تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ما قومى هستيم كه تا گرسنه نشويم غذا نمى‏خوريم و تا سير نشده‏ايم دست از غذا مى‏ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819457104




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دغدغه هاي كانديداي ايراني نوبل اقتصادبخش داخلي الف*، 6 مهر 92


واضح آرشیو وب فارسی:الف: دغدغه هاي كانديداي ايراني نوبل اقتصادبخش داخلي الف*، 6 مهر 92
او را تنها بخت كسب نوبل در جامعه دانشگاهي ايران مي‌دانند. محمد هاشم پسران، شاخص‌ترين اقتصاددان ايراني كه سال‌هاي زيادي در دانشگاه كمبريج و كاليفرنياي جنوبي به تدريس، تحقيق و پژوهش مشغول بوده است. يادداشت او را در ادامه مي خوانيد:

وقتي پنج‌شنبه موسسه «تامسون رويترز» مرا به‌عنوان يكي از هشت اقتصاددان داراي شانس دريافت نوبل اقتصاد امسال معرفي كرد، خوشحال شدم. خوشحالي‌ام به اين دليل بود كه موسسه‌اي مستقل، با در نظر گرفتن آمار «ارجاعات علمي» (Citation) مقالات منتشره در ژورنال‌هاي علمي و پژوهشي اقتصادي برتر دنيا، مرا در جمع هشت اقتصاددان منتخب قرار داده است.

حضور در اين جمع، چه منجر به دريافت جايزه نوبل بشود و چه نشود، براي من خوشحال‌كننده است، اما اين واقعيت را هم بايد در نظر گرفت كه هشت اقتصاددان معرفي‌شده، «كانديداهاي دريافت نوبل اقتصاد» نيستند و صرفا پژوهش‌هاي آنها در صدر آمار Citationها قرار دارد و در نتيجه پيش‌بيني شده است بيشترين شانس را براي دريافت نوبل داشته باشند؛ پيش‌بيني‌اي كه ربط مستقيمي به «كميته نوبل» ندارد.

در مورد هفت اقتصاددان ديگري هم كه از طرف «تامسون رويترز» معرفي شده‌اند، بايد بگويم كه همگي فعاليت‌هاي پژوهشي ارزشمند و ماندگاري را در علم اقتصاد انجام داده‌اند؛ هر چند چون پژوهش‌هاي اين افراد در سه حوزه مختلف علم اقتصاد متمركز بوده، شايد نتوان به سادگي ميزان تاثيرگذاري اين افراد را با هم مقايسه كرد. در واقع موسسه تامسون رويترز، با تفكيك سه حوزه «اقتصاد خرد»، «اقتصادسنجي» و «حقوق و اقتصاد (Law and Economics)»، سعي كرده است دو يا سه اقتصاددان پيشرو را در هر حوزه معرفي كند. دو اقتصادداني هم كه جز من در حوزه «اقتصادسنجي» معرفي شده‌اند، هر دو از اقتصاددانان برجسته‌اي هستند كه من سال‌ها است آنها را مي‌شناسم و احترام زيادي برايشان قائل هستم.

شايد در اينجا خوب باشد در اولين مطلب فارسي‌اي كه بعد از اعلام خبر موسسه «تامسون رويترز» مي‌نويسم، چند جمله هم در مورد فعاليت‌هاي كاري و پژوهشي سال‌هاي آينده‌ام ذكر كنم. من چه برنده نوبل بشوم و چه برنده نشوم، اكثريت قاطع فعاليت‌هاي كاري و نيز پژوهشي خود را مطابق برنامه‌هاي قبلي‌ام پيش خواهم برد. تصور مي‌كنم اكثر اقتصاددانان ديگري كه نام‌شان براي دريافت نوبل مطرح مي‌شود نيز، وضعيت مشابهي دارند. من در سال‌هاي اخير به لحاظ پژوهشي بيشتر بر مدل‌سازي GVAR متمركز بوده‌ام و جديدترين كتاب من هم كه به‌طور مشترك با Filippo di Mauro(از پژوهشگران ارشد بانك مركزي اروپا) نوشته شده به همين موضوع مربوط مي‌شود. به طور خلاصه، حوزه پژوهشي سال‌هاي اخير من كه در سال‌هاي بعد هم ادامه خواهد داشت، به بررسي و مدل‌سازي اقتصادسنجي در مورد ارتباط و تاثيرگذاري متقابل اقتصادهاي مختلف دنيا بر يكديگر مربوط مي‌شود. براي مثال تغييرات سريع اقتصاد چين تاثيرات وسيعي بر اقتصادهاي ساير كشورها داشته و خود اين تاثيرات مجددا بازتاب‌هايي داشته‌اند كه اقتصاد چين را متاثر كرده است. توليد مدل‌هاي آماري و اقتصادسنجي مناسبي كه بتواند اين تاثيرات متقابل را به خوبي توضيح داده و پيش‌بيني كند، از اهميت فراواني برخوردار است كه بخش عمده فعاليت‌هاي پژوهشي سال‌هاي آينده مرا تشكيل مي‌دهد.

اما دغدغه ديگر من در سال‌هاي اخير به سازمان‌سازي پژوهشي در حوزه‌هاي مختلف علم اقتصاد مربوط بوده كه در سال‌هاي آينده هم ادامه خواهد يافت. ما در سال ۲۰۱۱ به همراه تعدادي ديگر از اقتصاددانان شاخص ايراني «انجمن بين‌المللي اقتصاد ايران» (IIEA) را با هدف افزايش رونق كمي‌و‌كيفي پژوهش‌ها در مناطق مختلف جهان در زمينه «اقتصاد ايران» تاسيس كرديم. من در حال حاضر دبير IIEA هستم و قطعا تلاش براي توسعه فعاليت‌هاي اين انجمن، از دغدغه‌هاي كليدي سال‌هاي آينده‌ام خواهد بود. همچنين اخيرا به همراه تعدادي ديگر از اقتصاددانان «انجمن بين‌المللي اقتصادسنجي كاربردي» (International Association for Applied Econometrics) را تاسيس كرديم كه اين انجمن نيز از سال آينده به‌طور رسمي فعاليت‌هاي خود را آغاز خواهد كرد و مي‌كوشد به افزايش تعامل در ميان محققان فعال در حوزه اقتصادسنجي در سراسر جهان كمك كند.

در پايان اين يادداشت كوتاه، اميدوارم كه وجود نام يك ايراني در ميان هشت اقتصاددان منتخب «تامسون رويترز»، بتواند بهانه‌اي باشد براي ايجاد شور و نشاط در بين همه اقتصاددانان ايراني و افزايش انگيزه آنها براي فعاليت‌هاي پژوهشي باكيفيت. در آن صورت است كه خوشحالي من از حضور در اين ليست هشت‌نفره، يك خوشحالي تمام‌عيار خواهد بود.
*يازنشر از دنياي اقتصاد

شنبه 6 مهر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن