تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بزرگ ترين مصيبت ها، نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804314232




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تحريم هاي ايران كاهش نمي‌يابد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: تحريم هاي ايران كاهش نمي‌يابد
براي ادامه فشار بر اقتصاد ايران، ما بانك‌هاي خارجي را در مقابل انتخابي دشوار قرار داده‌ايم. آنها بايد ميان كار با بانك‌ها و شركت‌هاي ايراني و آمريكايي يكي راانتخاب كنند. نمي‌توانند با هردوي آنها كار كنند.


ديويد كوهن *

فشار شديد تحريم‌هاي بين‌المللي به رهبري آمريكا، دولت ايران را پاي ميز مذاكرات ژنو آورد و موجب دستيابي به توافق بر سر برنامه اقدام درباره برنامه هسته‌اي ايران شد. من به عنوان مقام مسئول طراحي و اعمال تحريم‌ها عليه ايران در آمريكا، اطمينان دارم كه فشار تحريم‌ها عليه ايران به طور فزاينده ادامه مي‌يابد. ايران شش ماه ديگر وقتي زمان توافق موقت كنوني به پايان برسد، از امروز هم گرفتارتر خواهد شد.

دليل حرفم اين است.

براي شروع بايد بگويم، مجموعه تدابير كاهش تحريم كه در توافق موقت كنوني انديشيده شده از نظر اقتصادي چندان براي ايران با اهميت نيستند. مهمترين بخش اين كاهش تحريم امكان دسترسي ايران به 2/4 ميليارد دلار از دارايي مسدودشده خودش است كه در خارج از اين كشور قرار دارد. از سوي ديگر تحريم‌هاي آمريكا عليه صادرات پتروشيمي ايران و همچنين صنايع خودروسازي به طور موقت تعليق مي‌شوند. به تخمين ما، با تعليق اين بخش از تحريم، 5/1 ميليارد دلار درآمد طي 6 ماه آينده نصيب ايران مي‌شود البته در شرايطي كه ايران بتواند براي محصولات خودرو و پتروشيمي خودش مشتري پيدا كند. اين كار دشواري است. صنعت خودروي ايران دچار مشكلات درازمدت است و واردكنندگان پتروشيمي قراردادهاي بلندمدت را ترجيح مي‌دهند كه اين هم با توجه به شش ماهه بودن مدت توافقنامه با ايران، ممكن نيست.

در توافق اخير، تحريم‌ها عليه ايران در زمينه خريد و فروش طلا هم تعليق شده‌است. اما چون محدوديت‌هاي باقي‌مانده عليه ايران اين كشور را از استفاده از ذخاير خارجي‌ يا پول خودش براي خريد طلا منع مي‌كند، اين بند هم ارزش چنداني براي ايران ندارد. هر طلايي كه ايران خريداري مي‌كند ارزش خود را در مقابل ارزي كه براي خريد آن تلف كرده از دست مي‌دهد.

اين توافق تحت شرايط سختي، به ايران امكان مي‌دهد كه 400 ميليون دلار از پول مسدود شده‌اش را براي پرداخت شهريه دانشجويان ايراني مشغول به تحصيل در خارج به خارج از كشور منتقل كند. اگر ايراني‌ها به تعهدات خود در اين توافق پايبند باشند، طي شش ماه آينده به 6 تا 7 ميليارد دلار از دارايي خود دسترسي مي‌يابند. اين يعني دستيابي به پول خودشان . حتي يك دلار از ماليات‌دهندگان آمريكا به جيب ايران نمي‌رود.

با توجه به اقتصاد دچار مشكل ايران، اين مقدار پول آزاد شده به جايي نمي‌رسد. ايران در ركود شديد است و اقتصادش سال گذشته 5 درصد كوچك شد. نرخ تورم سالانه در ايران اكنون 40 درصد است. پول ملي ايران 60 درصد از ارزش خود را از دست داده‌است. اين ميزان كاهشي كه در تحريم‌ها ايجاد مي‌شود بخش كوچكي از 80 ميليارد دلاري است كه ايران از سال 2012 به خاطر تحريم‌هاي آمريكا، اتحاديه اروپا و تحريم‌هاي نفتي از دست داده‌است. اين ميزان بخش اندكي از 100 ميليارد دلاري پول ايران است كه در خارج ازكشور مسدود شده و اين كشور به آن دسترسي ندارد.

اقتصاد ايران همچنان دچار مشكل خواهد ماند زيرا چارچوب اصلي تحريم‌هاي آمريكا به ويژه تحريم‌هاي نفتي، بانكي و پولي همچنان دست نخورده باقي مي‌ماند .تحريم‌هاي نفتي به تنهايي ماهانه 5 ميليارد دلار به ايران زيان مي‌زند. اين يعني طي مدت شش ماهه توافق، ايران 30 ميليارد دلار از درآمد نفتي خود را از دست مي‌دهد. دسترسي ايران به درآمدهاي نفتي‌اش هرچه كه باشد، همچنان مسدود مي‌ماند.

همه تحريم‌هاي ما عليه موسسات مالي ايران دست نخورده باقي مي‌ماند. اين يعني ايران همچنان به دور از سيستم بانكي بين‌المللي خواهد ماند و توانايي جابه جايي يا هزينه كردن پول خودش را ندارد. تحريم‌هايي كه سرمايه‌گذاري در بخش انرژي ايران را منع مي‌كند و مانع از توسعه منابع نفت و گاز اين كشور مي‌شود همچنان باقي مي‌ماند. ممنوعيت كامل تجارت آمريكا با ايران هم باقي مي‌ماند.

همانطور كه پرزيدنت اوباما هنگام اعلام خبر برنامه اقدام ژنو گفت، ما كاملا به اعمال تحريم‌ها متعهد هستيم. ما مي‌دانيم كه تحريم‌ها خود به خود اجرا نمي‌شوند و براي تضمين اجراي آنها، شركت‌هاي اصلي و دور زنندگان تحريم‌هارا شناسايي و تحريم مي‌كنيم.تيم من در وزارت دارايي در كنار ديگر اعضاي دولت آمريكا در سالهاي اخير بيش از 600 بار اين كار راكرده‌اند و به اين كار ادامه خواهند داد.

براي ادامه فشار بر اقتصاد ايران، ما بانك‌هاي خارجي را در مقابل انتخابي دشوار قرار داده‌ايم. آنها بايد ميان كار با بانك‌ها و شركت‌هاي ايراني و آمريكايي يكي راانتخاب كنند. نمي‌توانند با هردوي آنها كار كنند. براي محدود نگه داشتن درآمد نفت ايران، ما همچنان تلاش مي‌كنيم كه ايران نتواند حتي يك بشكه نفت اضافه نسبت به حالا بفروشد. ما با همه مقامات خارجي، بازرگانان و بانك‌داراني كه فكر مي‌كنند اكنون زمان آزمودن است و مي‌خواهند كه با ايران وارد تجارت شوند تماس مي‌گيريم تا اين اتفاق نيافتد. پيام ما به آنها اين است كه حواسمان به همه هست و عليه هر كسي در هر جايي كه تحريم‌هاي ايران را نقض كند اقدام خواهيم كرد.

تحريم‌ها به ايران انگيزه قوي داد تا توافق گام اول را بپذيرد و اين توافق در مذاكره براي دستيابي به يك راه حل جامع كه عدم دسترسي ايران به سلاح هسته‌اي را تضمين كند بسيار مهم است. اكنون زمان لق شدن تحريم‌ها نيست و ما اجازه اين را نمي‌دهيم.

*معاون امور تروريسم و اطلاعات مالي وزارت دارايي آمريكا

منبع : سياست ما

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن