تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):از ما نیست آن که دنیاى خود را براى دینش و دین خود را براى دنیایش ترک گوید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803973318




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دست نگهداريد...به هر بهانه‌اي سمپاشي نكنيد!


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: دست نگهداريد...به هر بهانه‌اي سمپاشي نكنيد!
بازرس انجمن صنفي كشاورزان فريدون‌كنار معتقد است: حمايتي از كشاورزان براي كشت محصول سالم نمي‌شود.

علي اصغر موسويان، توليدكننده برنج ارگانيك در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اظهار كرد: يك كشاورز توليدكننده محصول سالم هزينه بيشتري را نسبت به ساير كشاورزان متحمل مي‌شود و كار بيشتري بر روي زمين انجام مي‌دهد، اما همان سودي را كسب مي‌كند كه كشاورزان استفاده كننده سود شيميايي كسب مي‌كنند.

وي تصريح كرد: اطلاع‌رساني ناقص كارشناسان جهادكشاورزي سبب مي‌شود كه كشاورزان به دليل ناآگاهي به سمت استفاده از سموم شيميايي بروند. معمولا كشاورزان به دنبال آسان‌ترين راه براي كشاورزي هستند، بنابراين به سمپاشي روي مي‌آورند و از سوي ديگر سموم شيميايي به وفور و به صورت آزاد در بازار يافت مي‌شود و آنان به آساني مي‌توانند به آن دست يابند.

موسويان ادامه داد: كشاورزان آن‌قدر از بروز خسارت بر محصولات‌شان هراس دارند كه حاضرند يك سوم هزينه كشت برنج را بابت سمپاشي اختصاص دهند و ديگر به گراني سم توجه نمي‌كنند. به عنوان مثال كشاورزان در دوره كشت دوم تا به ثمر رسيدن محصول 9 بار از سم استفاده مي‌كنند.

اين كشاورز فريدون‌كناري افزود: آفت‌ها تا يك سني قابل مبارزه هستند و آن زماني است كه مي‌توانند از ساقه برنج تغذيه كنند كه اگر از سن مبارزه عبور كنند مقاومت‌ها در مقابل سم افزايش مي‌يابد و باعث مي‌شود استفاده از سم شيميايي افزايش يابد.

وي مدعي شد: برخي توليدكننده‌هاي سموم با برخي كارشناسان جهاد كشاورزي ارتباط دارند، به همين دليل گاهي كارشناسان جهادكشاورزي سم‌هايي را به كشاورزان معرفي مي‌كنند كه از سوي توليدكننده‌ها به آنان گفته مي‌شود. در ارتباط با كشاورزان نمي‌توانيم تشخيص دهيم كه ميزان سم استفاده شده در كشت برنج در مناطق تحت كشت استاندارد بوده است يا خير، زيرا نظارت كاملي بر ميزان استفاده كشاورزان از سموم شيميايي وجود ندارد. به نظر مي‌رسد از آنجا كه سم به صورت آزاد، خريد و فروش مي‌شود، كشاورزان، خود ميزان استفاده از آن را تعيين مي‌كنند.

موسويان با تاكيد بر اين‌كه با مشاهده برنج نمي‌توان تشخيص داد كه برنجي غيراستاندارد است يا سالم، افزود: معتقدم بيشتر محصول برنج توليد شده در منطقه فريدون كنار استاندارد است و سمي نيست، زيرا در اين منطقه آب‌بندان براي ذخيره آب وجود ندارد. آب كشاورزي كم است و ديگر اين‌كه در اين منطقه نمي‌توان چاه آب حفر كرد، زيرا آب چاه‌ها شور است، بنابراين نمي‌توانند در اين منطقه كشت دوم داشته باشند به همين دليل سمپاشي زيادي نيز در اين منطقه نمي‌تواند وجود داشته باشد.

وي خاطرنشان كرد: نكته ديگر اين‌كه در زمين‌هاي منطقه فريدون كنار، فعاليت ميكروارگانيسم‌ها در خاك به دليل وجود پرندگان مهاجر زيادتر است، و در نتيجه كيفيت برنج فريدون‌كنار بالاتر است و در نتيجه احتمال استفاده از سموم شيميايي در اين مناطق كمتر مي‌شود.

بازرس انجمن صنفي كشاورزان فريدون‌كنار با اشاره به اعلام سازمان غذا و دارو مبني بر غيراستاندارد بودن برنج "طارم محلي معطر فريدون كنار"، تصريح كرد: از كجا مشخص است كه برندهاي برنج طارم فريدون‌كنار دقيقا توليد همين منطقه باشد، زيرا كه اين منطقه ظرفيت معيني براي كشت دارد و نمي‌توان صد در صد مطمئن بود كه محصول برنج يك برند در فريدون كنار كه غيراستاندارد عنوان شده است تماما متعلق به اين منطقه باشد. در ضمن از كجا مي‌توان مطمئن بود كه نمونه‌برداري انجام شده از كدام مزرعه حاصل شده و آيا اين برند اعلام شده، ثبت شده است؟ زيرا هر كسي مي‌تواند از يك برند سوءاستفاده كند.

وي ادامه داد: ممكن است برنج با يك برند مشخص از چندين منطقه مختلف حاصل شده باشد و به اسم يك منطقه خاص فروخته شده باشد. در حال حاضر مرجع خاصي براي اين موضوع وجود ندارد كه مردم بتوانند به آساني به آن اعتماد كنند.

اين برنج كار فريدونكناري خاطرنشان كرد: در مزرعه خود استفاده از سم علف‌كش را حذف كردم و از آنجا كه براي وجين كردن علف‌هاي هرز نياز داشتم كه كارگران بيشتري در اختيار بگيرم هزينه كشت مزرعه‌ام افزايش يافت. مردم از كجا متوجه شوند كه محصول من سالم است، بنابراين بايد برنج توليدي مزرعه‌ام آزمايش شود اما چه كسي هزينه آزمايش را خواهد پرداخت و هزينه‌هاي گروه‌هاي گواهي دهنده محصول استاندارد مزرعه‌ام را چه كسي قرار است بپردازد؟ همه اين موضوعات منجر به افزايش هزينه توليد مي‌شود.

وي افزود: علت اين‌كه محصول برنج در كشت دوم گاهي آلوده است اين است كه همه زمين‌هاي كشاورزي دو بار در سال كشت مي‌شوند و زمين‌ها ديگر به مانند گذشته آيش‌ نمي‌شوند، به همين دليل ميزان استفاده از سم افزايش مي‌يابد. معتقدم كه بايد دانش كشاورزان افزايش يابد و آنان آماده شوند تا به تدريج استفاده از محصول سالم ترويج شود.

موسويان با بيان اين مطلب كه جزو نخستين گروه از كشاورزاني بودم كه به كشت ارگانيك محصول برنج در مازندران روي آوردم، در تعريف كشت ارگانيك محصولات، اظهار كرد: كشت محصولي كه كمترين دخالت عوامل غيرطبيعي وجود داشته باشد كشت ارگانيك ناميده مي‌شود.

وي افزود: براي نخستين بار پروژه توانمندسازي شاليكاران در كشت بوم‌هاي زراعي در بين سال‌هاي 81 تا 84 تحت نظارت بخش محيط زيست سازمان ملل اجرا شد و در پي آن مقرر شد گروهي از كشاورزان در منطقه تيراندازي ممنوع و حفاظت شده فريدون كنار به كشت ارگانيك برنج بپردازند. در نتيجه اين امر پنج روستا به عنوان هدف تحقيقات در نظر گرفته شد كه در اين ميان، يك زمين سه هزار متري در روستاي "سوته" به عنوان پايلوت مركزي انتخاب شد تا كشاورزان به مدت سه سال بر روي آن دوره آموزشي كشت ارگانيك محصول را بگذرانند و براي رسيدن به بهترين روش كشت به نحوي كه براي انسان و محيط زيست مفيد باشد، آزمايشات گوناگون انجام شود.

موسويان ادامه داد: در اين پروژه تحقيقاتي تلاش شد تا كشاورزان توانمند شوند و بتوانند با تكيه بر دانش و با امكانات بومي و نه به وسيله كمك گرفتن صرف از دولت در مبارزه با آفات فائق آيند و علاوه بر آن محصولي سالم به دست مصرف‌كنندگان برسد.

وي خاطرنشان كرد: پس از پايان پروژه، استفاده از سموم 30 درصد كاهش يافت و به اين نتيجه رسيديم كه آسيب سم براي مبارزه با كرم ساقه‌خوار از ميزان زيان آفت بسيار بيشتر است.

اين برنج كار فريدون‌كناري توضيح داد: در بررسي مشكلات كشت برنج سالم متوجه شديم بيشترين مشكل در هنگام داشت محصول رخ مي‌دهد. در اين مزرعه پايلوت زيركشت برنج با رقم طارم، كرم ساقه‌خوار و بيماري قارچي بلاست، بيشتر مشاهده شد و در نتيجه راه‌هاي مختلف مبارزه با آفت برنج را امتحان كرديم و به اين نتيجه رسيديم كه بهترين راه مبارزه با آفات برنج در مزارع، كشت برنج توام با اردك و ماهي است.

وي ادامه داد: در اين مزرعه از آفت‌كش‌هاي طبيعي سازگار با محيط زيست استفاده شد كه از جمله آن مي‌توان به باكتري BT، زنبور تريكوگراما و تله فرموني اشاره كرد. باكتري BT يك آفت‌كش ارگانيك است كه از خاك حاصل مي‌شود. زنبور تريكوگراما حشره‌اي است كه بر عليه كرم ساقه‌خوار استفاده مي‌شود، هم‌چنين تله فرموني براي مبارزه با كرم ساقه‌خوار استفاده مي‌شود.

موسويان تاكيد كرد: در نتيجه استفاده از روش‌هاي مبارزه‌اي بيولوژيك، به اين موضوع پي برديم كه كشت توام با اردك بهترين روش براي مبارزه با آفات محسوب مي‌شود، زيرا اردك‌ها شكارچي خوبي براي پروانه‌ها هستند. اين پرنده‌ها به وسيله نوك‌شان از ريشه تا انتهاي ساقه برنج را تميز مي‌كنند و كرم ساقه‌خوار را از بين مي‌برند، در ضمن نوك زدن اردك‌ها سبب هوادهي خاك مي‌شود، علاوه بر آن ريشه‌هاي جانبي را از بين مي‌برد و باعث استحكام ريشه‌هاي اصلي و در نهايت سبب استحكام ساقه‌ها و جلوگيري از ورس كردن ساقه‌ها(خوابيدن ساقه‌ها) مي‌شود.

وي خاطرنشان كرد: در نتيجه فعاليت اردك، وزن دانه‌هاي برنج بيشتر و ميزان پوكي برنج كمتر مي‌شود. با اين روش كشت در هر هكتار حدود 150 اردك با داشتن حدود 300 كيلو گوشت پرورش داده مي‌شود. هر كشاورز به طور متوسط يك بار در سال به كشت محصول مي‌پردازد كه اين كشت توام با اردك باعث مي‌شود به بهبود معيشت كشاورزان كمك شود.

موسويان يادآور شد: كشاورزان در گذشته به دليل كمبود آب كشاورزي، مزارع خود را به دو بخش تقسيم مي‌كردند كه در يك بخش به زراعت مي‌پرداختند و بخش ديگر براي چراي دام استفاده مي‌شد، و سال بعد بخش زارعت و چراي دام را جابه‌جا مي‌كردند و به همين علت نيازي به استفاده از كود نبود و زمين‌ها آماده كشت بودند.

وي معتقد است: نياز است كه كشاورزان در زمينه كشت محصولات به صورت ارگانيك آموزش داده شوند، تا آنان بتوانند از ضايعات اطراف‌شان براي توليد كمپوست استفاده و محصولي با كيفيت و استاندارد به دست مصرف‌كنندگان برسانند.

بازرس انجمن صنفي كشاورزان فريدون‌كنار تصريح كرد: متاسفانه اطلاع‌رساني براي كشت ارگانيك ضعيف و ارتباط كشاورزان و پژوهشگران ضعيف است. متاسفانه روش انتقال تجارب پژوهشگران به كشاورزان به درستي صورت نمي‌گيرد و تقريبا ارتباط بخش ترويج جهاد كشاورزي با كشاورزان قطع شده است. اداره ترويج سازمان جهاد كشاورزي وظيفه دارد كه اين ارتباط را برقرار سازد.

انتهاي پيام

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن