تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):پرهيزكارى منافق جز در زبانش ظاهر نمى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803007518




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صداي معاون وزير راه و رئيس سازمان حمل و نقل جاده‌اي كشور هم درآمدبلاتكليفي زوار كربلا در شلمچه / خدماتي‌رساني زيرصفر است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: صداي معاون وزير راه و رئيس سازمان حمل و نقل جاده‌اي كشور هم درآمدبلاتكليفي زوار كربلا در شلمچه / خدماتي‌رساني زيرصفر است
زائراني كه اين روزها از مرز شلمچه در حال عبور به عراق بوده با مشكلات عديده‌اي مواجه هستند و متاسفانه خدمات رساني مسئولان خيلي پائين و زير صفر است.


به گزارش خبرگزاري فارس از خرمشهر، چند سالي است كه زائران كوي حسين به عشق زيارت اربعينش كه در وصف فضيلت آن بسي بسيار گفته شده است از روزها قبل از فرا رسيدن اربعين حركت خود را به سمت كربلاي معلي آغاز مي‌كنند.

زائراني كه هر سال بر تعداد آنها افزوده مي‌شود و در اربعين شهداي كربلا شور بزرگ شيعيان در بين‌الحرمين را به نمايش مي‌گذارند.

در اين بين سه مرز شلمچه، مهران و چزابه در روزهاي منتهي به اربعين سالار شهيدان شاهد حضور زائران براي خروج از كشور به قصد رهسپاري به عراق هستند.

با اين وجود مرز شلمچه به دلايلي بر ديگر مرزها ارجحيت دارد و بر همين اساس بسياري از مردم و زائران از شهرهاي دور و نزديك خود را به اين مرز مي‌رسانند تا از طريق از كشور خارج شوند.

سهولت مسير و فاصله مناسب تا كربلا از مشهد شهداي شلمچه موجب شده است تا اين مرز كه در تمام ايام سال به جز ايام اربعين بر روي زائران انفرادي بسته است در اين روزها شاهد اوج حضور زائران باشد.

زائراني كه رنج سرما، بي‌خوابي، سختي و... را به جان مي‌خرند تا از زيارت پرفضيلت اربعين را در كنار حرم مطهر امام حسين(ع) و حضرت ابوالفضل العباس (ع) زمزمه كنند.

*حضور گسترده مردم و مشكلات فراوان در شلمچه

از روزهاي قبل تاكنون شلمچه روزانه ميزبان هزاران زائري است كه از اقصي نقاط كشورمان خود را به اين مرز رسانده تا از طريق آن به عراق سفر كنند.

اين حضور گسترده مردم علاوه بر آنكه اوج عشق و دلدادگي ملت ولايت‌مدر كشورمان به اهل بيت را به نمايش گذاشته است موجب ايجاد مشكلاتي نيز براي آنها شده است.

با توجه به اينكه ظرفيت‌هاي موجود در شلمچه به هيچ وجه پاسخگوي اين خيل عظيم زائران نيست در اين روزها مشكلات زيادي براي افرادي كه قصد عبور از اين مرز را دارند ايجاد شده است.

معطلي‌هاي چند ساعته كه گاها تا يك يا دو روز نيز به طول مي‌انجامد، نبود چادرهاي كافي و امكانات لازم بري اسكان زائران، كمبود سرويس‌هاي بهداشتي، كيفيت پايين ارائه خدمات مختلف از جمله خدمات بهداشتي، كمبود نيرو و سيستم‌هايي كه خروج زائران ر ثبت مي‌كنند، عدم استقرار برخي امكانات همچون دستگاه‌هاي خودپرداز، كمبود اتوبوس‌هاي خط واحد براي حمل و نقل زائران و مشكلاتي از اين دست موجب نارضايتي بسيار در بين زائران شده است.

علاوه بر آن برخي كج سليقگي‌هاي مسئولان در اين رابطه از جمله اجبار زائران به طي مسير تقريباً طولاني پايانه مرز تا يادمان شلمچه براي دريافت برگه خروج و البته گنجايش بسيار كم پايانه شلمچه نيز بر اين مشكلات افزوده است.

اين مسئله موجب شده است تا افراد بسياري كه اين روزها از مرز شلمچه قصد تردد به سمت عراق را دارند از وضعيت موجود گلايه‌مند باشند.

وضعيت نامناسب ارائه خدمات در شلمچه در حالي است كه هر يك از زائران براي خروج خود بايد علاوه بر پرداخت مبلغ 15 هزار تومان بايت بيمه، فيشي به همين مبلغ را براي ارائه خدمات به حساب منطقه آزاد اروند واريز كنند.

*منطقه آزاد چه خدماتي را مي‌دهد؟

يكي از زائران كه ظاهراً از استان گلستان به شلمچه آمده است در اين خصوص گفت: متاسفانه وضعيت موجود بسيار نامناسب و به هيچ‌وجه در خور شان زوار امام حسين نيست.

محمدحسن 29 ساله ادامه داد: من به همراه تعدادي از دوستانم به قصد زيارت امام حسين از استان گلستان به شلمچه آمديم اما شاهد حضور سيل عظيم جمعيت در اين مرز براي عبور به عراق هستيم.

وي در خصوص وضعيت ارائه خدمات گفت: وضعيت خدمات ارائه شده بسيار بد است و چه از لحاظ مسائل بهداشتي و چه از نظر مسائل ديگر كمبودهاي زيادي وجود دارد.

اين زائر گلستاني تصريح‌كرد: هر يك از زائران براي عبور بايد علاوه بر ويزا مبلغ 15 هزار تومان به حساب منطقه آزاد اينجا بابت ارائه خدمات واريز كند اما ما اينجا هيچ خدمات مناسبي را از سوي اين سازمان و ديگر نهادها نمي‌بينيم.

وي اضافه‌كرد: درست است كه تعداد زائراني كه در اين مرز حضور دارند بسيار زياد است و ارائه خدمات مطلوب به آنها سخت، اما با يك برنامه‌ريزي مناسب و پيش بيني درست مي‌شد بسياري از مشكلات را رفع كرد.

*مجبور به اسكان در حسينيه‌هاي خرمشهر شديم

يكي ديگر از زائران كه از استان مركزي خود را به شلمچه رسانده با انتقاد از وضعيت موجود گفت: متاسفانه وضعيت ارائه خدمات در حد صفر است.

امير 40 سله ادامه داد: من به همراه تعدادي ديگر از همشهريانم خود را به شلمچه رسانديم تا از اين مرز به كربلا رهسپار شويم اما يك شبانه‌روز در شلمچه معطل هستيم هنوز موفق به عبور نشديم.

وي تصريح‌كرد: اين در حالي است كه جاي مناسبي براي اسكان زائران در مرز وجود ندارد و بايد همين جا از مردم مهمان‌نواز خرمشهر قدرداني كنيم كه درب خانه‌ها و حسينيه‌هاي خود را بر روي زائران گشودند تا در آنجا به استراحت بپردازند.

اين زائر اراكي اضافه‌كرد: شب گذشته را در يكي از حسينيه‌هاي خرمشهر به صبح رسانديم و اميدواريم امروز موفق به عبور به عراق شويم.

*نارضايتي امام جمعه خرمشهر

امام جمعه خرمشهر اولين فردي بود كه براي نخستين بار نسبت به وضعيت موجود در شلمچه اعتراض كرد.

حجت‌الاسلام سيد عبدالنبي موسوي در همان روزهاي نخستين حضور زائران در شلمچه به قصد عبور به عراق در خطبه‌هاي نماز جمعه از مسئولان خواسته بود تا روند تردد زائران را تسهيل كنند.

وي با اشاره به اينكه زائران اباعبدالله الحسين بايد مورد تكريم ويژه قرار گيرند از همه مسئولان خواست تا با همت كامل هرآنچه را مي‌توانند براي سهولت اعزام زائران انجام دهند.

*فضاي پايانه شلمچه پاسخگو نيست

با اين وجود معاون فرماندار خرمشهر نيز در اين خصوص نسبت به فضاي كم پايانه شلمچه براي حضور زائران انتقاد كرد.

لطيف حيايي‌اهوازي در اين خصوص اظهار كرد: مسئولان شهرستان در اين مدت همه تلاش خود را براي ارائه خدمات مناسب به زائران انجام داده‌اند.

وي ادامه داد: با اين وجود و در اين روزها شاهد حضور خيل عظيم زائران هستيم به‌گونه‌اي كه روزانه هزاران نفر در اين مرز در حال تردد هستند.

معاون فرماندار خرمشهر تصريح‌كرد: در حالي كه ظرفيت پايانه شلمچه 500 نفر است شاهد حضور روزانه بيش از پنج‌هزار نفر در اين پايانه براي عبور هستيم.

وي اضافه‌كرد: در اين راستا بايد تمهيداتي انديشيده شود تا ظرفيت پايانه شلمچه را افزايش داد.

*وضعيت اعزام زائران عتبات از شلمچه مطلوب نيست

در اين مدت معاون وزير راه و رئيس سازمان حمل و نقل جاده‌اي كشور نيز در بازديد از شلمچه از وضعيت موجود ابراز نارضايتي كرد.

داوود كشاورزيان در بازديد از پايانه شلمچه اظهار كرد: در حال حاضر زوار زيادي از ايران و از مرز شلمچه عازم عتبات عاليات هستند كه اين موضوع نيازمند توجه جدي به وضعيت پايانه اين مرز است.

وي در ادامه خاطرنشان كرد: توسعه پايانه مرزي شلمچه از اولويت‌هاي جدي وزارت راه و شهرسازي است.

معاون وزير راه تصريح كرد: وضعيت پايانه مرزي شلمچه مطلوب نيست و اين پايانه نيازمند تغيير و تحول اساسي است.

كشاورزيان با اشاره به حجم بالاي تردد روزانه زوار ايراني از مرز شلمچه براي عزيمت به عتبات عاليات به ويژه در اين ايام گفت: وضعيت فعلي اعزام مسافران و زائران عتبات عاليات مطلوب نيست و بايد براي آن چاره‌انديشي كرد.

وي اضافه كرد: در حال حاضر روزانه بيش از 10 هزار نفر از مرز شلمچه به عتبات عاليات سفر مي‌كنند توسعه و عمران پايانه مرزي اين منطقه ضروريت اجتناب ناپذير است.

معاون وزير راه و شهرسازي اضافه كرد: به زودي پايانه‌اي به وسعت 4 هزار متر مربع در نقطه صفر مرزي شلمچه احداث خواهيم كرد تا آمد و رفت مسافران و زائران به آساني انجام شود.

وي اظهار داشت: اميدواريم با احداث اين پايانه وضعيت تردد زوار بهبود يابد.

* وضعيت بهداشتي شلمچه مطلوب نيست

فرماندار ويژه آبادان نيز در اين زمينه به انتقاد از وضعيت بهداشتي شلمچه پرداخت و گفت: با توجه به تردد گسترده زائران اباعبدالله از مرز شلمچه در اين روزها نياز به نظارت بيشتر دانشكده علوم پزشكي در زمينه بهداشتي بيش از پيش است.

بهرام ايلخاص‌زاده تصريح‌كرد: طبق گزارشات اعلام شده وضعيت بهداشتي در شلمچه مطلوب نيست و دانشكده علوم پزشكي بايد در اسرع وقت نسبت به اين كار اقدام كند.

فرماندار آبادان خاطرنشان‌ كرد: انجام اقدامات سم‌پاشي يكي از كارهايي است كه حتما بايد در شلمچه انجام شود ضمن اينكه دانشكده علوم پزشكي نظارت خود بر مواد غذايي و آشاميدني عرضه شده در شلمچه را افزايش دهد.

ايلخاص‌زاده افزود: خدمت به زائران اباعبدالله افتخاري بزرگ است و نبايد منتظر دستورالعمل بود بلكه هركس هرقدر كه توان دارد بايد در اين راه از خود مايه بگذارد.

*بسيج عمومي براي ارائه خدمات مناسب به زائران نياز است

فرمانده ناحيه مقاومت بسيج خرمشهر نيز در اين خصوص گفت: در بازديدي كه از مرز شلمچه داشته و اعلام نظرهاي زائران متاسفانه رضايت چنداني از وضعيت موجود وجود ندارد.

عادل فرهانيان ادامه داد: اين پايانه روزانه شاهد حضور هزاران زائر است و پيش‌بيني مي‌شود تا اربعين بيش از 150 هزار نفر از اين مرز عبور كنند.

وي ادامه داد: اين تعداد جمعيت نياز به ارائه خدمات مناسبي همچون اسكان، حمل و نقل، بهداشت و... دارند و با توجه به اينكه مرز شلمچه محدوديت‌هاي زيادي در اين زمينه دارد مشكلات زيادي براي زائران ايجاد شده است.

فرمانده ناحيه مقاومت بسيج خرمشهر تصريح‌كرد: البته مسئولان خرمشهري تمام تلاش خود را در اين راستا انجام داده‌اند اما ظرفيت شهر همين ميزان است و براي ارائه خدمات بهتر و در خور شان زائران بايد همه نظام پاي كار بيايند نه فقط خرمشهر.

فرهانيان اضافه‌كرد: همان‌گونه كه در ايام مناسك حج كل كشور و همه فرودگاه‌ها براي ارائه خدمات مناسب به حجاج بسيج مي‌شوند دراين ايام نيز بايد همه براي ارائه خدمات مناسب به مردم و زائران وارد عمل شوند.

وي خاطرنشان‌كرد: در حال حاضر مشكلات زيادي براي زائران وجود دارد كه رفع آنها مستلزم يك عزم عمومي از سوي دولت و همه ارگان‌هاست.

فرمانده ناحيه مقاومت بسيج خرمشهر افزود: علاوه بر سازمان‌هاي ديگري همچون منطقه آزاد اروند باتوجه به تمكن خود مي‌تواند خدمات بهتري را به زائران ارائه كند.

فرهانيان ادامه داد: متاسفانه با اين وجود خدمات ارائه شده به زائران بسيار نامطلوب بوده و بسياري از آنها براي عبور بايد چندين ساعت و حتي يك شبانه‌روز را در اين سرماي هوا در شلمچه بدون چادر و امكانات مناسب براي اسكان سپري كنند.

وي تصريح‌كرد: هرچند مردم خرمشهر با مهمان‌نوازي خود تعداد زيادي از زائران را در مساجد و حسينيه‌ها و حتي منازل خود اسكان داده‌اند.

هرچند زائران اباعبدالله الحسين(ع) به عشق زيارت سالار شهيدان همه اين رنج‌ها را به جان مي‌خرند و اما مسئولان بايد به اين نكته توجه داشته باشند كه حفظ حرمت و شان زائر حسين(ع) و خدمت به آنها به ويژه زائراني كه صدها كيلومتر را به نيت زيارت امام خود از شلمچه تا كربلا را پياده‌ مي‌روند كمتر از خود زيارت سالار شهيدان نيست و بر اين اساس بايد عزم ويژه‌اي براي رفع مشكلات زائران وجود داشته باشد.

===========

گزارش اميد زباري

===========

انتهاي پيام/72008/ع40

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 117]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن