تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):پرخورى و سستى اراده و مستى سيرى و غفلت حاصل از قدرت، از عوامل بازدارنده و كند كننده ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819187113




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تهديد سلامت دام با آنتي بيوتيك/ مكملهاي نانو پليمري جايگزين مي‌شوند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: تهديد سلامت دام با آنتي بيوتيك/ مكملهاي نانو پليمري جايگزين مي‌شوند
امروز مقاومت به آنتي بيوتيك‌ها در دام و طيور سلامت انسان‌ها را در معرض خطر قرار داده است از اين رو پژوهشگران به دنبال راهكارهايي براي حذف اين دسته از داروها از جيره غذايي حيوانات هستند كه در همين راستا محققان پژوهشگاه ملي مهندسي ژنتيك با توليد نانو پليمرهاي زيستي مكمل‌هاي غذايي اقدام به حذف آنتي بيوتيك‌ها از غذاي دام طيور كردند.

امير ميمندي- مجري طرح در گفتگو با خبرنگار مهر، با بيان اينكه در تمام دنيا مصرف آنتي بيوتيك‌هاي محرك رشد براي دام و طيور ممنوع اعلام شده است، گفت: در اروپا و آمريكا مصرف آنتي بيوتيك از سال 2005 ممنوع اعلام شد و از آنجايي كه بيشترين ميزان سرمايه گذاري پس از صنعت نفت و گاز در صنعت دام و طيور بوده است لازم است تا براي سلامت جامعه از جايگزين‌هاي مناسب استفاده شود.

وي در عين حال به برخي از آمارها در زمينه ميزان مصرف آنتي بيوتيك‌ها، اظهار داشت: در يك سال حدود يك ميليون جوجه گوشتي در كشور پرورش داده مي‌شود و براي هر جوجه در طول دوره پرورش حدود 4.5 تا 5 كيلو خوراك مصرف مي‌شود.

ميمندي با تاكيد بر اينكه به ازاي هر كيلو خوراك حدود يك دهم تا نيم درصد از آنتي بيوتيك‌ها مصرف مي‌شوند، ادامه داد: در صورتي كه اين اعداد در هم ضرب شود ميزان آنتي بيوتيك مصرفي در خوراك جوجه‌هاي گوشتي مشخص خواهد شد از اين رو از سال گذشته دولت بر توليد محصولات ارگانيك و سبز تاكيد داشته است.

عضو هيات علمي پژوهشگاه ملي مهندسي ژنتيك و زيست فناوري با اشاره به مطالعات اخير خود در زمينه توليد مكمل‌هاي غذايي براي دام و آبزيان، خاطر نشان كرد: اين مكمل‌هاي جايگزين آنتي بيوتيك‌هاي محرك رشد و براي توليد محصولات ارگانيك هستند و نقش موثري در زمينه جلوگيري از افزايش آلودگي و جلوگيري از رشد پاتوژن‌ها در دستگاه گوارش و بهبود عملكرد دام و طيور دارند.

وي با تاكيد بر اينكه در اين مطالعات اقدام به توليد اين نوع مكمل‌ها شديم، ادامه داد: در اين پروژه با استفاده از فناوري نانو پليمرهاي زيستي غني سازي شده با اسانس‌هاي گياهي كه داراي خاصيت ضد ميكروبي هستند توليد شد.

ميمند اضافه كرد: اسانس‌هاي گياهي استفاده شده به صورت انكپسوله در آمد و داخل پليمرهاي زيستي كرديم تا ضمن افزايش ماندگاري آنها در دستگاه گوارش دام و طيور، مواد دارويي مورد نظر در بافت هدف رها شود.

مجري طرح با تاكيد بر اينكه در فرمولاسيون اين مكمل دارويي از گياهان دارويي "پونه"، "آويش"، "رازيانه" و "انيسون" استفاده شد، خاطر نشان كرد: از آنجايي كه پليمر زيستي توليد شده داراي سايز نانويي هستند قادر هستند كه گستره وسيعي از ميكرو ارگانيزم‌ها را تحت تاثير قرار دهند و باعث درمان بسياري از بيماري‌هاي دام طيور بدون نياز به آنتي بيوتيك‌ها است.

ميمندي، به فرم توليد اين مكمل غذايي اشاره كرد و يادآور شد: اين مكمل هم به صورت كپسول و هم اسپري توليد شده است كه در فرم اسپري اين مكمل بر روي خوراك دام و طيور براي جلوگيري از رشد بيماري‌ها، رشد قارچ‌ها، پاتوژن‌ها از آلودگي‌هاي مجدد اسپري مي‌شود.

وي با بيان اينكه پليمرهاي زيستي در گذشته در صنايع غذايي براي نگهداري و افزايش ماندگاري ميوه و گوشت توليد شده است، يادآور شد: در اين پروژه از اين پليمرها در صنعت دام و طيور براي توليد محصولات ارگانيگ مورد استفاده قرار داديم؛ چراكه امروزه به دليل مقاومت‌هاي آنتي بيوتيك سلامت انسان‌ها در معرض خطر قرار دارد از اين رو محققان به دنبال راهكارهايي براي حذف آنتي بيوتيك از خوراك دام و طيور هستند.

كد خبر: 2198008

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۷ - ۱۰:۵۰

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن