تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدانيد هر كس قرآن را بياموزد و به ديگران آموزش دهد و به آنچه در قرآن است عمل كند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804824174




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تمدن 7 هزار ساله در معرض فرسايش باد و باران/ تمدن دقيانوس رقيبي براي بين النهرين


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: تمدن 7 هزار ساله در معرض فرسايش باد و باران/ تمدن دقيانوس رقيبي براي بين النهرين
كرمان - خبرگزاري مهر: تمدن 7 هزار ساله اي كه مردم محلي جيرفت دقيانوسش مي خوانند و افسانه هاي مختلف برايش ساخته اند پس از سالها دل از خاك برآورد اما هم اكنون به دليل كمبود اعتبار در معرض فرسايش باد و خاك قرار دارد و بسياري آرزو مي كنند كه اي كاش اين تمدن سر از خاك بيرون نمي آورد.

به گزارش خبرنگار مهر، ايران زمين از دير باز مورد توجه بشر براي سكونت بوده است وجود دهها محوطه تاريخي پيش از ميلاد مسيح در ايران نمايه اي از اين گفته است در استان كرمان نيز چندين محوطه تاريخي قرار دارد كه مي توان به محوطه هاي تاريخي ارت، خبيص و بم و ميمند اشاره كرد وجود آثار منحصر به فردي مانند قلعه دختر و قلعه اردشير، ارگ بم، ارگ راين، روستاي صخره اي ميمند و صدها قلعه ديگر و به خصوص تپه هاي كنار صندل شمالي و جنوبي در استان كرمان نمادي از وجود تمدنهاي بسيار كهن در كرمان است.

وجود اين تمدنها و ساخته ها و ابنيه به جاي مانده در استان كرمان اين استان را به يكي از سه قطب تاريخي كشور تبديل كرده است و هويت كهن به نام كرمان داده است اما متاسفانه با وجود تمام داشته هاي كه شامل طيفي گسترده از داده ها از 7 هزار سال گذشته تا كنون در ادوار مختلف است اما در حال حاضر نتوانسته ايم از وجود آنها براي تبديل كردن كرمان به قطب گردشگري استفاده كنيم و حتي به دليل كم توجهي و البته عدم اختصاص بودجه مناسب برخي از اين بناها و آثار به جاي مانده از گذشتگان در معرض تخريب و فرسايش شديد قرار گرفته اند.

اين در حالي است كه مي توان با فعال كردن صنعت گردشگري در استان كرمان اين استان را برپايه گردشگري ساخت و زمينه توسعه استان را فراهم كرد.

در واقع تا كنون اقدام قابل توجهي در زمينه توسعه گردشگري در كرمان انجام نشده است و حتي بخش قابل توجهي از گردشگران طي سالهاي اخير به دليل اكوتوريسم به كرمان آمده اند كه در اين ميان كلوتهاي شهداد نقش قابل توجهي دارد.

يكي از بي نظير ترين تمدنهاي بشري كه در كرمان كشف شده است تمدن ارت است تمدني كه رازها و رمزهاي بزرگي پشت سرخود دارد اما اين رازها سالهاست سر به مهر مانده است.

چند سال قبل سيلي بزرگ در جيرفت آغاز شد كه خسارتهاي زيادي برجاي گذاشت هليل روز خروشيد و بسياري از آبرفتهاي بستر رودخانه و اطراف آن را با خود برد و به اين ترتيب آثار به جاي مانده از تمدني بزرگ سر از خاك برآورد.

در ابتدا مردم محلي كه در هنگام شخم زدن زمينهاي كشاورزي و ساير فعاليتهاي خود اشاي مختلف را كشف مي كردند توجهشان به اين مسئله جلب شد و در زماني كوتاه مردم شهر جيرفت نيز وارد اين گود شدند حفاريهاي گسترده غير مجاز در مطوط آباد آغاز شد و خبر به مسئولان رسيد و پيگيري در راستاي جلوگيري از اين حفاريها آغاز شد اما در اين زمان دشت مطوط آباد سوراخ سوراخ شده بود.

پس از حفاظت از منطقه و هشدار در خصوص جلوگيري از حفاريهاي غير مجاز توجه ميراث فرهنگي به سمت كاووش در منطقه جلب شد و پرفسور مجيدزاده اين مسئوليت را برعهده گرفت. وي در واقع يكي از انگشت شمار باستانشناسان زبده معاصر است كه البته كاووشهاي وي دستاوردهاي قابل توجهي به دنبال داشت.

كاوشهايي كه آغازي شد بر خودنمايي تمدني رمز گون

تپه هاي كنار صندل شماري و جنوبي كشف شدند مركز جمعيتي مربوط به 7 هزار سال قبل كه داشته هاي قابل توجهي را به همراه داشت در اين منطقه قديمي ترين لوح دست نوشته جهان كشف شد اما متاسفانه پس از سالها هنوز رمز گشايي نشده است.

گفته مي شود در صورت رزم گشايي اين لوح تاريخ تمدن جهان تغيير مي كند و مبدا خط جهان دچار دگرديسي خواهد شد امري كه با وجود تمام شگفتيش تاكنون به صورت جدي پيگيري نشده است.

پرفسور يوسف مجيد زاده نخستين مسئول گروه باستانشناسي منطقه كنار صندل در گفتگو با مهر اظهارداشت: منطقه باستاني جيرفت يكي از مناطق غني تاريخي ايران به خصوص در حوزه شرق است.

وي تصريح كرد: اين تمدن در صورت ادامه كاوششها و پيگيريهاي علمي يكي از مهمترين منشاءهاي تمدن مشرق زمين خواهد بود.

وي اين منطقه را افتخاري بزرگ براي ايران مي داند و مي گويد: تمدن جيرفت قديميتر و غني تر و حتي وسيع تر از تمدن بين النهرين است و بسياري از كالاهاي تمدنهاي هم زمان در مناطق مختلف جهان از اين طريق تامين مي شده است.

يوسف زاده افزود: تمدن جيرفت در واقع در زمان خود به دليل وجود زير ساختهاي مناسب و شرايط خاص آن زمان يكي از مقتدرترين تمدنها بوده است كه اين مسئله را به خوبي از كشفيات اين تمدن مي توان تشخيص داد.

ادامه كارهاي مطالعاتي در خصوص تمدن جيرفت ضروري است

وي كارهاي انجام شده در كاوشهاي صورت گرفته را مفيد دانست و گفت: اما كارهايي كه تا كنون صورت گرفته است تنها گوشه اي از عظمت اين تمدن كهن را نمايان كرده است و بايد كاووشها و اقدامات علمي و مطالعاتي بر روي اين تمدن ادامه يابد.

مجيدزاده خاطرنشان كرد: پيش از كشف اين تمدن حلقه هايي مفقود شده اي در تمدن بشري وجود داشت و در حقيقت تمدن جيرفت اين حلقه ها را تكميل كرده و زنجيره تمدن بشري به هم وصل شده است.

وي ادامه داد: اين تمدن غني تر از بين النهرين است و در واقع مي توان گفت: مقتدر و داشته هاي قابل توجهي داشته اما اين تمدن كهن امتداد نداشته است.

وي يكي از تفاوتهاي تمدن بين النهرين و جيرفت را در همين مسئله دانست و گفت: تمدن بين النهرين امتداد داشته است و داشته هايش نمايان شده اما تمدن جيرفت به دلايلي امتداد نيافته است و چندي قبل بار ديگر سر از خاك برداشته است كه نياز به مطالعه و كاووشهاي بيشتري دارد.

وي ادامه داد: آثار بي نظيري در منطقه كشف شده كه نشان از پيشرفت قابل توجه تمدن جيرفت داشته است در واقع نقوش و وسايلي كه در اين تمدن ساخته شده و نوع معماري و داشته هايش نشان مي دهد كه حداقل 500 سال سابقه بايد پشت سر اين تمدن باشد.

وي خواستار توسعه كاوششها و مطالعات در تمدن جيرفت شد و گفت: اين تمدن مي تواند موجب تحولي بزرگ در تاريخ شود و نقش قابل توجهي در گردشگري نيز داشته باشد.

توجه منابع بين المللي باستان شناسي به تمدن "ارت"

داشته هاي اين تمدن بركسي پوشيده نيست و هر چند اين روزها مانند روزهاي ابتداي كشف اين تمدن عكسهاي تمدن جيرفت بر روي جلد مجله هاي معتبر باستانشناسي به دليل بي توجهي به طرحهاي مطالعاتي و متوقف شدن كاووشهاي باستاني در اين منطقه انجام نمي شود اما همچنان مقالات مختلفي در رفرنس هاي معتبر جهاني در خصوص تمدن "ارت" منتشر مي شود.

اما هم اكنون اين تپه ها روزگار مناسبي ندارد و به حال خود رها شده اند و در معرض تند بادهاي اين روزهاي جنوب كرمان و بعضا بارندگيهاي سيل آسا قرار دارد و به همين دليل مي توان گفت كه خاك امانت دار بهتري براي اين تمدن بوده است.

از سوي ديگر برخي از آثار به يغما رفته از حفاريهاي غير مجاز در اين مناطق در موزه هاي كشورهاي غربي به نمايش گذاشته شده است هر چند تلاشهايي نيز براي باز گرداندن اين آثار صورت گرفته است اما آنچه كه مسلم است هنوز اين تمدن با روزهاي اوجش بسيار فاصله دارد و ارت زير سايه بين النهرين است.

حفاريهاي غير مجاز در جنوب كرمان و كشف اشياء تاريخي در استان

هر چند گفته مي شود جلوي حفاريهاي غير مجاز در محوطه هاي باستاني جنوب كرمان گرفته شده است اما در واقع امار چيز ديگري را مي گويد.

امروز محسن موحدي سرپرست ميراث فرهنگي استان كرمان از كشف 614 شي باستاني شامل سفال، طلا، سنگ، مفرغ، شيشه، مس و برنج كشف شده است كه بيشترين تعداد اين شياء مربوط به محوطه هاي تاريخي جنوب كرمان مي شود.

لزوم بررسي نقش همايشها در طلوع تمدني فراموش شده

اما در اين ميان برگزاري همايشهاي تاريخي و باستان شناسي در جنوب كرمان هيچ گاه تعطيل نشده است همايشهايي كه خروجي آنها هنوز براي توسعه گردشگري و كاووشها در جنوب كرمان مشخص نشده است.

سرپرست فرمانداري جيرفت روز گذشته در جلسه برنامه‌ريزي دومين كنگره ملي تاريخدانان ايران در اين خصوص گفت: از 16 بهمن ماه سال جاري به مدت دو روز دومين كنگره ملي تاريخ دانان ايران در جيرفت برگزار مي شود.

احمد اميني‌روش افزود: يكي از هدفهاي برگزاري اين همايشها معرفي بيشتر تمدن جيرفت است كه مي تواند تمدن كهن جيرفت را به ديگران بشناساند.

وي تصريح كرد: شهرستان جيرفت از پتانسيلهاي بالاي گردشگري و تاريخي برخوردار است و بايد با ايجاد زير ساختهاي لازم ضمن معرفي اين داشته اقدامي انجام داد كه زمينه حضور گردشگر در جنوب كرمان نيز فراهم شود.

اميني روش خاطرنشان كرد: تا كنون براي برگزاري مناسب كنگره تاريخدانان چندين جلسه برگزار شده است و كميته هاي متعددي نيز در همين زمينه تشكيل شده است و كارهاي كارشناسي نيز در حال انجام است.

وي ادامه داد: نخستين دوره اين همايش سال قبل در همدان برگزار شد و امسال جيرفت ميزبان است كه با توجه به وجود محوطه هاي تاريخي مي تواند بسيار موفق باشد.

وي گفت: كميته هاي فرهنگي، صنايع دستي و پشتيباني در همين راستا تشكيل شده است.

در صورت توجه به محوطه هاي تاريخي استان كرمان مي توان از داشته هاي تاريخي استان كرمان در راستاي توسعه اقتصادي و ايجاد اشتغال با تكيه بر ظرفيتهاي بالقوه استان كرمان گام نهاد و همچنين بايد با اختصاص اعتبارهاي مناسب از تخريب بيشتر و بي توجهي به داشته هاي تاريخي كرمان جلوگيري كرد.

.................................

گزارش: سيد مهدي موسوي

كد خبر: 2197480

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۶ - ۱۴:۲۰

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن