تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):حقّ نصيحت خواه اين است كه به راه صحيحى كه مى دانى مى پذيرد، راهنمائيش كنى و سخن در حدّ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821065962




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آغاز به كار سيستم ثبت اعتبارات در بانك مركزي افغانستان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: آغاز به كار سيستم ثبت اعتبارات در بانك مركزي افغانستان
براي اولين بار سيستم ثبت اعتبارات به منظور بهبود روند پرداخت وام توسط بانك‌ها در بانك مركزي افغانستان آغاز به كار كرد.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس در كابل، به گفته مقام‌هاي بانك مركزي افغانستان، با ارائه خدمات ثبت اعتبارات، مصونيت معاملات و ارائه وام بانك‌هاي اين كشور افزايش مي‌يابد.

«خان افضل اده وال»، معاون بانك مركزي افغانستان در نشست خبري امروز دوشنبه در كابل، گفت كه با ايجاد اين سيستم، بانك‎ها از طريق حساب كاربري به صورت آنلاين به اطلاعاتي در مورد مشتري، هويت، تضمين اموال منقول و سوابق آن دست پيدا خواهند كرد.

به گفته وي، سيستم ثبت اعتبارات، به مبلغ 2.5 ميليون دلار با هزينه مالي بانك جهاني و توسط يك بانك آلماني براي بانك مركزي افغانستان طراحي شده است.

معاون اول بانك مركزي افغانستان تاكيد كرد كه امكان تقلب در اين سيستم وجود ندارد.

گفته مي‎شود، هم اكنون افراد و شركت‎ها در افغانستان به سختي و با رابطه‌هاي شخصي از بانك‌هاي اين كشور وام مي‎گيرند، اما به گفته افضل، با افتتاح سيستم ثبت اعتبارات، روند دادن وام در افغانستان آسان‎تر شده و خطرات احتمالي آن نيز كاهش خواهد يافت.

وي همچنين اظهار داشت: در اين سيستم، تمامي گزارش‎هاي اعتباري و سوابق پرداخت افراد، ذخيره و در اختيار تمام بانك‎هاي افغانستان قرار خواهد گرفت.

«نثاراحمد يوسف زي»، مدير اعتباري بانك مركزي افغانستان نيز گفت كه بر اساس قانون بانكداري افغانستان اشتراك در سيستم ثبت اعتبارات اجباري است.

وي افزود: تمامي افراد به ويژه تاجران و سرمايه‌گذاران افغان مي‎توانند اعتبارات خود را ثبت كنند، تا اين اطلاعات در اختيار بانك‎هاي افغانستان قرار گيرد.

به گفته يوسف زي، در اين سيستم تمامي اطلاعات مشتركين به جز اطلاعات سياسي، عقيدتي و حساب‌هاي پس‌انداز، ثبت مي‎شوند و چنانچه بانك‎ها از اين اطلاعات سو استفاده كنند، به جريمه نقدي محكوم خواهند شد.

مدير اعتباري بانك مركزي افغانستان خاطرنشان كرد: در صورت نياز، نهادهاي بيمه، قضايي و برخي از نهادهاي ديگر نظارتي مالي نيز مي‎توانند از اين سيستم در افغانستان استفاده كنند.

اين سيستم زير نظر پروژه استحكام مالي در افغانستان آماده بهره برداري شده است.

«خليل صديق»، رئيس اتحاديه بانك‎هاي خصوصي افغانستان نيز سيستم ثبت اعتبارات را در امور بانكي اين كشور مفيد دانسته و اظهار داشت كه تا كنون اين سيستم در افغانستان وجود نداشت و اكثر بانك‎هاي اين كشور به روش انتخابي، وام پرداخت مي‎كردند و اعتبار وام گيرند‎گان را از بازار جمع آوري مي‎كردند كه اين مسئله در داد و ستد و تجارت در افغانستان تأثير منفي داشت.

گفته مي‎شود، سيستم ثبت اعتبارات تحت نظارت بانك مركزي افغانستان به بخش خصوصي«حركت» اين كشور سپرده شده كه تمام مسئوليت پيشبرد و تنظيم سيستم ثبت اعتبارات را بر عهده دارد.

«نسيم اكبر»، رئيس موسسه حركت نيز در اين نشست خبري اظهار داشت: هدف از ايجاد اين سيستم، گزارش‌دهي اعتبارات عمومي است كه اطلاعات را با بخش بانكي افغانستان شريك مي‌كند.

پيش از بهره برداري سيستم ثبت اعتبارات، سيستم تضمين‌هاي بانكي در چارچوب بانك مركزي افغانستان افتتاح شده بود.

انتهاي پيام/ز

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن