تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى كه در دنيا به امانتى خيانت كند و آن را به صاحبش برنگرداند و آنگاه بميرد بر دين...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819216549




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ضعف مخالفان اسد در كنفرانس ژنو


واضح آرشیو وب فارسی:رسالت: ضعف مخالفان اسد در كنفرانس ژنو
عليرضا صادقي
ضعف مخالفان بشار اسد در نشست ژنو 2 و بروز اختلافات شديد ميان جبهه النصره و ارتش آزاد منجر به تشديد نگراني هاي غرب در قبال كنفرانس ژنو شده است. در اين ميان برخي مقامات غربي ازجمله لوران فابيوس وزير امور خارجه فرانسه نسبت به موفقيت مذاكرات ژنو ابراز ترديد كرده اند.ايالات متحده آمريكا به خوبي دريافته بود كه به دليل متفاوت بودن جنس تحولات سوريه با ديگر كشورها بايد سناريوي مجزايي براي دمشق آماده كند. بر اساس اين سناريو اصطحكاك ميان ارتش سوريه و ارتش آزاد از يك سو و بمباران تبليغاتي و سياسي تركيه،قطر و عربستان سعودي و حتي اتحاديه عرب از سوي ديگر بشار اسد را در منگنه‌اي ميان "استعفاي ناخواسته از قدرت" و "سقوط طبيعي" قرار مي داد. اما طولاني شدن كشمكشها در سوريه ، عدم توانايي مهره هاي منطقه اي آمريكا جهت ادامه حمايت از ارتش آزاد ، ايجاد اختلاف ميان مخالفان اسد و نيروهاي مسلح
( و حتي نيروهاي مسلح با يكديگر) و در نهايت تداوم حمايت روسيه و چين و ايران از حكومت سوريه منجر به افزايش تصاعدي هزينه تحقق سناريوي اوليه آمريكا در قبال دمشق شد. بنابراين در اواسط سال 2012 ميلادي آمريكا هر دو سناريوي خود در قبال "سوريه" و "ساير كشورهاي تحول يافته عربي" را نقش بر آب ديد. در چنين شرايطي آمريكا و رژيم صهيونيستي نياز به يك سناريو نويسي جديد در قبال سوريه داشتند. اين در حالي بود كه انقضاي يك سناريو و تبديل آن به سناريويي تازه ،آن هم در اوج جدال واشنگتن و دمشق سخت و دشوار بود.
پيروزيهاي مكرر ارتش سوريه در خاك اين كشور ادامه دارد. در حالي كه تروريستهاي النصره و ديگر گروهها به جان يكديگر افتاده اند، شاهد پيشروي ارتش سوريه در شهرهاي مهم و استراتژيك اين كشور هستيم.
واقعيت امر اين است كه شكست سياست‌هاي آمريكا و متحدان خاورميانه اي واشنگتن در براندازي نظام اسد، منجر به سردرگمي و خشم تروريستهاي حاضر در سوريه شده است. در چنين فضايي جنگ تروريستها بر سر قدرتي كه به دست نيامده و هيچ گاه نيز به دست نخواهد آمد شدت گرفته است.چندي پيش ديده بان حقوق بشر سوريه از درگيري ميان القاعده سوريه با ارتش آزاد در حلب و كشته شدن ده ها تن در اين درگيري ها خبر داد.ديده بان حقوق بشر سوريه كه مقر آن در لندن قرار دارد، گزارش داد كه در درگيري‌هايي
كه ميان گروه «دولت اسلامي عراق و شام»، شاخه القاعده در سوريه و ارتش آزاد سوريه در مناطق مسكوني شمال و شرق حلب رخ داد، 30 تن از اعضاي ارتش آزاد و 14 تن از اعضاي گروه دولت اسلامي عراق و شام موسوم به «داعش» كشته شدند.
حتي ايالات متحده آمريكا در سناريونويسي خود مبني بر حمله نظامي به سوريه نيز با بحران مواجه شد. عدم حمايت متحدان واشنگتن از طرح حمله به سوريه ضربه سختي بر پيكره دولت اوباما وارد ساخت.برژينسكي به عنوان يكي از استراتژِيستهاي ارشد سياست خارجي آمريكا نسبت به بازي خطرناكي كه دولت باراك اوباما در سوريه آغاز كرده است هشدار داد و به مولفه هاي مهمي در اين خصوص اشاره كرد :
1-اگر آمريكا بدون فكر و به اسم دموكراسي و با دليلي در سوريه مداخله كند و نتواند بدون استقرار تعداد زيادي از نيروهاي خود به پيروزي برسد، در نتيجه بطور كلي در منطقه وارد مداخله شده و فاجعه‌اي در مقياس وسيع‌تر براي ايالات متحده به وجود خواهد آمد.
2- تعيين خط قرمز «باراك اوباما» رئيس‌جمهوري آمريكا براي سوريه در شرايطي كه از سلاح‌هاي شيميايي استفاده كند، حساب شده نبوده است.شايد ما الان بايد كمي در اين زمينه عقب بنشينيم.
3-اگر نتيجه اين اقدامات (جنگ هوايي، منطقه پرواز ممنوع و بمباران كاخ رياست‌جمهوري اسد)اين باشد كه عناصر افراطي‌تر و سلفي‌ها از نظر نظامي قوي‌تر شوند، حاصل و دستاورد اين اقدامات چه خواهد بود؟
به عبارت بهتر اين بار نيز برژينسكي چراغ قرمز ديگري را در مسير باراك اوباما قرار داد كه اگر رئيس جمهور ايالات متحده آمريكا از آن عبور كند به همراه بنيامين نتانياهو و ديگر همپيمانان خود در خاورميانه از جمله امير عبدالله سعودي در عربستان و ملك عبدالله دوم در اردن به دره‌اي عميق سقوط خواهد كرد.
از سوي ديگر، فابيوس وزير خارجه فرانسه نيز نمي تواند نگراني هاي خود را نسبت به وجود چند دستگي در ميان مخالفان اسد كتمان كند. . فابيوس اخيرا درباره موفقيت كنفرانس ژنو 2 ابراز بدبيني كرد و گفت: «درباره قدرت مخالفان ميانه‌رو در برابر دولت سوريه ترديد دارم.درباره سوريه من متاسفانه بدبين هستم و مخالفان ميانه‌رو كه ما حامي آنها هستيم، نيز مشكلات جدي دارند».
بيان چنين ديدگاهي در اين برهه آن‌هم بعد از آن همه تلاشي كه كشورهاي غربي براي فراهم كردن شرايط انجام مذاكرات صرف كردند، عجيب و در عين حال معنادار به نظر مي‌رسد. به باور برخي تحليلگران، غرب درصدد است از هم‌اكنون شرايط را براي به شكست كشاندن مذاكرات فراهم سازد. تحليل‌هاي متفاوتي نيز درباره چرايي اين مسئله وجود دارد كه مهمترين آنها وجود اختلاف و چنددستگي ميان گروه‌هاي مخالف سوري است. نمود بارز اين اختلافات در تعيين نماينده براي حضور در ژنو 2 كامل بارز و مشهود بود تا جايي كه «سليم ادريس»، فرمانده ارتش آزاد وابسته به معارضان سوري اعلام كرد، هيئت مخالفان سوري كه قرار است عازم ژنو 2 شود، بايد شامل گروه‌هاي شناخته‌اي شده‌اي از داخل سوريه باشد، نه خارج از آن!

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: رسالت]
[مشاهده در: www.resalat-news.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن