تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين قلب‏ها، قلبى است كه ظرفيت بيشترى براى خوبى دارد و بدترين قلب‏ها، قلبى اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803274980




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقشه سعودي‌ها عليه شيعيان براي روز اربعين حسيني (ع)


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: نقشه سعودي‌ها عليه شيعيان براي روز اربعين حسيني (ع)
از ديد اكثر قريب به اتفاق ناظران و تحليلگران مسائل بين الملل، روند اخير اوضاع در منطقه خاورميانه، از تحولات ميداني سوريه گرفته تا توافق هسته اي ايران، به نفع عربستان سعودي نبوده و اين كشور را به برنامه ريزي براي اقدامات متقابل كشانده است. در اين ميان، برخي روندها از وجود برنامه اي از سوي سعودي ها عليه شيعيان منطقه در روز اربعين حسيني حكايت دارد.
از ديد اكثر قريب به اتفاق ناظران و تحليلگران مسائل بين الملل، روند اخير اوضاع در منطقه خاورميانه، از تحولات ميداني سوريه گرفته تا توافق هسته اي ايران، به نفع عربستان سعودي نبوده و اين كشور را به برنامه ريزي براي اقدامات متقابل كشانده است. در اين ميان، برخي روندها از وجود برنامه اي از سوي سعودي ها عليه شيعيان منطقه در روز اربعين حسيني حكايت دارد.

به گزارش «تابناك»، حاكمان سعودي طي هفته هاي اخير بيش از هر زمان ديگري نسبت به موقعيت و نفوذ خود در منطقه خاورميانه احساس خطر و نگراني كرده اند. از يك سو، پيروزي هاي ارتش سوريه، شورشيان وابسته به عربستان را در موضع ضعف قرار داده و از سوي ديگر، توافق هسته اي ايران و غرب و چشم انداز احياي نفوذ منطقه اي جمهوري اسلامي، بزرگترين تهديد را متوجه سعودي ها كرده است.

در همين راستا، اين دولت با كمك عناصر و گروه هاي وابسته به خود در منطقه، دست به مجموعه تحركاتي زده كه در درجه نخست در راستاي ناامن كردن منطقه و در درجه دوم (و به عنوان اصلي ترين هدف) با هدف ايجاد تفرقه ميان شيعه و سني و از اين طريق، تحت فشار قرار دادن شيعيان در منطقه صورت مي گيرد.

يكي از مهمترين اقدامات در اين زمينه كه طي هفته هاي اخير صورت گرفت، حمله انتحاري به سفارت ايران در بيروت بود كه با هدف تهديد مستقيم ايران و به عبارتي اعمال فشار بر ايران و حزب الله براي دست كشيدن از حمايت دولت سوريه صورت گرفت. گروهي كه مسئوليت اين حمله را بر عهده گرفت، آشكارا يكي از گروه هاي وابسته به القاعده است كه از سوي دولت عربستان حمايت مي شود.

اما فاز دوم و جدي تر برنامه سعودي ها، در عراق كليد خورده و جريان دارد. اين فاز، به طور خاص به شكل بمب گذاري ها و انجام حملات تروريستي در مناطق مختلف عراق نمود پيدا كرده است. حملاتي كه طي يكي دو هفته اخير، عراق را به خونين ترين روزهاي خود طي يك دهه اخير كشانده است.

اما سايت شبكه خبري «العربيه» (رسانه منطقه اي وابسته به خاندان سعودي) اخيراً تصويري را از محل وقوع انفجارهاي عراق منتشر كرده كه دقت در جزئيات آن، نكات بسيار مهمي را از برنامه جديد سعودي ها براي عراق و كل منطقه روشن مي سازد.

نقشه سعودي‌ها عليه شيعيان براي روز اربعين حسيني (ع)

در تصويري كه العربيه منتشر كرده، نقشه عراق به سه منطقه كلي تقسيم شده است: مناطق داراي اكثريت جمعيت شيعه، مناطق با اكثريت جمعيت سني و مناطق كرد نشين. آن گونه كه از اين تقسيم بندي بر مي آيد، چهار مورد از خونين ترين انفجارهاي روزهاي اخير، در مناطقي صورت گرفته كه اكثريت جمعيت آن را سني ها و كردها تشكيل مي دهند و مناطق شيعه نشين از آن در امان بوده اند.

با مشاهده اين تصوير، بلافاصله اين سوال مطرح مي شود كه چه لزومي وجود داشته براي بيان خبري درباره محل وقوع انفجارهاي عراق، به جاي نقشه هاي مرسوم تقسيم كشوري، از نقشه اي با تقسيم بندي مذهبي و قومي استفاده شود. آيا جز اين است كه هدف از آن، برانگيختن احساسات قومي اهل سنت عليه شيعيان است؟

بر اين اساس، مي توان سناريوي سعودي ها را به اين صورت خلاصه كرد كه دولت عربستان ابتدا با استفاده از گروه هاي وابسته به خود، و در رأس آن ها القاعده، اقدام به انجام مجموعه اي از اقدامات تروريستي در خاك عراق مي كند. نخستين هدفي كه به اين ترتيب براي سعودي ها تأمين خواهد شد، القاي اين موضوع است كه دولت نوري مالكي در عراق، از كنترل اوضاع ناتوان است و يا اصولاً توجهي به بخش هاي خاصي از كشور ندارد.

اما ماجرا به همين جا خلاصه نمي شود؛ زيرا دولت عربستان سپس با استفاده از بازوهاي رسانه اي خود و در رأس آن ها القاعده، اين موضوع را به ذهن افكار عمومي اهل سنت القا مي كند كه با توجه به نقشه مذهبي و قومي انفجارها و اقدامات تروريستي در عراق، اين اقدامات طبيعتاً كار شيعيان بوده و نوعي تسويه حساب مذهبي به شمار مي رود. به اين ترتيب، عرصه لازم براي تحريك افكار عمومي عليه شيعيان و انتقام گيري آن ها آماده مي شود.

از سوي ديگر، با توجه به بازه زماني جريان يافتن اين گونه وقايع، مي توان نتيجه گرفت كه هدف اصلي سعودي ها از اين سناريو، شوراندن عامه اهل سنت عراق عليه شيعيان در روز اربعين حسيني (ع) است. به اين ترتيب، شايد در صورت انديشه نشدن تدابير لازم در عراق و كل منطقه براي اين روز، شاهد روز تلخي براي شيعيان باشيم. هشياري و آمادگي براي جلوگيري از وقايع ناگوار در شرايط كنوني براي كل منطقه ضروري به نظر مي رسد.

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن