تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سفره هايتان را با سبزى، زينت دهيد ؛ زيرا سبزى با بسم اللّه الرحمن الرحيم، شيطان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804399638




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا هيچ قلبي در كشورمان براي كودكان كار نمي‌تپد؟!


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: چرا هيچ قلبي در كشورمان براي كودكان كار نمي‌تپد؟!
قهرمان دو دوره المپيك، در يكي از مسابقاتي كه ميزبانان برايش تدارك ديده بودند، با كودكان بي سرپرست رقابت كردو باخت تا نشان دهد كه تومني سنار با خيلي از ديگر قهرمانان فرق دارد؛ به ويژه با برخي قهرمانان ايراني كه بابت هزار و يك چيز قهر مي‌كنند اما يك‌بار نشده با ديدن كودكاني كه كودكي‌شان با كار پر شده، قهرشان بگيرد.
در شرايطي كه با نزديك شدن به پايان چله بزرگ زمستاني، سرماي هوا روز به روز فزوني يافته و تا اعماق جان نفوذ مي‌كند، ديدن كودكان كار در گوشه گوشه شهر هر دليلي كه داشته باشد، بزرگترين دليل براي اثبات يك حقيقت تلخ است؛ قلب همگي‌مان يخ زده و كمتر نشاني از گرماي انسان دوستي در آن يافت مي‌شود.

ابتدا: قابل تقديرترين باخت يك قهرمان!

به گزارش «تابناك»، چند روز پيش «يوسين بولت»، سريعترين مرد جهان كه در پي دعوت يك نهاد خيريه راهي بوئنوس آيرس، همزاد آمريكاي جنوبي تهران شده بود، در برخي از محلات معمولي پايتخت آرژانتين حاضر شد و در شرايط طبيعي (بخوانيد: در مكانهاي رتوش نشده!) چند مسابقه نمادين برگزار كرد كه در اين ميان، جا داشت يكي از مسابقاتش به طور ويژه در كشورمان بازتاب پيدا كند كه اينگونه نشد.

قهرمان جهان كه چندين مدال طلاي المپيك را هم در كارنامه دارد، در يكي از مسابقاتي كه ميزبانان برايش تدارك ديده بودند، با كودكان بي سرپرست رقابت كرد و به آنها باخت تا نشان دهد كه تومني سنار با خيلي از ديگر قهرمانان فرق دارد؛ به ويژه با برخي قهرمانان ايراني كه بابت هزار و يك چيز قهر كرده و تمرينات را رها مي‌كنند اما يك‌بار نشده وقتي از خيابان‌هاي شهر عبور كرده و با كودكي كه كودكي‌اش با كار پر شده مواجه شدند، قهرشان بگيرد.

البته محدود كردن اين سخن به ورزشكاران، ظلم است در حق هنرمندان، اساتيد، اعضاي تشكل ها، مسئولان حال، سابق و سالهاي دور، همه كساني كه وقتي مي‌خواهند از افتخار سخن بگويند، آن را تقديم ملت كرده و كليشه را به عرش پيوند مي‌زنند و خلاصه همه ماهايي كه گويا لباس تنمان ضخيم است كه اگر نبود، سرما زير آن مي خزيد و ياد سرمازدگان را زنده نگه مي‌داشتيم!

بعد: انكار مي‌شدند بهتر نبود؟

يكي دو دهه كه به عقب برگرديم، به ياد خواهيم آورد كه كودكان كار، كودكان و زنان خياباني و خيلي پديده‌هاي نامطلوب ديگر اجتماعي انكار مي‌شدند؛ كانه يا نبودند يا چشمي براي ديدنشان نبود و يا شايد درصدشان اينقدر ناچيز بود كه به صفر ميل مي‌كرد و مي‌توانست به پيروي از رياضيات، ناديده انگاشت‌شان.

اگر آن فضا را به ياد بياوريم، قطعا حق خواهيم داد كه امروز آمار تمامي اين پديده‌هاي همراه با شهر نشيني مدرن به شدت افزايش يافته و البته دوره انكارشان نيز تمام شده است. از حق كه نگذريم، رشد جمعيت، گسترش شهرنشيني و عوامل متعدد ديگر هم بايد لحاظ شوند اما آنچه در اثر رسميت يافتن اين پديده‌هاي زشت اجتماعي عايدمان شده، تنها قلب‌هايي سرد است و بس.

از روزي كه پذيرفتيم كودكان كار بخشي از دردهاي جامعه مان است، تلاشي براي رفع اين رنج نكرديم و يا اگر كرديم، نتيجه آن چيزي نبود كه اثرگذار توصيف شود اما به ازاي آن، حالا چندين و چند نهاد تشكيل شده براي رفع و رجوع اين مشكلات روي دستمان مانده كه نه تنها هيچ خاصيتي ندارند، بلكه هزينه زا بوده و به لاغر شدن بودجه عمومي كمك شاياني مي‌كنند و عجيب اينكه تمام زورشان براي كمك به كودكان كار، وعده رسمي كردنشان با صدور شناسنامه است!

اينجاست كه مي‌توانيم بپرسيم: آيا بهتر نبود همان سياست انكار را ادامه مي‌داديم؟

ادامه: ذره ذره آب مي‌شويم و ذره ذره بخار مي‌شوند...

قبلا هم گفته و نوشته شده و... مگر مي‌شود كودكي به التماس از ما و شما بخواهد كه در سرماي اين روزها و شب ها، از او يه بسته دستمال كاغذي بخريم و ما به هزار و يك دليل امتناع كنيم و بعد بگوييم اتفاقي نيفتاده است؟ حتما كودك كار يك قدم رنجيده‌تر شده و ما يك قدم سنگ‌دل‌تر.

هربار كه اين فرايند تكرار مي‌شود، اميد آن كودك براي رسيدن به جزيره آرامشِ كودكي كمي كمرنگ‌تر شده و ما هم ذره‌اي از انسانيت‌مان را جا مي‌گذاريم اما هيچ كسي خريدار اين ذره‌ها نبوده و حتي تلخ تر، انگار انسانيت هيچ خريداري ندارد!

بدين ترتيب نه سازمان و نهادهايي كه براي اين منظور تشكيل شده‌اند، كك‌شان مي‌گزد كه پشت اغلب چراغ قرمزهاي شهر پر شده از دختران و پسراني كه هر روزه، حتي بدون استراحت جمعه ها، به كسب و كار مشغولند، نه ضابط قضايي، مدعي العموم و دستگاه حقوقي مملكت تلاش مي‌كند مانع اين كار غيرانساني كه موكدا غيرقانوني هم شناخته شده، شود، نه ديگر مسئولان ريز و درشت، استاني يا كشوري، مقامات محلي يا كلان و... هيچ اقدامي مي‌كنند.

عجيب‌تر اينكه اين ماجراي غير عادي و ظلم آشكار به قدري براي همه مان عادي شده است كه اگر بگوييم چرا ورزشكاران و مشاهير كاري نمي‌كنند، بايد بگوييم چرا هيچ نهاد خصوصي در اين عرصه فعال نيست، چرا هيچ گروهي در اين باره واكنش نشان نداده و تجمع خياباني نمي‌كند تا سوژه بخش‌هاي خبري صدا و سيما شود، چرا ما و شما فراخوان نمي‌دهيم كه آي ايها الناس! براي خريد فرداي اين كودكان امروز كمك كنيد.

سرانجام: از يال و كوپال تا ... پرشده با پوشال!

درست است كه تاكيد كرديم همه مي‌توانيم و مي‌بايست سهمي در حل مشكلات داشته باشيم و كار نكرده سازمان‌هاي تخصصي را به قدر سهم‌مان انجام دهيم اما اگر بدانيم هيچ قهرماني، هيچ هنرمندي، هيچ سياستمداري، هيچ ثروتمندي و... تا كنون در كشورمان بنياد خيريه براي حمايت از كودكان كار به راه نيانداخته، جاي گله ندارد كه بگوييم قهرمان ما در زمينه انسان دوستي، يوسين بولت است، ليونل مسي است، بيل گيتس و همسرش هستند، اصلا آن ميلاني‌هاي بازنشسته هستند كه با دريافت پول به تهران مي‌آيند نه ... و ... كه جاي خالي‌شان را خيلي‌ها مي‌توانند پركنند اما نمي‌كنند!

براي دريافت و ديدن آخرين اخبار تابناك، از هر نقطه اي در اينترنت Toolbar اختصاصي تابناك را از لينك زير دريافت و بر روي مرورگر خود نصب كنيد:

لينك دريافت Toolbar تابناك

پنجشنبه 28 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن