تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه دیدید که مردی باکی ندارد که چه می گوید و چه درباره اش گفته می شود،چنین ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804843459




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سايه سنگين اختلاف، چه تأثيري بر روابط دو هژمون جهاني خواهد گذاشت؟


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: سايه سنگين اختلاف، چه تأثيري بر روابط دو "هژمون جهاني" خواهد گذاشت؟
چين و آمريكا در روز 19 و 20 دسامبر 2013 با موضوع مبادلات تجاري، با يكديگر به گفتگو خواهند نشست. براستي سايه سنگين اختلاف، چه تأثيري بر روابط اين دو "هژمون جهاني" خواهد گذاشت؟
سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران گزارش مي‌دهد؛

چين و آمريكا در روز 19 و 20 دسامبر 2013 با موضوع مبادلات تجاري، با يكديگر به گفتگو خواهند نشست. در اين دور از مذاكرات وانگ يانگ، معاون نخست وزير چين طي روزهاي 19 و 20 دسامبر ميزبان وزير بازرگاني و نماينده ويژه تجاري آمريكا خواهد بود.

بر سر اين مذاكرات، سايه‌اي از روابط اخير اين دو "ابرقدرت" سنگيني مي‌كند و پرتنش بودن مناسبات پكن- واشنگتن را مي‌توان در بخش‌هاي زير خلاصه كرد:

*** اختلافات اقتصادي

چين و آمريكا، به عنوان دو قدرت اقتصادي برتر جهان، هر يك به دنبال منافع تجاري خود هستند. روابط چين و آمريكا در دهه‌هاي گذشته بيشتر رنگ و بوي رقابت و تلاش براي كسب فرصت‌هاي متقابل به خود گرفته است. البته چين، تاكنون توانسته بر استفاده بهتر از فرصت‌هاي ازدياد توان مالي بر آمريكا پيشي بگيرد.

چين خواستار كاهش محدوديت‌هاي امريكا براي صادرات كالاهاي پيشرفته فني است، ولي آمريكا نيز از چين مي‌خواهد تا با توليد غيرقانوني كالاهاي آمريكايي در چين مبارزه كند. سياستمداران آمريكايي به "باراك اوباما" فشار مي‌آورند تا كسري تجاري آمريكا با چين را كاهش دهند.

چين بر اساس پيش‌بيني صندوق بين‌المللي پول مي‌تواند تا سال 2016 با پشت سرگذاشتن آمريكا به قدرت اول اقتصادي جهان تبديل شود.

از عناصر تعيين‌كننده اين مسئله، مي‌توان به ارزاني و فراواني نيروي كار و توزيع جمعيت چيني‌هاي فعال و صاحب فن و دارائي در اكثر كشورهاي آسياي شرقي، توان اقتصادي بالا، بازارهاي متنوع و وفور توليدات گسترده و ارزان در مقايسه با محصولات متحدين اقتصادي امريكا از جمله ژاپن و كره جنوبي اشاره كرد.

"جوزف چنگ"، استاد دانشگاه هنگ كنگ بر اين باور است كه چين به اهميت قدرت نرم پي برده و دستاوردهاي اقتصادي تا اندازه‌اي اين كشور را به نمونه‌اي قابل بررسي در جهان تبديل كرده است.

*** اختلافات سياسي

ايالات متحده آمريكا به عنوان يك هژمون سلطه‌طلب، براي حفظ و توسعه نفوذ استراتژيك خود، به شرق آسيا توجه تام دارد.

با گسترش توان و قدرت سياسي، امنيتي– نظامي چين، پارامترهاي جمعيتي و موقعيت ژئواستراتژيك اين كشور، تصميم‌سازان سياسي– اقتصادي و امنيتي امريكا به دنبال تدوين يك استراتژي نو در قبال منطقه شرق آسيا، آن هم با هدف مهار چين مي‌باشند. طراحي چنين راهبردي اساسي براي دولتمندان امريكا بيش از هميشه براي آن‌ها اولويت و ضرورت داشته و مشغوليت فكري و ذهني آنان را بطور مستمر به خود اختصاص داده است.

از سوي ديگر، چين هم در عين حال كه از تعديل روابطش با آمريكا سخن مي‌گويد، از چالش‌هاي پيش روي آمريكا (مانند بحران اقتصادي،...) به نفع خود استفاده مي‌كند. به طور كلي مي‌توان گفت در نگاه كلان، "نظم نوين بين‌المللي" اگرچه واژه‌اي ثابت است اما آن نظمي كه مدنظر كاخ سفيد است، تفاوت بسياري با نظم مدّنظر چين دارد.

از اين رو وقتي چين، آمريكا را ناقض بزرگ قوانين و چهارچوب‌هاي بين‌المللي مي‌بيند، متوسل به همكاري با روسيه و ساير بازيگران منطقه‌اي مي‌شود.

*** اختلافات دفاعي- نظامي- امنيتي

يكي از نكات قابل توجهي كه در گزارش روندهاي جهاني تا سال 2030 (انتشارات شوراي ملي اطلاعات آمريكا) بدان پرداخته شده، موضوعات مرتبط با چين است.

اين گزارش، نسبت به افزايش قدرت نظامي- دفاعي و امنيتي چين هشدار مي‌دهد. به نقل از همين منبع، چين ظرف دو دهه آينده به عنوان بزرگترين اقتصاد جهان، از آمريكا پيشي خواهد گرفت.

بدبيني و بي‌اعتمادي متقابل پكن و واشنگتن نسبت به يكديگر، تا به آنجا پيش رفته كه گزارش استراتژي دفاعي آمريكا در ژانويه ٢٠١٢ ادعا مي‌كند خطراتي كه آمريكا را در آينده تهديد مي‌كند، به خصوص از سمت چين است، و رفته رفته در حال افزايش است؛ لذا آمريكا براي حفظ برتري نظامي خود بايستي حضور نظامي خويش در آسيا و حوزه اقيانوس آرام را افزايش دهد!

اختلافات دفاعي نظامي ميان چين و آمريكا در ماه نوامبر آنجا به اوج خود رسيد كه پكن با تشكيل منطقه دفاع هوايي، از هواپيماهايي كه در اين منطقه پرواز مي‌كنند درخواست ارائه اطلاعات پروازي كرد. اما آمريكا و متحدان آن، درخواست‌هاي چين را رد كرده و به پرواز هواپيماهاي نظامي درون اين منطقه ادامه مي‌دهند!

روز شنبه 14 دسامبر 2013 (23 آذر) ناوهاي جنگي آمريكا و چين، تا آستانه درگيري پيش رفتند. سپس نيروي دريايي آمريكا اعلام كرد يك رزمناو آمريكايي مجهز به موشك‌هاي هدايت‌شونده كه در آب‌هاي بين‌المللي جنوب درياي چين فعاليت مي‌كرد مجبور شده براي جلوگيري از رويارويي با يك كشتي جنگي چيني مسير خود را تغيير دهد.

*** جمع بندي

با توجه به تضادهايي كه در شاكله استراتژي پكن با كاخ سفيد پديد آمده و به گوشه‌اي از جديدترين آن‌ها اشاره شد، بايد منتظر بود تا از مذاكرات تجاري ميان اين دو هژمون جهاني، در 19 و 20 دسامبر 2013 چه نتيجه‌اي بيرون خواهد آمد. اين اختلافات اگرچه حوزه‌هاي اقتصادي، سياسي و نظامي را دربرمي‌گيرد اما عرصه اقتصاد و تجارت، محوري‌ترين ستوني است كه مقامات پكن به آن تكيه زده‌اند.

جهش‌هاي چين در عرصه‌هاي پيشرفت، به اندازه‌اي بوده كه دستگاه‌هاي اطلاعاتي و شوراي ملي امريكا اعلام كردند در سال ۲۰۳۰ چين قدرت برتر اقتصادي در تمامي ابعاد محسوب شده و برتري آن بر امريكا از هم اكنون مشهود است. به طور مثال دولت چين برنامه جاه‌طلبانه فضايي خود را به طور جدي دنبال مي‌كند.

تلويزيون دولتي چين روز شنبه 14 دسامبر 2013 (23 آذر) اعلام كرد فرودگر "چانگ‌ايي ۳" (Chang"e) بر سطح كره ماه فرود آمده است. آنها سومين كشور پس از آمريكا و شوروي سابق هستند كه فرودگري را بر سطح ماه نشانده‌اند.

گفته مي‌شود هدف اصلي چين اين است كه يك انسان را در كره ماه پياده كند.

گزارش از طاهري

انتهاي پيام/

پنجشنبه 28 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن