تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802995491




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قائم مقام حزب موتلفه اسلامي در گفتگو با فارس:حوزه و دانشگاه 2 بال رشد معنوي و علمي كشور هستند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: قائم مقام حزب موتلفه اسلامي در گفتگو با فارس:حوزه و دانشگاه 2 بال رشد معنوي و علمي كشور هستند
قائم مقام حزب موتلفه اسلامي گفت: حوزه و دانشگاه به عنوان دو بال رشد معنوي و علمي جامعه بوده و مي‌توانند يك ملت را به سعادت برسانند.


به گزارش خبرگزاري فارس از قم،‌ از ثمرات مهم انقلاب اسلامي وحدت حوزه و دانشگاه بود كه امام(ره) براي ارتقا و بالندگي فرهنگ كشور و شكوفايي علوم اسلامي در ابعاد مختلف علوم دانشگاهي اين موضوع را مطرح كردند و آغازگر اين راه شهيد مفتح بودند. در همين راستا 27 آذر سالروز شهادت آيت الله دكتر محمد مفتح روز وحدت حوزه و دانشگاه ناميده شده است.

در همين زمينه گفت‌وگويي با حجت الاسلام محمد حسن ذاكري قائم مقام حزب موتلفه اسلامي و از اساتيد دانشگاه داشته‌ايم كه در زير مي‌خوانيد:

فارس: چه لزومي به وجود وحدت حوزه و دانشگاه است؟

حوزه و دانشگاه به عنوان دو بال رشد معنوي و علمي جامعه مي‌توانند يك ملت را به سعادت رسانده و راه‌هاي رشد و تعالي آن جامعه را فراهم كنند. حوزه‌هاي علميه با اندوخته‌هاي علوم و معارف اسلامي و انساني كه ريشه عظيم و گرانسنگ در اسلام و به ويژه تشيع دارد مي‌تواند به عنوان يك مجموعه فرهيخته و متصل به معارف اسلامي و علوم اهل بيت راه را براي اتصال علوم دانشگاهي به منبع موثر و انسان ساز اسلام وصل كند.

اگر دانشگاه‌هاي ما به همراه حوزه توانستند نسل ما را تربيت كنند آينده جامعه ما تضمين است. علوم انساني، علوم انسان ساز ما هستند كه رشته‌هاي متعددي نيز در دانشگاه‌ها دارند پس با بهره گيري از اين علوم كه در اختيار حوزه علميه و علما است اين وحدت و يگانگي در انسان سازي را مي‌توان سامان بخشيد.

فارس: آيا وحدت حوزه و دانشگاه به معناي يكي شدن اين دو نهاد است؟

وقتي مي گوييم وحدت حوزه و دانشگاه، به معناي يكي شدن آنها نيست بلكه يگانگي در استفاده از منابع اسلامي و انساني است كه زمينه تربيت انسان‌ها را فراهم مي‌كند، يعني ما مي‌توانيم طلبه متخصص و دانشجوي پرورش يافته با آموزه‌هاي اسلامي همزمان داشته باشيم. سال‌ها در اين كشور تلاش شد كه اين اتفاق نيفتد و عامدانه دين را از دانشگاه‌ها در دو زمينه منابع و تربيت جدا كردند تا فرهيختگان و متخصصين جامعه تعهد و تقيدي نسبت به دين نداشته باشند اما بعد از پيروزي انقلاب اسلامي و حضور روحانيت در تمام عرصه‌ها و همچنين اُنس دانشجويان با روحانيت به عنوان رهبران مردمي قيام عليه ظلم و استبداد زمينه نزديك شدن حوزه و دانشگاه فراهم شد.

فارس: چه اقداماتي در راستاي اين وحدت صورت گرفته است؟

در حال حاضر اسلامي شدن دانشگاه‌ها در دستور كار قرار گرفته و اين به معناي اسلامي شدن متون دانشگاهي است. ‌اگر ما موفق به ايجاد اتحاد بين حوزه و دانشگاه شويم بستر لازم براي اسلامي شدن دانشگاه‌هاي نيز آماده خواهد شد.

فارس: آيا شكل گيري اين حركت كه توسط شهيد مفتح آغاز شد ذاتا يك حركت فرهنگي بود يا سياسي؟

در نظر مرحوم مفتح قطعا يك حركت فرهنگي بوده است، ايشان نخستين طلبه‌اي بودند كه پا در عرصه دانشگاه گذاشته و به عنوان يك استاد روشنگر در عرصه دانشگاهي براي ساختن دانشگاه‌ها و ارتباط آنها با روحانيون فعاليت كرد. در آن زمان دو ديدگاه در بين حوزويان و دانشگاهيان وجود داشت كه هر يك از آنها حضور ديگري و نزديك شدن به يكديگر را بر نمي‌تابيدند، شهيد مفتح در همين راستا باب تازه‌اي را باز كرد كه منادي يك تفكر جديد در عرصه فرهنگي و علمي كشور و نزديك شدن اين دو نهاد علمي شد.

فارس: اين وحدت در حال حاضر تا چه اندازه‌اي محقق شده است؟

ما راه طولانيِ داريم، مدت‌هاي مديدي اساتيد دانشگاه با يك نوع تفكر خاص پرورش يافته و اين تفكر در دانشگاه‌ها اعمال شده بود،‌ شوراي عالي انقلاب فرهنگي برخي از رسالت‌ها را در اين حوزه بر عهده دارد كه البته بايد فعال تر و موثرتر در اين راستا اقدام كند اما با همه اين اوصاف تا نقطه مطلوب فاصله داريم و زماني مي‌توانيم ادعا كنيم اتحاد حوزه و دانشگاه محقق شده است كه دانشگاه‌هاي اسلامي داشته باشيم.

اقدامات ارزنده‌اي صورت گرفته و در حال حاضر فارغ التحصيلان دانشگاهي داريم كه در حوزه تحصيل كرده و حوزوياني هستند كه در رشته‌هاي دانشگاهي مشغول تحصيلند، همچنين در تدريس دانشگاه‌ها از روحانيون استفاده مي‌شود؛ اينها گام‌هاي خوبي است اما تا نقطه مطلوب و آن چيزي كه شهيد مفتح دنبال مي‌كردند كه با پيوستن اين دو به هم بحث رشد علمي و معنوي كشور بر اساس آن چيزي كه اسلام مي‌خواهد پايه ريزي كنيم فاصله وجود دارد.

=============

گفت‌وگو: نجمه عزتي

=============

انتهاي پيام/2258/ع40

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 114]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن