تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آدم دين‏دار چون مى‏انديشد، آرامش بر جان او حاكم است. چون خضوع مى‏كند متواضع است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819633194




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افشاگري هاي تازه از گوانتانامو


واضح آرشیو وب فارسی:رسالت: افشاگري هاي تازه از گوانتانامو
حامد رشيدي

زندان گوانتانامو همچنان به نماد شكنجه و توحش در آمريكا تبديل شده است. اوباما در جريان مبارزات انتخاباتي سال 2008 به شهروندان آمريكايي وعده تعطيلي زندان گوانتانامو را داد اما اين مسئله در نهايت تحقق پيدا نكرد. اسرار و حقايق موجود در خصوص زندان گوانتانامو همچنان پنهان باقي مانده است .اسناد منتشر شده از زندان گوانتانامو نشان مي‌دهند در اين زندان از روشهاي بحث‌انگيز، مانند فنون سلب اراده، خشونت‌هاي جنسي، وحشت‌انگيزي، محروميت از محرك‌هاي حسي، هيپنوتيزم و تلقين‌پذيري، اعدام‌هاي ساختگي، توهين‌هاي مذهبي و روش‌هاي ضد حقوق بشري ديگر براي گرفتن اعتراف و شكنجه زندانيان استفاده شده است.

بعد از جنگ هاي عراق و افغانستان، موضوع استفاده روزافزون آمريكا از شكنجه و روشهاي غيرانساني براي بازجويي، توجه زيادي را به خود جلب كرده است.«فيليپ سندز»، استاد دانشكده حقوق دانشگاه لندن، در كتابي با عنوان «تيم شكنجه» كه در سال 2008 به رشته تحرير درآورد، از روش هايي براي شكنجه در زندان «گوانتانامو» پرده برداشت كه به دست نوجواناني
به ندرت بالاي بيست سال انجام مي شد. از جمله روش هايي كه در اين زندان مورد استفاده قرار مي گرفت ، روش غرق مصنوعي بود.اين روش، يك شيوه قديمي بخصوص در جنگ ويتنام بوده است. در اين شيوه، قرباني را بر روي يك تخته يا سطح صاف ثابت مي كنند. سپس صورت او را با يك پارچه مي پوشانند، به طوري كه سطح صورت، چشم ها، بيني و دهان كاملاپوشيده باشد. سپس به تدريج كمي آب بر روي پارچه، پيشاني و روي صورت مي ريزند تا پارچه نمناك شود و سپس كم كم بر مقدار آب البته بسيار مختصر مي افزايند. به تدريج كه رطوبت پارچه بيشتر مي شود تنفس سخت تر به نظر مي رسد و ظرف مدت بسيار كوتاهي بدون اينكه به واقع راه تنفس مسدود شده باشد قرباني احساس خفگي شديد كرده و در حقيقت مرگ را جلوي چشم خود مي بيند.

اين گونه شكنجه ها هيچ اثري بر بدن زنداني نمي گذارد اما بسيار تاثير گذار و آزار دهنده هستند. باراك اوباما به اين مسئله اذعان دارد و در عين حال به كاركنان سيا اين دلگرمي را داده است كه آنها نبايد به خاطر اشتباههاي گذشته مايوس شوند!مايكل هيدن ، رئيس سابق سازمان سيا، به استفاده از اين شيوه ها براي بازجويي اذعان دارد و تاكيد مي كند كه همين شيوه ها سبب تامين امنيت بيشتر براي آمريكا شده و نتيجه بخش بوده است. اما وكلاي زندانيان گوانتانامو تاكيد دارند كه اين شيوه ها بي نتيجه بوده و اعترافهايي كه موكلان آنها تحت شكنجه داده اند فاقد ارزش قانوني است. باوجود اين ، واشنگتن تاكيد دارد افراد دخيل در اين قضيه تحت پيگرد قانوني قرار نخواهند گرفت. به گفته كالين رولي ، حقوقدان آمريكايي، مقامات سازمان سيا چراغ سبز اين شكنجه ها را داده بودند حال آنكه اين رويه برخلاف مفاد معاهده ژنو است.

اخيرا موسس زندان گوانتانامو در يادداشتي به اينكه افتتاح اين زندان و روش‌هاي ضد حقوق بشري مورد استفاده در آن اشتباه بوده‌، اعتراف كرده و خواستار تعطيلي آن شده است.ژنرال آمريكايي كه زندان خليج گوانتانامو را تأسيس كرد گفته افتتاح اين زندان از اساس اشتباه بود.

ژنرال لينرت در سال 2002 مدير «نيروي اجرايي مشترك» بود كه مسئوليت ساخت زنداني در خليج گوانتانامو را به عهده داشت. لينرت در اين خصوص مي گويد:

" اين زندان به خاطر هراس از «حملات 11 سپتامبر 2001» ايجاد شد و تصور بر اين بود كه زندانيان اين مكان مي‌توانند گنجينه اطلاعاتي باشند.با اين حال، مدت اندكي پس از باز شدن گوانتانامو، لينرت به اين نتيجه رسيد كه اين عمليات، اشتباه بوده است. اكثر افراد دستگير شده اطلاعات زيادي نداشتند و شواهد كافي هم براي مرتبط كردن آنها با جرائم جنگي موجود نبود.

ما پس از آنكه به خاطر اقداماتمان در زمينه شكنجه و زنداني كردن افراد در اين زندان مورد تهاجم واقع شديم، حسن‌نيت دنيا به خودمان را بر باد داديم. تصميم ما براي باز نگاه داشتن گوانتانامو به دشمنانمان كمك كرده است چون اين تصميم هر گونه برداشت منفي از آمريكا را تأييد مي‌كند."

بخش‌هايي از گزارش مربوط به روش‌هاي شكنجه سيا در زندان‌هاي برون‌مرزي اين كشور كه در دوران جرج دبليو بوش شروع شد، منتشر مي‌شود..دولت آمريكا براي روشهاي شكنجه‌آميز مورد استفاده در زندانهاي برون‌مرزي اين كشور از جمله گوانتانامو از واژه «روشهاي ارتقا يافته بازجويي» استفاده مي‌كند.«ديان فاينشتاين»، رئيس اين كميته گفته كه سازمان سيا و دولت اوباما توافق كرده‌اند كه بخش‌هايي از گزارش 6000 صفحه‌اي اين كميته با عموم مردم در ميان گذاشته شود.سازمان سيا پس از حوادث 11 سپتامبر از روشهايي براي بازجويي از مظنونان به تروريسم استفاده كرد كه مصداق بارز شكنجه محسوب مي‌شوند. اين گزارش محصول يك كار 3 ساله و صرف40 ميليون دلار است. مقامات اطلاعاتي و قانونگذاران آمريكايي پس از تكميل آن بر سر اينكه چه مقدار از اطلاعات موجود در آن بايد به اطلاع عموم برسد، اختلاف داشته‌اند.

سازمان سيا در عوضِ امضاي قراردادها براي كمك به عمليات «ضد تروريسم در آمريكا» به زندانيان پرداخت مبالغ ميليون دلاري از حساب بانكي مخفي اين سازمان را وعده مي‌داد. هنوز مشخص نيست كه هر زنداني به طور دقيق چه مبلغي دريافت كرده است.افزون بر پيشنهاد مبالغ كلان، سازمان سيا از ديگر تاكتيك‌ها براي بدل كردن زندانيان به جاسوس بهره مي‌گرفت. آنان به شماري از زندانيان وعده دادند كه خانواده‌هايشان در امان خواهند بود و تعدادي ديگر را با تهديد كودكانشان مجبور به همكاري كردند.به گفته يكي از مقامات، شماري از اطلاعات ارائه شده از سوي اين جاسوس‌ها در انجام حملات از سوي پهپادهاي تروريست آمريكا به عاملان القاعده مورد استفاده قرار گرفت. شماري از زندانيان در نهايت، پس از آزادي همكاري با سازمان سيا را متوقف كردند.

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: رسالت]
[مشاهده در: www.resalat-news.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 133]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن