تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس چهل روز خود را براى خدا خالص كند چشمه هاى حكمت از قلب وى بر زبانش جارى مى شو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819478034




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ابعاد بودجه 93 در گفت‌وگوي ايسنا با يك عضو كميسيون برنامه و بودجه


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: ابعاد بودجه 93 در گفت‌وگوي ايسنا با يك عضو كميسيون برنامه و بودجه
يك عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس معتقد است كه بودجه سال 93 از نظر اعداد و ارقام تفاوت چنداني با بودجه سال گذشته ندارد و از طرفي اين بودجه بايد به صورت عملياتي به مجلس ارائه مي‌شد كه اكنون اين اتفاق نيفتاده است.

حسين علي حاجي دليگاني درگفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه‌ اصفهان گفت: به نظر مي‌رسد كه درسال 93 با كسري بودجه مواجه باشيم، اما با اين حال پيش بيني مي‌شود كه كليات بودجه سال 93 به تاييد مجلس برسد، ولي به طور حتم تغييراتي در تبصره‌ها، بندها و مجموع درآمدي و هزينه‌اي اين لايحه ايجاد خواهد شد.

وي گفت: بودجه سال 93 يك حسن دارد و آن هم اين است كه در موعد مقرر به مجلس رسيده است.

وي با بيان اينكه منابع عمومي بودجه دولت دراين لايحه ، 200هزار ميليارد تومان است كه سال 92 هم همين عدد بود، گفت: درلايحه بودجه 93، درآمدهاي اختصاصي وزارتخانه ها 238 هزار ميليارد تومان ديده شده و اين به گونه‌اي است كه اين سهم در لايحه سال گذشته هم 256 هزار ميليارد تومان در نظر گرفته شده بود.

حاجي دليگاني افزود: در لايحه بودجه، منابع عمومي دولت كه مربوط به هزينه‌هاي جاري و عمراني كشور مي‌شود، 195 هزار ميليارد تومان است كه در قانون سال 92 اين رقم، 200 هزارميليارد تومان بود.

وي بيان‌كرد: در لايحه بودجه، 5/14 درصد از سهم فروش نفت به وزارت نفت و 31 درصد به صندوق توسعه ملي و 5/54 درصد هم به عنوان سهم درآمدي دولت از محل فروش نفت است كه به خزانه واريز مي‌شود.

عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس افزود: از لحاظ سهم درآمدي بودجه و از 195 هزارميليارد تومان ، 77 هزارميليارد تومان وابسته به نفت است كه در لايحه سال 92 اين رقم 85 هزار ميليارد تومان بود كه اين نشان مي‌دهد كه در لايحه بودجه 93 هشت هزار ميليارد تومان متكي به نفت كاهش پيدا كرده است.

وي با بيان اينكه در لايحه بودجه 93، دولت 15 هزارميليارد تومان سهم ماليات‌ها را افزايش داده است، گفت: در اين لايحه سهم ماليات و حقوق ورودي 66 هزارميليارد تومان ديده شده كه اين سهم در قانون بودجه سال قبل 51 هزارميليارد تومان بود.

حاجي دليگاني افزود: دولت بايد به جاي افزايش عمق ماليات‌ها، سطح ماليات‌ها را افزايش دهد و اين به معناي آن است كه دولت بايد كساني را كه از پرداخت ماليات شانه خالي مي‌كنند مد نظر قرار دهد و به تخلف آن‌ها رسيدگي كند، نه اين كه بيايد از آن‌هايي كه به طور منظم ماليالت پرداخت مي‌كنند، ماليات بيشتري اخذ كند.

نماينده مردم شاهين شهر، ميمه و برخوار افزود: در لايحه بودجه ساير درآمدها 52 هزارميليارد تومان در نظرگرفته شده كه اين رقم به نسبت سال قبل 12 هزارميليارد تومان كاهش پيدا كرده است.

وي خاطرنشان‌كرد: در اين لايحه از مجموع 195 هزارميليارد تومان، 37 هزار ميليارد تومان سهم عمراني، 140 هزارميليارد تومان سهم هزينه‌اي و 17 هزار ميليارد تومان نيز سهم مالي در نظر گرفته شده است كه اين اعداد در لايحه سال قبل به ترتيب 56 ، 134 و 10 هزارميليارد تومان بود.

عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس با بيان اينكه در سال 91 و92 سهم وصول هزينه‌هاي عمراني به صورت كامل تحقق پيدا نكرد، گفت: اين موضوع سبب شد تا بسياري از پروژه‌هاي عمرانمي نيمه تمام رها شوند و اين پروژه‌ها مبالغي را به پيمانكاران مربوط بدهكار شوند.

حاجي دليگاني اضافه ‌كرد: دولت بايد تلاش كند تا هم بودجه عمراني سال 93 را تامين كند و هم تحقق پيدا نكردن هزينه‌هاي سال 91 و92 را جبران كند كه البته اين كار بسيار مشكلي براي دولت است.

وي افزود: دولت در لايحه امسال فروش يك ميليون و 300 هزار بشكه نفت در روز را پيش بيني كرده است كه اميدواريم دولت بتواند اين ميزان صادرات را داشته باشد كه اگر اين گونه نشد، مشكلاتي در بودجه به وجود مي‌آيد.

اين عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس با بيان اينكه دولت در بحث تورم سرمايه گذاري كرده كه با كاهش نقدينگي بتواند تورم را كنترل كند، گفت: به نظر مي‌رسد ما در سال آينده با كسري بودجه مواجه خواهيم شد كه اين كسري بودجه باعث مي‌شود دولت از بانك مركزي استقراض كند.

وي همچنين اشاره نكردن به فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها در لايحه بودجه سال 93 را يكي از نقاظ ضعف اين لايحه دانست و گفت: اين مسئله مي‌تواند به خودي خود در آينده مشكلاتي را در بحث بودجه به وجود آورد.

حاجي دليگاني با بيان اينكه ما در بحث بودجه يك نوع غفلت داريم و آن هم اين است كه بودجه شهرداري‌ها در تنظيم لايجه بودجه عمومي كشور ديده نمي‌شود، گفت: اين در حالي است كه بودجه شهرداري‌ها همه ساله تاثير و تبعات مثبت و منفي بر اقتصاد جامعه به همراه دارد.

نماينده مردم شاهين شهر، ميمه و برخوار در مجلس خاطرنشان‌كرد: بايد راهكاري انديشيده شود كه بودجه شهرداري‌ها در فهرست بودجه عمومي كشور لحاظ شود تا آثار و تبعات آن مشخص شود و از طرفي ديوان محاسبات نيز ارزيابي و نظارت مستمري بر آن داشته باشد.

انتهاي پيام

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن