تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802883430




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش مي‌دهدسوداي پخت نان با جوش‌شيرين‌هاي سرطان‌زا در صومعه‌سرا


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش مي‌دهدسوداي پخت نان با جوش‌شيرين‌هاي سرطان‌زا در صومعه‌سرا
جوش‌شيرين افزودني‌ شيميايي بوده كه به دليل ناآگاهي از مضرات بسيار زياد آن مورد توجه نانوايان به ويژه در صومعه‌سرا قرار گرفته است.


به گزارش خبرگزاري فارس از صومعه‌سرا، جوش‌شيرين يكي از انواع افزودني‌هاي شيميايي با فرمول 3‏NaHSO‏ است.

جوش‌شيرين در فرمول‌هاي ساخت فرآورده‌هاي شيميايي مانند پاك‌كننده‌ها، پودر پخت و صنايع آب‌كاري فلزات در مقادير مختلف مورد استفاده قرار مي‌گيرد اما سال‌هاي زيادي است كه اين افزودني شيميايي مورد توجه نانوايان در تركيب خمير يا رومال نان قرار گرفته است.

*سوداي پخت نان با جوش شيرين‌هاي سرطان‌زا

مواد افزودني مذكور علاوه بر مصارف متعدد آن در حوزه‌هاي مختلف غذايي يا صنايع از مضرات بيشتري در دراز مدت روي انسان برخوردار است.

بهره‌گيري جوش‌شيرين در پخت نان مي‌تواند داراي تأثير منفي در كيفيت نان و يا حتي بهداشت و سلامت مصرف كنندگان آن داشته باشد.

در سال‌هاي دور نانوايان براي جا افتادن خمير يا به اصطلاح (ور آمدن) خمير نان از خمير ترش استفاده مي‌كردند كه البته اين امر نيازمند سه تا چهار ساعت فرآيند زماني بود.

پس از مدتي عمليات مذكور جاي خود را به استفاده از جوش‌ شيرين داد و آماده‌سازي خمير از حالت طبيعي خود خارج شد.

جوش‌شيرين مخلوط در خمير موجب شده تا خمير نان زودتر آماده شود و عمليات تخمير به صورت غير طبيعي صورت گيرد.

بايد دانست كه تخمير غير طبيعي موجب باقي ماندن «فيتات‌هاي» موجود در خمير مي‌شود.

باقي‌ماندن فيتات‌ها در نان موجب جذب كم فلزات دو ظرفيتي مواد غذايي مانند كليسم، آهن و روي و كمبود آنها در بدن انسان مي‌شود.

فقر مواد غذايي مذكور از جمله مشكلات مهم حوزه تغذيه در كشور است و جوش‌شيرين، ويتامين‌هاي گروه «ب» در نان را از بين برده و احتمال بروز بيماري‌‌هاي گوارشي را افزايش مي‌دهد.

بيشتر نان‌هايي كه با جوش‌شيرين پخته مي‌شوند مزه خوبي ندارند و كيفيت آنها به حدي است كه ساعتي پس از پخت، ديگر قابل مصرف نيستند.

كربنات‌سديم باقي‌مانده در نان به هنگام مصرف مزه نامطبوعي مي‌دهد كه به نام «نيش سودا» شناخته مي‌شود.

در واقع سوداي پخت نان با جوش شيرين‌هاي سرطان‌زا آدمي را از سلامت واقعي و عمر طبيعي دور مي‌كند.

*عوارض نأشي از مصرف جوش‌شيرين در نان

عوارض گوارشي،اختلال در سرعت واكنش‌هاي بدن، اختلال در رژيم‌هاي غذايي خاص، جذب فلزات سنگين مانند سرب و جيوه به مرور زمان و ايجاد كم‌خوني نأشي از مسموميت، تنگي نفس و عوارض كليوي از جمله عوارض مصرف جوش‌شيرين در نان است.

متخصصان، ريزش مو و پوكي استخوان را از شايع‌ترين عوارض مصرف جوش‌شيرين در پخت نان مي‌دانند.

سرطان نيز از ديگر عوارض استفاده تدريجي جوش‌شيرين در نان محسوب مي‌شود.

در چند ساله اخير و با علم به عوارض نأشي از جوش‌شيرين در خمير نان، مصرف آن از طرف ارگان‌هاي مربوطه و حتي وزارت بهداشت ممنوع شده است.

*لزوم استفاده از جايگزيني سالم به جاي جوش‌شيرين در پخت نان

بسياري از نانوايان هنوز آگاه به اثرات منفي و تبعات جاني مصرف جوش‌شيرين در نان نيستند و جوش‌شيرين را عامل اصلي در تخمير سريع خمير خود مي‌دانند.

تدبير جلوگيري از مصرف جوش‌شيرين در نان نيازمند جايگزيني مناسب‌تر براي آن است تا نانوايان با بهره‌گيري از جايگزين جوش شيرين با خيال آسوده‌تري به پخت نان و خدمت رساني خود بپردازند.

جريمه‌هاي سنگين تعزيرات حكومتي و يا پلمب واحدهاي صنفي تنها به اين خاطر اعمال مي‌شود كه نانوايان نان سالم و بهداشتي تحويل مردم داده و از زيان‌هاي جبران‌ناپذير جوش‌شيرين بكاهند.

*نانوايان مسئول تحويل نان سالم به مردم هستند

يكي از كارشناسان بهداشت محيط مركز بهداشت و درمان صومعه‌سرا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به مضرات جوش‌شيرين در نان اظهار كرد: جوش‌شيرين مصارف متعددي دارد اما استفاده از آن در پخت نان بايد استاندارد باشد.

علي نويدي، با بيان اينكه استفاده زياد از جوش شيرين به عنوان عامل تسريع در تخمير خمير نان مضرات زيادي دارد، تصريح كرد: نانوايان در قبال پخت نان و تحويل آن به مردم مسئول هستند.

وي رنگ‌هاي خوراكي را در دو دسته طبيعي و غيرطبيعي يا شيميايي دانست.

كارشناس بهداشت محيط مركز بهداشت و درمان صومعه‌سرا با تأكيد بر اينكه رنگ‌هاي خوراكي غير طبيعي براي پخت نان مجاز نيستند، افزود: استفاده بيش از حد آنها در نان سرطان‌زا است.

*ضرورت رعايت موازين بهداشتي در مراحل پخت و تحويل نان در نانوايي‌ها

وي به رعايت بهداشت محيط نانوايي‌ها اشاره كرد و گفت: عمليات پخت و توزيع نان و حتي محل نگه‌داري آنها بايد كاملا بهداشتي و تميز باشد.

نويدي اضافه كرد: به جاي پنجه زدن با ناخن روي خمير نيز مي‌توان از قطعات توليدي جديد استفاده كرد تا موازين بهداشتي رعايت شود.

وي با اشاره به اهميت شستشوي مناسب دست‌ها قبل و پس از فرآيند پخت نان، متذكر شد: نانوايان از صابون‌هاي مايع به جاي صابون‌هاي جامد براي شستشوي دست‌هاي خود استفاده كنند.

به گفته كارشناس بهداشت محيط مركز بهداشت و درمان صومعه‌سرا، شستشوي دست‌ها با صابون‌هاي مايع به مدت 25 تا 30 ثانيه و با شدت بايد انجام شود.

وي يكي از معضلات حوزه بهداشت نانوايي‌ها را نبود محل مناسب براي ضايعات نان دانست و يادآور شد: محل نگهداري ضايعات نان در نانوايي‌ها بايد مجزا باشد و ضايعات در فاصله زماني كوتاه از نانوايي‌ها خارج شود.

اين مسئول خاطرنشان كرد: پوسيدگي ضايعات نان خطرات زيادي را در حوزه بهداشت و سلامت به همراه دارد.

به گفته وي، مبادله پول در نانوايي‌ها نيز بايد توسط متصدي خاصي انجام شود.

*قوانين بهداشت و سلامت بايد سرلوحه كار نانوايان باشد

سرپرست بهداشت محيط مركز بهداشت و درمان صومعه‌سرا نيز سرانه مصرف جوش‌شيرين در نانوايي‌هاي اين شهرستان بالاتر از كشور دانست.

فرخ عسگري، رعايت بهداشت در پخت نان را امري مهم براي حفظ سلامت جامعه خواند و اظهار كرد: چارچوب قوانين بهداشت و سلامت بايد سرلوحه كار همه نانوايان قرار گيرد.

سرپرست بهداشت محيط مركز بهداشت و درمان صومعه‌سرا، اطلاع‌رساني، آموزش و ارائه كارگاه‌هاي آموزشي براي متصديان حوزه پخت نان را از جمله اقدام‌هاي مؤثر براي تفهيم‌سازي ضرورت بهداشت و سلامت نان در نانوايي‌ها ذكر كرد.

وي با بيان اينكه استفاده از جوش‌شيرين در خمير و رومال نان مضر و در دراز مدت بيماري‌زا است، تصريح كرد: مركز بهداشت محيط در هر صورت مخالف استفاده از جوش‌شيرين در پخت نان است.

*پروانه كسب واحدهاي نانوايي كه دو بار از جوش شيرين استفاده مي‌كنند تمديد نمي‌شود

عسگري خاطرنشان كرد: طبق بخشنامه‌هاي ارسالي، نان‌هايي كه در پخت آنها دو بار از جوش‌شيرين استفاده شود مجوز تمديد پروانه كسب براي آن واحد صنفي متخلف صادر نمي‌شود.

وي از وجود بالغ بر 280 نانوايي فعال در صومعه‌سرا خبر داد و افزود: از ابتداي امسال تاكنون بالغ بر 46 واحد نانوايي متخلف به تعزيرات حكومتي معرفي شده‌اند.

اين مسئول پلمب 6 واحد نانوايي و جريمه نقدي 40 واحد ديگر را از حمله اقدام‌هاي مركز بهداشت صومعه‌سرا ذكر كرد.

وي با بيان اينكه تمام تلاش حوزه بهداشت و سلامت سوق دادن نانوايان صومعه‌سرا به طرف پخت نان‌هاي بدون جوش‌شيرين است، يادآور شد: در اين راستا كارگاه‌هاي آموزشي برگزار مي‌شود.

انتهاي پيام/84003/

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن