تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله يكى از اصحاب خود را غمگين مى‏ديدند، با شوخى او...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819167602




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خبرگزاري فرانسه: تشديد نگرانيها درباره بروز جنگ داخلي در سودان جنوبي


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: خبرگزاري فرانسه: تشديد نگرانيها درباره بروز جنگ داخلي در سودان جنوبي
تهران / واحد مركزي خبر/ سياسي 1392/09/28
خبرگزاري فرانسه در گزارشي نوشت، با شدت گرفتن اوضاع امنيتي در سودان جنوبي تحليلگران درباره احتمال بروز جنگ داخلي در اين كشور تازه تاسيس ابراز نگراني مي كنند.
سازمان ملل روز چهارشنبه هشدار داد خشونت در سودان جنوبي به شدت در حال افزايش است و درگيري هاي فزاينده در اين كشور تازه تاسيس موجب شده است آمريكا اتباع خود و ديگر اتباع خارجي را از اين كشور خارج كند.
انگليس نيز كارمندان سفارت خود را از سودان جنوبي خارج كرده است و واشنگتن گفته است با افزايش نگراني در سودان جنوبي شمار هواپيماهاي اعزامي براي خارج كردن اتباع خارجي را افزايش خواهد داد.
سودان جنوبي كه در سال 2011 از سودان جنوبي مستقل شد در آستانه بازگشت به جنگ داخلي قرار دارد.

صدها نفر در اين خشونت ها كشته، و هزاران غيرنظامي ديگر براي حفظ جان خود از آغاز درگيريها تاكنون به پايگاههاي سازمان ملل پناه برده اند.
به گفته وزارت خارجه آمريكا اين كشور دو فروند هواپيماي باربري سي 130 و يك هواپيماي چارتر براي خارج كردن 150 تبعه آمريكا و نيز شماري از ديپلمات هاي خارجي به سودان جنوبي اعزام كرده است.

يك مسئول وزارت دفاع آمريكا كه خواست نامش فاش نشود گفت اوضاع امنيتي در سودان به شدت در حال وخيم تر شدن است و در فرودگاه اين كشور نيز تيراندازي شده است.

ماري هارف معاون سخنگوي وزارت خارجه آمريكا در اظهاراتي گفت اين كشور به شدت از موج تازه خشونت ها در سودان جنوبي نگران است.
وي گفت ما از سران سياسي اين كشور مي خواهيم از هر گونه اقدامي كه مي تواند منجر به افزايش خشونت ها شود خودداري كنند.
هارف بارديگر از همه اتباع آمريكا خواست سودان جنوبي را ترك كنند و افزود وزارت خارجه آمريكا همچنان در تلاش براي فراهم كردن امكانات ترابري بيشتر براي تسريع فرايند خارج كردن اتباع خود از اين كشور است.

مارتين نسيركي سخنگوي سازمان ملل روز چهارشنبه گفت دستكم نوزده غيرنظامي در درگيريهاي تازه ميان گروههاي نظامي رقيب در سودان جنوبي كشته شدند. وي گفت اين گروهها مختلف اكنون در حال گسترش در خارج از جوبا پايتخت سودان جنوبي هستند.
نصيركي همچنين از بروز درگيري در شهر بور در منطقه جونگلي در شرق سودان جنوبي خبر داد و افزود تنش در ديگر شهرها نيز رو به افزايش است.

جو كنترراس سخنگوي دفتر سازمان ملل در سودان جنوبي گفت نزديك به هزار غيرنظامي به اردوگاههاي اين سازمان در حومه بور پناه برده اند و اضافه كرد وضعيت بور بسيار متشنج است.
سازمان ملل همچنين از بروز درگيري در شهر توريت در ايالت اكواتورياي شرقي خبر داده است.
سالوا كر رييس جمهور سودان جنوبي خشونت ها اخير را تلاش ريك ماكار رهبر مخالفان براي كودتا وي ضد دولت توصيف كرده است. كر ماه ژوئيه ريك ماكار را بركنار كرده بود.
كر مي گويد وي آماده براي گفتگو با ماكار براي حل بحران كنوني است. با اين حال ماكار در اظهاراتي كه روز چهارشنبه منتشر شد تلاش براي سرنگوني دولت را تكذيب كردو در عوض كر را به استفاده از خشونت به عنوان بهانه اي براي دفع هر گونه به چالش كشيدن حكومتش توصيف كرد.

وي در گفتگو با روزنامه سودان تريبون چاپ فرانسه گفت آنچه در جوبا روي داده است در واقع سوء تفاهم داخلي در گارد رياست جمهوري سودان جنوبي است نه تلاش براي كودتا.

بسياري از شهروندان ساكن جوبا از آغاز درگيري ها در روز شنبه تاكنون خود را در داخل خانه هايشان حبس كرده اند و از ترس جانشان خارج نمي شوند.

ديگران نيز با استفاده از كاهش احتمالا موقت درگيري ها در روز چهارشنبه براي پناه بردن به مناطق امن تر از جمله پايگاههاي سازمان ملل استفاده كردند. اين درحالي است كه سالوا كر درخواست كرده است مردم به زندگي عادي خود بازگردند.

اروه لادسو رييس نيروهاي صلحبان سازمان ملل در شوراي امنيت اين سازمان گفت از زمان آغاز درگيريها بين چهارصد تا پانصد جسد به بيمارستانهاي جوبا منتقل شده است و هشتصد تن ديگر نيز زخمي شده اند.
ژرار آرو رييس فرانسوي شوراي امنيت نيز تلفات را بسيار سنگين ارزيابي كرد با اين حال تاييد نكرد چند نفر كشته شده اند.

درگيري هاي كنوني در سودان جنوبي موجب آشكار شدن اختلافات شديد داخلي در اين كشور شده است كه شمار سلاح هاي در دست افراد غيرنظامي در آن بسيار زياد است.
كر و ماكار اهل گروههاي مختلف نژادي هستند و در طول جنگ داخلي 1983 تا 2005 ميلادي رو در روي يكديگر جنگيده اند.

دولت سودان جنوبي اعلام كرده است ده شخصيت برجسته اين گروه كه بسياري از آنها وزراي سابق هستند در عمليات سركوب متهمان به توطئه كودتا در اين كشور بازداشت شده اند.

كر گفت پيتر گدت از فرماندهان قدرتمند ارتش كه در سال 2011 شورش كرد اما دوباره به ارتش ملحق شد، دوباره شورش كرده اند و حملات در حمايت ماكار در منطقه جونگلي صورت داده است.
چندين شركت هواپيمايي در منطقه فعاليت خود را در فرودگاه جوبا از سرگرفته اند. صف هاي طولاني اتباع خارجي از جمله اعضاي گروههاي امدادرسان بين المللي در فرودگاه جوبا تشكيل شده است تا با اولين پرواز به كشورهايشان بازگردند. ديگران نيز با اتوبوس عازم اوگاندا شده اند.

ارين پوليش از جمله امدادرسانان آمريكايي پس از ورود به كنيا اعلام كرد سودان جنوبي تبديل به صحنه خشونت هاي داخلي شده است.
167/106

پنجشنبه 28 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن