تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):على پيشواى مؤمنان و ثروت پيشواى منافقان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819405349




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تبيين و تبليغ ارزش هاي ديني، كاركرد ذاتي روحانيت است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: تبيين و تبليغ ارزش هاي ديني، كاركرد ذاتي روحانيت است
امام جمعه موقت دزفول گفت:كاركرد ذاتي كه گوهر روحانيت محسوب مي شود به تبيين، اثبات و تبليغ آموزه ها و ارزش هاي ديني براي تحقق و عينيت بخشيدن به آموزه هاي ديني است.


به گزارش باشگاه خبرنگاران قم، حجت الاسلام عبدالحسين خسروپناه در سومين نشست جريان شناسي فكري- سياسي ايران معاصر با موضوع جريان روشنفكري حوزوي امتناع، اصول و مولفه ها با تعريفي از جريان و جريان شناسي اظهار كرد: جريان به جمعيتي مديريت شده اطلاق مي شود كه بر جامعه تاثيرگذارند.

رئيس مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران با تبيين جريانات موجود در جامعه ايران افزود: عمده جريانات در جامعه ايران از نوع فكري، فرهنگي و سياسي هستند و جريان شناس زماني كامل است كه به تمام ابعاد يك جريان واقف باشيم.

دانشيار پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي تاثيرات جريان را همسو با فرهنگ، خرده فرهنگ و ضدفرهنگ عنوان نمود و تصريح كرد: شناخت يك جريان زماني ممكن است كه فرد راهبردها و چالش هاي آن جريان را بشناسد جريان شناسي كلاس درس نيست با جريان شناسي مي توان به قدرت پيش بيني و آينده نگري برسيم و آسيب هاي احتمالي را قبل از وقوع تشخيص دهيم.

استاد حوزه علميه قم جريان روشنفكري حوزوي از انواع جريان فكري است، عنوان كرد: جريان روشنفكري در دل حوزه است اما قبل از آن بايد نگاهي به جريان شناسي روحانيت و حوزه داشته باشيم.

امام جمعه موقت دزفول به دو كاركرد ذاتي و موقعيتي را براي روحانيت و حوزه اشاره كرد و گفت: كاركرد ذاتي كه گوهر روحانيت محسوب مي شود به تبيين، اثبات و تبليغ آموزه ها و ارزش هاي ديني براي تحقق و عينيت بخشيدن به آموزه هاي ديني است. كاركرد موقعيتي در واقع پس از انقلاب براي روحانيت ايجاد شد مثل سمت ها و مسئوليت ها كه اين ذات روحانيت نيست

وي در بررسي حوزه و روحانيت به جنبه جامعه شناختي آن پرداخت و بيان كرد: جريان موجود در حوزه هاي علميه شيعي 3 دسته جريان روحانيت سنتي، روحانيت مدرن و روحانيت نوانديش است كه در اين ميان جريان روحانيت سنتي جرياني است كه همه تلاشش بر مبناي ميراث اسلامي از نوع ميراث فقهي اصولي و فلسفي كلامي است.

حجت الاسلام خسروپناه در تشريح و تبيين روحانيت سنتي به مكتب تفكيك اشاره كرد و گفت: مكتب تفكيك در حوزه هاي علميه مشهد جرياني سنتي است كه دغدغه اين مكتب ميراث فقهي و كلامي شيعه است. اين مكتب به نيازهاي معاصر توجهي ندارد مگر در مواردي كه احساس ضرورت بكند.

رئيس مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران در توضيح روحانيت مدرن تاكيد كرد: اين دسته از روحانيت اساسا دغدغه ميراث اسلامي و شيعه را ندارد و اگر اين مراث نقد و نفي شود برايشان اهميت ندارد، اين گروه در تلاش هستند تا با عقل خود بنياد نيازهاي معاصر مثل حقوق بشر، دموكراسي و از اين دست مفاهيم را رفع كنند.

دانشيار پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي با بيان اينكه اين دسته از روحانيت مدرن موازي با روشنفكران غيرديني و در يك سو حركت مي كنند اظهار كرد: اين گرو ها سعي دارند تا با عقل خود بنياد و استدلالي به نيازهاي معاصر پاسخ دهند اين دسته از روحانيت عقلانيت را حاكم و ارجح بر قرآن مي دانند.

استاد حوزه علميه قم در تبيين روحانيت نو انديش با بيان اينكه امام خميني(ره)، مقام معظم رهبري، شهيد مطهري و بسياري از روحانيون به نام انقلاب اسلامي در اين زمره هستند، افزود: روحانيت نوانديش در اينكه به ميراث شيعي توجه دارد و با نگاه به مسائل روز سعي دارد آن ها را رفع كند.

امام جمعه موقت دزفول گفت: روحانيت نوانديش به نيازهاي معاصر مي انديشد و آن را درك مي كند و براي درك آن نياز دارد كه مدرنيته، عقلانيت خودبنياد و مكاتب غربي را را بشناسد. روحانيت نوانديش با استفاده از ميرث شيعي و با بهره گيري از مدرنيته براي حل و پاسخ به اين نيازها تلاش مي كند در واقه عقلانيت مدرن را بر پايه قرآن و سنت در رفع پرسش ها حاكم مي كند.

وي با بيان اينكه عقلانيت اسلامي نقطه مقابل عقلانيت خودبنياد است تصريح كرد: روحانيت نوانديش و مدرن هر دو تلاش هستند به نيازهاي معاصر انسان پاسخ دهند اما روحانيت مدرن برپايه عقلانيت خود بنياد و روحنيت نوانديش بر پايه عقلانيت اسلامي و محوريت قرآن و سنت حركت مي كند.

حجت الاسلام خسروپناه با بيان اينكه روشنفكري در ذات خود فقط نكات منفي ندارد و ما بايد از برخي محسنات آن بهره ببريم عنوان رد: روشنفكري دغدغه انحطاط و جمع كردن علم مدرن با سنت را دارد كه هر دو اين مسائل بسيار مثبت هستند ما بايد معايب را بگيريم و از دغدغه هاي مفيد و مثبت بهره ببريم و با عقلانيت ديني به آن پاسخ دهيم.

رئيس مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران به شاخصه هاي روشنفكري حوزوي بر پايه منطق اشاره نمود و تاكيد كرد: حاكميت عقلانيت اسلامي، اهميت دادن و بهره بردن از ميراث اسلامي، دغدغه داشتن نسبت به پرسش هاي مدرن و فهميدن دقيق آن در عصر مدرن و نيز دغدغه توليد و توسعه فلسفه مضاف، فقه الاجتماع و نظام سازي از مهمترين شاخصه هاي روشنفكري حوزوي است./س

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 131]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن