تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از شما منكرى ببيند بايد با دست و اگر نتوانست با زبان و اگر نتوانست با قلبش آن ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804718188




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دفتر نارنجي ترين فصل خدا داره يواش يواش بسته ميشه


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: دفتر نارنجي ترين فصل خدا داره يواش يواش بسته ميشه
شبي كه مي‌گويند هر چقدر گرماي وجود آدم‌ها در آن پررنگ‌تر باشد، ننه سرما بيشتر اشك مي‌ريزد و اشك‌هاي او نويد زمستاني است پربركت


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوين،

زمستان نزديك است. ننه سرما همه‌ي زورش را زده است تا حسابي زمين را سفيدپوش كند. دست خودم نيست؛ برف كه مي‌بارد؛ آدم‌ها كه سرهايشان را داخل كلاه و شالشان پنهان مي‌كنند مدام اين شعر اخوان در نظرم بالا و پايين مي‌شود: «سلامت را نمي‌خواهند پاسخ گفت، سرها در گريبان است» ناخودآگاه سردم مي‌شود و ترسي عجيب سراپايم را فرا مي‌گيرد نكند سرماي هوا، رابطه‌ها را سرد كند. نكند زمين كه سفيدپوش مي‌شود دلم براي احوالپرسي‌هاي گرم تنگ شود.

شايد نظير ترسي كه با شنيدن صداي پاي زمستان در من زنده مي‌شود در ذهن گذشتگان آريايي‌مان نيز بوده است كه با هم به استقبال اين فصل مي‌رفتند و كنار هم بودن‌هايشان را به رخ سرماي هوا مي‌كشاندند. يلدا، شب ترسيم مودت ايراني، قرن‌هاست هر سال پرشورتر از سال قبل در اين سرزمين پاس داشته مي‌شود. شايد به جرات بتوان يلدا را يكي از نقاط عطف تقويم آريايي، سرياني و ايراني دانست. شبي كه شب چره‌هايش، سرخي ميوه‌هايش، آجيل مشكل‌گشايش و حضور زنده شعر كهن پارسي در آن، گواه خوبي براي بيداري فرهنگ اين مرز و بوم است.

شيره را با برف درمي‌آميزند تا سرماي اين نعمت سفيد الهي زير دهانشان شيرين باشد. تخمه مي‌شكنند. كشمش، انجير خشك، گردو، هندوانه و انارصد دانه‌ي ايراني روي سفره‌هاي يلدا فرصتي ايجاد مي‌كنند تا با هم بودن‌ها طولاني‌تر شوند. كوچكترها وابسته‌ي يلدا مي‌شوند چرا كه در اين شب در بسياري از نقاط ايران، بزرگترها بيشتر هواي آنها را دارند، با هم بازي مي‌كنند و گرم مي‌گيرند.

ايراني ثابت كرده است هيچ قدرتي در هيچ برهه‌ي تاريخي نمي‌تواند رسم‌هايش را نابود كند.

چه رسم خجسته‌ايست شب يلداي ايراني، شبي كه عجيب مهربان است و سوز و سرماي هوا را گرم مي‌كند.

تصنيف زمستان را دوباره گوش كنيد. آري زمستان است و سرما سخت سوزان است. اما خيالتان راحت، اينجا ايران است. سرزميني كه به پشتوانه‌ي تمدن چند هزار ساله‌اش، دل‌ها را گرم مي‌كند.

ديگر چيزي به شب يلدا و آغاز زمستان باقي نمانده و در اين روزها به رسم سنت هر ساله، ايراني‌ها به ياد شب چله مي‌افتند. «شب يلدا» طولاني‌ترين شب سال است و ما ايراني‌ها از اين فرصت براي دور هم بودن و گپ و گفت بهره مي‌بريم. البته براساس سنت‌ها و آداب و رسومي كه از گذشته تاكنون باقي مانده، معمولا تنقلات مخصوص اين شب هم آماده مي‌شود و در اختيار مهمانان قرار مي‌گيرد، تا علاوه بر بودن كنار هم، از اين خوراكي‌هاي خوشمزه هم استفاده كنند و لذت ببرند.

خوردن ميوه‌هاي متنوع در شب يلدا كه هر يك با پيشينه و با هدف خاصي صورت مي‌گيرد، ديگر به شكل قديم نيست و در برخي خانواده‌ها به حدي تجملاتي و افراطي شده كه براي بسياري از خانواده‌ها توان پرداخت هزينه‌ي آن وجود ندارد و خوراكي‌هاي اصيل شب يلدا كه شامل هندوانه، سيب، انار و ... بود، جاي خود را به ميوه‌هايي همچون آناناس، موز و كيوي داده است. آجيل شب يلدا كه متشكل از نخودچي، سنجد، زردآلو خشك و كشمش بود، جاي خود را به آجيل‌هاي گران داده است و كار به جايي رسيده كه بسياري از خانواده‌ها به علت گراني، آن را از فهرست خوردني‌هاي شب يلدا حذف كرده‌اند.

از موضوع گراني كه بگذريم، اين روزها، بازار ميوه و آجيل‌فروش‌ها حال و هواي خاصي دارد و مانند سرماي زودرس زمستان كه در فصل پاييز خودنمايي مي‌كند، زياد گرم نيست.

گل سر سبد ميوه‌هاي شب يلدا هم هندوانه است كه هر سال قيمت بالاي اين ميوه و كيفيت پايين آن كه شامل نداشتن طعم ورنگ مناسب و بي‌كيفيت است، موجب شده تا برخي خانواده‌ها پشت پا به سنت بزنند و اين ميوه‌ را از سبد ميوه‌هاي شب يلدا حذف كنند، اما كبيري معاون نظارت و بازرسي سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اين مژده را به هم‌استاني‌ها داده كه قرار است به زودي محموله‌اي از هندوانه خوب جنوب وارد استان شود

طاقچه بالاي آجيل با فرا رسيدن شب يلدا

با وجودي كه چند شب بيشتر به شب يلدا باقي نمانده، نكته‌ي جالب توجه اين است كه صاحبان بسياري از مغازه‌هايي كه اقلامشان در آستانه‌ي شب يلدا، فروش قابل توجهي دارند، همچون آجيل‌فروشان، به كاهش تعداد مشتريان خود در مقايسه با سال‌هاي گذشته اذعان دارند.

مسئول فروش يكي از آجيل‌فروشي‌هاي خيابان امام خميني(ره) قزوين از كاهش 10 درصدي قيمت آجيل نسبت به سال گذشته خبر داده و مي‌گويد: متاسفانه با وجود كاهش هر چند كم قيمت‌ها، باز هم استقبال مردم براي خريد ديده نمي‌شود و فروش‌ ما در مقايسه با سال‌هاي گذشته پايين آمده است.

پسته همچنان به روي مردم نمي‌خندد

گويا پسته از سال گذشته گوي سبقت در افزايش قيمت را از ديگر اقلام ربوده و همچنان نمي‌خواهد به روي مردم بخندد.

وي به قيمت برخي از اقلام خوراكي در مغازه‌اش اشاره مي‌كند و مي‌افزايد: تخمه كدو از كيلويي 16 تا 18 هزار تومان، پسته از 35 تا 42 هزار تومان و آجيل‌هاي مخلوط هم از 10 تا 22 هزار تومان به فروش مي‌رسد.

به گفته‌ي اين فروشنده به دليل كنترل شديد، مغازه‌ها توان افزايش قيمت‌ها در آستانه‌ي شب يلدا را ندارند و در حقيقت در سال گذشته قيمت‌ها به خودي خود به حد كافي بالا رفته بودند و امسال جايي براي افزايش قيمت نداشت.

خانم جواني كه مشغول خريد آجيل از اين مغازه بود، مخاطب ديگري بود كه معتقد است هر چند مسئولان و سازمان‌هاي ذيربط در امر بازرسي مي‌گويند قيمت‌ها را كنترل مي‌كنند، اما هيچ تاثيري در كاهش قيمت‌ها و گرانفروشي‌ها ندارد.

وي ادامه مي‌دهد: ما نرخ ثابتي در بخش آجيل نمي‌بينيم به طوري كه نرخ پسته در يك مغازه بالاي 42 هزار تومان و در مغازه‌اي ديگر پايين‌تر از اين نرخ هم مي‌توان تهيه كرد در حالي كه كيفيت‌ها برابر است.

كارمند ميانسالي در حالي كه مي‌بيند با اين خانم مصاحبه مي‌كنم او هم زبان به گلايه از وضعيت موجود مي‌گشايد و مي‌گويد: افزايش بي‌رويه‌ي قيمت‌ها و عدم تناسب آن با حقوق دريافتي، موجب دشواري شرايط زندگي و كاهش رفاه آنان شده است.

او تصريح مي‌كند: بازنشستگاني كه عروس و داماد نيز به خانواده‌هايشان اضافه و در كل خانواده‌هايشان بزرگتر مي‌شود احتياج به حمايت بيشتري دارند، چرا كه در چنين شبي دور هم جمع مي‌شوند و به نوعي بايد وسايل پذيرايي از آنان نيز فراهم باشد ولي با وجود گراني، مخصوصا در بخش آجيل بايد با سيلي صورتشان را سرخ نگهدارند.

از آجيل بگذريم؛ وارد راسته‌ي ميوه‌فروشان بازار مي‌شوم، خوشبختانه امسال قيمت انواع ميوه‌ها نسبت به سال گذشته وضعيت بهتري دارد. البته برخي از شهروندان مي‌گويند قيمت ميوه در داخل بازار نسبت به ميوه‌فروشان دوره‌گرد و وانتي‌ها يك مقدار بالا است.

يك شهروند قزويني با بيان اينكه شب يلدا يك سنت فراموش شده است، اذعان مي‌دارد: متاسفانه همچون سنت‌هاي ديرين، اين شب تبديل به يك امر تجملاتي شده است و مردم به جاي پايبند بودن به سنت‌هاي ديرين، اموري را انجام مي‌دهند كه اصلا اصولي نيست.

وي با بيان اينكه در روزگار قديم، سنت‌ها بسيار شيرين بودند و شب يلدا به منظور صله رحم و ديدار از بزرگترها انجام مي‌شد، ادامه مي‌دهد: يكي از موضوعاتي كه موجب گراني بيش از حد اجناس در شب يلدا مي‌شود، همين تجملات است، چرا كه افزايش تقاضا، موجب مي‌شود برخي از سودجويان، نسبت به افزايش قيمت اجناس، اقدام كنند و همين امر موجب مي‌شود كه بلندترين شب سال با گراني صبح شود.

وضعيت بازار از ديدگاه معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوين

به گفته‌ي معاون بازرسي و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، امسال نيز مانند سال‌هاي گذشته در آستانه‌ي شب يلدا تمهيدات لازم براي شب يلدا در استان انديشيده شده است.

علي‌اكبر كبيري به تلاش در راستاي رايزني و تعاملات صورت گرفته با اتحاديه‌ي ميوه‌فروشان و آجيل‌فروشان اشاره مي‌كند و مي‌گويد: براساس هماهنگي‌هاي به عمل آمده، قرار است تا به حد كافي توسط چند تن از آجيل‌فروشان عمده‌فروش شهر، آجيل وارد بازار شود و افزايش قيمتي در اين بازار صورت نگيرد.

وي تاكيد مي‌كند: از روز گذشته طرح نظارت و تشديد بر بازار در آستانه‌ي شب يلدا آغاز شد و مامورين و بازرسين سازمان با هرگونه تخلف برخورد خواهند كرد.

كبيري همچنين در خصوص كنترل بر بازار ميوه نيز مي‌گويد: خوشبختانه مشكل خاصي از نظر تامين ميوه در استان وجود ندارد و به ميزان كافي در سطح ميادين ميوه و تره‌بار توسط استان‌هاي تامين‌كننده ميوه وارد استان مي‌شود.

علي‌رغم گفته‌هاي معاون بازرسي و نظارت سازمان صنعت و معدن و تجارت استان به كنترل بازار، با تحقيقات و گفت‌وگوهاي ما با شهروندان، شاهد عدم رضايت مردم از قيمت اقلام خوراكي ويژه‌ي شب يلدا، خصوصا آجيل بوديم.

يك نكته كه لازم مي‌دانم در اين گزارش به آن اشاره شود، همزماني اربعين حسيني البته با يك روز فاصله پس از شب يلدا است كه لازم است، حرمت سيدالشهدا و ياران باوفايش در اين شب حفظ شود.

اميدواريم اين سنت ديرين ايراني با دور هم جمع شدن و صله‌رحم، شاهنامه و حافظ‌خواني و انجام ساير سنت‌هاي گذشته بلندترين شب سال با شادكامي صبح شود./س

پنجشنبه 28 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن