكار افراطي وهابي، بر دستگاه‎هاي حكومتي و قضايي عربستان حاكم است

به رغم سكوت جامعه بين المللي به خصوص سكوت شوراي امنيت در قبال اقدامات ناقض عربستان در زمينه حقوق بشر ، ولي اين موضوع كه پرونده حقوق بشر در عربستان همچنان به عنوان بدترين پرونده‎هاي حال حاضر در جهان است از ديده ها مخفي نمانده است. بر اساس برخي از گزارش‎هاي بين‎المللي، عربستان بدترين وضع حقوق بشر را در جهان دارد ولي به رغم اعتراض‎ها و انتقادهاي صورت گرفته، آل سعود با تكيه به دلارهاي نفتي خود و تحت سكوت معنادار كشورهاي غربي و در راس آن ها آمريكا به سركوب مردم، ظلم و ستم به آنان، محدود كردن آزادي‎ها ادامه مي‎دهد. هنوز كه هنوز است قوانين قبايلي و افكار افراطي وهابي، بر دستگاه‎هاي حكومتي و قضايي در عربستان حاكم است. جايي كه حكومت به آراي شخصي و فتواهاي افراطي مفتي هاي با نفوذ وابسته است كساني كه تلاش مي كنند همه حقوق عمومي و آزادي بيان مردم را مصادره كنند و مخالفان را بازداشت كنند. فعالان سعودي معتقدند كه بازداشت‎ها در عربستان بر اساس فتواي مفتي‎ها صورت مي‎گيرد به عنوان مثال شيخ عبدالعزيز آل الشيخ مفتي ارشد سعودي اعلام كرد تظاهرات در شرع اسلامي هيچ اصل و اساسي ندارد و خيري در كار نيست.

*** يك ششم سعوديها زير خط فقر

گفته مي‎شود بيش از 30 هزار بازداشتي سياسي در زندان‎هاي عربستان قرار دارند كه هدف وحشيانه‏ترين انواع شكنجه قرار مي‎گيرند. «الهام فخرو» كه يك پژوهشگر عربستاني است گفت از جمعيت 18 ميليوني عربستان، سه ميليون نفر زير خط فقر زندگي مي‌كنند. فقر به مناطق روستايي و باديه محصور نمي‎شود بلكه در رياض پايتخت نيز فقر بيداد مي‎كند و 20 درصد از ساكنان اين شهر بيكارند. بيش از 35 هزار بازداشتي سياسي در عربستان وجود دارد كه در ميان آنان كودكان نيز ديده مي‎شود و مقامات آل سعود از شكنجه اين كودكان هيچ واهمه اي ندارند زيرا مي دانند كه عملكرد آنان همواره مخفي مي‎ماند.

اين اقدامات سركوبگرايانه رژيم آل سعود در حق مردم باعث شده است تا ده ها هزار نفر از آنان به خارج مهاجرت كنند. مهاجران به دنبال يافتن مكاني امن و باثبات و خالي از مشكلات اجتماعي و امنيتي هستند. دفتر آمار مهاجرت وابسته به وزارت امنيت ملي آمريكا اخيرا در گزارشي اعلام كرد شمار شهروندان عربستاني كه براي دريافت مجوز اقامت دايم در آمريكا تلاش مي‎كنند، در حال افزايش است. اين آمار و ارقام دليل آشكاري بر اين واقعيت تلخ است واقعيتي كه مردم سرزمين نجد و حجاز در سايه سركوب وحشيانه آل سعود با آن دست به گريبان هستند. البته رژيم آل سعود از زمان تاسيس به خصومت‎ورزي با اعراب معروف است و اين كه همواره بر ضد منافع عربي و به سود كشورهاي غربي و اسراييل كار كرده است.

رژيم آل سعود از سكوت سازمان‎هاي حقوق بشر بين المللي براي تشديد اقدامات سركوبگرانه عليه مردم عربستان بهره مي‎برد. در واقع اين سازمان ها عملا به ابزار سياسي در دست كشورهاي غربي و استعماري تبديل شده‎اند و هر زماني بخواهند از آن عليه كشورهاي مخالف سلطه آمريكا استفاده مي‎كنند. آمريكايي كه مدعي دموكراسي و دفاع از حقوق بشر و ازادي بيان است و همين سياست يك بام و دو هواي كاخ سفيد باعث شده است تا بسياري از نويسندگان، ناظران و كارشناسان غربي سياست رسوا شده آمريكا را به سخره بگيرند. تا جايي كه «استفن لندمن» نويسنده معروف آمريكايي معتقد است: « آمريكا از رژيم آل سعود حمايت مي‎كند رژيمي كه يكي از بدترين و سركوبگرترين رژيم‎هاي در جهان است. رژيمي كه روياي حكمراني بر همه منطقه را دارد منطقه اي كه يك سوم از ذخاير ثبت شده نفت جهان در آن و مقادير زيادي گاز قرار دارد.

براي كساني كه تحولات داخلي عربستان ، تظاهرات و اعتراضات در آن و همچنين ظلم و ستم عليه مردم اين كشور را پيگيري مي كند ده ها سوال مطرح مي‎شوند و چه بسا مهم‎ترين آن اين است: چگونه كشوري كه رژيم آل سعود با اين سوء پيشينه بر آن حكومت مي‎كند، خود را داعيه‌دار و طلايه‎دار دفاع از حقوق بشر در ديگر كشورها مي داند، در حالي كه حقوق بشر در خود اين كشور در پرونده هاي فساد دربار و شاهزادگان از بالاترين با كوچكترين آن ها گم شده است؟ بنابراين كساني كه خود غرق در گناه و خطا هستند و خود را اصلاح نكرده‎اند چگونه مدعي اصلاح ديگران هستند.

*** حمايت آل سعود از گروه هاي بنيادگراي تكفيري در سرتاسر جهان

حكام آل سعود با تكيه بر گروه هاي وهابي و بازگذاشتن دست آنان ، مردم را سركوب مي‎كنند. دهان آنان را مي بندند و از مطالبه حقوق شان منع مي‎كنند. كار به جايي رسيده است كه زندان‏هاي مخوف عربستان مملو از بازداشتي هاي راي و آزادي خواهان شده است. حالتي از تعفن و كهنگي در نتيجه سياست‎هاي سركوبگرايانه آل سعود عليه مردم خود در عربستان ايجاد شده است. عربستاني‎ها از ابتدايي ترين حقوق خود محرومند. مقامات اين كشور از گروه هاي بنيادگراي تكفيري در سرتاسر جهان حمايت مي‎كنند. وقتي كه به ريشه يابي بسياري از ناآرامي‏ها، خشونت‌ها و آشوب‌ها در سرتاسر جهان به خصوص در كشورهاي عربي مي‌پردازيم دستان به خون آلوده آل سعود را در آن جا مي‌بينيم.

رژيم آل سعود خيال مي‎كند با اين اقدامات خود از قيام مردمي حقيقي كه اساس آن را بر باد دهد دور و در امان خواهد ماند. نتيجه كلام اين كه ناظران بر اين باورند كه تحولات كنوني در داخل عربستان مويد اين حقيت است كه موجوديت نظام اليگارشي سعودي ( نظامي كه در آن گروه اندكي با شيوه اي غير دموكراتيك و بر اساس تكيه به ثروت حكومت مي‎كنند) كه بي قانوني بر آن حاكم است و حقوق شهروندي و حقوق بشر رعايت نمي‎شود، در معرض تهديد جدي قرار دارد و اعتراضات مردمي روز به روز افزايش مي‌يابد. امروز هيبت و همينه معنوي و اخلاقي رژيم آل سعود فرو ريخته است.

اختلافات داخلي بر سر قدرت به تدريج در حال ظهور و بروز است. اكثر مردم عربستان بر اين باورند كه خانواده حاكم بر عربستان فاسد اخلاقي و مالي است و شايسته احترام و تقدير نيست. آري آل سعودي كه در خدمت منافع آمريكا و اسراييل كار مي كنند و در مقابل مردم خود و امت عرب ايستاده‎اند، از گسترش دامنه موج اعتراضات در سرتاسر اين كشور بيم دارند. چيزي كه در استانه شدن است و پايان حكومت آل سعود نزديك شده است.

گزارش از: سيد محمد مسعودي علوي

منابع:

http://www.dampress.net/mobile/?page=show_det&category_id=48&id=32359 http://www.arshnews.ir/vdcjxmevyuqeimz.fsfu.html http://www.facesyria.com/inews.php?id=1372229 http://akhbaralalam.com/s/1278419

انتهاي پيام/

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن