تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 26 خرداد 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):پيش از آن كه زبانت تو را به زندان طولانى و هلاكت درافكند، او را زندانى كن، زيرا هيچ چ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801177895




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هزينه پرتاب ميمون به فضا چقدر شد؟


واضح آرشیو وب فارسی:الف: هزينه پرتاب ميمون به فضا چقدر شد؟
مدير پروژه اعزام انسان به فضا گفت: سامانه جذب ضربه فرود، حسگرهايي براي اندازه گيري ميزان صوت و پرتاب كاوشگر با سوخت مايع از جمله سه فناوري بوده است كه همزمان با پرتاب كاوشگر پژوهش مورد آزمايش قرار گرفت.

به گزارش ايرنا، دومين كاوشگر ايراني حامل موجود زنده با عنوان پژوهش به همت متخصصان ايراني روز شنبه همزمان با نخستين روز هفته پزوهش با موفقيت پرتاب شد و متخصصان كشورمان پس از اين پرتاب توانستند موجود زنده را سالم بازيابي كنند.

كاوشگر پژوهش نيز همانند كاوشگر پيشگام حامل يك ميمون از نژاد رزئوس بود . اين كاوشگر در مدت زمان ۱۵۰ دقيقه مسير يو (U )شكلي را تا ارتفاع ۱۲۰ كيلومتري از جو زمين در مدت زمان ۱۵ دقيقه طي كرد. دكتر محمد ابراهيمي مدير پروژه اعزام انسان به فضا يادآور شد كه با انجام موفقيت آميز پرتاب اين كاوشگر علاوه بر تثبيت فناوري هاي پرتاب نخست، سه فناوري جديد آزمايش شد كه سامانه جذب ضربه فرود يكي از اين فناوري هاست . اين سامانه به صورت كاملا بومي طراحي شده است و در اين پرتاب به صورت صددرصد به كارايي لازم رسيديم .اين سامانه در كاوشگر قبلي وجود نداشت.

وي همچنين از ديگر تجهيزات مورد آزمايش در اين پرتاب را حسگرهايي با دقت بالا براي سنجش و ضبط صداي موجود در داخل كپسول و داده پردازي صوتي عنوان كرد و افزود: اين سامانه ، صوت توليد شده ناشي از پديده هاي مختلف را در داخل كپسول اندازه گيري مي كند.اين عامل براي فضانورد بسيار مهم است چرا كه براي انسان ميزان صوت موجود و شدت صداي توليد شده در داخل كابين عامل تعيين كننده اي محسوب مي شود.

ابراهيمي خاطرنشان كرد: در صورت وجود صداي ناخواسته (نويز) داخل كابين در ارتباط صوتي بين كابين فضانورد و ايستگاه كنترل اختلال ايجاد مي شود و اين نويز موجب مي شود كه صداي ايستگاه كنترل توسط فضانورد شنيده نشود. به گفته ابراهيمي در صورتي كه ميزان صداي موجود در داخل كابين اندازه گيري شود مي توان براي توليد عايق هاي لازم در آينده اقدام كرد كه تا آن جا كه ممكن است از اين نويز جلوگيري شود.

به گفته وي صدايي كه در بيرون از كابين توليد مي شود مي تواند بيش از ۱۳۰ دسي بل نيز باشد، در محيط درون بايد اين شدت صدا به ۸۰ تا ۹۰ دسي بل برسد تا محيطي آرام باشد. حتي در محيطي با صداي ۹۰ دسي بل نيز فضانورد قدرت مكالمه آسان با پايگاه را دارد. اگر بالاتر از اين مقدار باشد هم مكالمه سخت مي شود و هم به فرد استرس وارد مي شود و قدرت تصميم گيري او را كم مي كند.

ابراهيمي خاطرنشان كرد: علاوه براين ايجاد صداي بلند موجب ترس حيوان و استرس انسان مي شود كه اين ترس تاثير منفي بر آزمايش هاي حساس علمي مي گذارد. وي در مورد نحوه كاركرد حسگر ها در كاوشگر خاطرنشان كرد: اين حسگرها شدت صداهاي توليدي را در داخل كابين ضبط مي كنند تا با انجام آزمايش هاي مختلف و ايجاد عايق هاي مناسب به آستانه صداي قابل تحمل برسيم. هنوز داده هاي حاصل از اين حسگر به طور كامل تحليل نشده است. اين داده ها بايد در حافظه هاي پرحجمي قرار گيرند و سپس تجزيه و تحليل شوند.

رييس پژوهشگاه سامانه هاي فضانوردي همچنين از ديگر موارد آزمايش شده در اين پرتاب را استفاده از سوخت مايع عنوان كرد و گفت: با استفاده از اين نوع حامل علاوه بر افزايش قدرت سيستم مي توان شتاب و ارتعاش كمتري را نيز به موجود زنده داخل كابين اعمال كرد بنابراين شرايط مطلوب تري براي موجود فراهم مي شود.

وي توضيح داد: كاوشگر پيشگام (نخستين كاوشگر ايراني كه با موفقيت پرتاب شد) با سوخت جامد به ۹ جي (۹ برابر شتاب زمين) به مدار زمين رفت كه با استفاده از سوخت مايع اين شتاب به ۶ جي ( ۶ برابر شتاب موجود در كره زمين) رسيدكه استفاده از اين سوخت براي انجام آزمايش هاي علمي مناسب است. به گفته ابراهيمي براي پروژه اعزام انسان به فضا بايد به شتاب كمتر از ۴ جي دست يابيم.

پرتاب كاوشگر پژوهش با هفت ميليارد تومان
مدير پروژه اعزام انسان به فضا در مورد هزينه هاي پرتاب كاوشگر پژوهش گفت : هزينه پرتاب كاوشگر پژوهش هفت ميليارد تومان اعلام شده است كه اين رقم شامل حامل، اجزا و خود محموله است. پرتاب قبلي (كاوشگر پيشگام) با هزينه اي بالغ بر سه ميليارد تومان انجام شد. يكي از مهمترين دلايل افزايش هزينه هاي كاوشگر پزوهش به دليل استفاده از حامل بسيار پيشرفته تر در اين كاوشگر است.

ابراهيمي همچنين از مشاركت ۳۰۰ نفر از متخصصان سازمان فضايي ايران و وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در عمليات پرتاب خبرداد و گفت: اين تيم شامل متخصصان رشته هاي فيزيولوژي، دامپزشكي،الكترونيك ومخابرات ،آيروديناميك، كنترل عمليات پرواز و ده ها كارشناس ديگر رشته ها بوده است.

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن