تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دانش پيشواى عمل و عمل پيرو آن است. به خوشبختان دانش الهام مى‏شود و بدبختان از آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803263972




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا اسرائيل با هرگونه توافق هسته‌اي غرب با ايران مخالف است؟


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: چرا اسرائيل با هرگونه توافق هسته‌اي غرب با ايران مخالف است؟
اسرائيل ايران را حتي بدون در اختيار داشتن سلاح هسته‌اي نيز يك «تهديد وجودي» تلقي مي‌كند و همواره به دنبال براندازي حكومت جمهوري اسلامي ايران است.


به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پايگاه تحليلي "فارن پاليسي اين فوكس" در مقاله‌اي به قلم "ميثم بهروش" و «آندرس پرسون" مي‌نويسد: توافق هسته‌اي موقتي كه سرانجام در نوامبر گذشته بين ايران و قدرت‌هاي جهان صورت گرفت، به عنوان موفقيتي تاريخي در ديپلماسي بين المللي، با استقبال غرب مواجه شد.

*** اوباما توافق ژنو را گام نخست براي رسيدن به توافق بزرگ توصيف مي‌كند

اين توافقنامه، در ازاي لغو موقت و نسبي تحريم‌ها، محدوديت‌هايي را بر برنامه هسته‌اي ايران تحميل مي‌كند كه در عين حال تضمين مي‌كند فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران، تحت كنترل درآمده اما به توقف كامل فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران منجر نشود. باراك اوباما، رئيس‌جمهور آمريكا با توصيف اين توافق، به عنوان «گام اول» براي رسيدن به يك «توافق بزرگ»، مدت كوتاهي پس از اعلام نتيجه مذاكرات، ادعا كرد كه «براي اولين بار در تقريبا يك دهه گذشته، ما [آمريكا] توانستيم جلوي پيشرفت برنامه هسته‌اي ايران را بگيريم و در آينده، بخش‌هاي اصلي اين برنامه را به عقب باز مي‌گردانيم.» وي افزود: «به بيان ساده تر، اين محدوديت ها جلوي راههاي ممكن براي دستيابي ايران به بمب هسته‌اي را مي‌گيرد.»

*** ابراز خوشبيني دولت‌هاي غربي به توافق موقت

ديگر دولت‌هاي غربي، از جمله انگليس و فرانسه نيز كم و بيش در بيانيه‌هاي خود، نسبت به دورنماي توافقنامه موقت ژنو و پيامدهاي آن در خاورميانه و تقويت امنيت جهاني، ابراز خوشبيني كرده‌اند. همانطور كه وزير امور خارجه انگليس در برداشت كلي خود در مورد اين توافقنامه مي‌گويد: «اين توافق به نفع كل دنيا است.»

اما رهبران اسرائيل، به وعده‌ها و دلگرمي‌هاي مقامات دولت اوباما مبني بر اينكه اين توافق درعمل به نفع امنيت اسرائيل خواهد بود، اعتنايي نداشته و همچنان به مخالف‌هاي خود با هدف جلوگيري از توافق نهايي ادامه مي‌دهند.

*** نتانياهو پيش از اعلام جزئيات توافقنامه، آن را اشتباه تاريخي خواند

اما بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسرائيل با شتاب فراوان، پيش از آنكه حتي جزئيات اين توافقنامه منتشر شود، آن را «اشتباهي تاريخي» خواند و اعلام كرد كه از گردن نهادن به هرگونه توافقي كه نتيجه آن، چيزي جز از بين بردن قطعي برنامه غني سازي هسته‌اي تهران باشد، خودداري مي‌كند. نتانياهو در اظهارات خود در جلسه هفتگي كابينه كه اندكي پس از توافق ژنو برگزار شد، تاكيد كرد كه: «امروز دنيا به جاي خطرناك‌تري تبديل شده، چرا كه خطرناك‌ترين رژيم در دنيا، در جهت دستيابي به خطرناك‌ترين اسلحه در جهان، گام مهمي برداشته است.»

«يووال استينيتز»، وزير اطلاعات و امور راهبردي اسرائيل نيز با تكرار موضع سرسختانه نتانياهو،‌ هشدار داد: «احتمال بسياري وجود دارد كه توافق حاضر، مانند مذاكرات شكست خورده كره شمالي، ايران را به بمب هسته‌اي نزديك‌تر كند.»

*** حتي منطق هم حكم مي‌كند كه باور كنيم ايران به دنبال سلاح هسته‌اي نيست

اما سياستمداران اسرائيلي كه در عرصه سياست فعاليت مي‌كنند، همگي به خوبي آگاهند كه با توجه به ميزان سرمايه سياسي كه جامعه بين الملل صرف حل اين مناقشه كرده است، اگر تهران از اين مذاكرات به عنوان ترفندي براي فريب دادن دنيا استفاده كند و به طور مخفيانه براي دستيابي به بمب هسته‌اي تلاش كند، واقعا وارد بازي بسيار خطرناكي شده است. حتي با اين فرض كه ايران جاه‌ طلبي‌هاي هسته‌اي خود را در سر بپروراند نيز، منطق حكم مي‌كند كه در اين شرايط كه جمهوري اسلامي پس از سال‌ها بي‌اعتمادي دوطرفه كه هزينه‌هاي زيادي براي طرفين در بر داشته، و اكنون در جهت اعتمادسازي گام برمي‌دارد، چنين كاري بكند.

*** اسرائيل ايران را حتي بدون در اختيار داشتن سلاح هسته‌اي، يك «تهديد وجودي» تلقي مي‌كند

اما آنچه كه دقيقا موجب تشويش و نگراني تل‌آويو شده، اين است كه استفاده از هرگونه راه حل ديپلماتيك براي حل مسئله هسته‌اي ايران، باعث مي‌شود كه جنگ طلبان اسرائيلي، تنها توجيه ممكن و عملي خود را براي سرنگوني حكومت جمهوري اسلامي با استفاده از حمله نظامي، از دست دهند. حقيقت اين است كه اسرائيل ايران را حتي بدون در اختيار داشتن سلاح هسته‌اي نيز يك «تهديد وجودي» تلقي مي‌كند و قصد براندازي آن را دارد. علت اين مسئله تنها به خاطر برنامه هسته‌اي ايران يا شعارهاي ضد اسرائيلي آن نيست، بلكه ترس اصلي اسرائيل، عمدتا از ايران بعد از انقلاب اسلامي و مشتري‌هاي آن در خاور نزديك است؛ چرا كه اين‌ها موانع اصلي تسلط اسرائيل بر خاورميانه به شمار مي‌روند.

*** ايران حتي بدون داشتن سلاح هسته‌اي هم قادر است با اقتدار كامل به بقاي خود ادامه دهد

در ماه اكتبر، نتانياهو در مصاحبه‌اي نادر با شبكه «بي بي سي» فارسي هشدار دارد كه اگر ايران به سلاح هسته‌اي دست پيدا كند، « مانند كره شمالي فناناپذير خواهد شد.» اما ناظراني كه به اين مسئله واقع بينانه‌تر مي‌نگرند، مدت‌ها است كه پذيرفته‌اند جمهوري اسلامي ايران در هر صورت به بقاي خود ادامه خواهد داد و به رغم فتنه 88، كه اسرائيلي‌ها اميدوار بودند در نهايت موجب تغيير رژيم شود، و يا احتمال حمله خارجي به اين كشور در نتيجه شكست مذاكرات، هنوز هم با اقتدار كامل پابرجاست. توافق تاريخي ژنو، در حال حاضر با كمك به جلوگيري از جنگ و از ميان برداشتن اين گزينه طلايي براي تغيير رژيم در ايران، موجب شده تا اسرائيل همچنان به اصرار خود مبني بر نگه داشتن تمامي گزينه‌ها بر روي ميز و جلب حمايت از اسرائيل در صورت حمله به ايران، ادامه دهد.

*** هدف اسرائيل متوقف ساختن برنامه هسته‌اي ايران نيست بلكه براندازي كامل حكومت جمهوري اسلامي است

به علاوه، اين مسئله تا حد زيادي دليل رويكرد حداكثري دولت نتانياهو را نسبت به تحريم‌هاي بين المللي عليه ايران روشن مي‌سازد. از نظر تل‌آويو، تحريم‌ها تنها شيوه‌اي براي فشار آوردن بر ايران در خصوص مسئله هسته‌اي اين كشور نيست بلكه عمدتا تداوم سياستي است كه با بهره گيري از روش‌هاي ديگر، سعي دارد كه در نهايت، ملت و كشور ايران را از پاي درآورد.

در طول ماه‌هاي آينده، در حالي كه جامعه بين الملل براي حل و فصل قطعي پرونده هسته‌اي ايران در جهت رسيدن به توافقي «جامع» تلاش مي‌كند، مطمئنا اسرائيل نقش مخرب خود را براي جلوگيري از رسيدن به توافق نهايي، افزايش مي‌دهد.

با اين حال،‌ نگراني بزرگ‌تر اسرائيل اين است كه دولت اوباما چطور مي‌خواهد جلوي عوامل طرفدار اسرائيل در كنگره آمريكا را از تشديد تحريم‌ها عليه ايران بگيرد و در عين حال به سمت تعديل و كاهش آنها گام بردارد. به گفته جان كري: «اكنون كه گام نخست برداشته شد، قسمت واقعا دشوار كار تازه شروع مي‌شود.»

انتهاي پيام/

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن