تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترین کارها در نزد خدا نماز به وقت است ، آنگاه نیکی به پدر و مادر ، آنگاه جنگ در را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819988924




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

كارتي كه كارگران را بيمه مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: كارتي كه كارگران را بيمه مي‌كند
امروز احداث بسياري از راهها و جاده‌ها، سدها، تونل‌ها، ساخت و ساز واحدهاي مسكوني و حتي توليد صنايع‌ دستي از توجه و دقت نظر بالايي برخوردار است و اهميت داشتن مهارت و تخصص لازم در اين حرفه‌ها به جهت رعايت اصول ايمني و نكات فني و جلوگيري از بروز حوادث و سوانح ناشي از كار امري ضروري است.

به گزارش ايسنا، هم اكنون بخش اعظمي از شاغلان حوزه‌هاي صنعت، ‌ساختمان، فرش و صنايع‌ دستي نيازمند دريافت كارت مهارت هستند؛ اين دسته از كارگران بيش از هر چيز به اهميت داشتن كارت مهارت آگاهند زيرا كارت مهارت يكي از مهمترين شروط بيمه كارگران مهارتي به شمار مي‌رود و در واقع با داشتن اين كارت مي‌توانند در ليست بيمه كارفرمايان براي معرفي به سازمان تامين اجتماعي و بهره‌مندي از مزاياي بيمه‌اي قرار بگيرند.

♦كارت مهارت چيست؟

متولي صدور كارتهاي مهارت در كشور سازمان فني و حرفه‌اي است، اين سازمان وابسته به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي است كه از ادغام سه نهاد آموزشي در سال 1359 تشكيل شده و بر اساس ماده 151 قانون برنامه سوم، متولي آموزشهاي رسمي و غير رسمي كوتاه مدت در دو بخش دولتي و غيردولتي است.

ركن اصلي فعاليتهاي سازمان آموزش فني و حرفه‌اي كشور، آموزشهاي علمي، عملي و كاربردي بوده كه به منظور ايجاد و افزايش تخصص و مهارت شغلي و كسب توانائي در احراز شغل ارائه و منجر به دريافت گواهينامه مهارت مي‌شود؛ بر اين اساس افراد متقاضي كارت مهارت پس از شركت در آزمونهاي سنجش مهارت كه به منظور تعيين صلاحيت حرفه‌اي و فني افراد در حرفه مورد نظر برگزار مي‌شود، در صورت كسب نمره قبولي موفق به دريافت گواهينامه مهارتي مي‌شوند. اين سازمان، مهمترين كانون مهارتي و كاربردي كشور و مرتبط با سازمان بين المللي كار (ILO) است و به عضويت رسمي سازمان جهاني آموزشهاي مهارتي (TVTO) درآمده است.

كارت مهارت بروز تلفات و حوادث ناشي از كار را كاهش مي‌دهد

♦نحوه اخذ گواهينامه مهارت آموزش فني وحرفه‌اي

اخذ گواهينامه مهارت بستگي به درجه مهارت متقاضي در حرفه مورد نظر دارد، متقاضيان فاقد مهارت بايد از طريق يكي از مراكز آموزشي سازمان فني و حرفه‌اي استان و محل اقامت خود اعم از دولتي يا غير دولتي، آموزشهاي لازم را كسب كرده و از طريق همان مراكز به آزمون معرفي شوند تا پس از ثبت نام و شركت در آزمونهاي ادواري ( كتبي و عملي ) و موفقيت در مراحل نظري،عملي و مشاهده‌اي آزمون، گواهينامه مهارت مربوطه را دريافت كنند اما متقاضياني كه در حرفه مورد نظر داراي مهارتهاي علمي و عملي لازم مطابق با استانداردهاي سازمان باشند مي‌توانند با مراجعه به واحد آزمون اداره كل سازمان فني و حرفه‌اي استان يا شهرستان خود نسبت به ثبت‌نام در آزمون تاييد صلاحيت، تكميل پرونده و ارائه مدارك لازم اقدام كنند.

متقاضيان دريافت كارت مهارت فني مي‌توانند اينترنتي و يا از طريق دفاتر پيشخوان دولت نيز براي شركت در آزمون مذكور ثبت‌نام كنند كه پس از موفقيت در مراحل نظري و عملي آزمون، گواهينامه مهارت براي آنان صادر مي‌شود.

به استناد ماده 14 شيوه نامه، گواهينامه مهارت فقط يك بار براي متقاضي صادر مي شود لذا در صورت مفقود شدن گواهينامه و درخواست صدور مجدد، از طرف ادارات كل آموزش فني و حرفه‌اي استان‌هاي ذيربط براي يك بار تأييديه ارزش گواهينامه صادر مي شود كه داراي ارزش برابر با گواهينامه اصلي است و واحدهاي آموزش و پرورش نيز آن را به عنوان سند ارزيابي در نظام تحصيلات كار و دانش منظور مي‌كنند.

♦مزاياي دريافت كارت مهارت

به گزارش ايسنا، از زمان اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها توقع مردم در بحث كيفيت نان بالا رفته و اين امر موجب دقت نظر نانوايان شده است لذا در راستاي بهبود عملكرد نانوايان در ارتقاي كيفيت نان و بالا بردن ميزان رضايتمندي مردم، براي شاغلان بخش نان و غله و متصديان اين حرفه با همكاري سازمانهاي مربوطه نظير شركت غله و سازمان فني و حرفه‌اي كشور كارت مهارت پيش‌بيني شده است، همچنين با توجه به ضرورت ارائه آموزش‎هاي تخصصي به بافندگان فرش و كارگران ساختماني داشتن كارت مهارت از الزامات اين حرفه‌ها‌ به شمار مي‌رود.

به گفته علي يارمحمدي - دبير كانون انجمنهاي صنفي كارگران ساختماني كشور - شرط بيمه كارگران ساختماني داشتن كارت مهارت است زيرا بر اساس قانون براي معرفي به سازمان تامين اجتماعي بايد آزمونهاي مهارت علمي و عملي لازم را گذرانده و تاييد صلاحيت شده باشند تا توانايي كار در حرفه مورد نظر را به دست آورند.

وي مي‌گويد: در حال حاضر متولي صدور كارتهاي مهارت، سازمان فني و حرفه‌اي كشور است اما بنا به ماده 18 قانون بهبود مستمر فضاي كسب و كار و در راستاي ايجاد سهولت و امنيت نيروي كار شاغل در بخش ساختمان،‌ نظارت و صدور كارت مهارت كارگران ساختماني بر عهده انجمن‌هاي صنفي قرار گرفته است با اين حال به دليل عدم همكاري سازمان تامين اجتماعي، بسياري از افرادي كه به كار ساختماني اشتغال ندارند با سوء استفاده از سهميه كارگران واقعي ساختمان و به صرف دادن آزمون مهارت، از سهميه بيمه كارگران ساختماني استفاده مي‌كنند.

يار محمدي مي‌افزايد: متاسفانه روند بيمه كارگران ساختماني به گونه‌اي پيش مي‌رود كه هر فرد متقاضي كه آزمون فني و حرفه‌اي را گذارنده و نمره قبولي كسب كند كارت مهارت مي‌گيرد در حالي كه با اين كار ترافيك عظيمي در سازمان تامين اجتماعي به وجود مي‌آيد و افراد مستحق به دليل اتمام سهميه از بيمه شدن باز مي‌مانند.

البته او معتقد است كه سازمان فني و حرفه‌اي وظيفه‌اي براي شناسايي كارگر واقعي ساختماني ندارد و تنها براي متقاضياني كه در مراحل آزمون پذيرفته شوند كارت مهارت صادر مي‌كند به همين دليل پيشنهاد مي‌كند كه در كنار الزام كارت مهارت، شرايط احراز اشتغال كارگر هم مدنظر قرار بگيرد.

به اعتقاد دبير كانون انجمنهاي صنفي كارگران ساختماني كشور اگر در كنار صدور كارت مهارت، دوره‌هاي آموزشي لازم براي متقاضيان بيمه ارائه شود و احراز اشتغال آنها به تاييد انجمنهاي صنفي برسد در معرفي كارگران واقعي ساختمان موثر است.

كارت مهارت و اشتغال از انتشار آمارهاي دوگانه بيكاري جلوگيري مي‌كند

♦كارت مهارت آموزي و اشتغال

به گزارش ايسنا، در راستاي صدور كارتهاي مهارت و گواهينامه‌هاي مهارتي، توزيع كارت اشتغال و مهارت آموزي نيز در دستور كار قرار گرفته و در قالب آيين‌نامه اجرايي ماده ۸۰ قانون برنامه پنجم توسعه مقرر شده تا برنامه عملياتي صدور كارت مهارت آموزي و اشتغال دنبال شود.

كارت اشتغال و مهارت آموزي كارتي است كه به بهبود وضعيت اشتغال در كشور و ساماندهي آمارهاي اشتغال كمك مي‌كند.

به اعتقاد بسياري از كارشناسان حوزه كار، صدور كارت مهارت و اشتغال از انتشار آمارهاي دوگانه نرخ بيكاري جلوگيري مي‌كند و گام موثري در شناسايي دقيق جمعيت بيكار هر استان و دستيابي به آمار و اطلاعات شفاف است.

حسن داشتن كارت اشتغال و مهارت آموزي اين است كه جويندگان كار مي‌توانند بدون پرداخت هزينه از خدمات استفاده كنند و اين هزينه‌ها از محل بودجه دولت در برنامه پنجم توسعه تامين مي‌شود؛ فرايند كار نيز به اين نحو است كه افرادي كه به كاريابي‌ها مراجعه مي‌كنند براي ارزيابي سطح توانمندي خود تحت مشاوره شغلي قرار مي‌گيرند و در صورتي كه پس از ارزيابي، توانمندي‌هاي آنان همسو و منطبق با نيازهاي بازار كار نباشد تحت آموزش موسسات فني و حرفه‌اي قرار مي‌گيرند و هزينه آموزش آنها از طريق كارت اشتغال پرداخت مي‌شود.

به گزارش ايسنا، امروز داشتن كارت مهارت اثبات كننده توانايي افراد در شغلي است كه بر آن اشتغال دارند، به نحوي كه در بسياري از مشاغل سخت و مشاغلي كه نياز به دقت نظر بالايي دارد و رعايت مقررات ايمني و حفاظتي در آنها تاكيد شده مثل كارهاي ساختماني، داشتن كارت مهارت الزامي است چرا كه از بروز حوادث ناشي از كار جلوگيري كرده و تلفات جاني ناشي از كار و حين كار را به حداقل مي‌رساند؛ مضاف بر آن، اجباري شدن كارت مهارت ضمن تخصصي كردن حرفه‌ها به يك ابزار تشويقي براي بهره‌مندي كارگران از مزاياي بيمه مبدل شده است.

بايد پذيرفت كه مفهوم توسعه در جهان فرا صنعتي بدون توجه به آموزش‌هاي مهارتي مفهومي دست نيافتني است و در اين بين توجه به نيروي انساني ماهر و خلاق به عنوان عامل رشد و توسعه روزافزون جوامع امري حياتي به شمار مي رود؛ نيروي انساني بدون كسب مهارت در اجتماع موفق نيست و براي پيمودن عرصه‌هاي رشد و بالندگي نيازمند كسب مهارت‌هاي لازم است، از اين رو سازمان فني و حرفه‌اي كشور نقش بسزايي در ايجاد اشتغال آموزش محور و محصول محور جوانان و تربيت نيروي انساني ماهر و متخصص دارد چرا كه ارائه آموزشهاي مهارتي فرد را براي احراز شغل و كسب و كار متناسب با نياز بازار كار آماده مي‌كند و ضمن شناسايي قابليتها و استعدادهاي فردي، توانايي او در انجام آن كار را افزايش مي‌دهد؛ بر اين اساس اهتمام و حمايت دستگاههاي مربوطه از جمله وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت كار و مجموعه دانشگاهي كشور مي‌تواند بسياري از اهداف پيش‌بيني شده در اين بخش را محقق كند.

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن