تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگر خداوند بوسیله تو یک نفر را هدایت کند برای تو بهتر است از دنیا و هر آنچه د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819358786




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آمار بالاي خشونت عليه زنان در تهران


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: آمار بالاي خشونت عليه زنان در تهران
يك روانپزشك گفت: برخي تحقيقات انجام شده نشان مي‌دهد كردستان و خوزستان بالاترين آمار خشونت را دارند و در برخي تحقيقات اين استانها از آمار پايين تري برخوردارند. نكته جالب دراين تحقيقات آن است كه برخلاف تصور عموم، آمار خشونت عليه زنان در شهر تهران به دليل گستردگي و چند فرهنگي بودنش بالاست.

مريم رسوليان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: خشونت عليه زنان در تمام دنيا در دو بعد جسمي و رواني تعريف مي‌شود كه مصداقهاي خشونت فيزيكي، كتك زدن، هل دادن، پرتاب كردن شي به سمت زن،كشيدن مو، تهديد با اسلحه، سوزاندن، محروم كردن زن از دستيابي به خدمات بهداشتي و ... است. همچنين خشونت رواني عليه زنان به تمام مواردي گفته مي شود كه عرف جامعه بوده و زن علاقه مند به انجام دادن آن است، اما مرد با اعمال قدرت و گاه خشونت به او اجازه فعاليت نمي‌دهد. مانند اينكه زن علاقه‌مند به ادامه تحصيل است اما مرد اجازه اين كار را به او نمي دهد.

رسوليان درباره اينكه اگر زني با هر كدام از اين مصاديق مواجه شود مي تواند حقوق خود را با مراجعه به دستگاههاي قضايي پيگيري كند، توضيح داد: متاسفانه مراجع حقوقي ما مصداقهاي خشونت عليه زنان را قبول ندارند و تنها آنچه كه مورد تاييد اين مراجع است، آثار ضرب و جرح روي بدن زن است كه بايد به تاييد پزشكي قانوني برسد. البته اثبات مصداقهاي خشونت رواني عليه زنان در دادگاه سخت و مشكل است و به همين دليل زنان نمي‌توانند در احقاق حقوق خود چندان موفق باشند.

اين روانپزشك درباره استانهايي كه آمار بالايي در موضوع خشونت عليه زنان دارند، تصريح كرد: هنوز به صورت رسمي اعلام نشده است، اما برخي تحقيقات انجام شده نشان مي‌دهد كه كردستان و خوزستان بالاترين آمار خشونت را دارند و در برخي تحقيقات اين استانها از آمار پايين تري برخوردار هستند. نكته جالب دراين تحقيقات آن است كه برخلاف تصور عموم، آمار خشونت عليه زنان در شهر تهران به دليل گستردگي و چند فرهنگي بودنش بالاست.

رسوليان درباره راهكارهاي كاهش خشونت عليه زنان توضيح داد: آگاهي و اطلاع رساني بهترين راه براي كاهش خشونت است. بسياري از زنان ما اگر خشونت فيزيكي نبينند خود را قرباني خشونت نمي دانند، پس لازم است در گام نخست آگاهي بيشتر شود و آنها را به حقوق خود آشنا كنيم. البته برخي از زنان ممكن است تنها يك بار خشونت را در زدگي شان تجربه كنند كه اين نبايد عموميت پيدا كند.

وي به برخي باورهاي غلط در ارتباط با خشونت زنان اشاره كرد و گفت: زنان زيادي درگير خشونت نيستند. سوء مصرف الكل و مواد دخاني، لحظه‌اي بودن عصبانيت در كتك زدن و ... همه و همه باورهاي غلطي است در ارتباط با خشونت عليه زنان. اين باور فرهنگي كه مرد بايد به زن تسلط داشته باشد از ديگر عوامل افزايش خشونت عليه زنان است.

كد خبر: 2197085

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۶ - ۰۹:۵۵

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن