تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):راست ترين سخن و رساترين پند و بهترين داستان، كتاب خداست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803721064




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معضلي به گستردگي جهان


واضح آرشیو وب فارسی:برنا نيوز: معضلي به گستردگي جهان
حاشيه‌نشيني تنها مشكل شهرهاي بزرگ ايران نيست. تحولاتي كه در شرايط اقتصادي جهان ايجاد شده باعث مي‌شود بسياري از افراد، از مهاجران قانوني و غيرقانوني گرفته تا افرادي كه شغل خود را از دست داده‌اند، از شهرهاي بزرگ جهان به سوي مناطق حاشيه‌اي مهاجرت كنند، به اين دليل كه نرخ هزينه‌هاي زندگي در برخي​ شهرهاي حاشيه‌اي كمتر از شهرهاي بزرگ است و همين موضوع اين مناطق را براي قشري خاص از جوامع كه از سطح درآمد پايين‌تري برخوردارند، جذاب ساخته است.


ماجرا در آمريكا شكل بغرنج تري ​ دارد، چون اگر جديدترين گزارش مركز آمار قضايي فدرال آمريكا را در نظر بگيريم، سهل بودن قوانين قضايي در مناطق حاشيه اي شهرها و جدي گرفته نشدن اين قانون ها و همچنين كمبود نيروهاي متخصص پليس در اين مناطق، آنها را از بعدي ديگر و براي گروهي ديگر از افراد جامعه آمريكايي جذاب ساخته است: تبهكاران! افزايش نرخ جرم و جنايت در مناطق حاشيه اي شهرهاي آمريكا طي ده سال كه مورد مطالعه اين مركز قرار گرفته بسيار قابل توجه است و جرم شناسان و محققان قضايي و جنايي دلايل مختلفي را براي توضيح اين افزايش عنوان كرده اند. بر اساس گزارش وال استريت ژورنال، كاهش ميزان قتل و جنايت در سراسر آمريكا روند رو به رشد ديگري را تحت الشعاع خود قرار داده است: افزايش جرم و جنايت در حاشيه شهرهاي بزرگ و مناطقي كه شهرها را در برگرفته و به پناهگاهي امن براي وقوع انواع جرايم و قتل ها تبديل شده اند. براساس مطالعه اخير مركز فدرال آمار قضايي، در شهرهاي بزرگ و اصلي آمار قتل از سال 2001 تا 2010 با كاهش چشمگيري مواجه شده و در برخي​ شهرهاي بزرگ تا 16.7 درصد نيز كاهش داشته است. عوامل متعددي در اين كاهش آماري نقش داشته اند كه از آن جمله مي توان به ارائه خدمات درماني بهتر به قربانيان حوادث و همچنين رويكرد خشك و تاحدي خشن نيروهاي پليس در قبال مجرمان در شهرهاي بزرگي مانند نيويورك و لس آنجلس اشاره كرد.

اما از سوي ديگر، طي مدت زماني مشابه آمار جرم و جنايت در حاشيه شهرها با افزايشي 16.9 درصدي مواجه شده است، اين افزايش آماري همزمان با افزايش جمعيت در حاشيه شهرها رخ داده است. جرم و جنايت هايي كه امروزه در حاشيه شهرهاي آمريكايي رخ مي دهند از خشونت هاي محلي و سرقت هاي گاه و بيگاه به مرحله اي فاجعه بارتر، يعني قتل عام هاي متعدد تنزل يافته است، جديدترين نمونه اين قتل عام ها، فاجعه تيراندازي در مدرسه ابتدايي شهر نيوتن در كانكتيكت آمريكا و مرگ 27 كودك و بزرگسال در اين مدرسه است. اين نوع خشونت ها و جنايات اكنون يك چهارم آمار كلي قتل و جنايت آمريكا را تشكيل مي دهند.

براساس گزارش اين مركز بالاترين افزايش جنايات در حاشيه شهرهايي از قبيل هوستون، پيتزبرگ و آتلانتا ديده مي شود. نتايج مطالعه اي درباره آمار جنايت كه در ماه مي 2011 از سوي اتاق فكر بروكينگز انجام شده است، نشان مي دهد طي سال هاي 2003 تا 2008 آمار قتل و جنايت در حاشيه شهر آتلانتا تا 23 درصد افزايش پيدا كرده، درحالي ميزان اين جرايم در شهر آتلانتا با كاهشي 49 درصدي مواجه شده است.

با ​ اين كه دليل اصلي رشد آمار جرم در مناطق حاشيه اي هنوز از نظر جرم شناسان و نيروهاي پليس مورد ظن قرار دارد، مي توان تصويب قانون هايي با رويكردي نه چندان خشك و جدي و كمبود نيروهاي اجرايي متخصص و كارآزموده براي مقابله با انواع جرايم را از ديگر عوامل رشد ميزان جرم و جنايت در حاشيه شهرها برشمرد، عاملي كه مي تواند موجب جذب تبهكاراني مي شوند كه در جستجوي جايگزيني امن و آرام براي شهرهايي با مقررات و قوانين سخت و بسته و نيروهاي حرفه اي و كارآزموده پليس هستند تا براحتي در آنها جولان دهند.

از سوي ديگر، اتاق فكر بروكينگز در مطالعه اي متفاوت به اين نتيجه رسيده است كه جمعيت افراد فقيري كه در حاشيه شهرها سكونت دارند نسبت به افراد فقير ساكن در درون شهرها بسيار بيشتر است و از كسي پنهان نيست كه بسياري از جرايم در فقر ريشه دارند. بر اساس اين گزارش، از سال 2000 تا 2011 آمار جمعيت فقيري كه از شهرها روانه مناطق حاشيه اي شده اند 67 درصد افزايش داشته است، رقمي كه نسبت به آمار شهري بسيار قابل توجه است. در سال 2012 نيز جمعيت فقراي ساكن حاشيه شهرها در آمريكا به 16.4 ميليون نفر رسيده است و اين آمار روندي افزايشي در پيش گرفته اند.

سميرا مصطفي نژاد / جام جم

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برنا نيوز]
[مشاهده در: www.bornanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن