تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):قرآنى كه بر پيامبر نازل شد... عزتى است كه هوادارانش شكست نمى خورند... .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803041378




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگذاریم دخترانمان از خانه فرار کنند


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:



نگذاریم دخترانمان از خانه فرار کنند





  به گزارش جام نیوز؛ مسأله خانه‌گریزی دختران یکی از آسیب‌های اجتماعی مهم در کشور ماست که به دلایل نگرش‌های سنتی و فرهنگی از حوزه عمومی به دور مانده است. فرار از خانه در واقع نوعی واکنش نسبت به شرایطی است که از نظر فرد نامساعد، غیرقابل تحمل و بعضاً تغییرناپذیر است.   خانه‌گریزی معمولاً به عنوان مکانیسم دفاعی به منظور کاهش آلام و خلاصی از وضعیت خانوادگی آزار‌دهنده و مضر و دستیابی به خواسته‌ها و عموماً آرزوهای دور و دراز انجام می‌شود. به عبارتی دقیق‌تر برخی از دختران به علت شرایط بد خانه که می‌تواند ریشه در واقعیت داشته باشد یا کاذب باشد،   با آگاهی یا بدون آگاهی از شرایط جامعه و خطراتی که سد راهشان قرار دارد خانه را ترک کرده و امنیت و آسایش را در خیابان‌ها و مکان‌های دیگر جست‌وجو می‌کنند.
فرار دختران از خانه و خانواده از جمله رفتارهای ناسازگارانه‌ای است که گرچه در نگاه نخست مسأله فردی به نظر می‌رسد ولی با توجه به پیامدهای اجتماعی‌ای که در سطح کلان به‌جای می‌گذارد باید آن را از جمله آسیب‌های اجتماعی به حساب آورد.
پدیده خانه‌گریزی یک مسأله چندوجهی است که می‌توان از سه منظر فردی، خانوادگی و اجتماعی آن را مورد کنکاش قرار داد، از علل زمینه‌ساز فردی می‌توان به اختلالات شخصیتی، پرخاشگری و رفتارهای ناسازگارانه یاد کرد که این افراد در شرایط اضطرار، واکنش‌های نابهنجارانه از خود بروز داده و قادر به کنترل رفتار خود نیستند و با رفتارهای تکانشی کارهایی انجام می‌دهند که مشکلاتشان با خانواده را تشدید کرده و این شکاف بیشتر خواهد شد.   از دیگر علل‌ زمینه‌ساز، قرار گرفتن دختران در احساسات و هیجانات شدید بحران بلوغ است که جوان در این مقطع حساس زمانی در حال تجربه کردن استقلال شخصیتی است و از نظر عاطفی و فکری از حساسیت‌های ویژه‌ای برخوردار است که عدم درک این واقعیت از سوی خانواده منجر به فرار از خانه می‌شود.
شرایط خانوادگی نیز از عوامل تشدید‌کننده در پدیده فرار از خانه است، خانواده هسته اصلی جامعه را تشکیل می‌دهد. وجود اختلافات زناشویی وکم‌توجهی به مسائل تربیتی و پرورشی فرزندان، بدسرپرستی که به شکل اعتیاد، خشونت، تبعیض و رفتارهای غیرانسانی متبلور می‌شود، ازدواج‌های تحمیلی، ضعیف بودن اعتقادات مذهبی والدین، رفاه و آزادی بیش از حد در خانواده‌های آسان‌گیر و سختگیری‌های بدون پشتوانه منطقی در خانواده‌های سختگیر و شکاف بین نسل‌ها و اختلاف بین والدین و فرزند نیز از عوامل زمینه‌ساز خانوادگی است که به شکل گیری این معضل اجتماعی کمک می‌کند.
ایران نوشت: از منظر اجتماعی نیز ‌گذار از جامعه سنتی به مدرن که پیامد‌های آن افزایش ناهنجاری‌های اخلاقی، مدگرایی و ایجاد بحران هویت در جوانان است که این الگوپذیری دختران در خانواده‌های سنتی با واکنش‌های شدیدتری همراه است، به عبارتی این پدیده پیامد عدم فهم متقابل دو نگاه سنتی و مدرن است که عموماً در شهر‌ها و خانواده شهری به‌وقوع می‌پیوندد. در واقع فرار از خانه واکنشی است به شدت عمل ساختار سنتی خانواده شهری، که تمایل به استمرار و بازتولید اجتماعی کردن از نوع سنتی دارد.
دختران فراری مجرم نیستند بلکه قربانیان شرایط سخت و نابهنجار خانواده و فقدان نهاد‌های حمایتی‌اند. در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا این آسیب‌های اجتماعی تحت حمایت بنیادهای حمایتی دولتی و نیکوکاری قرار می‌گیرند و به مکان‌های امن و زیرنظر مشاوران و متخصصان حمایت از زنان منتقل می‌شوند، اما در جامعه ما به دلیل نبود نهادهای حمایتی، دختران پس از فرار جایی برای پناه بردن ندارند و به افراد غریبه متوسل شده و بیشتر مورد سوءاستفاده و تجاوز قرار می‌گیرند.   باید در نظر داشت دختران در دوران بلوغ در شرایط خاصی به‌سر می‌برند، هویتشان در حال شکل‌گیری است و درصدد حل بحران هویت خود هستند. در این شرایط اگر خانواده، آن‌ها را مزاحم بداند یا غیرتحمل به نظر برسند، برای نجات خود به‌دنبال مأمن و پناهگاهی می‌گردند و سرانجام سرگردان می‌شوند.   بنابراین تحقیر و رهاشدگی یکی از احساس‌های بسیار دردناک روانی است و هیچ پدیده‌ای به اندازه طردشدگی آسیب‌زا نیست. نتایج نشان می‌دهد مسائل خانوادگی، خانواده‌های از هم‌گسیخته و سختگیری والدین از عوامل اصلی فرار از نگاه دختران بوده است لذا کم‌تجربگی این نوجوانان در اکثر موارد باعث می‌شود طعمه گروه‌های ضد اجتماعی یا آسیب‌زا شوند و پس از اغفال، ناخواسته به‌سوی رفتارهای غیراخلاقی، مواد مخدر یا دیگر بزهکاری‌های اجتماعی کشیده شوند،   بنابراین ایجاد یک رابطه سالم بین اعضای خانواده، تبعیض قائل نشدن والدین بین فرزندان، شناخت وآگاهی والدین از روحیات دختران و مهمتر از همه ترویج عقاید دینی و مذهبی و درونی کردن آن برای نوجوانان و جوانان از عوامل مهم کاهش آسیب‌های اجتماعی است.  




۱۳۹۲/۹/۲۷ - ۰۷:۴۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن