تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه هر كس نداشته باشد نه از من است و نه از خداى عزّوجلّ. عرض شد: اى ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803652960




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

كتاب نخواندن كتابدارها معضل شد/ كتابخانه هاي عمومي پاسخگوي كتابخوانان حرفه اي نيستند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: كتاب نخواندن كتابدارها معضل شد/ كتابخانه هاي عمومي پاسخگوي كتابخوانان حرفه اي نيستند
كرج - خبرگزاري مهر: امروزه ديگر براي كسي پوشيده نيست كه كتاب و كتابخواني چقدر مي تواند در اعتلاي يك فرد از لحاظ مختلف مؤثر بيفتد و همانطور كه مشخص است يكي از راه هاي دستيابي به انواع كتاب نيز- با توجه به گراني روزافزون آن- عضويت در كتابخانه هاي عمومي است اما مشكل عدم شناخت كتابها از سوي كتابدارهاي كتابخانه هاي عمومي و يافت نشدن بسياري از كتب مورد علاقه در اين نوع كتابخانه ها از جملۀ مهمترين مشكلاتي است كه به زعم برخي از جستجوكنندگان كتاب در اين بين وجود دارد و همين نقائص باعث كاهش يا عدم رجوع به كتابخانه هاي عمومي شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در طي چند روز اخير شاهد برگزاري چهارمين نمايشگاه كتاب در استان البرز بوده ايم و طبق گزارش رسانه هاي مختلف بازيد اقشار مختلف مردم نيز از اين نمايشگاه درخور توجه بوده است. اما اين رويه ميمون بهانه خوبي شد تا مشكل كهنه اي از سري مشكلات كتابخوانان ابراز شود تا شايد در جهت رفع و رجوع قرار گيرد و آن مشكل نيز عدم اقبال عموم و به خصوص برخي از كتابخوانان حرفه اي از كتابخانه هاي عمومي است كه در ادامه بدان پرداخته مي شود.

از گراني كتاب تا رجوع به كتابخانه هاي عمومي

به گفته برخي از كارشناسان عرصه كتاب و كتابخواني يكي از عواملي كه اين روزها سرانه مطالعۀ كتاب را به ميزان قابل توجهي كاهش داده است بحث گراني كتاب است كه به تبع آن مشتاقان و علاقه مندان در بيشتر مواقع توانايي خريد خود را در اين زمينه از دست مي دهند.

اما به ديده برخي ديگر از صاحب نظران همين امر منفي (گراني كتاب) در جايي ديگري موردي مثبت را بوجود آورده است و موجبات آن را فراهم كرده است كه نظر كتابجويان و كتابخوانان به طرف «كتابخانه هاي عمومي» سوق پيدا كند و اين يعني افزايش مراجعه كننده در كتابخانه هاي عمومي.

مي توان گفت كه نظر فوق در جاي خود صحيح است ( يعني گراني كتاب ظرفيتي را بوجود آورده است كه كتابجويان و كتابخوانان را به سوي كتابخانه هاي عمومي سوق مي دهد) ولي بدا به حال آن زماني كه در اين محيط يعني كتابخانه هاي عمومي هم نتوان نيازها را برآورده كرد كه اتفاقآ در ادامه گزارش به اين موضوع بيشتر خواهيم پرداخت.

علاقه به بادي بيلدينگ و كتابدار شدن و ماجراي گرسنگي كتابخوانان!

ماجرا از اين قرار است كه برخي از مراجعه كنندگان به كتابخانه هاي عمومي كه مي توان آنها را جزو كتابخوانان حرفه اي محسوب كرد پس از چندباري كه به كتابخانه هاي عمومي مراجعه مي كنند تا كتابي را به امانت بگيرند از رغبت آنها براي ادامه اين رفتار كاسته مي شود.

رضا صفاري يكي از شهروندان كرجي است و از جمله كساني است كه كتاب هاي مورد علاقه خود را يا از فروشگاه هاي كتاب واقع در خيابان انقلاب تهران تهيه مي كند و يا از دست فروشي ها و كتاب فروشي هاي كنار خيابان. با او در هنگام خريد در يكي از كتابفروشي هاي شهر كرج آشنا مي شوم.

بحث ما با طرح اين سوال كه چرا اصولاً اصطلاح «كتابخوان حرفه اي» براي برخي افراد استفاده مي شود؟ آغاز مي شود. نظر اين شهروند كتابخوان در اين مورد اينگونه است: من نمي دانم ديگران در تعريف كتابخوان حرفه اي چه نظري را اعمال مي كنند ولي به نظر من كتابخوان حرفه اي كسي است كه فارغ از مسائل تحصيلي و درسي به مقوله كتاب و مطالعه نگاه مي كند.

از او مي پرسم كه آيا شما عضو كتابخانه هاي عمومي هستيد و او پاسخ منفي مي دهد. چرايي مسئله را جويا مي شوم و در سوالي ديگر مي پرسم: مگر نمي شود همين كتابها را از كتابخانه هاي عمومي به امانت گرفت و در هزينه ها صرفه جويي كرد؟

شهروند مذكور پاسخ مي دهد: البته آنطور كه شما مي فرماييد نيست. بيشتر كتابها در كتابخانه هاي عمومي موجود نيست و اگر هم باشد تعدادش كم است و اگر به امانت داده شود بايد منتظر شد تا برگردد. در ضمن در كتابخانه هاي عمومي براي پيدا كردن كتابي كه جوياي آن هستيم از طرف كتابدارها مشاوره مناسب داده نشود در حالي كه كتابفروش ها و حتي آنهايي كه دست فروشي كتاب مي كنند خيلي بهتر راهنمايي مي كنند؛ متأسفانه همين مشكلات را در نمايشگاه هاي كتاب هم مي توان ديد، در اين مكانها هم برخي كتابها را نمي شود پيدا كرد و قيمت ها هم بالاست و ما مجبور مي شويم از كتابهاي دست دوم و يا به اصطلاح «زير خاكي» استفاده كنيم.

وي مي افزايد: در پاسخ به آن سوالتان هم كه گفتيد چرا در كتابخانه عمومي عضو نيستم، بايد بگويم كه اصولاً مايلم كه كتابها را در كتابخانه شخصي خودم داشته باشم تا اينكه آنها را به امانت بگيرم، نمي دانم شايد اين روش نوعي حس اطمينان خاطر به آدم مي دهد.

فروشنده اين كتابفروشي هم در مورد مسائل مطرح شده معتقد است: وقتي مي گوييم فلاني كتابخوان حرفه اي است معني اش اين است كه طرف به غير از تغذيه جسم، تغذيه ديگري هم دارد به نام «كتاب و مطالعه» و طبيعي است اگر نتواند حس گرسنگي اش را در كتابخانه هاي عمومي ارضاء كند بايد به جاهاي ديگري سر بزند.

اين فروشنده كه حرفهايش رنگ و بويي فلسفي و روانشناسانه دارد، در ادامه صحبتهايش مي گويد: همانطور كه دوستمان گفت مشكل اصلي كتابخانه هاي عمومي و عدم استقبال كتابخوانان حرفه اي از آن، اين است كه كتابهاي مورد علاقه جويندگان در آن يافت نمي شود و يا بسيار كم است و من هم با مشكل عدم مشاوره صحيح موافقم.

وي اضافه مي كند: در واقع كسي كه كتابدار مي شود بايد خودش به كتاب و كتابخواني علاقه داشته باشد و نه مثل آن دوست كتابداري كه به بادي بيلدينگ علاقه دارد و در كتابخانه عمومي كتابدار شده است، باشد. شايد در اين مورد بايد از خود كتابخوان ها استفاده كرد و فقط به مدرك كتابداري از دانشگاه ها اكتفا نكرد.

در خصوص موضوع گزارشمان با ديگر شهروندان و از جمله با چند تن از دانشجويان كه به عضويت به كتابخانه ها در آمده اند هم صحبت كرديم كه تقريباً نظراتشان با مصاحبه شوندگان فوق يكي بود. براي مثال دانشجويان عضويت خود در كتابخانه هاي عمومي را بيشتر براي اخذ كتابهاي دانشگاهي و درس خواندن در سالن مطالعه كتابخانه ها ذكر كردند و نه صرفاً تهيه كتاب مورد علاقه.

شهروند ديگري هم به «طرح كتاب من» كه چندي است از سوي نهاد كتابخانه هاي عمومي عملياتي شده است اشاره مي كند و مي گويد: طبق گفته اين طرح هر كتابي را كه سفارش دهيم پس از چندي برايمان و يا در واقع براي كتابخانه محل عضويتمان ارسال مي شود ولي خود بنده چند ماهي است كه چند عنوان كتاب را سفارش داده ام اما تا به حال خبري نشده است.

تداعي روزهاي نه چندان دلچسب در محيط كتابخانه هاي عمومي

در همين مورد با يك روانشناس نيز گفتگو مي كنم. او در مورد اينكه چرا از رغبت كتابخوانان به كتابخانه هاي عمومي كاسته شده است، معتقد است: من فكر مي كنم علت اصلي اش عدم تجهيز كتابخانه هاي عمومي يا ميل به تملك كتاب از سوي كتابخوانان باشد.

زويا راد عنوان مي كند: از آن رو كه در كشور ما محيط كتابخانه هاي عمومي بيشتر براي اوقاتي همچون زمان مطالعه براي كنكور استفاده مي شوند تداعي روزهاي نه چندان دلچسب درس خواندن هاي اجباري و روزهاي كنكور در محيط هاي كتابخانه هاي عمومي از ديگر عوامل كاهش رغبت مراجعه كنندگان به كتابخانه هاي عمومي است.

اين روانشناس در ادامه توضيح مي دهد: همچنين محيط قديمي و خاك گرفته اكثر اين كتابخانه ها كشش و جذابيتي براي كتابخوانها ندارد و در واقع ما در بيشتر مواقع شاهد فضاي شاد و با نشاطي در كتابخانه هاي عمومي نيستيم. از علل ديگر هم كم بودن تعداد و عدم دسترسي راحت به اين كتابخانه هاست كه اغلب فاصله زيادي با منازل دارند و در مركزيت دادن به بناي آنها برنامه ريزي خاصي صورت نگرفته است تا دسترسي به آنها آسان تر شود. در نتيجه منطقي به نظر ميرسد كه دردسرِ رفتن و گشتن و پيدا كردن و امانت گرفتن و اجبار به خواندن كتاب در يك موعد مقرر و برگرداندنش كه نيازمند مراجعه مجدد به كتابخانه هاست را متحمل نشد؛ و همين باعث مي شود كه اغلب كتابخواناني كه در كار مطلعه جدي هستند اصلا به سراغ كتابخانه هاي عمومي نروند.

يكي از كتابداران شاغل در استان البرز نيز در همين رابطه متذكر مي شود: برخي بر اين عقيده اند كه مي توان با اجبار كتابدارها در رابطه با جذب اعضا، تعداد اعضاي كتابخانه ها را افزايش داد و در واقع مسئولين ما فقط به فكر افزايش تعداد آمار عضويت ها در كتابخانه هاي عمومي هستند و نگاه كميتي را به نگاه كيفيتي ترجيح مي دهند. اين در حالي است كه اصولاً نمي توان به اجبار و با ترفندهاي كذايي افراد را به مطالعه و عضويت در كتابخانه ها وادار كرد.

معضل كتاب نخواندن كتابدارها انكاركردني نيست

در همين زمينه نظرات كارشناسان حوزه كتابداري را هم جويا شديم. كه كاظم قاسمي(كارشناس حوزه منابع اداره كل كتابخانه هاي استان البرز)، داوود اسدي(مدير روابط عمومي اداره كل كتابخانه هاي استان البرز) و رييس اداره كل كتابخانه هاي استان البرز از جمله اين كارشناسان هستند. مسئولان مذكور نيز وجود مشكل عدم اطلاعات كافي برخي از كتابداران و نقش پُررنگ آنها در جذب كتابخوان و همچنين تعداد اندك كتابخانه هاي عمومي را قبول كردند و نظرات آنها نيز تقريبا همسو با شهروندان بود.

آنها برگزاري دوره هاي ويژه كتابداران و ايجاد انگيزه را در جهت رفع مشكل عدم اطلاعات كافي برخي از كتابداران موثر دانستند و ارتباط مسئله تعداد اندك كتابخانه ها نسبت با جمعيت و نوسازي آنها را نيز به وجود اعتبارات و بودجه ناكافي در اين زمينه بي تأثير نداستند.

مديركل كتابخانه هاي عمومي استان البرز در همين رابطه به خبرنگار مهر مي گويد: يكي از مهمترين راهبردها در يك برنامه ريزي صحيح فرهنگي رواج فرهنك كتابخواني و مطالعه است كه براي نيل به اين هدف نيازمند برنامه ريزي هاي اساسي و از جمله افزايش تعداد كتابخانه هاي عمومي هستيم.

رمضانعلي محسني با اشاره به اينكه «هم اكنون در استان البرز 65 كتابخانه عمومي براي تقريبا دو ميليون و 500 هزار نفر جمعيت وجود دارد» اظهار مي دارد: البته براي اينكه به استاندارد كشوري نزديك شويم بايد اين آمار را به 100 كتابخانه در سطح استان ارتقاء دهيم.

اين مسئول در همين باره مي افزايد: در واقع استانداردي بين المللي در اين زمينه تعريف شده است كه بايستي به ازاي هر سه هزار نفر يك كتابخانه عمومي وجود داشته باشد كه هنوز در كشور ما چنين چيزي محقق نشده است و ما با آن فاصله داريم.

وي در پاسخ به پرسشي مبني بر معضل كتاب نخواني كتابدارها نيز توضيح مي دهد: درست است و ما نيز اين نقيصه را نفي و انكار نمي كنيم و با اجراي برنامه هايي كه در آنها ارزيابي و سنجش هايي را با توجه به مسائلي همچون جذب و مشاوره به مخاطب، اداره كتابخانه، روحيه كتابداري و آشنايي نسبي با كتابهاست در صدد برطرف كردن آن برآمده ايم.

اين مسئول اضافه مي كند: نقيصه كتاب نخواني كتابدارها امر بسيار مهمي است كه حتما آن را پيگيري مي كنيم زيرا كه اگر چنين نشود مخاطب از دست مي رود. ضمن اينكه مسائل معيشيتي كتابدارها را هم نبايد در اين امر بي تأثير دانست.

محسني در پاسخ به اين پرسش كه «عنوان كتابخوان حرفه اي به چه كسي اطلاق مي شود و فلسفه اجرايي شبكه هاي كتابخوانان حرفه اي در چيست؟» مي گويد: كتابخوان حرفه اي فردي است كه بصورت مستمر و مفيد پروسه مطالعه را پيگيري مي كند تا در اين راستا منشأ تغييراتي باشد و در واقع مطالعه اي را انجام مي دهد كه نتيجه اي را در برداشته باشد، بر همين اساس ايجاد شبكه هاي كتابخوانان حرفه اي با توجه به مؤلفه هاي موجود مي تواند در جهات مختلفي ياري رسان اين افراد باشد.

با اين تفاسير در نتيجه گيري كلي مي توان گفت كه بايستي مسئولان ذيربط براي عبور از مشكلات مطروحه به بحث جذب كتابداران علاقه مند به شغل كتابداري و نيز افزايش تعداد كتب( بخصوص كتبي كه طالبان فراوان دارند و همچنين كتبي كه خواص به آنها رجوع مي كنند) در كتابخانه ها و نيز افزايش تعداد كتابخانه هاي عمومي همت گمارند تا در آينده اي نه چندان دور شاهد حضور تمامي اقشار جامعه در كتابخانه ها باشيم و از ظرفيت هاي كتابخانه هاي عمومي به بهترين وجهي استفاده شود.

گزارش: ســعيد پورمــند

كد خبر: 2198238

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۷ - ۱۲:۵۸

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن