تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):نزدیکترین حالات بنده به پروردگارت حالت سجده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817241476




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رازهاي نهفته شهرهاي تاريخي ايلام/ آثاري كه قابليت ثبت جهاني دارند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: رازهاي نهفته شهرهاي تاريخي ايلام/ آثاري كه قابليت ثبت جهاني دارند
ايلام - خبرگزاري مهر: شهرهاي تاريخي استان ايلام با رازهاي نهفته خود بدون شك جزو ارزشمندترين آثار براي تاريخ شناسان و گردشگران است و حتي بعضي از اين شهرها قابليت ثبت در آثار جهاني را دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، استان ايلام با فرهنگ و تمدن غني و با پيشينه بيش از 10 هزار سال بخشي از تمدن ايلام باستان است كه در حدود 3000 سال قبل از ميلاد به وجود آمد و تا سال 640 قبل از ميلاد به حيات اجتماعي خود ادامه داد كه بدون شك آثار ارزشمندي از اين تمدن در كشور به جاي مانده است.

اين استان در زمان ساسانيان جزو سرزمين پهله يعني استان بزرگي كه بعدا اعراب آن را جبال يا كوهستان ناميدند، بوده، سرزميني كه پادشاهان اشكاني نخستين پادشاهي را از آنجا آغاز كردند.

هم اكنون بيش از يك هزار اثر تاريخي در استان ايلام وجود دارد كه بيش از 700 مورد از اين آثار ثبت ملي شده است و در اين آثار ملي شهرهاي تاريخي از جايگاه ويژه اي برخوردار هستند.

شهرهاي تاريخي ايلام در تمام نقاط استان رازهاي به هم پيوسته اي دارند كه هنوز براي باستان شناسان رازشكافي نشده اند و در واقع نياز به مطالعات بيشتر براي معرفي در كشور دارند از اين رو حفظ و كاوشهاي باستان شناسي در اين شهرهاي تاريخي بسيار حائز اهميت است.

از شهرهاي مهم و مشهور دوره ساساني در ايلام امروزي مي توان به شهر تاريخي "سيروان" واقع در شهرستان شيروان چرداول و شهر تاريخي "سيمره" واقع در شهرستان دره‌شهر اشاره كرد.

شهر تاريخي سيمره بزرگترين شهر تاريخي غرب كشور و قابليت ثبت جهاني

يك كارشناس باستان شناسي در اين ارتباط به خبرنگار مهر گفت: استان ايلام يكي از استان هاي غني از لحاظ جاذبه هاي تاريخي و طبيعي بوده كه شهرهاي تاريخي كه بيشتر مربوط به دوره ساساني اسلامي است يكي از مهمترين آنها به شمار مي روند.

بابك رضايي ادامه داد: هرساله در ايام مختلف شهرهاي تاريخي استان و به خصوص شهر تاريخي سيمره در شهرستان دره شهر مورد استقبال گردشگران قرار مي گيرد.

اين كارشناس افزود: استان ايلام اماكن تاريخي و مذهبي و مناطق گردشگري فراواني داشته كه به طور دقيق براي مردم شناخته شده نيستند و در همين راستا بايد با اقدامات لازم و نصب تابلوهاي راهنما اين اماكن را بيش از پيش به مردم شناساند.

وي تصريح كرد: مرمت و بازسازي آثار تاريخي و باستاني استان از اهميت بالايي برخوردار بوده و بايد بيش از اين مورد توجه مسئولان قرار گيرد.

وي بيان داشت: با توجه به اينكه شهر تاريخي سيمره از بقيه شهرهاي تاريخي استان سالم تر است و كاوشهاي خوبي در اين شهر تاريخي صورت گرفته، اين اثر تاريخي قابليت ثبت جهاني دارد.

رضايي عنوان كرد: در اكثر نقاط استان ايلام نشانه هايي از آثار باستاني نظير شهرهاي باستاني، قلعه ها و دژهاي مستحكم و استراتژيك، تپه ها و تل هاي باستاني، غارها، چارطاقي ها و... از دوران تاريخي و پيش از تاريخ مشهود است.

وي ادامه داد: طبيعت زيباي منطقه در فصل زمستان و بهار و گچبري‌هاي به دست آمده در شهر تاريخي سيمره منحصر به فرد بوده و خانه اربابي، بناي مسجد، اماكن حاشيه سيل بند و اماكن مسكوني حاشيه نشين بيانگر اهميت آن است.

وي ادامه داد: بعضي آثار تاريخي شاخص، مورد بررسي و كاوش علمي قرار گرفته ولي بيشتر نواحي تاريخي بر اساس معيارهاي مشخص باستان شناسي مورد حفاري و كاوش قرار نگرفته است و در كل مي توان گفت استان ايلام يك منطقه بكر تاريخي است.

اين كارشناس بيان داشت: سبك معماري بناهاي سيروان با برخي آثار از جمله شهر باستاني سيمره (دره شهر) و قلعه هاي موجود در پشته هاي كبيركوه از جمله قلعه شيخ مكان و بهرام چوبين و پل چم آب برده و نزديكي دره شهر قابل مقايسه است

اهميت شهرهاي تاريخي ايلام

اين كارشناس اظهار داشت: اهميت ميراث فرهنگي ايلام كه جزو جاذبه هاي اصلي توريستي ايلام محسوب مي شوند، آنجا نمايان است كه بدانيم از دوره تاريخي معاصر نيز آثاري در ايلام وجود دارند كه جزو بناهاي ثبت شده به شمار مي آيند.

رضايي عنوان كرد: حفاري‌هاي علمي باستان شناسي در اين استان شواهد كم نظيري از پيشينه تاريخ و تمدن سرزمين بزرگ ايران ارائه مي‌دهد.

رضايي افزود: شهر تاريخي سيروان در حوزه شمالي استان ايلام و شمال شرقي شهر ايلام در دامنه هاي اطراف و لايه هاي زيرين سراب كلان واقع در شهرستان شيروان چرداول به صورت نيمه مدفون با بقاياي آثار معماري ارزشمند قرار دارد.

وي گفت: از نكات مهم اين روستا زندگي كردن مردم روستا بر روي بافت شهر تاريخي سيروان است كه روستاي سراب‌كلان كه بر روي بافت قرار دارد و در سالهاي اخير مسئولان براي جابجايي روستا اقدامات مختلفي انجام داده اند كه مورد توجه مردم روستا قرار نگرفته است و مردم حاضر به جابجايي روستا نيستند.

وي بيان داشت: اين شهر از جمله مراكز زيست محيطي باستاني است كه در دوره هاي ميانكوهي زاگرس واقع شده است و اين شهر در دوران شكوه و عظمت خود مركز ايالت "ماسبذان" از شهرهاي مهم و آباد ايران در دوره ساساني بوده و وجود پلهاي و راه ها و محوطه ها و قلاع و سكونتگاههاي باستاني در اين محوطه گوياي اهميت اين شهر است.

مي توان گفت شهرهاي تاريخي استان ايلام هنوز هم جاي كاوش و پژوهش دارند و رازهاي نهفته اين آثار هنوز زير خاك دفن شده است و شهرهاي تاريخي سيمره و سيروان از اين حيث بسيار حاز اهميت هستند.

به طور قطع كاوش بر روي اين دو شهر تاريخي و نمايان كردن بخشي از تاريخ در روند پژوهشهاي تاريخي بسيار مهم بوده در جذب گردشگر براي استان نيز مناسب است.

كد خبر: 2197985

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۷ - ۱۴:۴۷

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن