تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بى نيازى و عزّت به هر طرف مى گردند و چون به جايگاه توكل دست يافتند در آنجا قرار مى گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820345718




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خريد شفاف كتاب، اميدواري ناشران


واضح آرشیو وب فارسی:ايران: خريد شفاف كتاب، اميدواري ناشران
ساير محمدي/ هفته‌اي كه گذشت‌ اعضاي هيأت خريد كتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي معرفي شدند،‌ شناختي كه از سوابق و سلايق فرهنگي اين افراد وجود دارد مبين آن است كه افرادي هستند سزاواركتاب شناسي، پيگير اخبار كتاب و كتابخواني، كتاب‌‌هاي تازه وضعيت اهل قلم،‌ آگاه به اقتصاد صنعت نشر و... انتخابي كه موجي از اميد را در دل ناشران فعال و جامعه فرهنگي ايجاد كرده، ناشراني كه منتقد شيوه غيرشفاف و سليقه‌اي خريد كتاب در دولت سابق بودند. نتيجه آن كه كتابخانه‌هاي عمومي از وجود كتاب‌هاي مورد نياز و آثار تازه بي‌نصيب ماند و گريز جامعه جوانان را از كتابخانه‌هاي عمومي به دنبال داشت. همان‌گونه كه مميزي سليقه‌اي و غيركارشناسي در دولت سابق كتابخوانان را از مراجعه به كتابفروشي‌ها به سمت بازار ناياب‌فروشان و دستفروشان كتاب‌هاي افست شده به كنار پياده‌روها هدايت كرد و نسل جوان‌تر را به فضاي مجازي كتاب‌هاي غيرمجاز سوق داد. اما آنچه در اين هفته بر پيشخوان كتابفروشي‌ها و پشت ويترين فروشگاه‌هاي كتاب جاي گرفت: براي معرفي كتاب‌هايتان در اين صفحه، دو نسخه از كتاب مورد نظر را به نشاني روزنامه ايران گروه فرهنگي ارسال كنيد.
sayer [email protected]

شعر

«زخم‌هاي كهنه يك عروسك» سروده مريم موفقي باستاني توسط انتشارات فصل پنجم منتشر شده است. شاعر اين مجموعه نيز چون اغلب شاعراني كه در اين سال‌ها دفتر شعري منتشر مي‌كنند‌ سعي دارند يك شعر را در دو سه سطر تمام ‌كنند؛ شايد كم‌حوصلگي،‌ سرعت در جهان معاصر فرصت مكث و تأمل را از انسان گرفته باشد،‌ اما سرودن شعرهاي كوتاه و سه چهار سطري اوج تجربه و خلاقيت را مي‌طلبد. «قرص ماه هم ديگر/دردي از من/دوا نمي‌كند» اين قطعه بيشتر كاريكلماتور است تا شعر تر و ناب. انتشارات فصل پنجم شعر حسين ابراهيم به نام «پارتي،‌ پله‌هاي ترقي را برقي مي‌كند» را هفته گذشته منتشر كرد. عنوان كتاب كه يك شعر كامل از اين دفتر است،‌ بيش از هر توضيحي معرف شاعر اين مجموعه است،‌ شاعري كه مانند اغلب همسالان خود به سرودن شعرهاي دو سه سطري گرايش و علاقه دارد.
«گزينه اشعار منصور اوجي» را انتشارات مرواريد در قطع جيبي منتشر كرد. مجموعه‌اي شامل بهترين شعرهاي شاعر از هفده كتاب كه در ابتداي سال در قطع رقعي چاپ شده بود. اشاره‌اي به شعر كوتاه فارسي به قلم كاميار عابدي،‌ گفت‌و‌گوي هادي محيط با اوجي و مقدمه‌اي به قلم شاعر،‌ سه دريچه براي ورود به دنياي شعر اوجي در اين دفتر است.
«مجموعه اشعار اسماعيل شاهرودي» به اهتمام فرزند عكاس و شاعرش،‌ افشين شاهرودي توسط انتشارات نگاه منتشر شد. افشين در مقدمه‌اي ده‌ صفحه‌اي به ارزش و جايگاه شاهرودي در شعر معاصر مي‌پردازد. مقدمه نيما يوشيج كه بر نخستين دفتر شاعر «آخرين نبرد» در سال 1329 نوشته بود،‌ ضميمه كتاب حاضر است. «قهوه قجري» مجموعه ترانه محسن كاشاني است كه انتشارات فرهنگ عامه به بازار عرضه كرد. اين كه چه تعداد از سروده‌هاي اين شاعر همراه با موسيقي توسط خوانندگان اجرا شده مشخص نيست اما علاقه‌مندان به شعر و ترانه از مطالعه چند ترانه خوب بي‌نصيب نخواهند ماند.
«آب‌هاي سياه نوا» گزيده شعرهاي اوسيپ ماندلشتام با برگردان فريد قدمي توسط مؤسسه انتشاراتي ايران چاپ و منتشر شد. ماندلشتام در كنار آنا آخماتووا ديگر شاعر بزرگ هم‌عصرش، شاخص‌ترين چهره‌هاي آكمه‌ايسم، جنبشي پيشرو در شعر روسيه بود. شاعري ناراضي از نسل انقلابيون 1917 كه بعدها مغضوب حكومت استالين شد و سرانجام در اردوگاه‌هاي كار اجباري در 1938 جان باخت. «سايه‌هاي هارلم» گزيده شعر سياهان امريكا با ترجمه سيما صراف كتاب ديگري است توسط مؤسسه انتشاراتي ايران به شكل دوزبانه (فارسي – انگليسي) منتشر شد. «شرح غزل‌هاي حافظ» به قلم دكتر حسينعلي هروي با تجديد نظر كامل و اضافات در چهار جلد توسط فرهنگ نشر نو چاپ و منتشر شده است. اين مجموعه نخستين بار در سال67 منتشر شد و تاكنون هشت بار تجديد چاپ شده است. چاپ جديد نسبت به چاپ‌هاي قبلي دو ويژگي دارد. ويژگي نخست اين‌كه مؤلف پس از انتشار همواره به اصلاح و تكميل نظرات خود مي‌پرداخت و معتقد بود كه شرح و تفسير حافظ پايان‌ناپذير است. دوم اين‌كه نقد و بررسي صاحب‌نظران و منتقدان را كه نسبت به اين اثر درست تشخيص مي‌داد، در حاشيه نسخه چاپي يادداشت مي‌كرد. سرانجام پس از درگذشت استاد هروي، دكتر عنايت‌الله مجيدي بنا به وصيت استاد براساس همان يادداشت‌ها و تجديدنظرها، ويرايش جديدي فراهم آورد كه اكنون فرهنگ نشر نو به بازار فرستاده است.

پنجشنبه 28 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران]
[مشاهده در: www.iran-newspaper.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن