واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مهماني آب و رنگ در فرهنگسراي آئينه اراك/ كمرنگ بودن دوستي مهمانها
اراك – خبرگزاري مهر: دنيا شفاف تر مي شود رنگ ها روي كاغذ مي رقصند و تصويري را نقش مي زنند كه دوست داري تا ابد بايستي و نگاهش كني، اينجا نقشي بر آب زده شده است و ترنم رنگ ها بر تن لغزان كاغذ، ما را در نگارخانه فرهنگسراي آئينه اراك به مهماني اي از آب و رنگ دعوت كرده اند.
به گزارش خبرنگار مهر، دنياي نقاشي امروز مملو از رنگ، تكنيك، فرم و سبك هاي مختلف است. هر هنرمند با توجه به ذوق و روحيات خود به بيان انديشه ها و جهان بيني خود مي پردازد، در اين ميان نقاشي آبرنگ به لحاظ ويژگي و حساسيتهايش با انواع ديگر نقاشي مثل رنگ روغن، پاستل، مدادرنگ وغيره تفاوتي آشكار دارد.
چند روزي است كه نگارخانه فرهنگسراي آئينه مأمن آب و رنگ شده است، اينجا رنگ ها لطافت دارند مهربان و رها. نمايشگاه نقاشي " نقشي بر آب مي زنم" ، چند روزي است آثار نقاشي آبرنگ مريم يعقوبي را مهمان چشمان گرم علاقمندان به هنر كرده است.
مريم يعقوبي متولد 1364 است. وي از كودكي در خانواده هنري بزرگ شده است و فضاي خانه اي كه با دستان پدر پُر از رنگ مي شده او را براي هميشه در دنياي رنگ ها ماندگار كرده است. وي مي گويد: از زماني كه به ياد دارم در خانه ابزار نقاشي ديده ام زيرا پدرم نقاشي مي كرد، از همان زمان ها به رنگ ها و طرح ها علاقه پيدا كردم به طوريكه فكر مي گردم نقاشي بخشي از زندگي و جزئي جدانشدني از من است.
يعقوبي كه نقاشي را به طور حرفه اي از نوجواني آغاز كرده، مي افزايد: در دوران هنرستان نقاشي كار كردم و تا مقطع فوق ديپلم نيز گرافيك خواندم ولي به طور جدي نقاشي آبرنگ را از دوسال پيش در محضر اساتيد داوود منصوري و مصطفي اكبري آموختم و هنوز نيز در محضر اين اساتيد درس مي گيرم.
وي با بيان اينكه نقاشي آبرنگ لطافت ويژه اي دارد، ادامه مي دهد: علاقمندي من به آبرنگ شايد به اين دليل است كه لطافتي در آبرنگ است كه مي توانم با آن بيشتر و بهتر احساسم را بيان كنم، لطافتي كه از آب مي آيد و حركت رنگ از روشني به تيرگي در آبرنگ هميشه مرا جذب خود كرده است.
در كار با آبرنگ بايد دقيق بود زيرا اولين اشتباه، آخرين اشتباه است
يعقوبي با بيان هماهنگي چشم ودست در كار با آبرنگ بسيار مهم است، مي افزايد: در كار با آبرنگ بايد دقيق بود زيرا اولين اشتباه، آخرين اشتباه است.
وي با اشاره به اينكه آبرنگ براي او پر از نور و شفافيت است، ادامه مي دهد: نقاشي آبرنگ پر از انعكاس رنگ ها و نورهاست؛ البته بايد تاكيد كنم شناخت دقيق فرم و رنگ در آبرنگ بسيار مهم است،
يعقوبي كه تحصيلاتش كارشناسي ارشد زبان انگليسي است، مي افزايد: من در دوران هنرستان و تا مقطع فوق ديپلم گرافيك خواندم ولي از يك جايي به بعد حس كردم كه دانشگاه نمي تواند تمام آن چيزي را كه مي خواهم به من منتقل كند.
وي ادامه مي دهد: بعد از اينكه به اين نتيجه رسيدم ، تحصيلات آكادميك در رشته نقاشي را ادامه ندادم و سعي كردم با حضور در كلاس هاي اساتيد مختلف و كار تجربي اين رشته را دنبال كنم.
اين هنرمند جوان معتقد است: به نظر من دانشگاه خصوصا در رشته هاي هنري فقط يك آشنايي اوليه مي دهد و آموزش هاي كافي در اين باره را نمي دهد و اين خودِ هنرجو است كه بايد در راه رسيدن به هدفش تلاش ها و راه هايي بيشتري را انتخاب كند.
متاسفانه آنچه كه از اين فضا برمي آيد چيزي جز كمرنگ بودن دوستي ها نيست
وي در خصوص فضاي هنري خصوصا نقاشي و طراحي در اراك مي گويد: متاسفانه آنچه كه از اين فضا برمي آيد چيزي جز كمرنگ بودن دوستي ها نيست.
يعقوبي مي افزايد: هنرمندان اين شهر به خوبي از هم حمايت نمي كنند و در معرفي يكديگر ناموفق هستند، مثلا ممكن است يكي علاقمند به پاستل باشد يا آبرنگ اما برخي تنگ نظري ها باعث مي شود آن فرد علاقمند به استاد متخصص در اين رشته معرفي نشود.
وي با بيان اينكه بيشتر آموزش هاي نقاشي به درستي صورت نمي گيرد، مي گويد: پايه و اصل اساسي يادگيري نقاشي طراحي است و هر نقاشي بايد مباني طراحي را بياموزد و بعد سراغ بخش هاي ديگر مثل رنگ گذاري و شاخه هاي بعدي برود اما در بسياري موارد ديده مي شود كه برخي به هنرآموزان خود از همان ابتدا كار با رنگ را آموزش مي دهند.
يعقوبي تاكيد كرد: اينكه علاقمندي بيشتر هنرجوها كار با رنگ روغن است دليلِ خوبي براي اين نيست كه آن ها طرح را با كاربُن يا اُپك كپي كنند وفقط رنگ گذاري را آموزش دهند.
مخاطب تابلوهاي آبرنگ كمتر از رنگ روغن است
وي ادامه مي دهد: مخاطب نقاشي فقط قشر هنرمند و خاص نيستند، مردم عادي نيز به دليل حس زيبايي شناسي كه دارند به نقاشي علاقه دارند ولي خوب بايد قبول كرد كه مخاطب تابلوهاي آبرنگ كمتر از رنگ روغن است.
يعقوبي با تاكيد بر اينكه فروش آثار هنري اصل كمتر از كارهاي كپي است. وي مي گويد: متاسفانه هم اكنون پوسترهاي كپي و پرينت گرفته شده كه قاب شده اند با قيمت بالايي فروش مي روند ولي اگر هنرمندي بر روي كارهاي هنري خود قيمتي برابر يا حتي كمتر از آن تابلوها بگذارد از ديدِ مردم عجيب مي آيد.
اين هنرمند اراكي ادامه مي دهد: بحث فرهنگي در اين مورد بسيار مهم است از طرفي برخي از مردم اصلا به اين موضوع توجه ندارند كه يك تابلو حاصل ساعت ها و روزها تلاش يك فرد است و الهامات روحي اوست كه به منصه ظهور رسيده است.
وي معتقد است: هنر امري ذاتي است و هرفردي كه متوجه اين استعداد در وجودش مي شود بايد آن را شكوفا كند زيراشناخت اين بخش و پروراندن آن امري است كه كمتر كسي به آن توجه مي كند براي همين است كه تعداد نقاشان، موسيقي دانان و مجسمه سازان ماندگار و تاثيرگذاركم است.
يعقوبي با بيان اينكه خودِ هنر هم سطح بندي دارد، مي افزايد: برخي سعي مي كنند با تلاش هنر خود را به نقطه اي خاص برسانند و آن را ويژگي خود كرده و از آثار ديگران متمايز كنند مثل آثار پيكاسو، ولي برخي هنر را در سطحي معمولي ارائه مي دهند و چيزي به گذشتگان اضافه نمي كنند.
وي با اشاره به اينكه طراحي چهره براي او بسيار جذاب تر است، مي افزايد: در اين نمايشگاه 35 اثر آبرنگ با موضوعات مختلف چون منظره، چهره، گل و.. آورده شده است و چون تجربيات دو سال گذشته من بوده موضوعيت خاصي ندارد.
يعقوبي ادامه مي دهد: اين اولين نمايشگاه انفرادي من است و خيلي دلم مي خواهد كه كه از نظر اساتيد، دانشجويان و هنرجويان هنرستان كه براي بازديد از نمايشگاه مي آيند استفاده كنم.
نمايشگاه " نقشي بر آب مي زنم" تا 26 اذر در نگارخانه فرهنگسراي آئينه برپاست. نمايشگاهي كه همچون ساير نمايشگاه هاي هنري برخاسته از شفافترين لايه هاي روحي خالق آن است .
.....
گزارش: سميه انصاري فر
كد خبر: 2197231
تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۶ - ۱۰:۲۶
سه شنبه 26 آذر 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 121]