تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خير دنيا و آخرت با دانش است و شرّ دنيا و آخرت با نادانى. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819912437




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ساخت كليه با استفاده از سلول‌هاي بنيادي


واضح آرشیو وب فارسی:بازتاب آنلاین: ساخت كليه با استفاده از سلول‌هاي بنيادي
دانشمندان استراليايي موفق به ساخت اولين اندام پيچيده انساني از سلول هاي بنيادي شدند.

به گزارش ايرنا از منابع خبري، محققان دانشگاه كويينزلند به موفقيت بزرگي در زمينه سلول هاي بنيادي دست يافته اند.

بر اساس مقاله اي كه در نشريه Nature به چاپ رسيده است، اين موفقيت جديد مي تواند فرصت هاي جديدي را براي درمان مبتلايان به بيماري هاي مزمن كليه فراهم كند.

مليسا ليتل از موسسه علوم زيستي مولكولي در دانشگاه كوئينزلند در اين باره گفت: محققان اين گروه تحقيقاتي نرم افزاري طراحي كردند كه با استفاده از آن مي توان سلول هاي بنيادين را در ظروف آزمايشگاهي به يك كليه كوچك تبديل كرد.

وي افزود: اين پروژه نيم ميليارد دلار هزينه در بر دارد. همچنين سه اندام كبد، قلب و كليه اغلب توسط داروها آسيب مي بينند. اگر پيش از مصرف دارو دريابيم كدام داروها براي كليه سمي هستند، نيم ميليارد دلار در هزينه ها صرفه جويي كرده ايم.

دكتر ليتل ادامه داد: پيش از اين دانشمندان موفق به رشد اعصاب با استفاده از سلول هاي بنيادي شدند و به پيشرفت هايي در زمينه توليد سلول هاي قلب، سلول هاي خوني و اجزاي سازنده چشم و مغز دست يافتند. اما اين نخستين باري است كه دانشمندان توانستند به توليد يك اندام پيچيده و كامل دست يابند.

به گفته وي آزمايشگاه هاي بسياري در سراسر جهان در تلاش اند تا ريه، كبد، لوزالمعده و بسياري از اندام هاي ديگر را با استفاده از سلول هاي بنيادي به وجود آورند.

در حالي كه دانشمندان ممكن است روزي قادر به رشد كامل كليه ها با استفاده از سلول هاي بنيادي براي پيوند شوند، اما اين تنها روش درماني نيست. روش هاي ديگري از جمله رشد ارگان هاي كوچك (little organs) براي مقاصد تشخيصي و پيوند خوشه هاي كليه كوچك (clusters of mini kidneys)براي تقويت عملكرد كليه بيماران از راه هاي درماني بيماري هاي مزمن كليه است .

به گفته محققان كار اين گروه تحقيقاتي نقطه عطفي در يافتن درمان هاي اصلاح شده براي بيماري هاي مزمن كليه است و به افرادي كه در اين شرايط هستند اطمينان مي دهد كه مي توانند زندگي راحتي داشته باشند.

نظر شما:
------------

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بازتاب آنلاین]
[مشاهده در: www.baztabonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن