تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):حيا زينت اسلام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803996108




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اينديپندنت: آيا ادعاي كامرون درمورد اتمام ماموريت در افغانستان صحيح است؟


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: اينديپندنت: آيا ادعاي كامرون درمورد اتمام ماموريت در افغانستان صحيح است؟
تهران / واحد مركزي خبر / سياسي 1392/09/26
روزنامه اينديپندنت در تحليلي به قلم پيتر پوفام به بررسي سخنان ديويد كامرون، نخست وزير انگليس درمورد اتمام موفقيت آميز ماموريت نيروهاي انگليسي در افغانستان پرداخته است.
به گزارش پايگاه اينترنتي اين روزنامه انگليسي، كامرون ادعا كرده است كه اكنون quotation mark حداقل امنيت quotation mark لازم در افعانستان برقرار شده و نيروهاي بريتانيايي مي توانند با quotation mark سربلندي quotation mark به كشور خود باز گردند. وي تاكيد كرده كه افغانستان به محل امني براي تروريست ها تبديل نشده است.
اما گزارش ها حاكي از آن است كه از سال 2011، 446 نيروي انگليسي در افغانستان كشته شده اند و خطر طالبان در بسياري از بخش هاي اين كشور در حال افزايش است. بر اساس گزارشي كه اخير آمريكا منتشر كرده است درحالي كه در سال 2009 حدود 68 درصد از افغانستان براي بازسازي از ايمني كامل برخوردار بود، اين ميزان اكنون به 45 درصد كاهش يافته است و پيش بيني مي شود تا سال آينده نصف شود و فقط به مناطق تحت نظارت در كابل، قندهار و هرات محدود شود.
زماني كه در سال 2001 نيروهاي ائتلافي به افغانستان حمله كردند، زنان اين كشور از هيچ حقي برخوردار نبودند. دختران حتي در كابل اجازه رفتن به مدرسه را نداشتند. اگر هم مدرسه دخترانه اي وجود داشت به صورت مخفي فعاليت مي كرد. براساس قانون شريعت طالبان، زنان اجازه كار كردن نداشتند و مجبور بودند برقع بپوشند و فقط همراه يكي از مردان خانواده خود از خانه خارج شوند.
در سال گذشته به يمن تلاش هاي جدي دولت هاي غربي و سازمان هاي غير دولتي اوضاع كاملا متحول شده است. در سال 2011 ادعا شد كه 2/4 ميليون زن افغان مشغول تحصيل هستند، در پنج سال گذشته 120 هزار دختر دوره دبيرستان را به پايان رسانده اند و اكنون 40 هزار نفر درحال تحصيلات تكميلي هستند. در سال 2009 نيز قانوني براي جلوگيري از اعمال خشونت برضد زنان به تصويب رسيد.
اما با خروج نيروهاي غربي از افغانستان تمام اين پيشرفت ها عقب گرد خواهد كرد. در حال حاضر هم تعداد نمايندگان زن مجلس از 25 به 20 درصد كاهش يافته است درحالي كه هم اكنون نيز پارلمان قوانين مربوط به منع ازدواج كودكان و ازدواج اجباري و حق تحصيل زنان را مغاير با اسلام تشخيص داد و آنها را لغو كرد.
در زمينه اقتصادي هم بايد گفت در سال 2001 كه نيروهاي انگليسي وارد افغانستان شدند، اين كشور يكي از فقيرترين كشورهاي جهان بود. اين وضع تغييير كرده است اما تقريبا به يمن كمك هاي خارجي كه در سال 2010 بالغ بر حدود 97 درصد از توليد ناخالص داخلي اين كشور بود.
در كوه هاي افغانستان ثروت عظيمي از مواد معدني پنهان شده كه هنوز مورد بهره برداري قرار نگرفته است اما با خروج نيروهاي خارجي از اين كشور خطر سرمايه گذاري در اين معادن به شدت افزايش مي يابد.
از طرف ديگر بن بست ديرين ميان حامد كرزاي، رئيس جمهور افغانستان و آمريكا بر سر امضاي توافق امنيتي باعث كاهش اطمينان سرمايه گذاري شده است. انتخابات رياست جمهوري هم كه قرار است بهار برگزار شود، نگراني ها را افزايش مي دهد. ميزان بيكاري هم دراين كشور همچنان بالا است.
نويسنده در انتها با اشاره به رواج فساد در افغانستان نتيجه گرفته است كه طالبان نه به خاطر اعتقادات مذهبي بدوي خود بلكه از آن رو كه ادعا مي كند با مردم صادق است و در بسياري از موارد واقعا چنين هم بوده است، توانسته حمايت تعداد زيادي از مردم عادي را به دست آورد.

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن