تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):فاطمه بانوى زنان بهشت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802447413




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اوباما به توافق نامه ژنو احترام بگذارد و دست از دروغگويي بردارد/ آلبا، غني‌سازي را حق ايران مي‌داند/ مخالف هر نوع تحريم‌ عليه ايران هستيم


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: اوباما به توافق نامه ژنو احترام بگذارد و دست از دروغگويي بردارد/ آلبا، غني‌سازي را حق ايران مي‌داند/ مخالف هر نوع تحريم‌ عليه ايران هستيم
اين شايد دوستانه ترين ارتباط ديپلماتيك بين دو كشور دور از هم در دنيا باشد. يك محور ضد امپرياليستي كه نقطه اي از آن در خاورميانه است و نقطه ديگر، جايي در دل آمريكاي جنوبي؛ همان حياط خلوتي كه حالا تبديل شده به نفوذ آرمان‌ها و انديشه هاي انقلاب اسلامي ايران.
به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، امام خميني(ره)، رهبر انقلابي كشورمان و رهبر كاريزماتيك آنها، سيمون بوليوار است. اينجا، قصه سياسي ايران و ونزوئلاست؛ دو كشوري كه آنقدر در طول چند سال اخير، در روابط شان پيش رفته‌اند كه «لج» آمريكايي‌ها را در آورده‌اند.

خيلي‌ها مدعي‌اند با رفتن هوگو چاوز و البته رييس جمهور سابق ايران، روابط تهران – كاراكاس مثل سابق، پررنگ نيست! تحليلگراني كه چو انداخته اند ديپلماسي دو كشور ضدّامپرياليستي ايران و ونزوئلا، قائم به شخص روساي جمهورشان بوده نه شخصيت حقوقي دولت‌ها و ملت‌ها. اين همان استارت گفتگوي ما با «آمن هوتپ زامبرانو»، سفير كبير جمهوري بوليواري ونزوئلا در ايران است.

1/ در طول دو هفته پيش، بر اساس توافقي نفتي بين وزراي نفت ايران و ونزوئلا، 10 قرار داد نفتي، به روزرساني شده است؛ لطفاً جزئياتي از اين موضوع را بفرماييد؟

ايران و ونزوئلا، حدود 56 پروژه مشترك با يكديگر دارند و 17 قرارداد همكاري ؛ اما در زمينه نفتي، هر دو كشور از منابعي غني برخوردارند. همچنين در مورد پروژه‌هاي صنعتي، كشاورزي، ساختماني. در موضوع نفت، قراردادهايي در مورد اكتشاف و بهره برداري بين دو كشور به امضا رسيده است. در جريبان برگزاري اوپك گازي، وزراي نفت ايران و ونزوئلا با يكديگر، ديدار داشتند و بر گفتگوهاي منظم و متناوب، تأكيد كردند.

بررسي ها در اين خصوص شروع شده است ؛ به روزرساني اين قراردادها از اين جهت صورت پذيرفت كه استراتژي ها، تغيير كند ؛ دليل آن هم اين بود كه اگر پروژه‌اي خوابيده است يا به كُندي پيش مي‌رود ادامه پيدا كنند تا به قدرت به پايان برسند. اهداف و نيازهايي كه اين پروژه ها دارند، مستلزم به روزرساني است چون وضعيت نفت در دنيا به گونه‌اي پيش رفته كه بايستي قراردادهاي نفتي، به روز شود. اين تعاملات دو جانبه نشان مي‌دهد كه ايران و ونزوئلا علاقمند هستند كه نه تنها در زمينه نفت و انرژي با يكديگر همكاري كنند، بلكه در تمامي زمينه‌ها، تعامل سازنده داشته باشند.

2/ برسيم به نشست آلبا درتهران. اين نشست را چگونه ارزيابي كرديد؟

گروه آلبا، نهمين سالگرد تأسيس خود را جشن گرفت. همان طور كه مي‌دانيد، بنيان گذار اين گروه، هوگو چاوز و فيدل كاسترو بودند. هدف از تشكيل اين گروه، اصولاً مقابله با تهاجمات و كارشكني هاي ايالات متحده در منطقه آمريكاي جنوبي بود. اين به دليل چشم اندازهاي سياسي است. آلبا، از نه كشور تشكيل شده است. محاسن تشكيل اين گروه براي همه، مشهود است. به طور كلي، هدف از تشكيل آلبا، فقط بحث هاي بازرگاني، اقتصادي سياسي و مالي نيست، اين گروه از بدو تأسيس توانسته تا امروز، تأثيرات مثبت و همه جانبه‌اي بر جامعه بزرگ مردم آمريكاي لاتين بگذارد.

حالا بعد از گذشت چندين سال از تأسيس آلبا، دوست داريم از كمك‌هاي ايران در زمينه فناوري استفاده كنيم. در واقع مي خواهيم يك ساختار مالي و اقتصادي تعريف كنيم كه وابسته به هيچ يك از كشورهاي زياده خواه دنيا، نباشيم. امنيت انرژي داشته باشيم. فعاليت هاي بازرگاني بين اعضاي آلبا، شكل منظم تر و جدي تري به خود بگيرد. بتوانيم از طريق دريايي ، هوايي، زميني و ريلي ارتباطات پايداري بين اعضاي آلبا برقرار كنيم. با همين رويكردهاي موسوم به «جنوب جنوب»، دست آمريكا و اروپايي ها از استقلال و تماميت ارضي خود، كوتاه كرده‌ايم. توانسته‌ايم به كشورهاي فقيرتر مثل هائيتي، كمك‌هاي موثري داشته باشيم.

3/ آيا تصميمات و سياست گذاري هاي آلبا، ابعاد فرامنطقه‌اي هم دارد؟

بله؛ ما هميشه سعي كرديم در جوامع مختلف بين المللي از حق غني سازي ايران، دفاع كنيم. يا مثلاً از حقوق مردم فلسطين، دفاع كنيم. از به رسميت شناختن كشور فلسطين در سازمان ملل، حمايت كرده ايم. از اعضاي سازمان ملل خواسته ايم تا در امور داخلي سوريه، دخالت نكنند و بگذارند تا گفتگوهاي سوري – سوري، سرنوشت اين كشور را تعيين كند. همچنين در مورد تحريم هاي ناعادلانه اي كه ايالات متحده در قبال كوبا، داشته، هميشه اعتراض خود را ابراز داشته ايم. اين نكته را هم بگويم كه ما مخالف هر نوع تحريمي عليه مردم ايران هستيم و به شدت آن را محكوم مي‌كنيم. همچنين هميشه از حق ايران در استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي، دفاع كرده ايم. به طور كلي توانسته اين صداي واحدي در منطقه آمريكاي لاتين بر عليه ايالات متحده، كوك كنيم و به آنها بفهمانيم كه هيچ كشوري، حق دخالت در امور داخلي كشور ما را ندارد.

در طول يكي دو روز اخير، اجلاسي هم در كاراكاس برگزار مي شود تا روساي جمهور عضو آلبا، تصميماتي سازنده براي مقابله با تهاجم ايالات متحده ، اتخاذ كنند. همچنين يك برنامه‌ريزي مالي صورت مي‌گيرد تا بتوانيم بر بحران مالي كه در سراسر دنيا، وجود دارد، غلبه كنيم.

4/ توصيه شما براي رييس جمهور آمريكا چيست؟

پيام خاصي براي او ندارم ، فقط به او توصيه مي‌كنم به توافق‌نامه اي كه در ژنو با ايران، امضا كردند، احترام بگذارد. همچنين كاري بكنند كه به قول هوگو چاوز، جزء به جزء كارهايشان به صلح و امنيت جهاني، ضربه اي نزند.

5/ به موضوع توافق نامه ژنو، اشاره كرديد؛ چرا تا امروز بصورت رسمي، رييس جمهور مادورو، موضع گيري و حمايت روشني از اين توافق‌نامه نداشته اند؟

من به عنوان سفير تام الاختيار ونزوئلا در ايران، به شما اطمينان مي دهم كه قرارداد ژنو كاملاً مورد حمايت دولت و ملت ونزوئلا قرار دارد. حتي معاون اقتصادي رييس جمهور مادورو بصورت رسمي از توافق نامه ژنو، حمايت كردند.

من مي دانم كه ايشان كاملاً با توافق نامه ژنو، موافق هستند.

شك نكنيد كه ايشان مدافع توافق نامه ژنو هستند چرا كه آقاي هوگو چاوز به همه ما ياد داده‌اند و سفارش كرده‌اند كه ايران در كار مفيد و حركتي در دنيا داشت، ونزوئلا بايد در كنار ايران باشد و از جمهوري اسلامي، دفاع كند. اين را به شما بگويم كه يكي از موضوعات اصلي نشست آلبا، ايران بود. مطمئن هستم كه روساي جمهور عضو آلبا از مذاكرات ايران و 1+5 و توافق نامه ژنو حمايت خواهندكرد.

6/ يكي از موضوعاتي كه در طول چند وقت اخير با آن مواجه شده ايم اين بود كه بنابر ادعاي نظر برخي از كارشناسان، گويا با رفتن رييس جمهور چاوز و همچنين تغيير دولت ايران و كنار رفتن احمدي نژاد، روابط ايران و ونزوئلا به صميميت و پررنگي سابق نيست؛ اين موضوع را قبول داريد؟

ابتداي حرف هايم بگويم كه جاي خالي رييس جمهور هوگو چاوز هيچگاه براي ما، پر نخواهد شد. ولي او، «طرح ميهن» را براي ما به جا گذاشت كه در اين طرح به ما گفته است در روابطمان با چين، بلاروس،ايران و كشورهاي ديگري كه از قبل با آنها، ارتباط داشتيم، روابطمان را ادامه بدهيم. به هر حال، ما استراتژي رييس جمهور فقيد، چاوز در قبال ايران را ادامه مي‌دهيم و تلاش مي‌كنيم تا روابط مان با ايران را پررنگ تر از هميشه كنيم.

7/ يك نوع وصيت نامه سياسي؟

بله. تا زماني كه امپرياليسم باشد، ما همچنان به نبردمان ادامه خواهيم داد. در و مطمئن باشيد اين سياست خارجي مشترك ادامه خواهد داشت. هيچ كس نمي تواند به ما ديكته كند كه ما با چه كشوري، رابطه داشته باشيم. در بين دوستان ما نيز، ايران از جايگاه ويژه اي برخوداردار است. اين حرف ها دشمنان رابطه ايران و ونزوئلا در آورده‌اند. اين صحبت‌ها را بايد كنار گذاشت. شايد همين فردا، ايالات متحده در تهران، سفرات خانه داير كند. اين موضوع هيچ ربطي به روابط دو جانبه و محكم ايران و ونزوئلا ندارد و هيچ آسيبي به اين رابطه نمي زند. آمريكايي ها همين الان در كاراكاس، سفارت خانه دارند، اما سفيرشان نيست، چون ما او را اخراج كرديم! چاوز چند بار به ايران آمد و از همه مهم تر اين را به ما ياد داد كه هميشه ايران را دوست داشته باشيم. دكتر روحاني، 4 ماه است كه كارش را شروع كرده و مادورو نيز، شش ماه بيشتر نيست كه رييس جمهور شده است. در طول چند وقت اخير هم، رييس جمهور روحاني و وزير خارجه ، دكتر ظريف درگير مسأله هسته اي بوده اند و هنوز فرصت نشده تا آنچنان كه بايد و شايد به امور دو جانبه، پرداخته شود. دولت جديد ايران نشان داده كه سياست خارجي و ديپلماسي فعال و اكتيوي دارد و بخصوص صحبت هاي دكتر روحاني در مجمع سازمان ملل اين موضوع را تأييد مي‌كند.

8/ بعد از مرگ آقاي چاوز، وضعيت ونزوئلا چگونه شده است؟ آيا امريكا به دخالت‌هاي خود، ادامه مي‌دهد؟

آمريكا، خود را مثل خرچنگ بر روي كشور ما انداخته است. هر روز در رسانه‌ها عليه ما، دروغ مي گويد. ايالات متحده، كارش به جايي رسيده كه مي آيد و مي گويد كه در ونزوئلا، كمبود برق وجود دارد. درست مثل بچه‌ها، حرف مي‌زند. مي گويد توليدات غذايي ما ضعيف است. اما ما هم بيكار نشسته‌ايم و هر روز آمريكايي‌ها را به گونه‌اي مي‌زنيم. مثلاً همين هفته پيش كه انتخابات شهرداري ها در ونزوئلا برگزار شد از 337 كرسي موجود، 255 شهردار، چاوزي انتخاب شدند. در واقع، حزب آقاي چاوز، هفتاد درصد از آراي ممكنه را بدست آورد. اين انتخابات به صحنه شكست 42 حزب اپوزسيون ( طرفداران رابطه با امريكا)، تبديل شد.

9/ هوگو چاوز، سيمون بوليوار امروز امريكاي لاتين است. درست است؟

بله در منطقه همه از او به عنوان دومين آزاديخواه آمريكاي لاتين ياد مي كنند و رييس جمهور چاوز را پسر سيمون بوليوار مي دانند.

10/ احساس مي كنم وقتي نام آقاي چاوز مي آيد، شما بغض مي كنيد...اين طور است؟

طبيعي است وقتي به ياد ايشان مي افتيم، از رفتن شان، ناراحت مي شويم.

11/ و اما بحث آخرين تبادلات فرهنگي اقتصادي بين ايران و ونزوئلا؛ هنوز هم خودروي سمند در كشور شما، توليد مي‌شود؟

بله. مردم ونزوئلا به شدت به اين خودروي ايراني، علاقمند هستند و قرار است در سال آينده ميلادي نيز، 10 هزار دستگاه از اين خودرو به توليد برسد. حتي دولت براي كساني كه مي‌خواهند اين خودرو را خريداري كنند، تسهيلات ويژه اي در نظر گرفته است. يك كميسيون فني نيز از ايران براي بررسي وضعيت كارخانه به ونزوئلا سفر مي‌كند. به طور كلي بگويم كه همكاري هاي اقتصادي ايران و ونزوئلا در زمينه هاي اقتصادي اعم از سدسازي، خودرو و حتي كارخانه هاي سيمان، با قدرت ادامه خواهد يافت. در حال حاضر، چيزي حدود 50 كارخانه در ونزوئلا با فناوري ايراني، توليد مي كنند و سرمايه گذاري هاي خوبي در اين زمينه صورت گرفته است. برخي از اين كارخانه ها به توليد رسيده اند و برخي نيز در حال راه اندازي هستند. من به عنوان سفير، جلسات منظمي را با وزير صنعت ايران دارم تا راهكارهاي مناسبي براي تسريع در روند همكاري هاي صنعتي تهران – كاراكاس، اتخاذ شود.

12/ در حوزه فرهنگي، وضعيت همكاري هاي مشترك ايران و نزوئلا در چه سطحي قرار دارد؟

از زماني كه من به عنوان سفير، كارم را شروع كردم، همكاري هاي فرهنگي، سرعت بيشتري به خود گرفته است. جشنواره‌هاي مختلفي برگزار شده است. گروه‌هاي موسيقي از ايران به ونزوئلا مي‌روند و از آنجا به ايران مي‌آيند. ما حضور فعالي در جشنواره فيلم فجر داريم. كتاب شاهنامه به زبان اسپانيايي ترجمه شده است. نوشته هايي در مورد سيمون بوليوار، به فارسي، ترجمه شده است. حتي در فكر، تبادل دانشجو با ايران هستيم.

13/ در ايران به سينما هم مي رويد؟

خير. چون بايد فيلم را يك نفر براي من ترجمه كند، اينطوري تماشاي فيلم، نمي‌چسبد. سعي مي‌كنم برنامه‌هاي شبكه هيسپان‌تي‌وي و فيلم‌هاي آن را دنبال كنم.

14/ علت نگراني آمريكا از نزديكي سياسي اقتصادي ايران و كشورهاي آمريكاي لاتين چيست؟ منشاً اين نگراني كجاست؟

ببينيد، ايران و كشورهاي آمريكاي جنوبي، بر ضد نظام امپرياليستي مي‌جنگند و اين موضوع، ماهيت اصلي آمريكايي‌ها را بر ملا مي‌كند. آمريكاي لاتين، ديگر، حيات خلوت ايالات متحده نيست. همان طور كه رييس جمهور چاوز دوست داشت، دنيا به سوي چند قطبي پيش مي رود. روسيه در يك سو، چين در سوي ديگر، ايران و چند كشور مستقل ديگر، به طور كلي فضا را براي مانور ايالات متحده، تنگ كرده اند. بييند، الان سال است كه اين هياهو و ماجراجويي را در سوريه به پا كردند اما هنوز به ان هدفي كه مي خواستند نرسيدند چون كشورهاي مستقل مثل ايران وروسيه، پشت سوريه ايستاده اند. امريكايي ها و اسرائيلي ها مدام سعي كرده اند كه حقوق ملت فلسطين را به رسميت نشمارند اما روند امور طوري نيست كه آنها مي خواهند. به هر ترتيب، موضع مشترك ايران و كشورهاي آمريكاي جنوبي در مورد مبارزه با امپريالسم و كاپيتاليسم، منشأ نگراني هاي ايالات متحده محسوب مي‌شود.

15/ اخيراً آمريكايي ها، با افزودن برخي شخصيت هاي حقيقي و حقوقي به ليست تحريم‌ها، روح توافق نامه ژنو را به نوعي نقض كردند؛ نظر شما در اين ارتباط چيست؟

طبيعي است! آمريكا هميشه نشان داده است كه يك كشور، دورو است؛ اوباما هميشه نشان داده است كه بازيچه يك سيستم نظامي قدرتمند است. او بايد همان طور كه گفتم بايد احترام بگذارد به امضايي كه كشورش پاي توافق نامه ژنو، زده است. ايران به تعهدي كه داده، عمل كرده است. اما آمريكايي ها چون در هر مسأله اي به دنبال ماجراجويي هستند، دوست دارند كه سنگ اندازي كنند. كار آمريكايي‌ها، فقط دروغ است و دروغ است. آنها بيمار هستند. چندين سال است كه مي گويد فعاليت هاي هسته اي ايران، صلح آميز نيست. چقدر دروغ مي‌گويد، بس است. ما و ايران، كشورهايي هستيم كه عكس امريكا كه به فكر جنگ است، به فكر صلح هستيم.

گفتگو از : مهدي دل روشن

انتهاي پيام/

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن