تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دانش پيشواى عمل و عمل پيرو آن است. به خوشبختان دانش الهام مى‏شود و بدبختان از آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803967108




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

كودتا در جوبا شكست خورد بازگشت جنگ داخلي سودان جنوبي


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: كودتا در جوبا شكست خورد بازگشت جنگ داخلي سودان جنوبي
گروه بين‌الملل-علي ودايع: قاره سياه در روزهاي وداع با نلسون با ماندلا حال و روز خوشي ندارد. خانواده القاعده در شن زارهاي غيرقابل دسترس آفريقا زاد و ولد مي كنند. در كشورهاي متمدن نيز اين سلفي هاي جنگجو و شبه نظاميان چند مليتي كه درگير جنگ سوريه نيز هستند دموكراسي را به چالش مي كشند. در جمهوري آفريقاي مركزي كشت و كشتار همچنان ادامه دارد. فرانسوي ها كه خود را ژاندارم آفريقا مي دانند به اين كشور لشگر كشي كرده اند اما هنوز نتوانسته اند كاري از پيش ببرند. حالا نوبت به سودان جنوبي رسيده است كه دچار التهاب و درگيري نظامي شود. عصر روز يكشنبه،پايتخت سودان جنوبي شاهد تحركات برخي افراد با لباس نيروهاي نظامي بود. ناگهان،صداي تيراندازي و انفجارهاي شديد يكشنبه شب اطراف چند ساختمان نظامي در جوبا پايتخت سودان جنوبي شنيده شد.

يك ديپلمات خارجي روز دوشنبه اعلام كرد: «اوضاع نسبتا آشفته است».وي گفت از حدود ساعت نه به وقت محلي (شش به وقت گرينويچ) ديگر هيچ تيري شليك نشده است و نيروهاي امنيتي در شهر مستقر شده‌اند.

ديپلمات غربي خاطر نشان كرد تيراندازي‌ها بين ساعت 22 تا 22 و 30 دقيقه يكشنبه شروع شد و تا ساعت دو بامداد روز دوشنبه ادامه داشت سپس آرامش برقرار شد و حدود ساعت شش در يك محله نظامي ديگر با شدت از سر گرفته شد.

وي افزود درگير‌ي‌ها در حال حاضر به دو محله شهر محدود شده است. منابع محلي گفتند كه صداي انفجارها و تيراندازي‌ها در اطراف سفارت آمريكا نيز شنيده شده است، اما صداي تيراندازي‌ها بيشتر از اطرف پادگان‌هاي نظامي مستقر در جوبا شنيده مي‌شود.

يك منبع امنيتي اعلام كرد به نظر مي‌رسد نيروهاي ارتش سودان جنوبي با يكديگر درگير شده‌اند.

پس از درگيري‌هاي شديد در طول بامداد دوشنبه، در جوبا پايتخت سودان جنوبي كه براي دوره اي نامشخص مقررات منع آمد و شد در آن برقرار شد سالوا كر رئيس جمهوري سودان جنوبي دوشنبه اعلام كرد تلاش براي كودتا را در اين كشور خنثي كرده است.

رئيس جمهوري سودان جنوبي كه به شكلي غيرعادي لباس نظامي از نوع لباس‌هاي استتار پوشيده بود گفت :« تلاش براي كودتا وجود دارد اما آنان شكست خوردند و ما كنترل اوضاع را در اختيار داريم. مهاجمان گريختند و ما در تعقيب آنان هستيم .»

سالوا كر ، نظاميان وفادار به ريك ماچار معاون سابق رئيس جمهوري و رقيب خود را كه ژوئيه از مقام خود بركنار كرد به دست داشتن در اين كودتاي نافرجام متهم كرد.

ماچار شخصيتي كاريزما اما بحث برانگيز در سودان جنوبي محسوب مي‌شود.كر بدون توضيح بيشتري افزود:« ما چندين نفر را نيز بازداشت كرده ايم.» درهمين حال،روزنامه «سودان تريبيون» نيز در وب‌سايت خود گزارش داد، درگيري‌ها اواخر روز يكشنبه تيراندازي ميان اعضاي گارد رياست جمهوري سودان جنوبي آغاز شده است كه برخي از اين نظاميان از حاميان ريك ماچار هستند. درگيري‌ها در دو پادگان ارتش به نام‌هاي «بيلپام» در شمال فرودگاه جوبا و «جبل» در جنوب جوبا اتفاق افتاده است و اعضاي گارد رياست جمهوري در پايگاه جبل مستقر هستند. يكي از سربازان مستقر در پايگاه بيلپام در تماس با رويترز عنوان داشت كه به اين نيروها حمله شده است. در زمان انجام اين گفت‌وگو صداي تيراندازي به گوش مي‌رسيد.

از سوي ديگر آتني وك آنتي، سخنگوي رياست جمهوري سودان جنوبي به رويترز گفت: درگيري‌ها ميان اعضاي گارد رياست جمهوري در پادگان جبل آغاز شد

وي از برقراري مقررات منع آمد و شد از ساعت 18 تا شش به وقت محلي ( 15 تا سه به وقت گرينويچ)در پايتخت تا اطلاع ثانوي خبر داد. به گفته رئيس جمهوري سودان جنوبي ، درگيري‌ها يكشنبه با « حمله گروهي از نظاميان وابسته به ريك ماچار و جناح او به مقر ارتش ملي سودان جنوبي » آغاز شد.وي گفت:« اين پيام آور بدبختي( ماچار) اصرار دارد به اقدامات گذشته خود ادامه دهد و من بايد به شما بگويم هيچ اقدامي از اين نوع را اجازه نخواهم داد و تحمل نخواهم كرد.»

كر با اشاره به انشعابي كه در درون شورشيان جنوب به وجود آمد گفت:« دولت من اجازه نخواهد داد كه حوادث سال 1991 تكرار شود.» سالوا كر در پاسخ به پرسش يكي از خبرنگاران درباره پناهنده شدن برخي از كودتاچيان به سفارت آمريكا اظهار بي‌اطلاعي كرد و گفت: اين مساله را بايد از سفارت آمريكا پيگيري كنيد.

ماچار در آن هنگام به همراه گروهي از شورشيان جنوب سودان جدا شده بود و سپس به طور موقت با حكومت خرطوم كه با شورشيان مي‌جنگيد ، ائتلاف كرده بود.

ماچار سپس در اوايل سال‌هاي 2000 به صفوف جنوبي‌ها پيوست.

به گزارش خبرگزاري فرانسه از جوبا ، سودان جنوبي پس از بركناري ريك ماچار به همراه مجموعه دولت صحنه تنش‌هاي سياسي است . درگيري‌ها از ماه ژوئيه، همزمان با اخراج شدن ريك ماچار، معاون سالوا كر، رئيس‌جمهوري سودان جنوبي افزايش يافته است. گفته مي‌شود كه علت اخراج وي از سوي سالوا كر، كشمكش بر سر قدرت بوده است؛ ادعايي كه دو طرف به شدت رد مي‌كنند.

ريك ماشار كه براي شركت در انتخابات رياست جمهوري سال 2015 اعلام آمادگي كرده بود، پس از اخراجش گفت: اگر قرار است كشوري متحد باشيم،‌ بنابراين نمي‌توانيم حكمراني يك فرد يا ديكتاتوري را تحمل كنيم. پس از اخراج اين مقام ارشد سودان جنوبي، سالوا كر تمام كابينه را اخراج كرد و پس از آن شايعاتي مبني بر كشمكش بر سر قدرت ميان اين دو مقام منتشر شد.

شايان ذكر است، ارتش سودان جنوبي از شورشيان سابق ارتش آزاديبخش خلق سودان كه در دوران جنگ داخلي2005-1983 با خرطوم مي‌جنگيدند، تشكيل شده است.

كودتاي نافرجام سودان جنوبي، نگراني از بازگشت شكاف‌هاي جنگ داخلي بين هواداران كر كه بسياري از آنها از قوم دينكا هستند و قوم النوار مشار را به وجود آورده است.

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن