تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804598536




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گوگل و فيس‌بوك در حال خريد‌ كابل‌هاي اينترنت هستند


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: گوگل و فيس‌بوك در حال خريد‌ كابل‌هاي اينترنت هستند
شايد اين تفكر كه فيس‌بوك و گوگل چگونه در حال تسخير دنيا هستند براي برخي رنجش‌آور باشد. آري اين‌ها ذاتا تنها وب‌سايت هستند، ولي وقتي همين وب‌سايت‌ها شروع به خريدن آينده ما مي‌كنند، يعني خريدن كابل‌هاي اينترنتي كه مردم را در سراسر جهان به هم متصل و مرتبط مي‌كنند، ‌چراغ خطري در ذهن هر كسي روشن مي‌شود.
شايد اين تفكر كه فيس‌بوك و گوگل چگونه در حال تسخير دنيا هستند براي برخي رنجش‌آور باشد. آري اين‌ها ذاتا تنها وب‌سايت هستند، ولي وقتي همين وب‌سايت‌ها شروع به خريدن آينده ما مي‌كنند، يعني خريدن كابل‌هاي اينترنتي كه مردم را در سراسر جهان به هم متصل و مرتبط مي‌كنند، ‌چراغ خطري در ذهن هر كسي روشن مي‌شود.

به گزارش «تابناك» باور بكنيد يا نه، اين اتفاقي است كه در حال رخ دادن است. اكنون شركت‌هاي بزرگ فعال در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات نظير مايكروسافت، گوگل، فيس‌بوك و آمازون به تدريج در حال خريد‌ بخش‌هاي مهمي از زيرساخت‌هاي اينترنت هستند كه اين امر منجر به خشم بزرگ‌ترين شركت‌هاي مخابراتي ـ كه سابقا اين كابل‌ها را در كنترل خود داشتند ـ شده است.

صحبت بر سر چند كابل انتقال داده در اينجا و آنجا نيست. گوگل اكنون، افزون بر اينكه يك ارتش كوچك از ربات‌ها را در اختيار دارد، صاحب صدهزار مايل كابل انتقال داده فيبر نوري در سرتاسر جهان است. شركت‌هاي مخابراتي كه با گوگل مشغول كسب و كار هستند، ‌مي‌گويند ‌اين غول جستجوگر، با اشتهايي سيري‌ناپذير، قراردادهاي مربوط به پهناي باند را تصاحب مي‌كند‌ و حتي گاهي قراردادهاي از پيش نوشته شده را ارائه مي‌كند و از مذاكرات طولاني بر سر اين موضوع پرهيز دارد.

فيس‌بوك همين چندي پيش از كار نصب يك زيرساخت فوق حجيم در سراسر قاره اروپا، كه مستقيم‌ به «آركتيكا» مركز داده‌هاي غول پيكرش در سوئد متصل مي‌شود، فارغ شده و همچنين ميليون‌ها دلار در خواباندن كابلي به طول ۶ هزار مايل در عرض اقيانوس آرام سرمايه‌گذاري كرده است.

در همين حال، آمازون با افزايش حجم خريد كابل فيبر نوري، حجم سرمايه‌گذاري خود در اين زمينه را با افزايش ۴۴ درصدي به ۲.‌۶ ميليارد دلار رسانده است.

از آن سوي، مايكروسافت هم علاقه و تخصص خود در اين حوزه را به ايجاد زير‌ساخت‌هاي زير دريا معطوف كرده است. همچنين در حالي كه اين شركت مشغول گسترش خدمات تحت «كلاود» خود است، نيازمند گسترش هر چه بيشتر پهناي باند اينترنتي است. در نتيجه، مشغول ساخت شبكه غول پيكر فيبر نوري خود است و با اجاره‌نامه‌هاي بلند‌مدت، خطوط كابل فيبر نوري «ترانس پاسيفيك»، كه قابليت انتقال داده‌ها با سرعت يك ترابيت بر ثانيه را دارند ـ و براي انتقال ۱۵۰۰ فايل تصويري با كيفيت HD در عرض يك دقيقه كفايت مي‌كند ـ در اختيار خود گرفته است.

همان گونه كه مشخص است، همه مشغولند! گويا سرمايه‌گذاري در زير‌ساخت اينترنت نكته‌اي است كه همه اين غول‌هاي دنياي وب در آن اشتراك ويژه‌اي دارند؛ اما اين امر براي هر كسي‌ مي‌تواند دو معنا داشته باشد.

نخست اينكه اكنون با ورود غول‌هاي دنياي وب به بازار نقل و انتقال داده‌ها‌ و با رقابتي كه در اين بين در‌مي‌گيرد، بايد منتظر روزهايي باشيم كه ارتباط اينترنتي و مخابراتي با ارزان‌ترين قيمت و بهترين كيفيت در اختيار همگان قرار گيرد؛ زماني كه گسترش اين زيرساخت‌ها، منجر به افزايش ضريب نفوذ اينترنت، حتي در دور افتاده‌ترين و فقير‌ترين نقاط دنيا شود، و جامعه بشري به تمام معنا «شبكه‌اي» شود.

واقعيت نيز اين است كه تا پيش از اين شركت‌هاي مخابراتي چندان علاقه‌اي به گسترش شبكه كابل‌هاي اينترنتي نداشتند، زيرا با اين اتفاق، سود آن‌ها در خطر كاهش قرار مي‌گرفت. اما بر خلاف آن‌ها، سود شركت‌هايي نظير گوگل و فيس‌بوك در گرو افزايش تعداد كاربران آن‌ها و همچنين اطمينان از برقراري با كيفيت ارتباطات است. در نتيجه اينكه اين شركت‌ها صاحب زيرساخت‌هاي اينترنتي باشند، مي‌تواند خبري خوشحال كننده تلقي شود.

شايد گفته «دان كارسو» مدير اجرايي شركت «زايو» كه فروشنده كابل فيبر نوري به شركت‌هايي نظير گوگل است، در اين باره به خوبي درست باشد كه‌ آن‌ها ‌كنترل سرنوشت خود را در دست مي‌گيرند.

اما سوي ديگر اين قضيه آن است كه شركت‌هايي چون فيس‌بوك و گوگل و مايكروسافت، به گونه‌اي صاحب آينده بشري خواهند بود؛ آينده‌اي كه بي‌گمان بر مبناي ارتباطات اينترنتي بنا ‌و ‌ساخت اين آينده از يك دهه قبل شروع شده است؛ آينده‌اي كه در آن همه فعاليت‌هاي بشري بدون چون و چرا وابستگي مستقيم به اينترنت خواهد داشت و شايد اغماض نباشد كه بگوييم، اين آينده مي‌تواند به گونه‌اي تصور شود كه در آن، مرگ و زندگي انسان‌ها نيز در گرو انتقال اطلاعات از درون كابل‌هاست.

در بد‌ترين حالت، مي‌توان گفت كه بدون شك تسلط شركت‌هاي غول دنياي وب بر شريان اصلي انتقال اطلاعات در سراسر جهان، اين معنا را در پي دارد كه اين شركت‌ها «مي‌توانند» طراح و سازنده نمايي باشند كه در ذهن افراد شكل خواهد گرفت. سازنده و جهت دهنده به ايده‌هايي خواهند بود كه افراد به آن‌ها مي‌انديشند و چه چيز بهتر از آنكه كسي بتواند صاحب افكار ديگران باشد؟

شايد هم اين همه اغراق در مورد فعاليت‌هاي «مشترك» اين غول‌ها، بدبيني مفرط باشد و ذهن را به ياد انتقادات فلاسفه مكتب فرانكفورت از آنچه «صنعت فرهنگ» مي‌خواندند، بيندازد. اما واقعيت اين است كه احساس اين امر كه در آينده صاحب هر بيت اطلاعاتي كه بين شما و دنياي وب منتقل مي‌شود، فيس بوك، گوگل، مايكروسافت يا آمازون هستند، كمي، نگران‌كننده، اگر نگوييم وحشت‌آور است.

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن