تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): اى مردم! جز اين نيست كه خداست و شيطان، حق است و باطل، هدايت است و ضلالت، رشد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820831045




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

كارشناس بهداشت هشدار دادقليان، عامل رشد ميكروبها و قارچها در دستگاه تنفسي است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: كارشناس بهداشت هشدار دادقليان، عامل رشد ميكروبها و قارچها در دستگاه تنفسي است
يك كارشناس بهداشت گفت: قليان عامل رشد ميكروبها و قارچها در دستگاه تنفسي است و سرطان ريه،‌ سرطان لب و دهان و حنجره،‌ سرطان مري و معده،‌ كبد و سرطان روده بزرگ از عوارض بد‌خيم قليان است.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از وزارت بهداشت، فيروزه نوري مند، كارشناس نظارت بر داروهاي تحت كنترل دانشگاه علوم پزشكي فسا گفت: متأسفانه اعتياد به قليان كه در بين نوجوانان و جوانان امروزه شيوع پيدا كرده بيشتر به علت عدم آگاهي مصرف كننده از مضرات آن است.

فيروزه نوري مند افزود: مواد سمي قليان نه تنها كمتر از سيگار نيست بلكه بعضي مواد خطرناك از جمله قير يا دوده (ماده سرطان زا)، منوكسيدكربن (نوعي آلاينده) و نيكوتين (ايجادكننده وابستگي) موجود در دود آن از سيگار بيشتر است.

وي اظهار داشت: بايد دانست كه آب قليان هيچ محافظتي در مقابل دود ناشي از سوختن تنباكو ايجاد نمي‌كند. تنباكوهاي تحت عنوان ميوه اي و عطري نه تنها بي ضرر نيستند بلكه عوارض بيشتري نسبت به تنباكوهاي ساده دارند، زيرا تركيبات حلقوي معطر موجود در آنها با سوخته شدن، خاصيت سرطان زايي و سمي پيدا مي‌كند و علاوه بر اين، بو و مزه بهتر آنها باعث گرايش بيشتر جوانان و نوجوانان به سمت اين مواد و ايجاد وابستگي در آنها مي‌شود.

كارشناس نظارت بر داروهاي تحت كنترل معاونت غذا و داروي دانشگاه افزود: به علت شرايط نامناسب نگهداري، زمينه براي رشد انواع ميكروبها به خصوص سم آفلاتوكسين كه بسيار سمي و كشنده است مهيا است. به خاطر دم‌هاي عميقي كه فرد مي‌‌زند،‌ بيشتر مواد سمي از جمله نيكوتين و خاكستر وارد ريه مي‌‌شوند و آسيبهاي جدي به حبابچه‌هاي ريه وارد مي‌شود.

وي افزود: همچنين به دليل مرطوب بودن راه‌هاي هوايي و مجراي خروج دود، قليان مي‌‌تواند عامل مهمي براي رشد ميكروبها و قارچها باشد و اين ميكروب‌ها و قارچها به راحتي توسط دود، وارد دستگاه تنفس شده و ايجاد عفونتهاي مزمن مي‌كند.

نوري مند به عوارض ديگر قليان اشاره كرد و گفت: سرطان ريه،‌ سرطان لب و دهان و حنجره،‌ سرطان مري و معده،‌ لوزالمعده، كبد و سرطان روده بزرگ از عوارض بد‌خيم و زخم‌هاي گوارشي و رفلاكس معده (برگشت اسيد معده به مري) از جمله عوارض خوش‌خيم استفاده از سيگار و قليان هستند. مواجهه با مونوكسيد كربن قليان در طي حاملگي ممكن است براي جنين خطرناك باشد.

اين كارشناس بهداشت گفت: علاوه بر بيماريهاي مرتبط با تنباكو، مصرف اشتراكي قليان مي‌تواند به افزايش احتمال ميكروب سل و ويروسهايي مثل هرپس و هپاتيت منجر شود. مهمتر اينكه دود حاصل از يكبار قليان كشيدن برابر با حدود 100 نخ سيگار است. مونوكسيد كربن يك گاز سمي است و در انتقال و مصرف اكسيژن تداخل مي‌كند و دود سيگار حاوي 2 تا 6درصد از اين ماده است.

انتهاي پيام/

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن