تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سجده شكر برهرمسلمانى واجب است،با آن نمازت را كامل و پروردگارت را خشنود مى سازى و فرش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802906050




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شين هوا/ تهديدهاي بالقوه در شرق آسيا مي تواند به فرصتي براي كشورهاي منطقه تبديل شود


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: شين هوا/ تهديدهاي بالقوه در شرق آسيا مي تواند به فرصتي براي كشورهاي منطقه تبديل شود
تهران / واحد مركزي خبر / سياسي 1392/09/27
خبرگزاري شين هوا در گزارشي به قلم وو شيا از پكن نوشت:
مناقشات دريايي در درياي چين جنوبي موجب نگراني بسياري از كشورهاي منطقه شده است. اما با توجه به تلاش ها براي حل اين مناقشات ممكن است تهديدهاي بالقوه موجود در منطقه به فرصتي براي تقويت همكاري ميان اين كشورها تبديل شود و نتيجه برد-برد براي همه كشورهاي منطقه به همراه داشته باشد.
براي تحقق چنين امري، بازيگران منطقه اي بايد نخست به لفاظي هايي كه مانع از هرگونه مذاكرات هدفمند براي بازگرداندن صلح و ثبات به اين آبهاي سرشار از منابع طبيعي مي شود،‌ پايان دهند.
اين در حالي است كه آمريكا نيز به عنوان تنها ابرقدرت جهان كه حضور نظامي قابل ملاحظه اي در منطقه دارد، نقش مهمي در اين زمينه ايفا مي كند. اظهارات و اقدامات مقامات آمريكايي معمولا به عنوان دستور العملي به ويژه براي متحدان قديمي اين كشور همچون فيليپين محسوب مي شود.
سفر دوره اي جان كري ، وزير امور خارجه آمريكا به منطقه - كه روز سه شنبه وارد مانيل شد- موجب وحشت بسياري در منطقه شده است .
كري با انتقاد از اقدام اخير چين در ايجاد منطقه دفاع هوايي بر فراز درياي چين شرقي، و هشدار درباره اقدام مشابه اين كشور در فراز درياي چين جنوبي، حق چين براي دفاع از خود را به باد انتقاد گرفت.
كري يك روز پس از اعطاي كمك 32 ميليون و 500 هزار دلاري براي تقويت امنيت دريايي در منطقه جنوب شرق آسيا - كه بخش عمده آن به ويتنام تعلق گرفت- قول داد 40 ميليون دلار ديگر براي تقويت توانمندي فيليپين براي گشت زني در درياي چين جنوبي در اختيار اين كشور قرار دهد.
همچنين انتظار مي رود وزير امور خارجه آمريكا روند دستيابي به توافق براي افزايش حضور نظامي آمريكا را در فيليپين تسريع بخشد . اين در حالي است كه فيليپين همواره از آمريكا براي تحت فشار قرار دادن چين در خصوص مسائل ارضي انتظار كمك داشته است.
با اينكه تعامل فعالانه آمريكا با كشورهاي جنوب شرق آسيا براي آمريكا مشكل ساز نيست، اين كشور بايد مواظب باشد نشانه هاي نامناسبي به اين كشورها القاء نكند؛ نشانه هايي كه ممكن است موجب اقدامات تحريك آميز و تجاوزگرانه برخي از كشورهاي منطقه به منظور تحت كنترل در آوردن مناطق واقع در آبهاي مورد مناقشه شود.
ظاهراً، درياي چين جنوبي در چند سال اخير به جبهه جديدي در چارچوب چرخش راهبردي آمريكا در آسيا تبديل شده است.
تندروها در آمريكا با ترسيم چين به عنوان تهديدي مشترك ، برخي از كشورهاي جنوب شرق آسيا را متقاعد كرده اند كه سناريوي بده بستان در ارتباط با چين مطرح است.
با اين همه، همانطور كه از تاريخ بر مي آيد، تعامل با چين همواره به بازي برد- برد تبديل شده است. رشد چين در سه دهه گذشته مزاياي گسترده اي براي همسايگان اين كشور به همراه داشته است. به لطف سياست اصلاحات چين و اقدام اين كشور در گشايش بازار خود نخست به روي نزديك ترين همسايگانش، اين كشورها نيز شاهد افزايش سرمايه گذاري و رونق و شكوفايي بوده اند.
اقتصاد چين به قدري با اقتصاد ديگر نقاط جهان درآميخته است كه چاره اي جز در پيش گرفتن مسيري مسالمت آميز در ارتباط با اين كشور وجود ندارد. هر چه رشد اقتصادي چين بيشتر شود، كشورهاي ديگر بيشتر سود مي برند. رشد و ترقي منطقه شرق آسيا به نفع همه كشورهايي است كه در منطقه سهم دارند، از جمله آمريكا.
رونق و شكوفايي اقتصادي موجب مي شود ايده رويارويي چندان خوشايند به نظر نيايد و همچنين ابزار مناسبي براي حل مشكلات نباشد. چرا كه رويارويي مستلزم صرف هزينه هاي سنگين است. چين ماه اكتبرطرح توسعه مشتركي را با ويتنام و برونئي به عنوان مقدمه راهبردي و عملي براي حل و فصل نهايي مناقشات ارضي در منطقه پيشنهاد كرد. اين طرح كه اجراي آن سود سرشاري از ذخاير نفت و گاز موجود در آبهاي منطقه به همراه خواهد داشت، مي تواند موجب تقويت درك متقابل و اعتماد لازم براي حل و فصل نهايي مناقشات ارضي در منطقه شود.
چين همچنين در چارچوب طرح گسترده تري براي تقويت روابط با همسايگان خود در شرق آسيا، پيشنهاد تامين كالاهاي عمومي بيشتر از جمله تاسيس يك بانك سرمايه گذاري و تقويت همكاري در زمينه تامين امنيت دريايي به منظور ارتقاي صلح و توسعه منطقه اي را مطرح كرد.
چنين طرح هاي همكاري ملموس و خلاقانه اي با تعهدات چين به سرمايه گذاري واقعي چشمگير تقويت مي شود. با توجه به اينكه تعامل سازنده و مشاركتي چين در شرق آسيا منافع آمريكا را تهديد نخواهد كرد، آمريكا نبايد در اين خصوص نگران باشد.
آمريكا بايد براي تضمين فضاي همكاري در منطقه بايد هدايت اين همكاري ها را به دست گيرد.
تنها ابرقدرت جهان در خصوص مسائل ارضي نيز سهم زيادي دارد. چرا كه مي تواند به از بين بردن بي اعتمادي و تقويت همكاري بر سر درياي چين جنوبي كمك كند.
171/106

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن